Kater speelt te hard met kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
FelixenOllie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 nov 2020 18:19

Kater speelt te hard met kitten

Bericht door FelixenOllie »

Hallo allemaal,

Sorry alvast voor mijn lange verhaal, maar ik zit met een situatie waarvan ik niet zeker weet of ik het goed doe.

Mijn kater, Felix, net twee jaar oud is een Britse langhaar. Echt een lieverd, volgt mij overal heen en houdt van een knuffel op zijn tijd (wanneer het hem uit komt). Hij is super nieuwsgierig naar mensen en komt dan altijd vrolijk snuffelen en houdt dan wel van een aai en als ze met hem spelen. Hij kan heel speels zijn maar houdt ook van luieren. Omdat mijn kat zo speels is en ik soms ook veel van huis ben omdat ik in de zorg werk, dacht ik dat Felix het wel leuk zou vinden om er een ander katje bij te hebben.

Nu heb ik sinds een week een kitten in huis, nu 14 weken (Britse korthaar, ook een kater). Hij wende super snel en zat bij mij in de slaapkamer voor de introductie van die twee. De dag dat hij opgehaald werd, was hij die avond al super nieuwsgierig en kwam al lekker op schoot liggen,

De introductie heb ik heel rustig aangepakt. Felix was namelijk erg gestresst. Hij reageerde wel super nieuwsgierig naar de de geuren maar toen ik hem de volgende dag aan de Ollie liet zien (met een hekje tussen de deur) reageerde hij heel bang en klom snel boven op de kast. Deur weer dicht gedaan en Felix met rust gelaten. Hij at slecht dus toen twee dagen even rust gegeven en later weer geprobeerd. Afgelopen vrijdag (week later) reageerde ze veel nieuwsgieriger naar elkaar. Felix kwam dicht bij het hekje en kwam snuffelen bij Ollie. (zonder te blazen). De volgende dag dus besloten om er nog wel tussen te zitten maar wel het hekje weg te doen. Felix heeft toen niet meer geblazen naar Ollie. Wel hielden ze elkaar voortdurend in de gaten. Rende elkaar achterna en af en toe werd een een beetje uitgetest en gespeeld. Felix gaf zachte tikjes maar Ollie reageerde hier eigenlijk alleen maar nieuwsgieriger naar en zocht Felix ook de hele tijd op dus leek niet bang van hem te zijn. Na 4 uur vond ik het wel even mooi geweest omdat ik ze constant in de gaten moest houden.

Een dag later heb ik ze de hele dag bij elkaar gehad. Dit ging al een stuk beter. Toen ze elkaar weer zagen snuffelde ze aan elkaar neusje. Ze zaten niet meer de hele tijd achter elkaar aan en konden ook wat meer rust vinden. Ze gingen wel meer met elkaar spelen en er werden nog steeds tikken uitgedeeld, (zonder blazen en oortjes bleven overeind). Ze hebben apart van elkaar maar in dezelfde ruimte momenten geslapen. (waar ik bij was). Later die avond ging het er wat harder aan toe. Felix wilde Ollie in zijn nek bijten en Ollie schrok daar van maar later ging hij er voor liggen. Waar het op het begin nog spel leek, vind ik het er echt te hard aan toe gaan. Ollie blaast af en toe of piept, meestal laat Felix dan los maar soms gaat hij ook door. Ik vind het dus erg lastig waar de grens ligt. Is dit echt elkaars grenzen opzoeken? of moet ik ingrijpen? Ook vandaag waren er momenten dat ik dacht gaat dit wel goed, Felix springt dan weer bovenop Ollie en bijt in zijn nek. Ondanks dat Ollie piept en blaast lijkt hij niet echt bang van Felix. Hij komt elke keer op hem af gesprongen en ook nadat hij een keer te hard is vastgepakt door Felix verstopt hij zich niet een speelt daarna rustig door.

Ik vind het dus super lastig om te weten of ik moet ingrijpen, ik ben heel bang dat ik de relatie tussen die twee anders verpest. Ik snap dat niet alle katten vriendjes willen zijn maar dat is toch wel dat je hoopt. Ik heb er geen kat bij genomen als ze beide ongelukkig zijn en dat het op vechten uit komt. Ik heb afgelopen week dus vaak getwijfeld of ik er goed aan gedaan heb en het maakt me soms ook echt onzeker. Ik wil absoluut niet dat het verkeerd afloopt en Ollie dadelijk een bang katje is.
Ook vind ik het moeilijk te zeggen wanneer ik ze alleen kan laten. Nu slaapt Ollie bij mij op de kamer en als ik weg moet zet ik hem daar ook neer. Hoe pak je zoiets aan?

Nogmaals sorry voor mijn lange bericht, maar ik zou graag jullie advies horen :)

Groetjes Robin
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Kater speelt te hard met kitten

Bericht door Coraline »

Geen advies maar ik was benieuwd hoe het nu tussen hun verloopt?
Plaats reactie