Kittens voor het eerst naar buiten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Woensdag3 »

Hoi,

Wanneer zouden kittens naar buiten mogen? Is dit na 6 weken of langer, of is het zelfs beter om te wachten na sterilisatie/castratie en chippen. Dat zou dan pas met 6 maanden zijn. De dierenarts adviseert het laatste natuurlijk, maar ik denk dat ik nu met het mooiere weer ze in het begin makkelijker in de gaten kan houden,

En hoe doe je dat zo’n eerste keer naar buiten. Gewoon laten gaan en kijken wat er gebeurd?

We hebben (nog) geen kattenluikje. Hebben meer mensen geen kattenluikje en hoe regelen jullie het naar binnen en buiten gaan?

En, laten jullie de katten gewoon buiten ergens in de tuin (of erger in die de buren) plassen en poepen of hebben jullie ergens in een garage of plek ook nog een kattenbak staan?

Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Rik »

Als je zeker weet dat de kittens de tuin niet uit kunnen en je tuin dus echt catproof is dan maakt het niet zoveel uit. Ik zou wel 6 weken aanhouden. Eigenlijk zou ik die tijd verdubbelen of zelfs verdrievoudigen als ze dus ook nieuwe baasjes hebben (nu dus) maar als je ze echt in de gaten kunt houden en e.v. in kunt grijpen dan zou het na 6 weken ook wel kunnen.

Ik heb hier ook geen kattenluik. Katten mogen naar buiten als ik hier thuis ben, mooi weer is en de deur open heb staan en ik ze regelmatig even in het oog kan hebben. In principe zouden ze over mijn schutting kunnen klimmen, maar omdat ik het in het begin goed in de gaten heb gehouden en ze niet elke dag heel de dag buiten zijn, hebben ze ook niet zo'n behoefte om mijn tuin uit te gaan.

Ze komen ook gewoon binnen om op de bak te gaan (om daarna weer met een sprintje naar buiten te gaan :lol: ).

Als je tuin niet catproof is dan zou ik ze niet naar buiten laten. Overlast aan andere (met alle gevolgen), grote boze honden en druk verkeer zijn dan een te groot risico vind ik.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Woensdag3 »

Met verdrievoudigen komt je zo’n beetje op die 6 maanden haha.

De tuin is niet catproof, als in: ze kunnen er in principe uit door de spijlen van een hek, maar evt ook via bomen of soort van schutting. De tuin is wat dit betreft ook niet mogelijk om catproof te maken.

Maar dan komt de hamvraag of het dan eerlijk is voor de katten om er binnenkatten van te maken, omdat de tuin niet afgesloten is.

De buren hebben zelf ook een kat. Ik maak me eerder druk over het verkeer. Maar wie weet blijven ze wel gewoon in de tuin hangen.
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Woensdag3 »

Misschien iets tussen de spijlen zodat ze er niet zo makkelijk door kunnen, maar ze zijn alsnog zeer behendig en kunnen goed springen en klimmen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Rik »

Je kunt ook een grote ren/kennel in de tuin maken.

Spijlen van een hek zijn ook nog wel dicht te maken. Zoals gezegd is mijn tuin ook niet helemaal catproof. Wel schuttingen aan beide kanten. Als ze echt willen zijn ze er zo overheen. Maar ze hebben er geen behoefte meer aan. Ik heb in het begin Yuna wel één of twee keer van de schutting geplukt. En Bono is een keer op het dakje van mijn schuur gekomen via een boom (en durfde er niet meer af). De boom heb ik met kippengaas om de stam afgezet.

In eerste instantie is het dus zaak dat ze niet te makkelijk uit de tuin kunnen. De eerste dag zullen de kittens het gewoon te spannend vinden. Ze trekken echt geen sprintje naar de buren de eerste keer dat ze buiten zijn. Maar hoe meer ze eraan wennen, hoe groter die drang en kans. Ik heb geluk gehad dat die drang op een gegeven moment er niet meer was. Het ligt er ook misschien aan hoe vaak en hoe lang ze buiten mogen zijn. Bij mij was het dus echt een feestje waar ze naar uit konden kijken (en het is nu ook niet zo dat ze lopen te miauwen dat ze naar buiten willen).

En met betrekking tot de vraag of het "eerlijk" is om er binnenkatten van te maken... zo kun je ook de vraag stellen of het eerlijk is ze bloot te stellen aan de gevaren die er echt wel zijn. Mensen zeggen vaak achteraf "had ik maar...".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Pikachu »

Het zijn kittens, ze kennen buiten niet... Ik zou in dat geval, als je geen catproof buitenomgeving kan maken, absoluut kiezen om ze binnen te houden. Ze kennen dat niet, en missen dat dan ook niet per se. En ik ken veel te veel mensen die zo zielige verhalen hebben over hun buitenkatten. Aangereden, vergiftigd, mishandeld, verscheurd door een hond... En bv als je kat op een speciaal dieet moet, maar je hebt buren die buiten eten neerzetten, heb je ook een probleem. Ook inderdaad hetgeen je aanhaalt, jouw kat die in de tuin van een ander zijn behoefte gaat doen. Dat wil je natuurlijk ook niet.

Een kattenren op termijn kan alsnog heel fijn zijn, of ze al vroeg laten wennen aan een tuigje, als de tuin niet helemaal afgezet kan worden.

Mijn katten zijn binnenkatten, maar hebben een catproof balkon. Dat vinden ze heel fijn. Lekker buitenlucht opsnuiven en mekkeren naar vogels :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Mijn katten kunnen buiten in een veilige ren van 10 meter. Ze kunnen zelf in en uit via een kattenluik. Helemaal loslaten in de grote boze wereld met alle gevaren zou ik echt niet doen. Internet/Facebook staat dagelijks vol met zoekgeraakte en platgereden katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Woensdag3 »

Ze zijn nu in ieder geval aan een tuigje aan het wennen en eigenlijk gaat het tuigje al best prima binnen. Dus daarmee kunnen ze binnenkort ook buiten wennen.
Ik denk ook over een Petsafe catfence. Maar lees ook dat er hier niet zoveel ervaringen mee zijn. Of zelfs tegenstanders. Heeft iemand hier goed of slechte ervaringen mee?

Overigens voegt een Ren weinig toe denk ik behalve frisse buitenlucht, want binnen hebben ze meer ruimte (en ook een mooie krabpaal en speeltje en hoogte etc)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door castratenkoor »

Maar je moet mijn ren ook niet zien als "in plaats van binnen". Het is een toevoeging en eigen keuze. Ze gaat heel graat wat uurtjes naar buiten en kunnen zelf bepalen hoe vaak en hoe lang.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Woensdag3 »

Ik bedoel ook niet jouw Ren, maar hier zou denk ik alleen een losstaande Ren kunnen worden geplaatst, waar ze dan niet zelf in of uit kunnen.
Dilemma’s ;-)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Pikachu »

Dat lijkt mij ook niet veel meerwaarde inderdaad, zeker als ze niet zelf weer naar binnen kunnen. Dan is het fijner aan het tuigje.
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Kittens voor het eerst naar buiten

Bericht door Baasje_van_Milo »

Ik heb een losstaande ren van zeven meter. Het idee was om die met een luik aan de gevel te verbinden, maar met de stijgende gasprijzen ben ik blij dat ik dat toen niet heb gedaan. Maar goed, de katten hier staan bij de buitendeur en dan miauwen ze dat ze eruit willen, en dan zetten wij ze in de ren. En ze gaan daar bij het deurtje staan en miauwen als ze naar binnen willen. Doordat we ze altijd binnenhalen als ze bij het rendeurtje miauwen, hebben ze geleerd dat ze zo naar binnen kunnen. Dit werkt voor ons perfect.
In de ren kunnen ze prima uren zitten, er zit een kattenbak in, meerdere krabplekken, palen, loopbruggetjes, water, noem maar op. Ze vermaken zich er goed.
Plaats reactie