Mirtos Animal Project

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Benlin
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2020 12:25

Mirtos Animal Project

Bericht door Benlin »

Beste allen,

Ik vroeg me af of andere mensen ook een vervelende ervaring hebben gehad met de stichting, waarbij de omschrijving van het karakter en afkomst van de dieren niet klopt.
Ik heb in augustus twee katten geadopteerd van 5 jaar oud, via Mirtos Animal Project. Dit stond in de omschrijving:
xxxxx en haar zusje xxxxx wonen bij een oude vrouw die erg ziek is. Zij is niet meer in staat om voor de dames te zorgen en niemand van haar familie of vrienden wil haar helpen.
xxxxx en xxxxxx zijn ontzettend aanhankelijke poezen die onafscheidelijk zijn. Ze zijn lief tegen mensen, kinderen en andere dieren.
Ze waren extreem bang bij aankomst, logisch na de vlucht en al. Maar weken verstreken en ze bleven extreem bang van ons (heel de dag verstoppen in muren/isolatiemateriaal van de zolder, sluipend snachts naar de voerbakjes en kattenbak, wegschieten als ze ons horen). Ik heb een dierenarts in consult gevraagd, deze had twijfels over de voorgeschiedenis van de katten. Bij navraag aan Mirtos blijken het zwerfkatten te zijn, die nooit bij mensen hebben gewoond. Uitleg over aanhankelijkheid; in Griekenland zou aanhankelijk iets anders betekenen dan in NL. Toen heb ik (met verdriet) besloten ze terug te geven aan de stichting, gezien ze bij ons erg ongelukkig lijken. De katten staan nu weer ter adoptie met de volgende tekst (en ook nog de oude tekst):
Update oktober 2020: xxxx en xxxxx zijn erg geschrokken van de vlucht en hebben veel tijd nodig om weer hun zelfvertrouwen terug te vinden, voor hun gaan we op zoek naar iemand die dit snapt en het niet erg vindt dat het ze zich de eerste periode verstoppen. Ze hebben even de tijd nodig om weer hun lieve karakter te laten zien.
Ik heb 2 maanden lang alles geprobeerd om de katten op hun gemak te stellen en regelmatig contact gehad met Mirtos en mijn dierenarts voor tips (in benadering, voeding, geurverspreiders etc). Volgens mij zijn deze katten helemaal niet gelukkig bij mensen in huis. Ik denk dat de teksten erg misleidend zijn en dat adoptanten zo niet goed weten waar ze aan beginnen. Misschien geldt dit voor meer katten op hun website, dat kan ik niet weten natuurlijk. Tevens heb ik 400euro betaald om de katten te adopteren (voor vervoer, inentingen, sterilisatie/castratie etc.). Dit bedrag krijg ik niet terug (alleen als je binnen 4 weken weer afstand doet) en de stichting ontvangt wederom dit bedrag bij de volgende adoptie.
Ik vraag me af of de stichting er wel goed aan doet om volwassen straatkatten over te vliegen naar NL en bij mensen in huis te plaatsen met dit soort omschrijvingen. Ik heb ze geadviseerd beter onderzoek te doen naar de afkomst en karakters van de katten, misschien dmv filmmateriaal vanuit de gastgezinnen in Griekenland om een realistischer beeld te krijgen van de karakters, maar Mirtos gaf aan dat in Griekenland mensen arm zijn en geen camera's hebben..

Zijn er meer mensen die deze ervaring met mij delen? Ik vind namelijk nergens op het internet een soortgelijke ervaring met Mirtos, maar dit lijkt me sterk..
Cerna

Re: Mirtos Animal Project

Bericht door Cerna »

Ik ken Mirtos (gelukkig) niet, maar ben er sowieso geen voorstander van om dieren uit het buitenland naar hier te halen want in Nederland puilen de asiels uit in de zomer
.
Natuurlijk, je dacht een goede daad te verrichten en wanneer je al die stumperds ziet in Middellandse Zeelanden dan wil je ze allemaal wel een goed huisje geven, maar beter van niet. Dan kun je beter de Stichting Buitenlandse Asielen (https://s-b-a.info/nl/) of Stichting Dierennood (https://dierennood.nl/) steunen en dan een kat of hond uit een Nederlands asiel halen.

Maar goed, dat is achteraf praten (maar ik wilde je dit advies toch even geven mocht je overwegen om met een andere stichting in zee te gaan :smile: ).
Wanneer ik hun website of facebookpagina bekijk dan ziet het er zeer professioneel en betrouwbaar uit en zie ik - net als jij - geen negatieve ervaringen dus ik vrees dat je je geld kwijt bent en dat aangifte doen weinig zin heeft.

Hopelijk zijn er hier mensen waar je meer aan hebt :eshifty:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mirtos Animal Project

Bericht door Dinky »

Wat vreselijk dat je deze ervaring hebt met het Mirtos Animal Project.
En wat erg voor de katjes dat ze met een beschrijving vol verwachting opnieuw worden weg gezet......

Zelf hebben we onze poezen uit Nederlands asiel waarbij de nazorg goed was verzorgd (nummer 1 kreeg binnen 2 weken niesziekte waarbij de kosten zijn vergoed, nummer 2 had bij ophalen uit asiel blaasgruis waarbij de da bezoeken die nog moesten volgen ook gewoon werden vergoed).

Wel is het zo dat ik vaker heb gehoord dat met zulke bemiddelingsbureaus voor huisdieren uit het buitenland dat wat ze zeggen niet altijd overeen komt met de werkelijkheid.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie