Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Baloe_Irene
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 09:28

Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Bericht door Baloe_Irene »

Hallo,

Sinds vorige week een 3 jarige kater Baloe uit het asiel gehaald. Mij eerste kat!
Hij is op straat gevonden. Dus ze konden weinig over hem vertellen. Hij heeft ook maar kort ook in het asiel gezeten ongeveer 10 dagen.

Het is een schat die de hele dag bij je wil zijn. Komt graag op schoot liggen. De kattenbak heeft hij goed gevonden dus daarin geen problemen

Nu heb ik 2 vragen:
Het valt mij avonds op dat na het natvoer om 17.30 hij rond 21.30 weer honger heeft. Hij begint te miauwen. Ik geeft hem nu wat brokjes. Wat is jullie tip, meer natvoer of kan het geen kwaad.

Ook een vraag over de ochtend. Om 5 uur is Baloe wakker. Hij eet dan wat van de brokjes van de avond/nacht en gaat op de kattenbak. Ik negeer Baloe als hij mij wakker probeert te maken. Dit lukt tot 6.45 dan begint hij te miauwen. Ik geef hem dan zijn verse ochtend brokjes en verschoon de bak. Als ik later mijn bed uit ga blijft hij miauwen. Hij wil niet spelen. Het liefst wil Baloe op schoot maar ik wil ook ochtend mij klaar maken voor werk. Hebben jullie tips ?

Tot slot, het asiel adviseerde om Baloe straks naar buiten te laten. Hoe weet ik of Baloe dit ook echt wil. Hij ligt nu niet op de vensterbank, loopt wel mee naar de voordeur als ik weg ga.

Alvast bedankt voor alle tips.
Cerna

Re: Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Bericht door Cerna »

Ik zou in ieder geval onbeperkt brokjes neerzetten zodat Baloe zelf kan bepalen wanneer hij wil eten. Brokjes blijven echt wel een paar dagen lekker in een bakje en na een paar dagen weet je of je teveel dan wel te weinig geeft.

Katten zijn nachtdieren en vooral actief zodra het licht wordt en dat is in de zomer voor ons rijkelijk vroeg. De meeste katten passen zich echter wel aan ons ritme aan, maar dat duurt eventjes voordat hij dat door heeft.
Ook denk ik dat Baloe wat last heeft van verlatingsangst omdat hij jou nabijheid steeds opzoekt. Ook dat zal na een tijdje wel anders worden wanneer hij door krijgt dat je hem niet in de steek laat (ik hoop niet dat je 40 uur werkt).

Of hij graag naar buiten wil valt vanaf hier niet te beoordelen en is sowieso de eerste 8 weken niet aan te raden (Baloe moet eerst aan zijn nieuwe huis wennen).
Of je het daarna zou moeten doen is aan jou, maar ik zou het niet doen. Buiten loeren overal gevaren en wanneer je merkt dat hij er vrede mee heeft om binnen te zijn (of in een afgesloten tuin, ren of balkon) dan zou ik het zo laten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Bericht door nellebel »

zou hem inderdaad onbeperkt brokjes geven. als hij teveel gaat eten (zoals hier gebeurt) kun je het nog altijd verdelen over meerdere keren per dag. wat betreft het miauwen erg vroeg. gijs is bij ons de vroege vogel. nu we overal rolluiken hebben helpt dat wel omdat het donker is, maar ik negeer hem dan wel. hij gaat dan zelf wat rondrennen en geluidjes maken als hij dat doet maar hij laat ons met rust. helaas wordt ik er vaak wel wakker van maar ja. ben allang blij dat hij mij niet meer bewust wakker maakt door op ons te gaan liggen en springen en likken enz.
naar buiten laten zou ik niet doen als hij er geen behoefte aan lijkt te hebben, zoals annet al schrijft, veel gevaren. als je het gezellig en uitdagend voor hem in huis maakt en hij vind dat prima, lekker zo laten. fijn dat hij zich al zo veilig voelt bij jou. ik heb ook een angsthaas die zodra ik thuis kom niet meer van mijn zijde wijkt. gijs is zo erg dat tijdens het schoenen aantrekken als mijn man daarbij krom staat hij op schoot probeert te kruipen. dikke kus op zijn koppie en uitleg dat dat echt niet gaat omdat baasje moet werken, zielige blik met zijn grote ogen met met pijn in je buik toch gaan werken. bij thuiskomst is hij net zo blij als wij dat we elkaar weer zien hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Bericht door Rik »

Ik ben niet zo van de brokjes.

Mijn advies is om eerst te bepalen wanneer je de maaltijden wilt geven (bv 10.00, 17.00 en 23.00). En je daar dan een houden (ev met wat verschuivingen om te laten wennen). Het kan zeker 14 dagen duren voordat hij jouw ritme overgenomen heeft. Als je een handje brokjes op andere tijden geeft dan gaat hij daar zeker aan wennen en om die tijden om eten blijven zeuren. (Ik heb dat zelf aan de hand gehad toen ik om 5.00 wel eens wat gaf. Heeft 14 dagen geduurd voordat ik ze daarvan af had.)

Wat betreft het buiten laten... Kun je je tuin helemaal afzetten?

Er staat zeker 6 weken voor binnen houden bij verhuizing. Maar in combinatie met een nieuw baasje (zoals nu) zou ik die tijd zeker verdubbelen (en misschien zelfs verdrievoudigen als de tuin niet af te zetten is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baloe_Irene
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 aug 2022 09:28

Re: Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Bericht door Baloe_Irene »

Bedankt voor de reacties!

Ik dacht ook aan verlatingsangst. Ik ga 24 uur weken, nu nog tot 1 september vrij. Ik probeer Baloe al te laten wennen dat ik niet altijd thuis ben. Hij is vrolijk en blij als ik weer thuis kom.

Volgende week is hij een paar nachten alleen. Een klein weekje vakantie stond al gepland. In het asiel waren de andere katten uitdagend naar hem en dus hadden ze liever dat Baloe gelijk mee ging. Alle dagen komt er overdag iemand de hele tijd in mijn huis om ongeveer 18.00 uur. Ben benieuwd hoe dat gaat.

De tuin is niet afgezet. Het liefst laat ik hem binnen vanwege de gevaren. Een goede tip om het dan in huis uitdagend te maken .
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Eerste kat, wat vragen voor tips over eten en miauwen

Bericht door Baasje_van_Milo »

Hoi Irene en gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje!
Wat kreeg Baloe in het asiel te eten en weet je hoe laat dat was? Misschien is hij wat anders gewend, en dan moet hij even wennen aan jouw nieuwe ritme. Krijgt hij voldoende? Er staat vaak op de zak brokken of op de blikjes natvoer aangegeven hoeveel een kat moet hebben, gebaseerd op het ideale gewicht van de kat. Het kan handig zijn Baloe even te wegen, en dat voorlopig even vol te houden om te zien of je genoeg voert (of misschien juist te veel, als hij dik wordt). Dan kun je je voedingsschema erop aanpassen.
Ik weet niet of Baloe gewend is aan het lopen met een tuigje, maar hier zou je hem ook langzaam aan kunnen trainen. Op die manier kan hij - met jou - naar buiten in de tuin. In huis uitdagend maken is ook goed te doen, door (verschillende) krabpalen en verstopplekjes, met hem spelen, noem maar op.
Plaats reactie