Bitse korthaar?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
r0bert
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2021 09:11

Bitse korthaar?

Bericht door r0bert »

Goedemorgen,

Vorige week heb ik samen met mijn vriendin een kitten geadopteerd. Volgens de cattery is dit een britse korthaar (zonder stamboom weliswaar). We kregen de moeder- en vaderpoes te zien en de stamboom van beide ouders. Nu begonnen we bij thuiskomst toch een beetje te twijfelen of dit wel een Brit is. We zien namelijk zeer weinig kenmerken van de britse korthaar terug in onze kitten (plat neusje korte oren/pootjes...). Hebben we nu echt in al ons enthousiasme over deze zaken gekeken en een gewone poes aangenomen of komt dit nog met de leeftijd?
Kan iemand hier op basis van deze fotos over oordelen? Indien nodig probeer ik nog wat duidelijkere foto's te nemen.

Alvast bedankt

Rob,







Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bitse korthaar?

Bericht door Rik »

Ik zie daar ook niet echt een brits korthaar (zonder e) in. Is ie nu grijs of roodachtig?

Maar hoe kan een cattery nu een kitten verkopen zonder stamboom? Dan weet je dat het al niet goed zit. Dus een nestje teveel of een oeps nestje of dus gewoon geen raskitten (zonder stamboom is het sowieso geen raskitten).

Hoe oud is het kitten?

Hopelijk heb je er niet teveel voor betaald (ook omdat er geen stamboom bij zat) en is het kitten verder wel actief een vrolijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Bitse korthaar?

Bericht door Pikachu »

Raar verhaal dat de ouders wel een stamboom hebben en het kitten niet. Was het wel een stamboom? Of hebben ze je zomaar een papiertje laten zien? En weet jij zeker dat de kater waarvan ze de stamboom lieten zien ook echt de vader was? Wie weet is het poesje door een andere kater bevrucht. Zeker geen betrouwbare fokker alleszins, anders had je wel een stamboom meegekregen. Hopelijk is het kitten op zijn minst gezond.

Koop best geen kittens zonder stamboom, tenzij van een opvang of asiel natuurlijk.
r0bert
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2021 09:11

Re: Bitse korthaar?

Bericht door r0bert »

Ze is meer goud/grijs -achtig. Ze hebben een papier laten zien, maar daar moeten wij ook maar in meegaan... We hebben niet de volle pot betaald, maar nog altijd genoeg. Zeker als er dan niets van een brits korthaar in te zien is. In dat geval adopteren wij ook liever een katje uit het asiel.

Het kitten is zeker gezond aanhankelijk en speelt.

Hoe zouden jullie deze situatie verder aanpakken?

Groeten Rob
r0bert
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2021 09:11

Re: Bitse korthaar?

Bericht door r0bert »

Hieronder de stamboom van de vader en moeder plus foto's van de vader en de moeder. Kan het zijn dat onze tabby kitten afkomstig is van deze ouders?









Alvast bedankt voor jullie hulp en expertise.

Rob
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Bitse korthaar?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben geen expert in Britjes, maar de kat op de onderste foto lijkt wel een zuivere.
Het katje op de bovenste foto vind ik redelijk slank voor een Britje. Ook lijken de oren wat groter dan die van een Britje. Vachtkleur en ogen kloppen wel. Niet de juiste kat van op de stamboom? Op de stamboom zie ik trouwens staan dat de ouders van de moeder een Rex Selkirk zijn (lange vacht met krulletjes) en een Brits halflang haar. Daar lijkt de kat op de foto ook niet op...
Maar nogmaals: ik heb er geen verstand van ;-)
Ik twijfel sterk dat jouw kitten van deze twee afstamt.
Jouw katje lijkt me een "gewoon" htk cypertje. Anders zou hij inderdaad ook een stamboom hebben. Maar ondanks de prijs die je ervoor betaald hebt hoeft dat geen probleem te zijn. Hij ziet er gezond en lief uit ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bitse korthaar?

Bericht door nellebel »

Aangezien je geen stamboom hebt heb je een htk kat gekocht en geen brit. Daarvoor heb je een stamboom nodig. Je hebt dus mogelijk er wel voor betaald.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bitse korthaar?

Bericht door Rik »

De Selkirk rex mocht inderdaad nog tot 2015 gekruist worden met de Brits korthaar. Daarna zouden er genoeg Selkirk rexen moeten zijn om het ras in stand te houden.

Maar ik zie het er ook niet in. Ik zie ook meer een htk cyper. Maar je weet het maar nooit met de genen.

Wat je moet doen... tsja... Je hebt een kitten gekocht zonder stamboom. Als het om een reguliere dekking zou gaan dan hadden ze wel stambomen aangevraagd (kost maar een tientje of 2). Je kunt vragen waarom ze dat niet gedaan hebben. Was het een oepsnestje? Teveel nestjes in een jaar? Is ze ontsnapt geweest en weten ze niet zeker wie de vader is (want dat weet je bij een niet reguliere dekking nooit)? Je zou dus verhaal kunnen proberen te halen (ze moeten er toch een reden voor hebben en ze zullen er ook wel een slap excuus voor hebben aha je het vraagt). Maar daar had je ook van tevoren aan kunnen/moeten denken.

Andere optie is het van je afzetten. Gewoon vergeten. Je hebt een kitten zonder stamboom en weet dus nooit zeker welk ras de ouders echt hadden. Maar je kitten is in ieder geval geen raskitten (want dat is alleen voorbehouden aan kittens met stamboom). Je kitten zal er uiteindelijk niets om geven :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Bitse korthaar?

Bericht door Pikachu »

Tja wat doe je eraan, eruit leren zeker? :) Heel goed onderzoek doen naar fokkers bij een volgende keer. Het katje zal verder wel een superlief beestje zijn, je hebt haar nu, geniet gewoon zoveel mogelijk van haar zou ik zeggen :D ziet er sowieso een schatje uit hoor.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bitse korthaar?

Bericht door castratenkoor »

Bovenste foto is geen Brit, onderste wel. Lijkt mij ook heel stug dat er uit twee blauw-grijze katten een cyperse zou komen. Al kan het wel als er veel gestreepte in de voorouders zouden zitten - en ook dat zie ik niet in de stambomen.

Geniet van je katje zou ik zeggen - maar een Brit is het niet en dat zijn ook de ouders niet. Dus ja die zgn fokkers zijn oplichters.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
gno88
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2021 21:09

Re: Bitse korthaar?

Bericht door gno88 »

Ik heb precies hetzelfde!!!
Twijfel enorm.

Zouden jullie aub kunnen vertellen of dit een Britse korthaar is.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Bitse korthaar?

Bericht door castratenkoor »

Nee duidelijk geen zuivere Brit, maar er zit wellicht wel Brit in. Zie verder mijn reactie op je eigen topic.

Dit kitten heeft meer Britse trekjes dan het kitten van R0bert.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie