Is mijn kat ongelukkig?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
hoedjemami
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2020 08:57

Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door hoedjemami »

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met nare gevoelens en ik hoop dat iemand mij oprecht kan adviseren.
Mijn kat wordt 28 september 1 jaar. Ik heb hem sinds dat hij elf weken is, bij mij in huis genomen. Het een speelse/avontuurlijke kat. Omdat mijn woonsituatie het niet toelaat, is hij een binnen kat.

Nu is het zo dat ik sinds een paar maanden weer fulltime aan het werk ben. Ik werk 40 uur in de week en heb 3 uur op een dag aan reistijd. Dit betekent dat hij overdag veelvuldig alleen thuis is. Ik heb een balkon, maar hiervan laat ik de deur alleen open als ik thuis ben. Op het moment dat ik thuiskom is hij erg aanhankelijk. Hij miauwt eerst een paar keer en dan volgt hij me overal naar toe. Als ik thuis kom fris ik mezelf eerst op alvorens ik aan het koken etc begin. Wanneer ik klaar ben dan probeer ik tussendoor nog even met hem te spelen. Dan kijk ik nog een beetje tv (meestal gaat hij dan ook op de bank liggen). Voor ik het weet, moet ik alweer mijn bed in om de volgende dag vroeg op te staan. Ik slaap met de deur dicht, omdat hij me anders wakker houdt. S'nachts krabt hij zeker wel 3x aan de deur en miauwt hij hard. Dit gaat soms wel lang door. Ik merk dat hij de laatste tijd ook heel snel schrikt en angstig is.

Ik voel me hierdoor ontzettend schuldig, omdat ik het gevoel heb dat hij niet de aandacht krijgt die hij verdient.
Om nog even te benadrukken waarom ik heb dan heb aangeschaft: mijn huidige baan is eigenlijk onverwachts op mijn pad gekomen. De reistijd die ik op dit moment heb is tijdelijk. Hierna zal het hopelijk dichter bij huis zijn.

Ps: hebben jullie misschien tips voor leuke speeltjes o.id. Of misschien andere dingen waarmee ik het leven van mijn kat leuker en aangenamer kan maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Anne »

Ja ik denk dat je kat zich eenzaam voelt en een maatje mist.
Is het voor jou een mogelijkheid om een kat erbij te nemen, liefst van dezelfde leeftijd? Ik weet niet of er een asiel bij je in de buurt zit die je daarmee kan helpen?
Als je jouw kat zijn karakter beschrijft weten zij misschien wel een match
Heb je daarnaast genoeg speelgoed in huis? Een goede hoge krabpaal?
Ik denk dat je nog wel meer tips zult krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door nellebel »

is je kat altijd een solokat geweest of is hij gewend aan andere katten. indien het laatste zou ik er een maatje bijhalen.
anders kun je ook je kat bij allerlei zaken betrekken. als ik kook zitten mijn 2 katten op het barretje erbij. ik kletst tegen ze, ik vertel wat ik doe, ik zing ik dans. met douchen, zijn ze erbij (vooral gijs). mijn katten slapen bij ons op bed, wel zo rustig, ze slapen langer als wij. en enkele keer als ik met mijn mee ga met werk (hij is vrachtwagenchauffeur) en we zijn laat thuis, dan kan ik tv kijkend met de muizen gooien, laserlamp spelen en hengel spelen.
je kunt dus ook in interactie zijn met je kat terwijl je andere dingen doet. mijn katten reageren enorm op mijn stem, dus kletsen vinden ze gezellig. dan kijken ze met hun koppie scheef terwijl ik sta te douchen en mijn dag effe met hun doorneem.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
hoedjemami
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2020 08:57

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door hoedjemami »

Anne schreef: 19 aug 2020 12:22 Ja ik denk dat je kat zich eenzaam voelt en een maatje mist.
Is het voor jou een mogelijkheid om een kat erbij te nemen, liefst van dezelfde leeftijd? Ik weet niet of er een asiel bij je in de buurt zit die je daarmee kan helpen?
Als je jouw kat zijn karakter beschrijft weten zij misschien wel een match
Heb je daarnaast genoeg speelgoed in huis? Een goede hoge krabpaal?
Ik denk dat je nog wel meer tips zult krijgen
Ik heb daar eerlijk gezegd (nog) niet over nagedacht. Behalve het financieel aspect, wat komt er nog meer bij kijken?
Nee, al het speelgoed wat ik koop, maakt hij binnen no time weer kapot. Misschien tips voor een bepaald merk speelgoed?
Ik heb een krabpaal in de woonkamer, niet al te hoog (1,50m). Hier kijkt hij nauwelijks meer naar om. Hij krabt het liefst aan de bank en aan het tapijt op de gang.

Bedankt voor je reactie!
hoedjemami
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2020 08:57

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door hoedjemami »

nellebel schreef: 19 aug 2020 13:38 is je kat altijd een solokat geweest of is hij gewend aan andere katten. indien het laatste zou ik er een maatje bijhalen.
anders kun je ook je kat bij allerlei zaken betrekken. als ik kook zitten mijn 2 katten op het barretje erbij. ik kletst tegen ze, ik vertel wat ik doe, ik zing ik dans. met douchen, zijn ze erbij (vooral gijs). mijn katten slapen bij ons op bed, wel zo rustig, ze slapen langer als wij. en enkele keer als ik met mijn mee ga met werk (hij is vrachtwagenchauffeur) en we zijn laat thuis, dan kan ik tv kijkend met de muizen gooien, laserlamp spelen en hengel spelen.
je kunt dus ook in interactie zijn met je kat terwijl je andere dingen doet. mijn katten reageren enorm op mijn stem, dus kletsen vinden ze gezellig. dan kijken ze met hun koppie scheef terwijl ik sta te douchen en mijn dag effe met hun doorneem.
Nee, het vorige gezin hadden naast zijn moeder ook nog een andere kat. Ik weet niet precies hoeveel broertjes/zusjes uit hetzelfde nestje kwamen, maar hij had ze wel. Ondanks dat mijn kat het kleinst was, was hij het meest aanwezig. Hij had bij hun ook al op zeer jonge leeftijd de vitrage stuk gekrabd en allerlei andere ondeugende dingen uitgehaald. Zij gaven zelf ook aan dat hij het meest speels was van het nestje.

Ik weet niet zo goed of een maatje erbij halen haalbaar is.... Puur omdat ik niet weet wat erbij komt kijken. maar zoals het niet gaat maakt ons allebei niet gelukkig :(

Aah super leuk dat je zo een goede band met ze hebt!! Dat mis ik echt enorm met hem. Bedankt voor de tips! Ik zal proberen om meer tegen hem te praten en hem meer te betrekken. Met de hengel spelen vind hij geweldig en dat doe ik inderdaad ook tijdens het tv kijken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Anne »

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de meest speelse kitten uitzoekt om die vervolgens alleen te laten opgroeien
Kittens hebben speelmaatjes nodig.
Nou is jouw kat geen kitten meer maar waarschijnlijk nog wel speels. Ik zou er een speelse kat bij uitzoeken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Cerna »

Ik sluit me bij de tips van Anne aan: jouw kat is eenzaam en verveelt zich stierlijk. Vandaar dat hij alles ook gelijk stuk maakt (doen kinderen ook die zich vervelen).

Ik zou hem een maatje geven, maar dan liever een jongere kat (half jaar bijvoorbeeld) zodat de nieuwkomer geen bedreiging is.
In het begin zal hij het niet leuk vinden en vraagt het wat begeleiding van jou (je zou dus een paar dagen vrij moeten nemen want een weekend is echt te kort), maar je zult zien dat hij zal opfleuren wanneer hij eenmaal gewend is om zijn territorium te delen.
En mocht je hiertoe besluiten dat kunnen we genoeg tips geven om het geheel in goede banen te leiden.

Je schrijft dat je terugschrikt vanwege de kosten, maar die vallen reuze mee omdat heel veel gedeeld kan worden. Ja, het voer is iets eerder op en je krijgt dubbele dierenartskosten, maar daar blijft het wel bij.

En ik zou een plafondklimpaal kopen want een paal van 1.50 meter heeft hij natuurlijk niets aan.
Ik heb zelf twee grote degelijke palen die een kattenleven meegaan, maar wel vrij prijzig zijn (rond 500 euro) en die vijf Brits Kortharen prima verdragen. Maar op Zooplus staan ook wel palen in een wat vriendelijker prijsklasse (goedkoop wordt anders duurkoop): https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/408761

Een laserlampje en een speelhengel vindt iedere kat leuk, maar gewoon een propje papier, een speelmuis of balletje is ook altijd een succes.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ijen/25439

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... eer/135843

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... len/556520
hoedjemami
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2020 08:57

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door hoedjemami »

Anne schreef: 19 aug 2020 15:02 Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je de meest speelse kitten uitzoekt om die vervolgens alleen te laten opgroeien
Kittens hebben speelmaatjes nodig.
Nou is jouw kat geen kitten meer maar waarschijnlijk nog wel speels. Ik zou er een speelse kat bij uitzoeken
Ik heb hem niet per definitie uitgekozen.. zo had ik alleen nog foto's toegestuurd gekregen. Het verhaal mbt zijn speelsheid kreeg ik mee toen ik hem al ging ophalen. Ik ging er vanuit dat het wel goed zat, mede omdat dit gezin al langer ervaring had met katten/kittens. Dit was alweer het tweede nestje van de moeder.

Maar goed, aan de andere kant had ik mij misschien beter moeten inlezen. Uiteindelijk weet je niet hoe het gedrag van de kitten zich gaat ontwikkelen. Sommige kittens worden later juist heel rustig (de kat van mijn vriendin bijv.)
hoedjemami
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 aug 2020 08:57

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door hoedjemami »

Cerna schreef: 19 aug 2020 15:33 Ik sluit me bij de tips van Anne aan: jouw kat is eenzaam en verveelt zich stierlijk. Vandaar dat hij alles ook gelijk stuk maakt (doen kinderen ook die zich vervelen).

Ik zou hem een maatje geven, maar dan liever een jongere kat (half jaar bijvoorbeeld) zodat de nieuwkomer geen bedreiging is.
In het begin zal hij het niet leuk vinden en vraagt het wat begeleiding van jou (je zou dus een paar dagen vrij moeten nemen want een weekend is echt te kort), maar je zult zien dat hij zal opfleuren wanneer hij eenmaal gewend is om zijn territorium te delen.
En mocht je hiertoe besluiten dat kunnen we genoeg tips geven om het geheel in goede banen te leiden.

Je schrijft dat je terugschrikt vanwege de kosten, maar die vallen reuze mee omdat heel veel gedeeld kan worden. Ja, het voer is iets eerder op en je krijgt dubbele dierenartskosten, maar daar blijft het wel bij.

En ik zou een plafondklimpaal kopen want een paal van 1.50 meter heeft hij natuurlijk niets aan.
Ik heb zelf twee grote degelijke palen die een kattenleven meegaan, maar wel vrij prijzig zijn (rond 500 euro) en die vijf Brits Kortharen prima verdragen. Maar op Zooplus staan ook wel palen in een wat vriendelijker prijsklasse (goedkoop wordt anders duurkoop): https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... 0cm/408761

Een laserlampje en een speelhengel vindt iedere kat leuk, maar gewoon een propje papier, een speelmuis of balletje is ook altijd een succes.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ijen/25439

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... eer/135843

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... len/556520

Ik zal eens kijken of er een asiel bij mij in de buurt zit en vragen of ze mij kunnen helpen.
Hier heb ik ontzettend veel aan, dankjewel voor de tips!! :) Ik ga meteen even een kijkje nemen op de site ;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Anne »

hoedjemami schreef: 19 aug 2020 15:43 Ik heb hem niet per definitie uitgekozen.. zo had ik alleen nog foto's toegestuurd gekregen. Het verhaal mbt zijn speelsheid kreeg ik mee toen ik hem al ging ophalen. Ik ging er vanuit dat het wel goed zat, mede omdat dit gezin al langer ervaring had met katten/kittens. Dit was alweer het tweede nestje van de moeder.

Maar goed, aan de andere kant had ik mij misschien beter moeten inlezen. Uiteindelijk weet je niet hoe het gedrag van de kitten zich gaat ontwikkelen. Sommige kittens worden later juist heel rustig (de kat van mijn vriendin bijv.)
Oh sorry dan heb ik dat verkeerd gelezen. Ik vind overigens wel dat het gezin wat jou je kitten heeft verkoopt jou wat beter had moeten inlichten. Ik kan er zowiezo niet achterstaan dat mensen nog nestjes nemen en er mee adventeren zolang de asiels en opvangen vol zitten maar ja, gebeurt is gebeurt
Ik hoop dat er een asiel bij jou in de buurt is die je goed kan informeren en kan helpen
Fijn dat Annet nog tips heeft gegeven over betere krabpalen en dat jij daar ook open voor staat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door kittentjes »

Sorry maar alle kittens zijn speels anders is er iets mis. Een 1 jarige kat begint alweer wat rustiger te worden. Maar je hebt echt leuke speel plekken nodig voor een binnenkat en een grote dikke krabpaal met mandjes is ook gewoon fijn om in te liggen.
Een speelrails is ook niet kapot te krijgen en kunnen ze zich mee vermaken. Hogere plankjes om van plank naar plank te springen zijn leuk.

Ik kan niet zeker zeggen of een katten maatje gaat helpen. Hij is al een jaar alleen. Dat moet je wel goed aanpakken en de tijd geven.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Snabbelicious
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 aug 2020 22:08

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Snabbelicious »

Hey Hoedjemami,

Je verhaal heeft veel overeenkomsten met mijne (zie andere topic onder zelfde subforum). Ik heb weinig concrete tips toe te voegen aangezien ik hier ook poste voor advies, maar wat ik wel kan aanbevelen is een goedkope krabpaal die hoog is maar niet veel vierkante meters in neemt en tot nu toe bij mij nog niet is stuk gegaan.

https://www.tectake.nl/katten-krabpaal- ... 214-401641

Wel moet ik er eerlijk bij vertellen dat een beetje handig zijn bij het in elkaar zetten wel helpt, want de handleiding is niet gigantisch duidelijk en ze hadden bij een vd planken de gaten op verkeerde plekken geboord, maar dat heb ik zelf redelijk eenvoudig opgelost door op de goede plek nieuwe te maken (de oude zie je bijna niet door de stoffering).

Dus mocht je eerst eens willen uitproberen of het was is, dan kun je voor dat bedrag je geen enorme buil vallen lijkt me...en gaat het dan onrepareerbaar stuk (beetje touw kost namelijk ook niks) dan blijkt dat je poes het heel leuk vind en dan is investeren in een duurdere een optie doordat je weet dat hij niet ongebruikt in de hoek zal staan.
Cerna

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Cerna »

Snabbelicious schreef: 19 aug 2020 22:29...... maar wat ik wel kan aanbevelen is een goedkope krabpaal die hoog is maar niet veel vierkante meters in neemt en tot nu toe bij mij nog niet is stuk gegaan.
Pluche en kartonnen palen waarschijnlijk. Made in China :-( En veel te veel toeters en bellen.

Dit zijn onze klimpalen (het woord zegt het al: de kat moet kunnen klimmen en dat kan niet wanneer er op iedere 30 cm een obstakel zit): de ene paal is 9 jaar oud, de andere 7. Onverwoestbaar en mocht er toch iets stuk gaan dan is ieder onderdeel apart te vervangen. Made in Germany en zeer duurzaam. Kosten tot nu toe: ongeveer 60 euro per jaar :lol:

Afbeelding

En zo zit het bevestigd aan het plafond:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Pikachu »

Je kat is nog niet eens een jaar, dan gaat een intro met een andere kat normaal heel gemakkelijk gaan :) nu is hij nog jong. Onze 2de kat is erbij gekomen toen de oudste net een jaar was, dat klikte meteen. Succes met zoeken naar een maatje!
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Is mijn kat ongelukkig?

Bericht door Stef71 »

Mijn jongste katje is ook 1 jaar en super actief, mijn senior (13j nu) is af en toe bereid mee te spelen, maar vaak moet ze het ook zelf regelen. Ik heb van die snackballen waar ze brokjes uit moeten schudden/rollen, die doen het wel leuk om haar een tijdje bezig te houden en ik speel ook regelmatig met haar. Voor ik naar het werk ga leg ik altijd wat speeltjes 'in de weg' ofwel op een andere plek dan ze na vorige speelsessie zijn blijven liggen, als ik dan terug kom van het werk liggen ze nooit meer op dezelfde plek dus blijkbaar werkt dat ook als bezigheidstherapie
Plaats reactie