Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Hoi!

Ben benieuwd naar jullie ideeën. Dot is inmiddels 3 maanden bij ons en pfoe het kost veel tijd en energie. Maar ik heb het er allemaal voor over!

Ze kunnen nog niet bij elkaar, hebben zelfs weer een stap terug genomen. Dot is eigenlijk de makkelijkste, ze is erg opgebloeid sinds ze niet meer bij mijn ouders woont. Ze voelt zich goed in het gehele huis. We doen elke dag zicht momentjes met Alice. Alice is een kat die het liefst alles mijd wat spannend is komen we nu wel achter. Ze komt nog weinig boven, denk omdat Dots geur meer boven hangt. We proberen Dot nu vaker in de woonkamer te zetten en Alice en Nala dan ergens anders. Het zicht gaat langzaam, Alice doet af en toe blazen en grommen maar eigenlijk hebben we wel vertrouwen in dat dat goed komt. Dot eet namelijk gewoon snoepjes in haar buurt, wat ze totaal niet doet als we met Nala probeerden. Ik denk blazen en grommen duidelijke taal is voor Dot en dat ze dan dus afstand neemt. Ze observeren elkaar van een afstandje enzo en denk dus met veel liefde en geduld het tussen die 2 wel goed komt.

Dan Nala.. en ik heb contact met 2 gedragstherapeuten (gratis, dus ze komen niet langs etc) en dat is erg fijn maar dacht ga ook eens op dit forum nog een keer vragen. Nala is pittiger of eigenlijk ze is heel onrustig. We hebben een hele tijd met zicht geprobeerd, maar ene moment was ze ontspannen maar grotendeels erg onrustig en ging ze in de hordeur hangen en therapeut heeft filmpje gezien en ze vind ook lastig te peilen met wat voor een insteek ze dat doet. Ze doet niet grommen of blazen, maar ze kan er gewoon niet tegen dat daar een deur zit of een andere kat of iets. Nu zijn we erachter gekomen dat een groot deel van Nala’s ongerustheid altijd ongeveer een uur begint voordat ze eten krijgt. Dan gaat ze namelijk de dichte deur aanvallen, waar Dot achter zit. Na het eten doet ze dat eigenlijk zelden, heel soms en dat is dan vaak voor ons het teken dat we net iets te weinig gespeeld hebben met haar en doen we het alsnog. Maar voor het eten helpt niks, dus op advies van therapeuten gaan we van maaltijden over op onbeperkt eten. Nou gaat hier natuurlijk ook weer hele tijd overheen, met een heel schema en alles..

Ohja ter aanvulling als Dot in onze slaapkamer of woonkamer zit paar uur, dan loopt Nala automatisch naar Dots kamer en gaat ze daar spelen, liggen en soms gebruik maken van de kattenbak. Op Dots geur reageert ze verder ook niet.

Maar nu in de tussentijd? Tips voor het aanvallen van de deur? Kan daar namelijk echt niks over vinden en ik denk dat Nala toch niet de enige is die dat doet tijdens een langzame introductie met een nieuwe kat? Dit moet namelijk wel stoppen voordat we weer met zicht “mogen” gaan proberen.

Alvast bedankt!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
kittentjes

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door kittentjes »

Poeh ik vind het allereerst heel knap hoeveel geduld jullie hebben in deze introductie. Ik vind het zelf wel wat ontmoedigend dat ze de deur aanvalt. Is dit omdat daar de indringer zit en de geur het sterkste... hoe moet dit dan als ze elkaar echt zien.
Ik denk dat je wel die momenten meer moet gaan creëren. Eten ze naast de deur ieder aan 1 kant zonder gedoe? Kan dit ook met zicht op elkaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Rik »

Ik weet het ook even niet. Maar ben heel benieuwd naar je ervaring met overstappen op free-feeding. Want mijn gevoel zegt n.l. nét iets anders. Juist met maaltijden heb je de ups en downs in de hand. Dan ben ik benieuwd hoe dat straks is als er altijd eten staat want dan kun je eten dus niet met 'gebruiken' als introductie-tool.

Heb je dat filmpje ergens openbaar staan? (Youtube)
Hebben Nala en Dot ook al fysiek contact gehad? Want ik vraag me ook af of Nala dan nog zo 'dapper' is. (Uiteraard niet iets om zo maar even te proberen maar ik vroeg het me af of zoets al gebeurd was)

Zijn Obi en Muk van je ouders inmiddels herplaatst?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Synemios »

Die deur aanvallen doen Tommy en Timmy hier ook.
Hordeuren slopen ze ook.
Alleen heeft dat bij hen puur te maken met dat alles open moet ( controle)
Hier staat er een stukje over beschreven, misschien heb je er iets aan.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... en-keuzes/

Ik heb het hier nooit kunnen stoppen, het staat bij ons los van de andere katten.
Bij ons hielp het om overal kattenluikjes te plaatsen maar dat is niet handig als ze niet bij elkaar mogen komen uiteraard.

De vraag is dus of zij dat ook zou doen zonder een andere kat in huis als ze ergens niet door kan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Momo3205 »

Hoi miauwt Dot nog steeds s nachts of is dat wel minder geworden ?

Ik ben ook bezig met een intro van een kitten bij een poes van 5 jr met een moeilijke asiel achtergrond.
Plaats reactie