Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Rik »

Maleine schreef: 09 aug 2022 10:28 Dat ging echt heel goed en nog geen half uur later rende ze hem weer achterna. Dat snap ik dan echt niet, alsof ze gewoon vergeten is dat de kitten en zij net lekker lagen te chillen naast elkaar.
Ik denk wel dat je dan nu ook moet gaan kijken wanneer het niet gewoon (jacht)spel gaat worden, dat achterna jagen. Dat is soms heel moeilijk te zien. Maar het kan dus ook een (semi mislukte) poging zijn om tot spel te initiëren.

Of het is nog gewoon uittesten. Hoe is het gedrag direct daarna? Geeft ze hem dan een klap en blijft ze staan? Of duikt ze er echt helemaal op en slaat ze die kleine tot moes? Want het kan dus ook nog steeds gewoon een kwestie van aftasten zijn. "Wat doet zo'n ding als ik erachteraan jaag? En dan sla?" Het hoort dus allemaal nog bij het gewenningsprocess.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Bel en Bonneke »

Hey Maleine

Ik kan me voorstellen dat je hierdoor gefrustreerd raakt. Je wilt zo graag dat het goed gaat en goed komt he?!

Ik heb ook net een, mijn eerste, introductie achter de rug. Minder ervaring als alle andere doorgewinterde kattenvrienden hier maar ik wil toch graag mijn ervaring met je delen. Mijn Bel, de oudste van een dik jaar, en eerste poes die hier kwam wonen is wel stukken jonger maar wellicht heb je er wat aan.

Voor dat ik begin ik sluit me aan bij de gefundeerde reacties en adviezen van vorige schrijvers en ervaren kattenvrienden

Dan nu mijn overdenkingen

Ten eerste zou je kunnen overwegen om een of twee stapjes in de introductie terug te doen. Vandaar uit bouw je het op en laat je je oude poes de snelheid van het proces aangeven. Wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is haar, Bel,  veel aanhalen en prijzen. Dat was een goeie  en waardevolle tip die ik bij mijn introductie van Rik kreeg. En ik zou zeker de kitten weghalen ipv de volwassen poes. O ja en absoluut knabbels bij goed gedrag…voor beiden wel te verstaan. Samen op de bank zonder dat de vlokken haar je om de oren vliegen? “Goed zo kiddies” en een knabbel er in. Wil je ze niet overvoeren dan geef ze een brokje wat je apart houd van de vaste maaltijd. Scheelt in calorieën en in de portemonnee

In het begin zag ik bij ons dat Bel degene was die constant achter Bonneke aanzat. Zij initieerde het contact en gaf de grenzen aan. Deelde zogezegd de lakens uit. Niet dat Bon dat niet deed hoor hij is een heel klein dapper ventje.  Zíj́  zat de hele tijd achter Bon aan. Ik heb hier af en toe tenenkrommend gezeten. Zo’n grote poes die op een kitten dook. Toch bleek het erbij te horen. Maar Bon was degene die onderdanig was . Hij was op het territorium van Bel en had zich te schikken. Let wel het waren binnen een paar dagen de beste vriendjes. Maar het zwaartepunt lag bij Bel…zij was de baas en die rangorde lag vast.

Nu ruim een maand verder zie ik de interactie verschuiven. Het is nu Bon die achter Bel aan zit. En Bel moet wat vaker het veld ruimen. Het is nu ook Bonnekes huis en territorium…snap je wat ik bedoel :- )  

Er komt nu een nieuwe rangorde…denk ik…haha. Want het is nog niet bepaald…Het is eens rustige kalme fluwelen revolutie

 
Dus om mijn lange verhaal kort te maken. Observeer, grijp alleen in als het nodig is en haal de kitten weg in plaats van de poes. Positieve interactie belonen en je oude poes laten weten dat zij ook nog belangrijk is. Dus veel aaien over de bol en bevestiging en eventueel een of twee stapjes terug in de gescheiden introductie

 
Maar eerlijk gezegd ik denk met jou/jullie liefde voor beide poezen dat het wel goed komt.

Het heeft alleen wat meer tijd geduld liefde en begrip nodig en dat heb jij volgens mij wel

Ik wens je/jullie een dik succes en een goede positieve uitkomst van deze introductie.

 

Lieve groet,

 



 

 

 



Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Maleine »

Rik schreef: 09 aug 2022 16:35 Ik denk wel dat je dan nu ook moet gaan kijken wanneer het niet gewoon (jacht)spel gaat worden, dat achterna jagen. Dat is soms heel moeilijk te zien. Maar het kan dus ook een (semi mislukte) poging zijn om tot spel te initiëren.

Of het is nog gewoon uittesten. Hoe is het gedrag direct daarna? Geeft ze hem dan een klap en blijft ze staan? Of duikt ze er echt helemaal op en slaat ze die kleine tot moes? Want het kan dus ook nog steeds gewoon een kwestie van aftasten zijn. "Wat doet zo'n ding als ik erachteraan jaag? En dan sla?" Het hoort dus allemaal nog bij het gewenningsprocess.
Nee, ze rent hem achterna en geeft dan meteen heel wat tikken met wat geblaas en gegrom. De kitten gaat helemaal plat liggen op zijn rug met de oren plat. Dit lijkt mij echt meer agressie dan spel.
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Maleine »

Bel en Bonneke schreef: 09 aug 2022 16:44 Hey Maleine

Ik kan me voorstellen dat je hierdoor gefrustreerd raakt. Je wilt zo graag dat het goed gaat en goed komt he?!

Ik heb ook net een, mijn eerste, introductie achter de rug. Minder ervaring als alle andere doorgewinterde kattenvrienden hier maar ik wil toch graag mijn ervaring met je delen. Mijn Bel, de oudste van een dik jaar, en eerste poes die hier kwam wonen is wel stukken jonger maar wellicht heb je er wat aan.

Voor dat ik begin ik sluit me aan bij de gefundeerde reacties en adviezen van vorige schrijvers en ervaren kattenvrienden Afbeelding

Dan nu mijn overdenkingen Afbeelding

Ten eerste zou je kunnen overwegen om een of twee stapjes in de introductie terug te doen. Vandaar uit bouw je het op en laat je je oude poes de snelheid van het proces aangeven. Wat bij mij ook heel erg heeft geholpen is haar, Bel,  veel aanhalen en prijzen. Dat was een goeie  en waardevolle tip die ik bij mijn introductie van Rik kreeg. En ik zou zeker de kitten weghalen ipv de volwassen poes. O ja en absoluut knabbels bij goed gedrag…voor beiden wel te verstaan. Samen op de bank zonder dat de vlokken haar je om de oren vliegen? “Goed zo kiddies” en een knabbel er in. Wil je ze niet overvoeren dan geef ze een brokje wat je apart houd van de vaste maaltijd. Scheelt in calorieën en in de portemonnee Afbeelding

In het begin zag ik bij ons dat Bel degene was die constant achter Bonneke aanzat. Zij initieerde het contact en gaf de grenzen aan. Deelde zogezegd de lakens uit. Niet dat Bon dat niet deed hoor hij is een heel klein dapper ventje.  Zíj́  zat de hele tijd achter Bon aan. Ik heb hier af en toe tenenkrommend gezeten. Zo’n grote poes die op een kitten dook. Toch bleek het erbij te horen. Maar Bon was degene die onderdanig was . Hij was op het territorium van Bel en had zich te schikken. Let wel het waren binnen een paar dagen de beste vriendjes. Maar het zwaartepunt lag bij Bel…zij was de baas en die rangorde lag vast.

Nu ruim een maand verder zie ik de interactie verschuiven. Het is nu Bon die achter Bel aan zit. En Bel moet wat vaker het veld ruimen. Het is nu ook Bonnekes huis en territorium…snap je wat ik bedoel :- )  

Er komt nu een nieuwe rangorde…denk ik…haha. Want het is nog niet bepaald…Het is eens rustige kalme fluwelen revolutie Afbeelding

 
Dus om mijn lange verhaal kort te maken. Observeer, grijp alleen in als het nodig is en haal de kitten weg in plaats van de poes. Positieve interactie belonen en je oude poes laten weten dat zij ook nog belangrijk is. Dus veel aaien over de bol en bevestiging Afbeelding en eventueel een of twee stapjes terug in de gescheiden introductie

 
Maar eerlijk gezegd ik denk met jou/jullie liefde voor beide poezen dat het wel goed komt.

