Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Sarissag
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2022 00:18

Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Sarissag »

Hoi Goedenavond!

Ik ben nieuw hier en heb hulp nodig.

Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe kitten erbij, hartstikke leuk. Alleen vindt mijn ander kat het niet heel fijn. Ze lijkt gestrest/angstig en blaast en gromt naar de kitten. Is uiteraard ook verwacht want hé het is natuurlijk wennen en heel erg nieuw voor haar + het heeft natuurlijk tijd nodig.
Alleen maak ik me nu erg zorgen...

ik zal een beetje info geven over de oudere kat:
Fien is 2 jaar oud en is bij ons komen wonen toen ze 6 a 7 weken was. Althans dat vermoeden we. Ze werdt verkocht als 9 a 10 weken.
Maar des ondanks is het allemaal erg goed gegaan. Ze is opgegroeid met honden om haar heen en we wonen in een wijk met heel veel katten. En ze speelt regelmatig met de kat van de buren. Maar in de wintermaanden merkte ik dat ze eenzaam was, probeerde met de hond te spelen (hond is 12+) maar hond kon dit niet. En plakte erg aan me. Begrijp me niet verkeerd het is me kind en we hebben ook echt een hechte band. Ze slaapt bij mij op bed op me borst of tussen me benen.

Maar nu durft ze de slaapkamer niet in omdat de kitten daar ook is. Dit omdat ik gelezen had dat je de kitten niet direct in de woonkamer moet zetten en mijn slaapkamer was de enige andere optie.

Het is een buitenkat en vertoeft nu veel buiten sinds ze er is. Komt alleen gouw binne voor eten en is weer weg (ze krijgen op aparte plekke eten in de woonkamer). Als ze de kitten ziet dan blaasd/gromd ze en gaat ze weg of ergens hoog zitten/ in een hoek. Ook gromd ze naar mij en wijst ze me af.

Is er een manier waardoor ik de acceptatie wat kan versoepelen en eventueel versnellen? Ik weet dat ik geduldig moet zijn, maar ik verlies hier aardig slaap door omdat ik niet zonder Fien kan slapen. En de kitten de slaapkamer uithalen is ook geen optie en ze weigert de bench. Wat kan ik doen om de stress voor ons bijde te verminderen? Ik zie echt stress signalen bij de oudere kat (grote ogen, lippen aflikken, zwiepende staart) al kan ik haar alleen al gerust stellen dat het goed zit.

Ik hoor graag snel van iemand!!! En excuus voor het lange verhaal 😅
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Sarissag schreef: 28 mar 2022 00:51 Het is een buitenkat en vertoeft nu veel buiten sinds ze er is.
Je hebt dus geen echte introductie gedaan. Tevens moet tijdens zo'n introductie een kat niet naar buiten kunnen. Dan kunnen ze zich daar nl terugtrekken en komen ze steeds minder binnen (dat zie je nu zelf ook).

Mijn advies is dus je kat naar binnen halen. Goede introductie doen. Veel met beide spelen (zodat je oude kat ziet dat de kitten niet eng is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sarissag
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2022 00:18

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Sarissag »

Rik schreef: 29 mar 2022 08:41 Welkom op het forum.


Je hebt dus geen echte introductie gedaan. Tevens moet tijdens zo'n introductie een kat niet naar buiten kunnen. Dan kunnen ze zich daar nl terugtrekken en komen ze steeds minder binnen (dat zie je nu zelf ook).

Mijn advies is dus je kat naar binnen halen. Goede introductie doen. Veel met beide spelen (zodat je oude kat ziet dat de kitten niet eng is).
Dankje voor de reactie.

Ik ga dan proberen om dan de kattenluik dicht te doen. Maar ik ben bang dat het dan juist meer stress geeft.
Ik probeer ook als de oudere kat binnen is en ze zijn in elkaars omgeving positieve dingetjes te doen zoals snoepjes geven die ze lekker vindt of slagroom. Of spelen met de kitten zodat ze ziet dat er niks aan de hand is. Probeer haar dan ook over te halen om te spelen maar ze heeft dan geen interesse.
Ze vlucht niet meer zo snel en blijft even kijken. Tenzij de kitten in haar buurt komt blaast ze en gromd ze of geeft een tik (zonder nagels) en is weer weg.

Hoe doe ik dan een "goede" introductie? Want hoe ik het nu heb gedaan was ook op advies.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Rik »

Sarissag schreef: 29 mar 2022 10:12 Ze vlucht niet meer zo snel en blijft even kijken. Tenzij de kitten in haar buurt komt blaast ze en gromd ze of geeft een tik (zonder nagels) en is weer weg.
Je moet je kitten dan ook met spel afleiden. Tevens kun je met de oudere kat aan de ene kant en de kitten aan de andere kant, en jij zittend op de grond, ze verleiden met wat snoepjes e.d. Daar gaat gewoon veel tijd in zitten. De ontmoetingen moeten steeds iets langer duren zodat ze er echt wat ongevoeliger van wordt. Je kitten is er overigens ook pas 2 dagen en daar gaat echt wel wat langer overheen voordat jouw oudere kat hier aan gaat wennen (en de exacte tijd is bij elke kat weer verschillend).

Dat grommen en meppen is dus allemaal heel normaal. Dit zijn eigenlijk goede tekenen. Het is een teken van grenzen aangeven en onzekerheid van je oudere kat. Dat zal met de tijd minder worden. Ze moet zich natuurlijk wel ergens terug kunnen trekken maar dus bij voorkeur dus niet de hele dag naar buiten kunnen (want dan zijn die ontmoetingen steeds minder).
Sarissag schreef: 29 mar 2022 10:12 Hoe doe ik dan een "goede" introductie? Want hoe ik het nu heb gedaan was ook op advies.
Er zijn heel veel uitgebreide artikelen over een juiste introductie op internet. (b.v. onderstaand youtube filmpje van Jackson Galaxy). En https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/ Dus denk aan geuren uitwisselen, eten aan eigen kant van de deur steeds dichter bij elkaar, daarna e.v. met hordeur. En uiteindelijk bij elkaar.

Maar je hoeft waarschijnlijk niet een compleet intensieve introductie te doen omdat het een jong volwassen kat met een kitten betreft. Maar je moet wel over die eerste drempel van aarzeling heen. En als de oudere kat zich buiten terug kan trekken dan zal ze dat prefereren (wat je dus niet wilt). Maar je moet dus niet schrikken van wat grommen en meppen. Alleen als je oudere kat erop duikt en er gaan haren in het rond vliegen... dan is het mis.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sarissag
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2022 00:18

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Sarissag »

Rik schreef: 29 mar 2022 11:17 Je moet je kitten dan ook met spel afleiden. Tevens kun je met de oudere kat aan de ene kant en de kitten aan de andere kant, en jij zittend op de grond, ze verleiden met wat snoepjes e.d. Daar gaat gewoon veel tijd in zitten. De ontmoetingen moeten steeds iets langer duren zodat ze er echt wat ongevoeliger van wordt. Je kitten is er overigens ook pas 2 dagen en daar gaat echt wel wat langer overheen voordat jouw oudere kat hier aan gaat wennen (en de exacte tijd is bij elke kat weer verschillend).

Dat grommen en meppen is dus allemaal heel normaal. Dit zijn eigenlijk goede tekenen. Het is een teken van grenzen aangeven en onzekerheid van je oudere kat. Dat zal met de tijd minder worden. Ze moet zich natuurlijk wel ergens terug kunnen trekken maar dus bij voorkeur dus niet de hele dag naar buiten kunnen (want dan zijn die ontmoetingen steeds minder).


Er zijn heel veel uitgebreide artikelen over een juiste introductie op internet. (b.v. onderstaand youtube filmpje van Jackson Galaxy). En https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/ Dus denk aan geuren uitwisselen, eten aan eigen kant van de deur steeds dichter bij elkaar, daarna e.v. met hordeur. En uiteindelijk bij elkaar.

Maar je hoeft waarschijnlijk niet een compleet intensieve introductie te doen omdat het een jong volwassen kat met een kitten betreft. Maar je moet wel over die eerste drempel van aarzeling heen. En als de oudere kat zich buiten terug kan trekken dan zal ze dat prefereren (wat je dus niet wilt). Maar je moet dus niet schrikken van wat grommen en meppen. Alleen als je oudere kat erop duikt en er gaan haren in het rond vliegen... dan is het mis.

Okee hartstikke bedankt!
Ik maakt me wss ook veel meer zorgen dan daadwerkelijk nodig is. Deze situatie is voor mij ook erg nieuw.

Maar ik heb er vertrouwen in. Heb het kattenluikje dicht gedaan. En ze zit nu verstopt onder de bartafel op de stoel. En de kitten is lekker aan het spelen in haar zicht en als er een balletje rolt onder de stoel, dan zit de oudere kat wel te kijken wat ze aan het doen is maar hoor voor nu nog geen gegrom en geblaas. En ben ze allebij lekker aan het verwennen met hun fav snoepjes.

Ik ga zeker even de de links bekijken. Echt top! Hier kan ik wel wat mee en het stelt mij ook wat gerust.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Anne »

Het is op zich al positief dat je oudere kat zonder grommen en blazen kan toekijken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Rik »

En die twee liggen dan over een week samen in de kamer te rollebollen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sarissag
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2022 00:18

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door Sarissag »

Rik schreef: 29 mar 2022 14:15 En die twee liggen dan over een week samen in de kamer te rollebollen :lol:
Laten we het hopen!! 🤭 die kleine wil zo graag ♥️
MilaSaartje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2023 16:53

Re: Nieuwe kitten bij ouder kat van 2 jaar

Bericht door MilaSaartje »

En heb je een update? Op dit koment probeer ik mijn 3 jaar oudere kat vriendjes te laten worden met onze kitten!
Plaats reactie