Ben ik opgelicht ?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
gno88
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2021 21:09

Ben ik opgelicht ?

Bericht door gno88 »

Beste allemaal,

Ik heb onlangs een kitten gekocht zonder papieren en dergelijke.( was ook wel een redelijke prijs). Werd mij verteld dat dit een pure britse korthaar is. Zag ook wel de ouders van de kitten die er echt uitzagen als een volle britse korthaar. Brede dikke kop platte neus dikke vacht en korte poten.

Echter heb in nu 2 dagen mijn nieuwe kitten thuis en twijfel ik sterk of dit een volbloed is. Heb er zelf voor de rest niet superveel verstand van.

Ik.hoop hier mensen tegen te komen die wat meer ervaring hebben.

Hieronder wat foto's

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door Rik »

Als je er geen stamboom bij hebt dan is het geen pure brits korthaar. Zo simpel is dat. Ze kunnen wel zeggen dat de ouders een stamboom hebben maar je hebt daar nooit zekerheid over. Je mag jouw kitten ook nooit een raskitten noemen zonder stamboom. Punt. Een stamboom kost hooguit €15 en als de ouders ook echt raskatten zijn was het dus een kleine moeite om die aan te vragen. Er moet dus een reden zijn dat ze dat niet gedaan hebben. Dat kan bv een oepsnestje zijn en dan is er niet met zekerheid te zeggen door welke kater de poes gedekt is. Het kan ook zijn dat er andere dingen niet kloppen bij de cattery zoals meerdere nestjes per jaar (dan krijgen ze ook geen stamboom). Normaal zou je dus zeer voorzichtig moeten zijn om kittens te kopen van zulke (brood)fokkers.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door castratenkoor »

Helemaal eens met Rik, zonder stamboom is het geen Brit.

Over het uiterlijk. Ik denk wel dat er Brit in zit, misschien de Brit moeder op straat gedekt? Zuiver lijk het me niet. Maar prachtig katje en voordeel, geen platten neus. Dat wordt misschien mooi gevonden, maar het dier zelf zou er alleen hinder van ondervinden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
gno88
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2021 21:09

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door gno88 »

Dank voor jullie reacties!! Ik snap het principe van geen stamboom papieren uberhaupt geen raskat. Maar ik was gewoon benieuwd in hoeverre je uiterlijke kenmerken kan herleiden op de foto's die toebehoren aan een Britse korthaar. Soms lijkt hij er wel op en soms ook niet. Beetje moeilijk in te schatten
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door Dinky »

Ik zie wel de ronde kop en 'platte' snuit van een Brits korthaar er in dus in de voorouders zit waarschijnlijk wel iets van een Brits korthaar.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door Cerna »

Ik vind het ook lastig (heb 5 Britjes), maar wanneer ik naar de een-na-laatste foto kijk, zie ik wel een Brits Korthaar (zonder -e!).
Het is ook vaak zo dat tabby's er vaak wat meer uitzien als een HTK-kat dan een effen Brit, maar op die ene foto kijkt hij/zij precies hetzelfde als onze overleden Noa, een Brits Korthaar met stamboom :smile: (viewtopic.php?f=5&t=34767&start=120)
Vaak kun je het ook pas beter zien wanneer het kitten wat ouder is en zich wat meer ontwikkeld heeft. Maar het is een mooi tabby-spotted kitten.
gno88
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2021 21:09

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door gno88 »

Dankje cerna en dinky. Het gekke is dat de ouders van deze kitten nog wonen op het adres waar ik em vandaan heb gehaald. Die hadden alle kenmerken van britse.korthaar. dikke vacht brede kop platte neus en gewoon precies wat je verwacht. Maargoed wie weet ontwikkeld het een en ander zich nog😊
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door Rik »

Maar waarom hebben ze geen stamboom voor het nestje aangevraagd? Heb je dat niet gevraagd (of hebben ze dat niet gezegd)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door Cerna »

Het probleem is alleen dat je geen garantie hebt dat de vader die ze jou hebben laten zien, ook daadwerkelijk de vader is omdat je geen stamboom hebt en omdat je het kitten niet gekocht hebt voor de normale Brittenprijs - terwijl een slimme fokker cq vermeerderaar dat wel had kunnen vragen wanneer het een kitten uit twee raszuivere (met stamboom?) Britten is - vrees ik toch dat er ergens iets niet klopt.

Maar ik zou me het hoofd er niet over breken.
Je hebt een prachtig kitten voor een redelijke prijs dat hopelijk helemaal gezond is. Geniet ervan want voordat je het weet is de kittentijd weer voorbij.
gno88
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2021 21:09

Re: Ben ik opgelicht ?

Bericht door gno88 »

Ik heb het om eerlijk gezegd niet gevraagd. Ze wonen op 4 hoog in een appartement dus de katten kwamen al niet buiten. En dit was een koppel die alleen Engels sprak uit Letland. Ik zag inderdaad deze kleine en zag er toch net anders uit als een Europese huis en tuin kat. Zag er sterk en speels uit dus de gok gewaagd.🙊
Plaats reactie