Nieuwe kitten oude poes bang ?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Nieuwe kitten oude poes bang ?

Bericht door Tansu »

Hallo allemaal,

Een beetje in het kort.
Wij hebben op het moment een poes van 4 jaar alles prima mee.
Afgelopen zaterdag hebben wij een kitten erbij gehaald.
Zonder zicht na binnen aparte kamertje.
Beetje nieuwsgierig en meer niet.
1 dag later deur op een kiertje gezet en ze hebben elkaar gezien nog steeds vrij weinig reactie.
Dag later los laten lopen en de poes van 4 blaast en gromt verder niks.
Nu is het geval dat de poes dezelfde kamer als de kitten vermijd dus we hebben er toch maar voor gekozen om ze weer gescheiden te houden.
Nu is het geval dat de poes van 4 ook naar ons blaast en gromt ze lijkt meer te blazen en grommen uit angst dan agressie met kamers uitwissen ook verstoppen achter de bank enz enz.
De kitten vind alles wel prima die verkent er speelt er op los.
Iemand enig idee hoe ik door moet gaan of gwn blijven scheiden kamers wisselen samen eten enz enz.

Groeten Tansu.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten oude poes bang ?

Bericht door Rik »

Het blazen en grommen is door onzekerheid. Ook naar jullie toe (om aan te geven "laat me maar even met rust"). Dat is redelijk normaal. Het is ook niet niks, na 4 jaar zo'n indringende bengel in huis.

Geef het tijd.

Het gescheiden houden kan ook nadelig werken. Iedere keer is de introductie dan weer nieuw. Ze moet natuurlijk niet echt bang zijn. Maar zij zat dus helemaal niet te wachten op een nieuwe haarbal in huis.

Probeer samen te spelen. Lokken met snoepjes. Samen eten (eerst ver uit elkaar en dan dichterbij). Laten zien dat de kleine niet eng is. Ze mag blazen, grommen en af en toe zelfs een mep uitdelen naar die kleine. Allemaal geen probleem. Zolang ze maar niet angstig wegkruipt.

Als het haar allemaal teveel wordt met die kleine dan kun je wel wat rustmomenten inbouwen en ze scheiden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Moor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 okt 2020 00:45

Re: Nieuwe kitten oude poes bang ?

Bericht door Moor »

Er zal wat tijd overheen gaan voordat jullie oudere poes de kitten accepteert, maar dat komt vanzelf goed. Haal ze niet te snel uit elkaar maar blijf wel goed opletten. Oudere poezen passen zich relatief makkelijk aan aan verandering.
Ik heb vorig jaar juli een herdershond genomen bij mijn poes van toen twee en die is er nu pas aan gewend. Dat lag echter niet aan mijn hond hoor, aangezien die als pup haar al gewend was. Maar door het formaat en de onstuimigheid van de pup, was het vele malen traumatische voor mijn poes dan een kitten zou zijn geweest. En nu liggen ze samen op de bank.
Tansu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2020 11:58

Re: Nieuwe kitten oude poes bang ?

Bericht door Tansu »

Bedankt voor jullie reacties.
Eigenlijk gaat het opzich wel prima dan alleen als ik zeg maar alle deuren open gooi en de katten hun gang laat gaan dan komt de oude poes niet meer van de slaapkamer af.
Plaats reactie