Veel spanning tussen nieuwe kitten en kitten. Wanneer alleen laten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
GuMaMa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2021 09:00

Veel spanning tussen nieuwe kitten en kitten. Wanneer alleen laten?

Bericht door GuMaMa »

Hoi. Sinds mei hebben we een kitten. Aagje. Ze was toen 13 weken ongeveer. Ze is lief en aanhankelijk. Ligt vaak op schoot te kroelen. Mijn twee jonge kinderen maakten regelmatig ruzie over wie Aagje mag vasthouden. Als ik thuis kom van m'n werk merkte ik dat ze op de mat voor de deur lag te wachten altijd. Ze mistte ons dan volgens mij. Daarom heb ik besloten een kitten erbij te nemen. Zodat ze fijn samen kunnen spelen. Gisteren was het zover. Ik heb Bing opgehaald. Hij is 11 weken oud ongeveer. Eerst in de reismand in de kamer gezet. Aagje ging meteen blazen en met d'r pootje door de tralies. Bing leek niet erg onder de indruk. Toch maar het deurtje open gezet. Bing kwam er meteen uit. Keek nieuwgierig rond. Aagje kwam ook kijken. Beetje ruiken en blazen en grommen. Meppen zonder te raken. Bing was nog steeds niet onder de indruk. Toen de avond vorderde ging Aagje echt achter Bing aan. Veel blazen en grommen en meppen. Ook rake meppen. Zonder nagels denk ik wel. Na zo'n mep stopt ze dan wel meteen. Bing blijft dan rustig. Ik ben vannacht op de bank gaan slapen om het in de gaten te houden. Aagje jaagt Bing steeds onder de bank en laat hem niet echt toe eronderuit te komen. Bing heeft uiteindelijk wel bij mijn voeten gelegen en Aagje is bovenaan de trap gaan liggen waar ze altijd ligt in de nacht. Vanmorgen was de situatie eigenlijk ongewijzigd. Zodra Bing onder de bank uitkomt, komt Aagje blazend en grommend naar hem toe en maakt ze mepbewegingen. Waardoor Bing soms gewoon het aandurft om gewoon verder onder de bank vandaan te gaan maar ook vaak weer terug onder de bank gaat. Hij krijgt geen ruimte om uit zijn eigen etensbakje te eten. Aagje eet daar overigens ook uit sinds die er staat. Het eten staat aan de andere kant van de keuken. Nu moet ik morgen de hele dag werken en ik merk dat ik het spannend vind om ze dan alleen te laten. Tot nu toe sus ik Aagje een beetje als ze aanvalt door rustig tegen haar te praten. Ik heb het idee dat dat werkt. Kan ik ze vannacht en morgen gewoon alleen laten? Of toch weer op de bank slapen? En uit elkaar als ik ga werken? Ik wil ze liever niet uit elkaar halen. En hoe zorg ik ervoor dat Bing bij zijn eten kan? Etensbakje tijdelijk onder de bank zetten? Aagje 5 minuutjes in de gang zetten zodat Bing kan eten? Hij is ook nog niet op de bak geweest... Ik hoop dat Aagje vandaag een beetje ontdooid...
Soms hapt Aagje ook naar Bing. Of ze echt doorbijt denk ik niet want er wordt niet gepiept.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Veel spanning tussen nieuwe kitten en kitten. Wanneer alleen laten?

Bericht door Ani »

Begrijpelijk gedag van Aagje. Bing is haar huis en ruimte binnen gekomen. Aagje heeft tijd nodig en zal moeten wennen aan Bing. En Bing aan Aagje! Wellicht is Aagje ook wat angstig. Na enkele dagen zou het blazen, grommen en slaan moeten gaan afnemen. Het lijkt of Bing niet voor zichzelf opkomt en van zich ‘afbijt’. Maar dat komt wellicht nog ;-)

Je merkt zelf al dat rustig toespreken van Aagje haar helpt en kalmeert. Afleiding door spelen, Aagje (en ook Bing) geruststellend toespreken kan ondersteunend zijn.
Hen nu al alleen laten voor een dag is inderdaad spannend. Het is wel heel kort dat ze nog maar samen zijn. Is er niemand die bij ze kan blijven? Anders misschien beter apart zetten.
Daar heb ik geen ervaring mee, zelf was ik vijf dagen vrij toen ons kitten werd geïntroduceerd bij onze junior enige maanden terug.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
GuMaMa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2021 09:00

Re: Veel spanning tussen nieuwe kitten en kitten. Wanneer alleen laten?

Bericht door GuMaMa »

Bing laat wel weten wanneer hij het er niet mee eens is. Dan blaast hij terug. Of maakt een mepbeweging. Die is dan meestal in de lucht en niet raak. Aagje stopt dan ook.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Veel spanning tussen nieuwe kitten en kitten. Wanneer alleen laten?

Bericht door Ani »

GuMaMa schreef: 09 aug 2021 22:35 Bing laat wel weten wanneer hij het er niet mee eens is. Dan blaast hij terug. Of maakt een mepbeweging. Die is dan meestal in de lucht en niet raak. Aagje stopt dan ook.
Dat gaat de goede richting op. Ook Bing geeft dus grenzen aan op zijn manier, en Aagje accepteert dit. Zo leren ze elkaar kennen en met elkaar omgaan. Vindt Bing al meer zijn plekje en voelt hij zich al vrijer? Lukt het samen eten? Als dit niet lukt kun je ze inderdaad best apart laten eten, op afstand van elkaar. Is Bing wel op de bak geweest (anders kun je voorlopig ook twee bakken neerzetten, wellicht vindt Aagje dat prettiger.) Vechten de twee niet?

Bij ons werd er al snel gevochten (zonder nagels uit te zetten, meer flink stoeien.) en na bijna vier maanden wordt er iedere ochtend nog een potje flink gestoeid, waarbij onze oudste, Winston, het geweldig vindt als de kleine Khári zich overgeeft. Ook racen ze achter elkaar aan, uitdagen, plagen en verstoppertje spelen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie