Kat accepteert kitten niet en vecht

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Hoi, ik zal me even voorstellen.
Ik ben monique en heb 2 katten in huis.
Athina de oudste is 5 jaar en Ouzo van 12 weken.
Athina hebben we 2,5 jaar geleden uit het asiel gehaald en is altijd een poes met gebruiksaanwijzing geweest. Ze kan heel lief maar kan ook opeens blazen en als mijn man haar bijv aait terwijl ze bij hem op de leuning ligt bij de bank gaat dat even goed en uit het niets kan ze dan opeens een blaas en een tik geven. Door de reacties in het begin en angst voor slippers etc weten we bijna wel zeker dat ze is mishandeld. Ze had al 10 maanden in het asiel gezeten toen we haar meenamen toen ze 2 jr 8 mnd was.
We hebben haar geprobeerd wat destress over haar eten te geven maar kwamen er pas achter dat ze dar waarschijnlijk te weinig van kreeg.
Ze krijgt nu de max dosering. Ook hebben we op aanraden van de DA haar aan de zylkene gezet.

Nu hebben we er 1,5 week geleden een kitten Ouzo bijgehaald.
We hebben ze uit elkaar gehouden de eerste dag maar toch de 2de dag geprobeerd om bij elkaar te zijn. Dat ging finaal fout. Athina stond eerst te ruiken daarn de blaas en grom en daarna viel ze die kleine gewoon aan terwijl die de snoepjes belangrijker vond.
De kleine is ondertussen wel gewend bij ons en lekker een spring in 't veld.
Ik geef ze nu eten bij de woonkamer deur en dat gaat redelijk. Na het eten gaat ze wel snuffelen en af en toe geeft ze toch een tik op de deur.
We wisselen ze 2 keer per dag van ruimtes. Woonkamer en slaapkamer van mijn dochter.
Athina snuffelt wel in de bak van ouzo en heeft er ook al eens op geplast maar dat kan natuurlijk territorium drift zijn. Ouzo is er wel weer opgeweest.

Ik ben nu bang om het weer te proberen door de deur op een kleine kier te zetten.
Als ze los gaat op de deur, ben ik dan helemaal terug bij af ?
Sorry voor het lange verhaal 😁
Wil zo graag dat het werkt.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door TessaB »

Waarom heb je er een tweede kat bij gehaald? Als jullie reeds een kat hebben die niet volledig op haar gemak is, zorgt een nieuw katje juist voor extra stress. Dit is helemaal geen kritiek, hoor. Heb er zelf geen ervaring mee. Dat was gewoon een eerste gedachte die in me opkwam 😊

Speelt jullie oudste kat graag? Anders kan je eens proberen met beide katten te spelen? Bv. Je dochter speelt met de nieuwe kat en jij speelt met de oude kat in dezelfde ruimte zodat ze elkaar zien.

Ik denk dat het wisselen van ruimte wel een goed idee is, dan wennen ze wat aan de geur van elkaar. Kunnen ze elkaar zien wanneer ze in aparte ruimtes zitten?
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Hoi, ja we wilden er heel graag eentje bij. Misschien heel dom maar ik had stiekem gehoopt dat ze e wat zou opknappen om een soortgenoot erbij te hebben. ze is zeker nog heel speels. Maar nu durf ik ze gewoon nog niet bij elkaar in een ruimte te doen want ik denk dat ze het speeltje dan heel snel vergeet.
Ze eten aan beide kanten van de deur. Vlakbij elkaar.
Nu heb ik gisteren de deur een paar keer open gedaan en ze zien elkaar wel en dan doe ik de deur weer dicht. Ene keer is het een dikke staart en andere keer niet.

Ik las hier ook over royal canin calm.
Iemand daar ervaring mee ?

Ik weet dat ik heel veel geduld moet hebben en ook al duurt het maanden. Ik wil het zo graag laten slagen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door nellebel »

zat ze in het asiel bij andere katten of alleen? heb ook een solokat gehad. ook een keer geprobeerd andere kat erbij te zetten maar geen succes. soms werkt het echt niet bij trauma katten en ook niet als een kat al echt zoveel jaar alleen is, en een flinke rugzak heeft. als ze in het asiel ook alleen zat en een echte solokat is kun je wel blijven proberen, maar wie maak je daar gelukkig mee? je katten niet in ieder geval.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Ja ze zat in het asiel met een andere kat en op haar profiel stond dat ze met andere katten kon.
Dit is natuurlijk wel 2.5 jr geleden.
kittentjes

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door kittentjes »

Helaas lukt het soms gewoon echt niet. Maar ik vind wel dat je het goed doet en nu nog niet hoeft op te geven. De deur iets open doen is al weer een hele stap. Het is niet erg als ze dan even een dikke staart heeft maar ze moet niet door het lint gaan. Het moet een positieve ervaring zijn ook in combinatie met het eten.
Kijk je ook naar de filmpjes van Jackson Galaxy?

Je kan nog een feliway verdamper ophangen soms helpt dat.
Ik weet niet of RC calm hierin kan helpen, dit heeft ook een tijd nodig om te werken zeggen ze maar wellicht op termijn wel. Ook in haar gevoeligheid richtig jullie wellicht.


Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Rik »

Momo3205 schreef: 28 okt 2020 07:29 Hoi, ja we wilden er heel graag eentje bij.
Dat wilde ik ergens begin 2000 ook. Een kitten erbij. Toen had ik Bowy*. Maar die was al een dusdanige solo-poes geworden na 4 jaar dat ik er niets bij kon plaatsen. Tenminste niet zonder zeer intensieve introductie. Ik heb er toen maar vanaf gezien.

Je zult je op moeten maken voor een zeer intensieve en tijdrovende introductie (wat op zichzelf geen probleem hoeft te zijn). Blazen, grommen en af en toe een flinke mep is geen probleem. Maar als ze de kleine aanvalt is dat echt verkeerd.

Heb je een hordeur? Ruimtes wisselen en allebei eten bij de deur doe je al (goed). Dus als je dat een paar dagen gedaan hebt en ze vinden het normaal, dan komt 'zicht' erbij kijken. Met een hordeur zou dat het makkelijkste zijn. Ook hier moet je weer geruime tijd uitrekken zodat het allemaal normaal is. Als laatste komt samen met ze spelen aan de beurt. Ieder aan een kant van jou benen (zittend op de grond). Maar dat is pas over een behoorlijke tijd denk ik.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Ja ik heb het daarnet toch weer geprobeerd. Ijdele hoop om de deur op een kier te zetten maar ze haalde al weer uit. Dus 2 stappen terug.
Ze eten wel heel dicht bij de deur maar athina gaat toch na het eten weer zoeken bij de deur en tikken ertegen.
Ik heb het gewoon weer fout gedaan.

Wil die kleine echt niet meer kwijt :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Rik »

Kun je het eens proberen te filmen en het filmpje delen (zoals op youtube).

Misschien is het wel helemaal geen agressie maar onhandige enthousiasme. Daar valt dan veel makkelijker mee te werken. Of zou je dat verschil zelf ook wel zien?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Ja het is wel echt agressie. Vanochtend viel ze de deur aan. Uithalen en blazen naar de kitten door een spleet in de deur.

Ik ben er zelf ondertussen ook en beetje gestresst van.

We zijn al 2.5 jr bezig met athina. En het klinkt misschien een beetje rot maar ik ben er soms wel een beetje klaar mee. We lopen al zo lang op ons tenen bij haar.
Een poes moet er toch ook voor de "plezier" zijn?
De kitten toont ons wel hoe het zou moeten zijn.
Ik weet dat dit heel erg klinkt maar krijg er een wanhopig gevoel van.
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Rik schreef: 28 okt 2020 14:00
Heb je een hordeur? Ruimtes wisselen en allebei eten bij de deur doe je al (goed). Dus als je dat een paar dagen gedaan hebt en ze vinden het normaal, dan komt 'zicht' erbij kijken. Met een hordeur zou dat het makkelijkste zijn. Ook hier moet je weer geruime tijd uitrekken zodat het allemaal normaal is. Als laatste komt samen met ze spelen aan de beurt. Ieder aan een kant van jou benen (zittend op de grond). Maar dat is pas over een behoorlijke tijd denk ik.
Helaas hebben we geen hordeur.
Ik wil echt een hoop proberen hoor.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Rik »

Ik had dat met Bowy* ook. Op zich kon ik wel alles met het doen maar heel af en toe had ze buien waarbij ze zo uit kon halen. Gelukkig herkende ik de tekenen wel en wist ik wanneer ik naar met rust moest laten.

Ook kon ze bij bezoek (als ze zich liet zien) aan de broek kopjes geven. Dan moest ik altijd zeggen, aai haar maar niet.

Met Athina moet je dus zo zien te werken dat ze die kleine niet aanvalt (ja ik weet het, 'open deur'). Een hordeur zou in eerste instantie kunnen werken. Eten bij die deur. En dat wekenlang. Dit is denk ik echt een introductie die maanden zou kunnen duren (als het natuurlijk al lukt).

En als de deur dan uiteindelijk open zou gaan, dan mag ze niet gefocust zijn op Ouzo. Dat kan alleen door haar eerst desensitive te maken met zicht en uiteindelijk met snoepjes en spel de introductie doen. Maar dat is helemaal op het einde van de rit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Ja ik vind het ook heel sneu.
Iedereen loopt hier op zijn tenen en ik loop maar te zeuren. Let op de deur!
Net probeerde athina de deur van mijn dochters slaapkamer open te maken waar ouzo was.
Heb haar nu maar weer hier in de woonkamer met de deur dicht.
Hier zit ouzo s nachts en die deurkrukken gelukkig omhoog gezet worden. Die bij mijn dochter helaas niet.

Soms denk ik wel eens om ouzo hoog op mijn arm me naar binnen te nemen maar dan zal ze mij ook wel pakken. Hele stomme gedachte natuurlijk. Ze blijft haar wel zoeken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Rik »

Nou, de gedachte is wel goed, maar de uitvoering niet.
Athina moet Ouzo kunnen zien zonder dat ze aan kan vallen. En dat moet tot in de treure totdat ze het 'normaal' vindt.

Met in de armen nemen kan dat wel tenzij ze jou natuurlijk aanvalt. Maar het moet ook over langere tijd.

Vandaar de hordeur. Je kunt niet iets fabrieken zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet aanraken?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Kat accepteert kitten niet en vecht

Bericht door Momo3205 »

Nee eerlijk gezegd niet echt.
Een hordeur zou ik hier niet echt kunnen bevestigen.
Ik moet maandag met ouzo voor haar 2de enting.
Zal eens overleggen met de DA.
Ze zit nu 5 dgn aan de zylkene en 2x2 daags destress maar dat ik nu kan zeggen dat ze daar zo chill onder is....
Nogmaals ik weet dat ik geduld moet hebben....
Plaats reactie