kitten bij poes van 6

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
lizanne-m
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 feb 2022 11:31

kitten bij poes van 6

Bericht door lizanne-m »

Hoi! Ik wil even advies want dit is nieuw voor ons en ik hoopte dat jullie zouden kunnen helpen.
We hebben net een jaar een poes in huis, een vrouwtje, nu 6 jaar. Sinds gister hebben we een kitten erbij, een kater van 9 weken. Ik weet dat we hem pas een dag hebben, maar onze oudere poes reageert er niet goed op. Sowieso is ze altijd agressief geweest naar de katten uit de buurt (daarom gingen we wel van het ergste uit).

We hebben ze rustig laten ontmoeten, eerst had ik de poes vast en iemand anders de kitten en lieten we ze even aan elkaar ruiken (en zeker weten dat onze poes niet gelijk op hem zou springen). Ze rook hem en begon te blazen. Daarna hebben we ze allebei in de woonkamer laten lopen, de kleine was druk op onderzoek uit wat er allemaal te zien was en onze oudere poes keek toe, op zich niet heel slecht. Zodra hij dichtbij kwam ging ze blazen maar dat is te verwachten. Vanochtend begon het wel erger te worden want ze ging hem steeds slaan. Nu zoekt de kitten haar steeds een beetje op en komt dichterbij maar onderhand valt de grote hem zowat aan.

Ik las wel over Feliway dus die heb ik snel gehaald en zit in het stopcontact maar daar merk ik nog niet veel van. De hele middag hebben we de kleine beneden gehouden en de grote op mijn kamer bij mij, dat is echt haar plekje en ik ben ook haar baasje. Maar zodra hij komt is ze weer gelijk op haar hoede en valt ze aan als hij dichtbij komt.

Ik vind het gewoon heel vervelend om vooral de oudere zo te zien, dat ze niet op haar gemak is. Ze blaast soms ook naar ons nu wat ze nog nooit eerder heeft gedaan. Ik doe waarschijnlijk de kitten in de woonkamer straks en de oudere gewoon bij mij op de kamer met de deur dicht. Zo voelt zij zich weer even op haar gemak en de kleine vermaakt zich toch wel. Ik weet dat het tijd nodig heeft maar heeft iemand tips om het wat soepeler te laten gaan?
Cerna

Re: kitten bij poes van 6

Bericht door Cerna »

Ik ga je iets zeggen wat je niet wilt horen.
Het is heel normaal dat een kat niet blij is met een soortgenoot, maar meestal komt het na een tijdje wel goed wanneer de oudere kat niet te lang alleen is geweest en het leeftijdsverschil niet al te groot is.
Poes is echter zes jaar (in je bericht van 19 mei was ze bijna vier) en heeft al laten merken dat ze andere katten niet leuk vindt want ze is agressief naar hen. En daarom ging je al van het ergste uit.

Waarom, wanneer je dit weet, een kitten bij een solokat van 6 (of 4) zetten?
Denk je dat je haar daar een plezier mee doet? Of doe je het alleen voor jezelf?
Je schrijft in een ander bericht dat poes last heeft van kale plekjes. Dat kan heel goed stress-gerelateerd zijn en daarom is het heel onverstandig zolang je niet weet wat de oorzaak is, om er nog een stressfactor bij te nemen.
Leuk voor jou, zo'n kitten, maar niet voor poes. Ik vind het zielig.

En Feliway is geen wondermiddel. Soms helpt het wel iets, maar dat duurt dan zeker 14 dagen voordat je wat merkt.

Aan jou de keuze of je dit wilt doorzetten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kitten bij poes van 6

Bericht door Anne »

Meestal werkt een kitten zowiezo niet bij een poes van 6 vanwege de energie level. Jouw poes van 6 wil niet meer continu spelen, rennen of bestoken worden
Voor je kitten is dit ook niet goed, die heeft behoefte aan een andere kitten zodat ze hun energie kwijt kunnen
Het beste is om er dan nog een kitten bij te nemen zodat ze elkaar kunnen bezig houden en jouw 6 jarige kat weer haar rust krijgt
Maar ik vrees dat een poes die 6 jaar alleen heeft gewoond niet meer met andere Katten kan
Daarom zou het beter zijn Je kitten terug te brengen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten bij poes van 6

Bericht door Rik »

Precies de reden waarom ik bij Bowy, toen ze 5 jaar was, geen kat meer bijgezet heb. Dat wilde ik wel maar ze reageerde zo heftig en bang naar andere katten (en mensen) dat ze tot haar overlijden op 20 jaar alleen mocht blijven.

@lizanne-m Waarom heb je er een kitten bij genomen als je wist dat ze hier niet zo goed op zou reageren? Of was dit gewoon voor jezelf (leuk)?

Als je poes nog buiten komt (zoals je aangaf in het andere topic) dan zou ik ook heel goed opletten dat ze niet steeds meer buiten blijft (omdat er binnen alleen maar stress is). En met die kale plekken die ze al had lijkt me nog meer stress niet echt aan te bevelen. Het beste is de tuin katproof te maken dat ze wel in je eigen tuin kan maar niet meer daarbuiten.

Wat ook bijzonder is, is dat ze in februari 3 jaar was, in mei bijna 4 jaar en nu in een keer 6 jaar. Hoe oud is ze nu precies?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie