Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Hawk »

Hoi Allemaal,
Zoals sommige van jullie weten heb ik al ruim 4 jaar Rick (Brits Korthaar, kater) en Anasja (Brits Langhaar, poes). Sinds vandaag, ben ik de trotse eigenaar van Sahara (Siberische kat, poes).
Vanmiddag naar de cattery. Ging allemaal goed, 2 poezen namen plaats in de reismand onder wie Sahara. Toos moest er weer uit. Toen de terugreis naar huis.
Eerste 20 minuten leek het net -- leeft Sahara eigenlijk nog? Erg rustig.
Toen begon het echter, een beetje angstig miauwen. Vervolgens braken. Even later poepen. Ja, het is de angst.
Nu zijn we thuis. Naar de slaapkamer -- Poortje open, Sahara eruit. Niet veel later zat Sahara onder de radiator achter de stoel.
Ik ging even de reismand schoonmaken. Daarna de huiskamerdeur open zodat Rick en Anasja in de gang kunnen. Dan kunnen Sahara en Rick en Anasja kennismaken met de deur ertussen.
En jawel hoor, het duurde enkele seconden voordat Sahara bij de deur naar de gang was.
Rick -- Zeer geïnteresseerd, ook met de deur op een kier zodat ze elkaar kunnen zien.
Anasja -- Op een klein beetje meer afstand maar geen enkele agressiviteit. Ziet geen probleem.

Als ik in de slaapkamer kom echter, ja dan kruipt Sahara weer onder de radiator of nachtkastje.
Tja, lijkt allemaal goed te gaan. In de cattery was Sahara lief tegen me, maar het is natuurlijk wel even wat anders als je naar een nieuw huis wordt toegebracht.
Zijn er ideeën hoe ik het introductieproces vanaf nu moet gaan doen?
Lijkt met de katten goed te komen. Nu Sahara nog aan mij laten wennen....

Benoemenswaardigheid: Er is een ruimte van 3cm aan de onderkant van de slaapkamerdeur zodat de katten, met pootjes, contact kunnen maken. Op dit moment zijn Sahara en Rick vriendelijk naar elkaar aan het miauwen.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Dinky »

Ik heb geen praktijk ervaring met introductie maar als ik het zo lees zou je wat de katten betreft de deur open kunnen doen. Het is alleen de vraag hoe extreem Sahara weg kan kruipen in de rest van het huis. Hoe reageert ze wanneer je een snoepje tussen jou en Sahara legt en zelf stil blijft zitten? En als je langere tijd in de slaapkamer bent, komt ze dan wel nieuwsgierig kijken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Hawk »

Ik heb even getracht zowel Rick als Anasja (apart) in de slaapkamer te doen. Zowel Rick als Anasja gingen niet agressief op Sahara af maar als Sahara naar hun toekwam dan kwam er toch wel gegrom en gesis. Het is nog een beetje te vroeg voor de deur open vermoed ik.
Ik zal straks met een snoepje even kijken wat Sahara komt doen. Wat dat betreft, als ik ga slapen is ze toch de gehele nacht bij me in de buurt en in dezelfde kamer.
Ondertussen gebeurt er meer. Sahara, als ze alleen op de slaapkamer is, miauwt ze aan één stuk door. Rick en Anasja besteden daar geen aandacht aan en ondervinden(gelukkig) geen stress. Ze hebben netjes hun natvoer opgegeten.
Nou ja, het zullen de eerste dagen zijn.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Hawk »

Update. Na meerdere korte bezoeken in de slaapkamer van elke keer 1 kat werd duidelijk dat Rick weinig agressiviteit vertoont naar Sahara. Sahara begon echter zelf wel af en toe te grommen naar zowel Rick als Anasja.
Ik had toen het besluit genomen om Woensdag, 27 oktober de deur open te zetten. Zo konden de katten meer aan elkaar wennen. Dit gebeurde gelukkig dan ook.
Op Donderdag 28 oktober vertoonde Anasja geen agressiviteit (grommen en blazen) meer naar Sahara toe. De verhouding tussen Rick en Sahara was toen al goed.
De buitenruimte werd ook bezocht.
Toen kwam wel deel II aan bod namelijk Sahara die het Adult voer van Rick & Anasja wel smakelijk vind. Omgekeerd was echter een groter probleem. Dat Rick en Anasja al een aardig gewicht hebben en dan het kitten voer wel vonden smaken.
De dierenwinkels boden weinig goed advies. Zij zagen weinig in de Surefeed Microchip voerautomaat, vonden het 'erg duur' en één zelfs 'ingewikkeld'. Nou, gelukkig ben ik eigenwijs geboren en nooit veranderd want de aanschaf is gedaan en Sahara heeft nu permanent kittenvoer tot haar beschikking, zoals het hoort bij een kitten zonder dat Rick of Anasja het voer kunnen stelen.
Pfew, introductie succesvol maar er kwam aardig wat bij kijken. En ja, ik weet dat het bij een aantal van jullie veel moeilijker gaat.
En hierbij een bijdrage.. hoe succesvol de introductie is geweest:
Afbeelding
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Rik »

Aaaaw :verliefd:



(dan mag je nu ook je handtekening updaten ;))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Dinky »

Ach wat een enorm lieve foto!

Zelf had ik waarschijnlijk gekozen voor het geven van gewoon adult voer omdat het eenvoudiger is maar uiteraard is jouw oplossing ook helemaal prima ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Introductie Sahara -- Siberisch Kitten (poes)

Bericht door Hawk »

Rik schreef: 03 nov 2021 10:41 Aaaaw :verliefd:



(dan mag je nu ook je handtekening updaten ;))
Voor elkaar Rik.
Dinky schreef: 03 nov 2021 18:50 Ach wat een enorm lieve foto!

Zelf had ik waarschijnlijk gekozen voor het geven van gewoon adult voer omdat het eenvoudiger is maar uiteraard is jouw oplossing ook helemaal prima ;-)
Ja, ik zit dan toch met de vele adviezen en meningen over het kittenvoer volgens waarschijnlijk een meerderheid dat dit toch echt noodzakelijk zal zijn in het eerste jaar. Zeker voor zo'n sterk ras als de Siberische kat. Dan is er nog de mening van de dierenarts wie bij de laatste prikbeurt mij dringend verzocht om zowel Rick als Anasja te laten afvallen (zonder dat ze ziek zijn, maar wel 500 gr. zijn aangekomen). Ze krijgen nu minder eten van hetzelfde voer.
Dus ja, de chipvoerbak doet goed werk voor Sahara. Ze heeft altijd kittenvoer tot haar beschikking, en de andere katten blijven er lekker vanaf.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Plaats reactie