Ik ben nieuw hier en heb hulp nodig.
Ik heb sinds 2 dagen een nieuwe kitten erbij, hartstikke leuk. Alleen vindt mijn ander kat het niet heel fijn. Ze lijkt gestrest/angstig en blaast en gromt naar de kitten. Is uiteraard ook verwacht want hé het is natuurlijk wennen en heel erg nieuw voor haar + het heeft natuurlijk tijd nodig.
Alleen maak ik me nu erg zorgen...
ik zal een beetje info geven over de oudere kat:
Fien is 2 jaar oud en is bij ons komen wonen toen ze 6 a 7 weken was. Althans dat vermoeden we. Ze werdt verkocht als 9 a 10 weken.
Maar des ondanks is het allemaal erg goed gegaan. Ze is opgegroeid met honden om haar heen en we wonen in een wijk met heel veel katten. En ze speelt regelmatig met de kat van de buren. Maar in de wintermaanden merkte ik dat ze eenzaam was, probeerde met de hond te spelen (hond is 12+) maar hond kon dit niet. En plakte erg aan me. Begrijp me niet verkeerd het is me kind en we hebben ook echt een hechte band. Ze slaapt bij mij op bed op me borst of tussen me benen.
Maar nu durft ze de slaapkamer niet in omdat de kitten daar ook is. Dit omdat ik gelezen had dat je de kitten niet direct in de woonkamer moet zetten en mijn slaapkamer was de enige andere optie.
Het is een buitenkat en vertoeft nu veel buiten sinds ze er is. Komt alleen gouw binne voor eten en is weer weg (ze krijgen op aparte plekke eten in de woonkamer). Als ze de kitten ziet dan blaasd/gromd ze en gaat ze weg of ergens hoog zitten/ in een hoek. Ook gromd ze naar mij en wijst ze me af.
Is er een manier waardoor ik de acceptatie wat kan versoepelen en eventueel versnellen? Ik weet dat ik geduldig moet zijn, maar ik verlies hier aardig slaap door omdat ik niet zonder Fien kan slapen. En de kitten de slaapkamer uithalen is ook geen optie en ze weigert de bench. Wat kan ik doen om de stress voor ons bijde te verminderen? Ik zie echt stress signalen bij de oudere kat (grote ogen, lippen aflikken, zwiepende staart) al kan ik haar alleen al gerust stellen dat het goed zit.
Ik hoor graag snel van iemand!!! En excuus voor het lange verhaal