Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Hoi!

Ik heb 2 katten Alice en Nala. Mijn ouders hadden er 3, waarvan 2 echt niet met elkaar konden. De een was een wilde kater en de andere een bange poes (wel allemaal geholpen). Hij vond haar geweldig prooi en zij werd banger en banger. Mijn ouders hebben haar met 4 maanden uit de opvang in huis genomen en de introductie niet goed gedaan. Nu is ze inmiddels 4 en na jaren proberen met kattengedragsdeskundige, DA bezoekjes, hele huis catproof maken en uiteindelijk zelfs een hele kamer aan haar te geven (met kattenluikje zodat alleen zij in en uit kon) besloten dat het echt niet langer kon. Beide katten waren niet gelukkig. Ze was ook doodsbang voor mensen maar mijn moeder en ik hebben heel veel tijd daarin gestopt en nu is ze met bekende mensen een echte knuffelkont. Ik kon het dan ook niet over mijn hart verkrijgen om haar naar iemand anders te laten gaan. In de opvang en met andere poes die mijn ouders hadden kon ze prima met katten.

Nu doen we een hele langzame introductie en het gaat beter dan verwacht! We hebben al haar spullen uit haar kamer in een aparte kamer van ons gezet. Dus bijna alle spullen zit al haar geur in. Het is inmiddels dag 4 en ik ben echt bijna verbaasd hoe goed het gaat. Ze at en dronk al vrij snel, ze heeft een paal waarin ze doet verstoppen als ze het te eng vind. Maar sinds gisteren durft ze gewoon op een open plek te liggen als ik weg ben. (Ze deed eigenlijk alleen eruit komen als ik er was dus ik was er veeel). Ze speelt, ze lijkt zelfverzekerd rond te lopen en eet en drinkt goed en gaat dus ook naar de kattenbak.

Gisteren eerste stap genomen, onze katten opgesloten in de woonkamer en we wilden kijken of ze naar overloop/gang durfde. Ze leek het wel leuk te vinden maar het was ook erg spannend. Vandaag proberen we dat weer.

Nu is vraag 1: Nala en Alice tegelijk op haar kamer laten snuffelen of ieder apart? Nala lijkt tot nu toe nergens echt problemen mee te hebben, ze ruikt uitgebreid aan mijn handen en geeft dan kopjes en komt geregeld boven even bij de deur onder door kijken. Ze blaast niet of wat dan ook. Alice vind het allemaal wat spannender, die heeft eerste 1 a 2 dagen 2x geblaast en leek wat meer op haar hoede. Inmiddels ruikt ze aan mijn handen en komt ze ook wat meer boven zonder geblaas of iets. Ik weet niet of ze tegen elkaar gaan uitvallen of juist helpen als ik ze gezamenlijk laat snuffelen op Dotjes kamer.

Vraag 2: Dotje (nieuwe) miauwt snachts aan een stuk door.. Ik weet niet wat te doen eraan of dat er niks aan te doen is.. Feliway vinden ze hier trouwens niks dus dat gebruik ik niet en ze krijgt Zylkene. Dit begint rond half 1/1 uur ongeveer en dan gaat het echt aan een stuk door tot een uur of half 5/5.. mijn man slaapt er doorheen echt hoe dan.. maar ik slaap niet.. ofja na half 5.. Nu vind ik dat nog niet zo erg, maar ben bang dat de buren het horen en dat zou ik wel lastig vinden.. Overdag is er dus niks aan de hand en is ze met de dag meer zelfverzekerd. Ik heb 2 nachten bij haar geslapen, maar knuffelen of spelen weerhield haar er niet van om te blijven miauwen.. dus nu 2 dagen slaap ik beneden op de bank omdat ik haar gemiauw daar iets minder goed hoor. Ik ga dus nu niet meer kijken bij haar maar probeer het te negeren. Ze krijgt rond 22.00 nog eten, ook spelen en knuffelen we dan uitgebreid we blijven dan vaak nog tot 23.30 ongeveer.. Daarna is ze een tijdje stil en dan begint haar concert.

Ik heb van muziek gehoord, maar vaak vind ze geluiden uit telefoon/ipad eng..

Enig idee wat wij nog kunnen doen? Is dit nog angst/gewenning? Moeten we het negeren of juist niet? Gaat dit vanzelf weer over? Bij mijn ouders heeft ze dit nooit gedaan verder.
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
kittentjes

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door kittentjes »

Ik snap je verhaal niet zo heel goed, heb je nu 2 nieuwe katten? 1 hele nieuwe en 1 van je ouders?

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Nee ik heb 3 katten nu dan, ik had er 2 Nala en Alice. En nu een 3e Dotje van mijn ouders.
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Rik »

Voor punt 2 zou ik in ieder geval even bij de buren aanbellen en de situatie uitleggen en als ze er last van hebben jou even waarschuwen. Je wilt geen onrust/hinder/irritatie bij de buren hebben.

Voor punt 1 denk ik dat ze wel allebei op Dotjes kamer kunnen. Dat ruikt Dotje toch wel. Site swapping. Dat mag best wat langer ook.

