Kat slaat naar nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Beste Lezers,

Eerder heb ik al verhalen gedaan over onze overleden kat en dat er een nieuwe kitten aan kwam. Vandaag was de dag dat we haar mochten ophalen!

Na meerdere adviezen van mensen die hier ervaring mee hebben, hebben we haar even laten wennen in de huiskamer, even door een glazen deur naar elkaar kijken (dit zonder enige reactie) en onze kat (die we al hadden) Luna naar binnen gelaten. Helaas werd dit veel gegrom en geblaas vanuit Luna. Mila (de kitten) deed verder niets, bleef rustig zitten. Uiteindelijk ging Luna ook steeds dichterbij en haalde zelfs een aantal keer uit. Wij probeerden elke keer wat te spelen, maar het lukte amper om de aandacht af te leiden.

Nu hebben we Mila boven op een kamer, samen met mijn vriend en kan Luna weer even lekker haar gang gaan.

Luna is een kat van bijna 1 en is haar zusje verloren door een ongeluk. Sindsdien mag ze ook niet meer buiten de tuin komen en hebben we daarom op advies een nieuw maatje voor haar gekocht. Luna was buiten een sociale kat en maakte snel vriendjes in de buurt.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kunnen we het nu het beste aanpakken? Ik heb gelezen en gehoord dat deze reactie onder normaal valt, maar ik wil niet dat ze blijvend mot met elkaar hebben. Alhoewel Mila zich er weinig van aantrekt en gewoon in slaap valt/wast/eet/drinkt/speelt etc.

Alvast heel erg bedankt!
Cerna

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Dit is inderdaad normaal kattengedrag. :smile:
Katten zijn namelijk niet bepaald gastvrij naar een nieuwkomer. Zo'n nieuweling komt in zijn/haar territorium en dat moet verdedigd worden.
Wanneer je Mila steeds weg haalt dan zal dit patroon zich blijven herhalen en daarom is het beter om de twee jonge katten bij elkaar te laten (moet je er wel zelf bij blijven). Luna zal dan waarschijnlijk blazen en grommen en misschien een keertje meppen, maar dat geeft allemaal niet want hiermee geeft ze aan "Jij komt op mijn terrein en ik ben hier de baas!"
Misschien zal ze zelfs bovenop Mila springen - al verwacht ik dat de eerste dag nog niet - en zolang Mila het niet uitkrijst, is dat ook normaal al ziet het er voor ons misschien wat heftig uit.

Ik zou zo min mogelijk ingrijpen en alleen - wanneer je het toch niet vertrouwt - de eerste paar nachten (afhankelijk van het gedrag) de katten apart houden. Maar liever niet langer dan noodzakelijk.
Wanneer je met een lintje of een breinaald gaat spelen dan leidt dat de beide katten af en leidt het tevens tot verzustering. Ook naast elkaar eten in elk een eigen bakje, is een goede manier om de spanning te doorbreken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Dana en Luna schreef: 08 jul 2021 20:26 Uiteindelijk ging Luna ook steeds dichterbij en haalde zelfs een aantal keer uit.
We zouden eigenlijk moeten zien hoe dat gaat (filmpje). Een enkele keer een mep behoort nog gewoon tot de grenzen aangeven (net als het blazen en grommen). Dat zou dan allemaal een heel goed teken zijn. Als Luna echt met nagels uithaalt en/of vol op Mila duikt, met een krijsende Mila tot gevolg, dan is dat natuurlijk niet goed.

Het grommen en blazen van de grenzen aangeven zal elke dag, elk uurtje, elke ontmoeting minder worden. In dat geval kun je ze ook beter niet te vaak uit elkaar houden (op de 'adempauzes' na).

Als Luna echt lelijk doet dan zou je een introductie proces moeten beginnen. Ook als je ziet dat Mila gestresst is van de situatie zou je in moeten grijpen. Maar als Mila de situatie goed leest dan zal ze op die momenten uit de buurt van Luna blijven (zoals Luna ook aangeeft met het blazen en grommen).

(Annet is me nét voor :) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Bedankt voor de reacties. Het 'probleem' is juist dat Mila helemaal niets doet (slapen, liggen) en dat Luna haar opzoekt en naar haar uithaalt. Dit doet ze wel zonder nagels, maar behoorlijk fel en stopt niet tot wij ertussen komen. Het voelt voor ons niet eerlijk tegenover Mila om haar hier zo bloot aan te stellen, terwijl ze pas net bij ons in huis is.

We willen het morgen graag weer proberen en voor nu even rust te houden. Wij krijgen hier namelijk ook veel stress van, zonder dat wij dit willen natuurlijk.