Het heeft alleen wat meer tijd geduld liefde en begrip nodig en dat heb jij volgens mij wel Afbeelding

Ik wens je/jullie een dik succes en een goede positieve uitkomst van deze introductie.

 

Lieve groet,

 

Afbeelding

 

 

 



Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk
Jouw bericht geeft mij weer even moed! Ze hebben net rustig met z'n tweetjes gegeten en poes liep zo langs de kitten toen ze klaar was. Niet eens echt gekeken. Ik merk dat het vooral vaak in de ochtend misgaat als ik de kitten meteen bij haar laat in de ochtend. Misschien dat ze het prettiger vindt om eerst aandacht te krijgen voordat de kitten er meteen bijkomt? Verder merk ik dat ze constant na een confrontatie naar buiten vlucht, moet ik dit toelaten of juist tegengaan? Soms is ze dan uren weg buiten.
Bel en Bonneke

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Bel en Bonneke »

Maleine schreef: Jouw bericht geeft mij weer even moed! Ze hebben net rustig met z'n tweetjes gegeten en poes liep zo langs de kitten toen ze klaar was. Niet eens echt gekeken. Ik merk dat het vooral vaak in de ochtend misgaat als ik de kitten meteen bij haar laat in de ochtend. Misschien dat ze het prettiger vindt om eerst aandacht te krijgen voordat de kitten er meteen bijkomt? Verder merk ik dat ze constant na een confrontatie naar buiten vlucht, moet ik dit toelaten of juist tegengaan? Soms is ze dan uren weg buiten.
Dat is goed te horen Maleine

Wat fijn dat het eten goed ging. Da’s een streepje erbij aan de positieve kant. En je zult er steeds meer gaan zien en er steeds weer een bijturven.

Misschien kun je haar de volgende keer een aai geven en goed gedaan of zoiets zeggen. Heb ik ook een tijdje gedaan tot Bel het niet meer nodig had. Of niet meer zo nodig … haar aaien en knuffels krijgt ze sowieso Afbeelding

“Ik merk dat het vooral vaak in de ochtend misgaat als ik de kitten meteen bij haar laat in de ochtend. Misschien dat ze het prettiger vindt om eerst aandacht te krijgen voordat de kitten er meteen bijkomt?”

Ik denk dat je je vraag zelf al het beantwoord Afbeelding Ik zou zeggen: Probeer het uit!

Poezenbeest is misschien geen ochtenddier en wordt een beetje humeurig van te veel gedoe hihi.

Bovendien heeft ze jaren in de ochtend/tijdens het ontbijt de onverdeelde aandacht gehad. Geef haar die een op een quality time. En als ze de hort op is krijgt de benjamin de een op een quality time. Zo doe je geen van beiden te kort. Goed voor jou goed voor de poezenbeesten.

“Verder merk ik dat ze constant na een confrontatie naar buiten vlucht, moet ik dit toelaten of juist tegengaan? Soms is ze dan uren weg buiten.”

Lijkt een beetje een hit en run actie he?! Mmmmh…Daar twijfel ik even over.

Ik zou zeggen: Probeer eerst eens de verandering in het ochtendritueel uit….Het zou kunnen dat dat al heel veel oplost.

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat en zich ontwikkeld.

Hou ons op de hoogte!

AfbeeldingAfbeelding en fijne avond!

 



Verstuurd vanaf mijn CPH2185 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Rik »

Maleine schreef: 09 aug 2022 16:58 Nee, ze rent hem achterna en geeft dan meteen heel wat tikken met wat geblaas en gegrom. De kitten gaat helemaal plat liggen op zijn rug met de oren plat. Dit lijkt mij echt meer agressie dan spel.
Ja, dat is geen spel. Maar eigenlijk mag je het ook niet als agressie zien. Agressie zijn die schreeuwende katten die je buiten wel eens hoort. Dit komt toch meer uit onzekerheid. Wat doet ze nadat die kleine plat ligt een wat tikken heeft gekregen? De kleine geeft een duidelijk signaal van onderdanigheid (zeker door op de rug te gaan liggen). Dat doen de straatkatten buiten echt niet. Dat signaal zal ze wel moeten begrijpen voor een succesvolle introductie ("die kleine doet niets, zelfs niet als ik uitval, ze is dus geen bedreiging"). Als ze het niet begrijp en doorgaat, ja, dan zal je terug moeten naar een meer traditionele introductie (scheiden, hordeur, etc.).

Eigenlijk zou ze bij een introductie binnen moeten blijven. Hoe meer ze met elkaar geconfronteerd worden (zonder teveel stress en fysieke toestand maar wel in de zelfde ruimte) hoe sneller ze aan elkaar gewend raken. Ze mag nog wel eens naar buiten maar ik zou dat wel wat meer beperken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Maleine »

Rik schreef: 09 aug 2022 19:48 Wat doet ze nadat die kleine plat ligt een wat tikken heeft gekregen? De kleine geeft een duidelijk signaal van onderdanigheid (zeker door op de rug te gaan liggen). Dat doen de straatkatten buiten echt niet. Dat signaal zal ze wel moeten begrijpen voor een succesvolle introductie ("die kleine doet niets, zelfs niet als ik uitval, ze is dus geen bedreiging"). Als ze het niet begrijp en doorgaat, ja, dan zal je terug moeten naar een meer traditionele introductie (scheiden, hordeur, etc.).
Ze loopt daarna weg en wil naar buiten. Het duurt wel even 10min voordat ze weer gezellig is, maar daarna spint ze gewoon weer. Die kleine spint en speelt daarna meteen weer. De trap lijkt nu het grootste probleem te zijn. Daar moeten ze elkaar op korte afstand 10-20cm passeren en dat pikt poes nog niet. Gisteren is ze wel echt een aantal keer straal langs de kitten gelopen in de woonkamer is haar ding gaan doen (krabben aan de krabpaal), terwijl ik met de kitten aan het spelen was. Dat is echt al positief.

[/quote] Eigenlijk zou ze bij een introductie binnen moeten blijven. Hoe meer ze met elkaar geconfronteerd worden (zonder teveel stress en fysieke toestand maar wel in de zelfde ruimte) hoe sneller ze aan elkaar gewend raken. Ze mag nog wel eens naar buiten maar ik zou dat wel wat meer beperken.
[/quote]

Goed om te weten! Dan houd ik daar vanaf nu rekening mee. We gaan haar nu alleen naar buiten laten als er niks voorafgaand is gebeurd. Nu wil ze namelijk alleen naar buiten als ze een confrontatie heeft gehad met die kleine.
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Maleine »

Hoi hoi! Sinds de Zylkene en jullie tips zien we echt vooruitgang. Poes is een stuk minder gespannen rondom de kitten. Af en toe geeft ze hem nog wel een tik en gromt ze nog, maar ze gaat lang niet zo vaak meer achter hem aan. Daarnaast is het nu voorgekomen dat ze nu af en toe op minder dan 1m afstand op de bank naast elkaar slapen. Poes heeft de staart/kont van de kitten geroken en daar verder niks mee gedaan. Echter blijft de trap een territoriaal probleem. Poes wacht bovenaan de trap en valt de kitten dan aan (tikken, luid grommen, blazen). Is dit iets wat ze zelf moeten gaan uitzoeken of kan ikzelf nog hierbij een handje helpen?

Ik hoop dat deze positieve wending blijft aanhouden!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Rik »

Fijn dat het al wat beter gaat. Het kost gewoon tijd.

Met de trap zou je op een gegeven moment kunnen helpen door je kitten naar boven of beneden te begeleiden (zelf of met spel, hengel oid). Volgens mij zal poes (nog geen namen gezien hier ;) ) dan niet zo snel uitvallen hoop ik. Buiten dat is het inderdaad gewoon een kwestie van dat ze het onderling uit moeten maken.

Het enige waar je voor moet waken is dat je kitten niet gestrest raakt van de uitvallen. Nu raken kittens niet zo makkelijk gestrest (zoals je zelf al gezien hebt) maar bij langere en heftigere aanvallen zou dat wel kunnen gebeuren. Maar ik denk dat dat hier nog niet het geval is (maar dan weet je dat je daar wel op kan letten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bel en Bonneke

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Bel en Bonneke »

Het gaat nog steeds voor uit :-) Mooi om te lezen Maleine. Gaat helemaal goed komen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Anne »

Wat fijn om te lezen dat er verbetering is!!! Dat geeft zeker moed voor de toekomst!
Ik denk als je de poes nog wat tijd gunt het territoriale gedrag op de trap vanzelf verbeterd🙂
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Maleine »

Nou jongens, voor mijn gevoel zijn we vandaag weer 10 stappen achteruit gegaan. Poes viel vandaag de kitten hard aan met geschreeuw en nu heeft hij een wondje op z'n neus zitten. Nu moet ik erbij zeggen dat we sinds drie dagen de tuin aan het verbouwen zijn en er stond vandaag een hond van de tuinmannen in de keuken. De kitten was na de aanval na 1 minuut alweer speels en knuffelig. Poes daarentegen heeft grote ogen en is niet te genieten. De afgelopen week ging het echt met stappen vooruit. Ze zochten beide hun eigen plek in de kamer gingen daar liggen slapen. Poes sprong wel eens op 5 cm afstand bij de kitten op de bank en liep daarna door naar mijn schoot. Maar sinds gisteren is ze weer zo gespannen....
Waar kan dit aan liggen? Doen wij iets fout?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Rik »

Maleine schreef: 17 aug 2022 11:26 Waar kan dit aan liggen? Doen wij iets fout?
Nou, je geeft het zelf al aan. Verbouwing in de tuin en hond in de keuken. De poes is onzeker, voelt zich onveilig, en dan komt dit gedrag natuurlijk boven. Daar had je de klok op gelijk kunnen zetten.

Dat is overigens ook de reden waarom een kat meestal binnengehouden zou moeten worden bij een introductie. Omdat er buiten allemaal nieuwe situaties zijn, rare geuren, en die nemen ze dan ook mee naar binnen waardoor de sfeer al gauw meer gespannen is dan normaal.

Maar nu, zelfs als je ze binnenhoudt, met lawaai in de tuin en dan ook nog een monster die zomaar in de keuken staat... ja, absoluut geen ideale situatie.

Het enige wat je er aan kunt doen is zo snel mogelijk rust brengen. Stapje terug met de interactie. Je ziet dat je kitten een stuk flexibeler is maar die moet nu natuurlijk even niet je poes lastig gaan vallen. Daar zal ze niet van gediend zijn.

En zolang die tuinmannen nog bezig zijn, is het waarschijnlijk even het beste om ze een ander plaatsje te geven. Slaapkamer, zolder? In ieder geval even een plek waar ze veilig weg kunnen duiken totdat alle commotie voorbij is.

Ik weet ook niet waarom een tuinman zijn hond mee zou nemen bij iemand met katten in huis, ook al zou die alleen in de tuin blijven? Ook de tuin is domein van de eigen kat en daar hoort geen vreemde hond te komen. Je zou maar een sproeiende kat hebben die nu je hele huis onder gaat sproeien de komende weken. Ieks.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Maleine »

Ik heb de katten nu even gescheiden en via de deur snoepjes gegeven aan elkaar. Dat ging goed. Onze poes wilde per se weer de woonkamer in, dus waarschijnlijk ga ik haar zo wel erin laten en de kitten even in de rest van het huis laten spelen. Het was één van de tuinmannen die we nog niet eerder gezien hadden, die wist natuurlijk niet van de katten af, maar ik snap jouw redenatie. Waarschijnlijk was dit ook een vorm van 'redirected aggression' vanuit poes. Affijn ze zit nu ergens bovenin de keukenkast waar ik niet bijkom. Ik laat haar heel even bijkomen en daarna mag ze de woonkamer weer in, haar rijk. :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes (8jr) accepteert kitten (14wkn) niet

Bericht door Anne »

Hoe het etiketje ook gaat klinken, jouw poes zit aan haar limiet en je zou haar voor haar eigen bestwil moeten beschermen voor nog meer nieuwe dieren in huis
Je poes kan hier niks aan doen
Ik hoop dat ze gauw tot rust komt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie