Chronisch zieke kitten?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Prinsesmolly
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2020 22:32

Chronisch zieke kitten?

Bericht door Prinsesmolly »

Aloha!

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraagje. Na lang twijfelen, overwegen en informatie verzamelen besloot ik eind september dat ik graag een katje in huis wou halen. Begin oktober had ik een afspraak in het asiel/opvanggezin. Ik koos bewust voor een asiel omdat ik het risico niet wou lopen op broodfok. Het was liefde op het eerste gezicht en Molly had mijn hart gestolen.
Ze was toen nog maar 4 weken dus moest nog wat aansterken. Sinds vorige week is ze definitief bij mij. Ik kreeg nog wat medicatie mee, want ze was wat verkouden.
Twee dagen voor ze naar mij kwam, werd ze gesteriliseerd en had de dierenarts het fiat gegeven dat ze naar mij mocht verhuizen. Ik heb een week lang trouw medicatie gegeven en ging vandaag op bezoek naar mijn eigen dierenarts. Ze blijft echter een beetje snotterig klinken en niest af en toe. De dierenarts leek bezorgd en en testte haar op kattenaids(gelukkig negatief). De dierenarts denkt wel aan de mogelijkheid dat ze chronisch verkouden zal zijn en niezen. Ik geef nu nog de antibiotica uit en dan goed opvolgen of het stabiliseert of niet. Indien niet, neem ik terug contact op met de dierenarts.

Nu mijn vraag: zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en kunnen schetsen wat ik kan verwachten?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zie dit poezeltje nu al super graag en wil enkel het beste voor haar.
Cerna

Re: Chronisch zieke kitten?

Bericht door Cerna »

Het kan zijn dat Molly er overheen groeit en dat je met eenvoudige middeltjes (weerstandsverhogers) kunt voorkomen dat het chronisch wordt.
Ik zou nadat de antibioticakuur afgelopen is met de dierenarts overleggen wat zij adviseren. Je zou kunnen denken aan een pro-biotica (ook goed na een antibioticakuur), L.lysine, Nutribound, NutriPlusgel.
Mocht het toch niet voldoende zijn dan kan ik ook nog Puur Sinus adviseren. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.

Succes met je hummeltje!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Chronisch zieke kitten?

Bericht door marloes501 »

Mijn poes Lily heeft ook heel erg lang geniest en gesnottert toen ik haar kreeg.
Ze was toen 6 maanden.
Ik kreeg haar niezend en het heeft zeker een maand of 3-4 geduurd voordat het over ging.
En misschien zelf langer.
Maar nu is ze er helemaal overheen gegroeid en niest en snottert ze helemaal niet meer.
Bij Lily is het gelukkig dus helemaal goed gekomen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch zieke kitten?

Bericht door Anne »

Op zich valt zoiets te verwachten als je een kitten twee dagen na sterilisatie laat verhuizen
Dit verwijt ik jou niet, het asiel/dierenarts had zoiets moeten voorzien
de weerstand gaat door alle stress naar beneden en virussen slaan toe
Ik heb goede ervaringen met l-lysine als weerstandverhoger
Ik zou dat ook zeker alvast gaan gebruiken
beterschap, en fijn dat een asiel-hummeltje bij jou een warm mandje heeft gevonden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Prinsesmolly
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2020 22:32

Re: Chronisch zieke kitten?

Bericht door Prinsesmolly »

Bedankt voor jullie reacties!
Momenteel gaat het erg goed. Ze niest bijna niet meer en zot bomvol energie! Ze doet niets liever dan spelen en klimmen om nadien uitgeteld te komen knuffelen. Duimen dat het zo blijft!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Chronisch zieke kitten?

Bericht door marloes501 »

Een dingetje nog om in de gaten te houden,
Katten die als kitten niesziekte hebben gehad hebben meer kans om poliepen in de oren te ontwikkelen.
Deze poliepen kunnen oorontstekingen geven.
Dus mocht ze eens een oorontsteking hebben dan is dit iets om in gedachte te houden.
(De poliepen zelf zijn overigens goedaardig en kunnen als ze verder geen klachten geven geen kwaad)
Plaats reactie