Is dit erg, om eventjes te wachten tot morgen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Op zich niet erg (maar je begint morgen dan weer vanaf nieuw).

Je zegt dat het oneerlijk tegenover Mila is maar eigenlijk is dat voor Luna ook zo. Je introduceert een nieuw beest in haar territorium. Hoewel dat uiteindelijk wel ook voor haar is zal ze dat nu niet zo voelen.

Het opzoeken van Mila (samen met het meppen, grommen en blazen) is gewoon een manier om te kijken wat ze nu weer in haar omgeving heeft gekregen. Hoe reageert dat enge beest op haar wanneer ze dus zo doet. Echt grenzen aangeven en uitproberen. Dat is een fase die vrij snel over zou moeten gaan (wanneer Mila daar ook rustig en goed op reageert, of dus niet reageert).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe kitten
Ik zou ze niet steeds uit elkaar halen want dan krijgt Luna het gevoel dat ze steeds weer opnieuw moet beginnen terwijl het haar territorium is
Probeer wat te ontspannen
Dit is echt doodnormaal en hoort er allemaal bij
Hoe vaker je dit proces onderbreekt hoe meer spanning er komt
Ik denk dat het voor jullie zwaarder is dan voor de katten zelf😉
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Bedankt! Morgen zetten we ze weer samen. We hebben ook een feliway friends besteld dus die gaan we ook ophangen. Wie weet helpt het!

Daarnaast hebben we in huis al valeriaanzakjes, kattenkruidspeeltjes en een spray wat Luna heerlijk vindt.

Mila is erg moe en slaapt de hele avond. Morgen met hernieuwde energie weer opnieuw beginnen en dan niet meer onderbreken. Hopelijk komt het allemaal goed!
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Vandaag de feliway friends opgehangen. Mila heeft de nacht bij mij doorgebracht en luna met mijn vriend. Vandaag is het wel weer grommen blazen en 1 keer geslagen. Het is een stuk rustiger, een mega verschil met gisteren. Luna heeft verder haar gewone dagroutine en mag ook de tuin in. Komt zelf weer binnen om de confrontatie aan te gaan en gaat ook binnen liggen eten en spelen.

We hebben weer, mede dankzij jullie, hoop gekregen dat dit helemaal goed gaat komen!
Cerna

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Cerna »

Natuurlijk komt dit goed.

Luna is gewend geweest aan een vriendinnetje en is nog erg jong. Dat zijn twee factoren die heel erg belangrijk zijn voor een soepele introductie. En je zegt zelf dat het nu al een stuk rustiger is dan gisteren (en dat komt echt niet door de Feliway want bij vuurwerkangst zegt de bijsluiter dat je de stekker twee weken van te voren in het stopcontact moet doen wil het effectief zijn) dus dat is een kwestie van nog een dag en ze zijn vriendinnen.
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Ik zal nog even tussendoor een update geven. We hebben ze vannacht samen gelaten (alle deuren open, zodat we het wel nog zouden horen). Ook zijn ze gewoon de gehele dag samen sinds dag 2 zeg maar.
Luna zit wel af en toe in de tuin, maar zoekt Mila ook op. Samen spelen gaat redelijk (met een latertje en dan om de beurt) nu en vallen ze elkaar niet aan! Luna laat nu wat meer ontwijkend gedrag zien, maar af en toe loopt ze er toch weer heen en haalt ze dreigend uit, maar raakt haar niet.

Ik zie momenten dat ze erg dichtbij elkaar komen en er niets gebeurt. Dat is zo'n verademing!

Ik ben benieuwd wat voor band deze 2 gaan krijgen:)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Fijn dat het al een stuk beter gaat :-P
Ik ben ook benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen
Over een week zal het nog beter gaan ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Dana en Luna schreef: 11 jul 2021 21:56 Luna laat nu wat meer ontwijkend gedrag zien, maar af en toe loopt ze er toch weer heen en haalt ze dreigend uit, maar raakt haar niet.
Nog steeds wat onzekerheid bij Luna dus maar dat wordt zeker beter. Fijn dat het goed gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dana en Luna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2021 14:34

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Dana en Luna »

Ik was het eigenlijk vergeten, maar toch plaats ik de afloop even.

Het zijn de dikste maatjes geworden! Waar Luna gaat gaat Mila en andersom! Samen eten, slapen en spelen!

We zagen Luna langzaam aan geïnteresseerd worden in Mila en is uiteindelijk helemaal ontdooid. We zien dat ze veel meer energie heeft gekregen en ze is helemaal opgebloeid. Hoe moeilijk wij het begin ook vonden, is dit de beste keuze geweest!

Iedereen die gereageerd heeft: bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat slaat naar nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Super!!👍👍👍
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie