2 kittens, aantal vragen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

2 kittens, aantal vragen

Bericht door JessicavH »

Ha allemaal,
Ik heb een aantal vragen over onze 2 kittens, zij zijn toegevoegd aan ons gezin van 2 jonge kinderen (5&2), mijn man en onze oudere kat van 11.
De kittens zijn 2 poezen, van 22 juni en mix Britse langhaar/Maine coone. Ze zijn volledig gevaccineerd en worden met sterilisatie gechipt.

Ik heb echter toch wat vragen, omdat ik al lange tijd bezig ben met beter voer (ontgroei het Whiskas tijdperk zeg maar), alleen blijf ik wat tobben met de twee kleintjes.

Alledrie eten ze wanneer ze trek hebben, ik zet Sochtends en savonds droogvoer neer. Vers water overal. 3 bakken in huis, worden om de dag verschoond. Overal genoeg lig en rustplekken. Alledrie niet naar buiten, volgend jaar mits de tuin afgeschermd is.

1. Ze krijgen nu concept for life Maine coone, ik heb ook van hetzelfde merk sensitive en oral care staan. Hier snoepen ze wat van. Dit is sinds kort.
Al sinds zij bij ons zijn, is de ontlasting net iets te nat. Net geen mooie drol, en vaak nemen ze wat grit en poep mee in de vacht.
Wat voor voer zouden jullie aanraden voor gevoelige buikjes?
Ik geef door die reden geen nat voer meer, toen ze elke dag natvoer kregen liep het dun de billen uit...
(verschillende merken van voskes, tot animonda, carnilove, carny) - en stinken... Niet normaal

2. Het grind. Onze oudere kat had al sinds jaar en dag houtkorrels. Daar was ik vreselijk tevreden mee. De kittens zijn van huis uit geen korrel gewend, maar grit. En sindsdien ben ik niet zo happy meer. Heel mijn huis ligt onder het grot inclusief poep. Jak.
Ik heb nu al wat soorten geprobeerd, klontvormend en gewoon grit maar ik vind alles zo ontiegelijk stuiven en dat vind ik wel een beetje naar (zie vraag 3).
Hebbem jullie gouden tips qua grit of andere vulling?
Merken mag ook uiteraard.
Ik heb overigens geprobeerd over te gaan op houtkorrels maar toen deed 1 kitten spontaan een plasje in een slaapmandje. Dus dat wil ik liever nu niet proberen.

3. 1 van de kittens Loki, is ruim anderhalve week geleden niet lekker geworden. We hoorde haar ineens snurken en dat werd steeds erger tot hoorbaar ademen als ze langs liep. Na een paar dagen afwachten op dierenarts advies toch langsgegaan en bleek een verkoudheid.
Prik antibiotica, prik metacam en tabletten van beide mee en dan moest het overgaan.
Nou ben ik 3 dagen geleden gestopt met de metacam, en gisteren met de AB (kuur is op) maar toch vind ik haar met periodes snurken/luid ademen. Kan dit met het stuiven het grind te maken te hebben? Beide graven zichzelf naar het midden van de aarde als ze wat hebben gedaan, dus ze komen altijd met een wolk stof de bak weer uit.
Benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt!
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Laura1997 »

1. Als de diarree aanhoudt en niet op te lossen is met het veranderen van voer zou ik eventueel eens een giardiatest overwegen. Toen ze hier nog klein waren wisselde de stoelgang heel erg, achteraf bleken ze van bij de fokker giardia meegekregen te hebben. Nu ze ervan af zijn heeft een van de twee nog soms slappe stoelgang, hij heeft gewoon gevoelige darmen en verdraagt het ene voer wat beter dan het andere. Wat hier altijd helpt bij diarree- episodes is royal canin gastro-intestinal (is van de dierenartslijn). Ik geef op normale dagen graanvrij voer van purizon en als Pepijn darmlast heeft schakel ik 2 dagen over, meestal is dit dan weg. Ook geef ik af en toe wat probiotica als ze hier diarree hebben.

2. Qua kattenbak gebruik ik hier extreme classic babypoedergeur, ik vind dat dit nogal meevalt van geur, als het op tijd leeggeschept wordt (elke dag dus) ruikt dit amper. Uitloop heb ik hier ook wel, in het begin had ik een uitloopmat voor de bakken, dit hielp wel voor het grootste deel, na de giardia-infectie zijn deze wel in de vuilbak beland als plaatsen van mogelijke besmetting en nu laat ik ze liever weg omdat dit met een kat die af en toe diarree heeft en plakpoep aan zijn pootjes ik dit maar viezig vindt. Qua bak heb ik er met best een hoge instap en ook dan valt het beter mee.

3. Hier heb ik geen ervaring mee dus kan ik je helaa niet mee helpen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door JessicavH »

Laura1997 schreef: 30 okt 2021 21:37 1. Als de diarree aanhoudt en niet op te lossen is met het veranderen van voer zou ik eventueel eens een giardiatest overwegen. Toen ze hier nog klein waren wisselde de stoelgang heel erg, achteraf bleken ze van bij de fokker giardia meegekregen te hebben. Nu ze ervan af zijn heeft een van de twee nog soms slappe stoelgang, hij heeft gewoon gevoelige darmen en verdraagt het ene voer wat beter dan het andere. Wat hier altijd helpt bij diarree- episodes is royal canin gastro-intestinal (is van de dierenartslijn). Ik geef op normale dagen graanvrij voer van purizon en als Pepijn darmlast heeft schakel ik 2 dagen over, meestal is dit dan weg. Ook geef ik af en toe wat probiotica als ze hier diarree hebben.

2. Qua kattenbak gebruik ik hier extreme classic babypoedergeur, ik vind dat dit nogal meevalt van geur, als het op tijd leeggeschept wordt (elke dag dus) ruikt dit amper. Uitloop heb ik hier ook wel, in het begin had ik een uitloopmat voor de bakken, dit hielp wel voor het grootste deel, na de giardia-infectie zijn deze wel in de vuilbak beland als plaatsen van mogelijke besmetting en nu laat ik ze liever weg omdat dit met een kat die af en toe diarree heeft en plakpoep aan zijn pootjes ik dit maar viezig vindt. Qua bak heb ik er met best een hoge instap en ook dan valt het beter mee.

3. Hier heb ik geen ervaring mee dus kan ik je helaa niet mee helpen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor je tip qua voer en infectie. Ik zal daar eens meer over lezen. Omdat ik binnenkort toch voer moet bestellen, dat gastro voer is niet speciaal voor kittens. Komen ze dan geen voedingsstoffen tekort?

Ik zet mijn voedselvraag wel even in het voedseltopic:)
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Laura1997 »

Demijne zijn intussen al geen kittens meer, maar ik gaf dat toen zelden als enige voer, ik mengde het dan met hun kittenvoer (was bij mij ook royal canin, verdroegen ze eerlijk gezegd goed). Lola heeft toen ze 7-8 maanden was een tijdje exclusief niervoer moeten krijgen op aanraden van de dierenarts dus ik vermoed dat dit weinig kwaad kan, zeker als het afwisselend is. Als je je oncomfortabel voelt met het veranderen van het voer kan je probiotica proberen. Demijne krijgen puur probiotic, gewoon mengen met wat warm water en een snoepje op het bordje en ze lekken het gewoon op. Ik heb wel makkelijke katten wat medicatie betreft Je kan ook tree barks powder geven, dat geef ik na een antibioticakuur, maar geloof me dat gaat niet gemakkelijk binnen.
Maar ik zou toch ook zeker even langs de dierenarts gaan voor de zekerheid, de kans is groot dat het gewoon niks is. Maar als het giardia is is dat geen lachertje (om het uit je huis te krijgen, ik heb nooit het idee gehad dat mijn katten er heel ziek van waren, maar het heeft me liters javel gekost)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door JessicavH »

Heel erg bedankt voor je advies! Ga hier zeker mee aan de slag!
Cerna

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Cerna »

Ik heb slechte ervaringen met Concept for Life (een keer een proefzakje gekregen en 1 kat vond het lekker, maar was vervolgens constant aan de diarree) en geef standaard Royal Canin. Ook wanneer ik kittens had kregen ze volwassen voer omdat anders de oudere kat(ten) het kittenvoer opaten en het kitten at sowieso liever volwassen voer.
Nooit iets gemerkt van voedingstekorten en de katten doen het uitstekend: goede eetlust, prima gewicht en keurige drolletjes.

Natvoer vind ik wel erg belangrijk.
Misschien dat je eens naar Feline Porta 21 of Applaws kunt kijken? Dat is puur voer zonder allerlei toevoegingen en wordt hier goed gegeten.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

Ik gebruik ook Extreme classic en het bevalt me goed. Natuurlijk stuift het wel iets, maar dat doet volgens mij ieder grit (behalve houtkorrels) en het loopt ook wel iets uit, maar daar heb ik een stoffer en blik voor :smile: :
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder
Creabea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2021 22:09

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Creabea »

Ik zou de Kittens eerst op gekookte kip zetten om de darmen tot rust te laten komen
Je kan ze tegelijkertijd Panacur geven
5 dagen achter elkaar
De pillen kan je fijn malen en door het eten doen
Wat betreft de kattenbrokjes
Kan je Purizon kitten geven
Dat is graanvrij
En een hoog vleesgehalte
Voor de kattenbak is Tigerino een heel fijn grit
Alleen verkrijgbaar via Zooplus
Je kan voor de kattenbak eventueel ook opvang matjes neerleggen
Mochten de Kittens na 3/4 dagen nog steeds aan de diaree zijn
Laat dan hun poep nakijken bij de dierenarts
Creabea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2021 22:09

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Creabea »

Ps
ISO GEL
Werkt ook goed voor diaree en ook tegen verstoppingen
Dat is een natuur product en bij de dierenarts verkrijgbaar
Creabea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2021 22:09

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Creabea »

Het snurken en of hoesten kan ook te maken hebben met geuren
Bv
parfum
Deodorant
Planten
Bomen
Stof
Kattengrint
Haren
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Pikachu »

Heb je de stoelgang al bij de DA binnengebracht en laten testen op parasieten, inclusief giardia?

Ik zie hier het advies voorbijkomen om panacur te geven, maar dat vind ik nogal vreemd advies om zomaar medicatie te geven, hoewel vast goed bedoeld. Stel dat je kittend giardia hebben, dan heb je trouwens niks aan één kuur van 5 dagen panacur. Dan hebben de katten meer kuren nodig en moet je veel meer poetsen, soms zelfs de kittens wassen, enz.

Ik zou dus gewoon even de stoelgang op alles laten controleren, en van daaruit verder gaan.
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door JessicavH »

Bedankt allemaal voor de reacties.
Er is even eea tussen gekomen, waardoor ik nog niet voor een giardia test ben gegaan.
1 van de zusjes blijft toch benauwd, en hoorbaar ademen. Ga donderdag met haar terug naar de Da, en dan vraag ik gelijk voor het andere zusje hoe en wat met zo'n kweek.

In de tussentijd heb ik na debiel zoeken, twijfelen en spoken royal canin kitten besteld.
Hopelijk geeft dat toch even rust.

Ik vind dat hele voer gedoe wel ingewikkeld. Ik wil het graag goed doen, maar ik wil niet honderden euro's uitgeven aan voer wat niet lekker is of goed blijkt te zijn. Hoop dat ik nu een juiste keus heb gemaakt.

Mijn oudere dame heeft jaren het meest goedkope voer gegeten, 10 euro voor 10 kilo... En nooit problemen met haar gehad. Na een tijd over gegaan op carnilove, en daar kreeg ze een mooiere vacht van. Door catmoneo weer andere merken gaan proberen, en nu overzie ik het niet meer.

Als rc bevalt ga ik over op de Maine coon kitten brokken.

OH, en we hebben catsan besteld. Schijnt stuifvrij te zijn!
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Laura1997 »

Je kan eventueel al stoelgang van 3 dagen bewaren in een potje, dan kan de dierenarts direct giardia testen. Gewoon elke dag een klein stukje poep in een potje doen, maakt niet uit van welke kitten dit is. Bespaart je een extra tripje naar de dierenarts achteraf. Als je vandaag of morgen begint zou je donderdag genoeg moeten hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door JessicavH »

Laura1997 schreef: 01 nov 2021 21:10 Je kan eventueel al stoelgang van 3 dagen bewaren in een potje, dan kan de dierenarts direct giardia testen. Gewoon elke dag een klein stukje poep in een potje doen, maakt niet uit van welke kitten dit is. Bespaart je een extra tripje naar de dierenarts achteraf. Als je vandaag of morgen begint zou je donderdag genoeg moeten hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
OH echt? Wat handig! Weet je toevallig wat zo'n onderzoek kost? Anders bel ik morgen even
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door Laura1997 »

Bij mij was het rond de 20 euro (wel in belgie). Intussen zijn we hier 4 onderzoeken verder, meer voor mijn gemoedsrust. Maar ik ben er gelukkig van de eerste keer vanaf geraakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JessicavH
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2021 13:15

Re: 2 kittens, aantal vragen

Bericht door JessicavH »

Laura1997 schreef: 01 nov 2021 21:26 Bij mij was het rond de 20 euro (wel in belgie). Intussen zijn we hier 4 onderzoeken verder, meer voor mijn gemoedsrust. Maar ik ben er gelukkig van de eerste keer vanaf geraakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor de tip!
Plaats reactie