Allemaal nog zonder zicht neem ik aan (omdat je een langzame intro volgt).

https://youtu.be/ojS7XwtoXtw

https://youtu.be/tsYT7yIOdqQ
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Ja nog zonder zicht! Ken zijn filmpjes haha dus we doen het op zijn manier inderdaad! Ga morgen inderdaad maar even langs de buren, hopelijk krijgen ze het niet zo erg mee als ik denk..

Dan laat ik ze gewoon allebei tegelijk kijken op haar kamer. Zo leuk om te zien elke dag die stapjes die gezet worden, veel sneller dan verwacht. Ben alleen benieuwd hoelang dat miauwen snachts gaat duren, vind zo sneu klinken misschien dat ik lamp aan houd vannacht.. maar iets proberen. Vandaag alvast een hordeur in elkaar gezet, zal komende dagen nog niet gebruikt worden maar hij kan maar vast af zijn
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

We lopen momenteel een beetje vast. Onze poes Nala is erg nieuwsgierig, zit geregeld boven op de overloop om onder de kier van de deur te gluren en ze weet dat ze snoepjes krijgt als we haar kamer oplopen en ze besnuffelt Dotjes kamer ook uitgebreid en loopt daar heel relaxed rond. Ook Dotje loopt in alle kamers echt heel relaxed en nieuwsgierig rond (zonder zicht op de andere katten).

Alleen dan hebben we nog onze poes Alice.. zij is totaal niet geïnteresseerd/bang.. ze is nu 2x op de kamer geweest, gisteren heeft ze uitgebreid gesnuffeld dus dat was goed.. Alleen Nala vind ze dan helemaal niks, die moet dan uit de buurt blijven.. Dan gaat ze ook blazen. Alice komt in onze slaapkamer als Dotje in haar eigen kamer is, maar verder mijd ze de overloop eigenlijk en laat geen nieuwsgierigheid zien in Dotje(en haar kamer). Ofja ik denk dat ze het vooral heel spannend vind.. Vandaag weer geprobeerd te lokken met brokjes, elke keer 1 op een tree en de eerste keer trapte ze erin en toen was ze boven.. Toen kwam Nala en toen rende ze snel naar beneden.. zucht.. tweede keer met brokjes lukte niet meer. Natvoer eet ze ook niet als het op een andere plek word gezet. Ze vertrouwd het dan niet meer. net heb ik haar opgetild en in de kamer gezet en eigenlijk was ze heel relaxed in mijn armen dus ik dacht yes iets gevonden.. toen zette ik haar neer en liep ze de kamer uit en daar was Nala weer dus dat vond ze niks.. Spelen trapt ze ook echt niet in, alles wat we proberen om te doen wat naar boven gaat vertikt ze.

Hoe kan ik Alice helpen? De andere 2 lijken al klaar voor een volgende stap (beetje zicht via hordeur) maar Alice vind het zo spannend.. zit er ook aan te denken om misschien elke dag nu de kamer van Dotje open te houden en dat Dotje op onze slaapkamer zit.. Alleen ja ook Dotje wil natuurlijk opgeven moment terug naar haar eigen kamer.. En Alice kan makkelijk hele dag beneden blijven. Ik denk wel dat ik Nala voortaan moet opsluiten ook, aangezien Alice het spannend vind met Nala erbij.. Iemand nog tips?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Rik »

Dat Alice even niets van Nala niet hebben als ze aan het snuffelen is, is heel normaal. Onzekerheid neemt dan de bovenhand en kan ze zelfs naar jullie uitvallen.

Je zou ook echt site swapping kunnen doen en Alice (en Nala) wat langer op die langer houden. Niet alleen een uurtje ofzo.

In ieder geval is het handiger dat Alice geen interesse toont dan dat ze te veel interesse toont. Want bij geveel interesse kan het dus tot een clash komen straks.

Ik begrijp dus ook dat ze nog free-feeden? En niet in maaltijden? Want het was maaltijden steeds dichter bij de deur. En met maaltijden maakt het niet uit waar je geeft want dan hebben ze gewoon honger.

Je kunt ook een volgende introductiestap met b.v. alleen Dotje en Nala doen. Misschien dat Alice dan later vanzelf volgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Dus Alice echt op die kamer opsluiten zegmaar? geeft dat niet juist stress?

Nee geen free feeding, ze krijgen hier 5 maaltijden verspreid over de dag. Waarvan 3x brokjes gooien wat ze geweldig vind. En 2x natvoer. Ze is gewend dat brokjes gooien en natvoer beneden gebeurt, dus nu we proberen naar boven te gaan vind ze dat raar . Ik wil ook niet dat ze stress krijgt want er zijn ook therapeuten die juist tegen eten bij elkaar met een deur zijn dus ik probeer dat ook wel te vermijden. Ik probeer dus tot nu toe het "leuk" te maken om naar boven te komen, door te lokken. Maar tot nu toe trapt ze er niet in. Nou ging ze gisteren dus wel zelf snuffelen op de kamer, dus misschien hebben we gewoon wat langer geduld nodig.

Dat zou ik ook nog kunnen doen ja eerst Nala en Dotje. Bedankt voor het meedenken weer!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Rik »

Ja, het moet natuurlijk niet teveel stress geven. Maar site swapping is normaal niet alleen een uurtje ofzo. Daar is gewoon echt omwisselen van leefomgeving.

Misschien elke dag iets langer en langer totdat de stress verdwenen is. (Dat is natuurlijk ook de bedoeling, dat ze uiteindelijk relaxed kunnen zijn in de omgeving van de ander, voor die ander te zien)

Het eten bij de deur moet ook niet direct bij de deur. Maar eerst bv 4 meter van de deur af en elke dag iets dichterbij. Net over de challenge-lijn maar niet zoveel daar het ongemakkelijk is. En omdat eten dan een positieve associatie heeft gaat dat makkelijker. Die therapeuten die ertegen zijn denken dan dat het stress geeft, maar dan ben je dus al tever gegaan.

En het is inderdaad heel heel heel veel geduld hebben. Beter te langzaam dan te snel. Maar je moet op een gegeven moment wel die chalenge-lijnen opzoeken. Want anders kom je helemaal niet vooruit ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Ja precies, tot nu toe niet echt gedwongen geruild zegmaar. Nala liep er meteen naar toe haha, toen kwam ik erachter dat Dotjes voerbak er nog stond en ja dan is Nala wel om. (Dotje is nog niet gewend aan maaltijden dus die zijn we langzaam aan het wennen daaraan). Nala weet ook dat ze snoepjes krijgt dan dus die is wel te motiveren haha. Alice is stuk lastiger, dan zou ik haar moeten dwingen inderdaad. Maar misschien moeten we dat toch eens gaan proberen.

Ja precies, was sowieso niet van plan om te beginnen aan zicht als Alice nog niet relaxed is. Vandaar dat ik me zat af te vragen hoe het beste verder te gaan. Nala is al zover en Dotje ook wel, maar we gaan uit van de langzaamste kat en dat is blijkbaar Alice. Geeft ook niet, we hebben alle tijd maar gaan toch eens van kamer proberen te wisselen! Dankje!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Rik »

Nala+Alice schreef: 09 jul 2020 23:12 Alice is stuk lastiger, dan zou ik haar moeten dwingen inderdaad. Maar misschien moeten we dat toch eens gaan proberen.
Ja, dwingen is dan weer te sterk. Je moet dus die challenge-lijn zoeken. Hoe lang kan Alice op Dots kamer zonder eraf te willen? Wat gebeurd er als je de deur dicht doet (met jou en snoepjes binnen)? Misschien wat spelen. Kun je die tijd uitbreiden? Je wilt dat zij zich ook prettig voelt op die kamer maar dat moet je dus ook in hele kleine stapjes doen voor haar. Dus niet dwingen maar zachtjes een "kant opduwen" zonder dat ze echt stress ervaart.

Ik hoop dat dat een beetje lukt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Nou ja het is dus al heel moeilijk om haar op die kamer te krijgen, dat zij uiteindelijk op die kamer komt gaat meestal al een uur aan vooraf aan pogingen met spelen, eten en knuffels. Dan nog lukt het dus niet altijd. Gisteren was het me gelukt om haar op de kamer te zetten, dus gewoon opgepakt en haar daar neer gezet en toen was ze de kamer uit voordat ik de deur dicht kon doen..
De kans is best aanwezig dat als ik haar vandaag op til en naar boven wil tillen dat ze daar dus niet meer in trapt.

Op de trap naar boven eet ze nog brokjes maar brokjes op de overloop of natvoer eet ze niet. Ze eet sowieso geen snoepjes dat lust ze niet. Spelen doet ze dan niet. Als zij ziet dat de kamerdeur open is, dan laat ze zich niet afleiden en is ze heel geconcentreerd naar de deur aan het kijken. Die keer dat ze de kamer echt besnuffeld had, was eenmalig en toen wilde ze ook niet spelen en eten ze was gewoon bezig met inspecteren maar sindsdien dus nog geen herhaling geweest.

Ik kan het weer proberen met deur dicht, maar met deur dicht is er geen probleem dan komt ze wel de overloop op. Ik weet dus niet zo goed hoe ik haar kan aanmoedigen. Nu is Dotje er pas 9 dagen, maar omdat ze met ruiken aan handen en kussentjes van Dot die ik in de woonkamer leg gewoon negeerd en ook op de overloop komt.. Denk ik wel dat de volgende stap die kamer wisseling is, alleen hoe ik haar die kamer op krijg zonder dwang geen idee.. Maar goed we gaan vandaag weer een poging wagen, wie weet komt er ineens een dag dat ze het toch wel interessant vind haha! Dotje is er ook pas 9 dagen nu, maar we waren al met geuren uitwisselen bezig voordat Dotje naar ons verhuisde dus dat ging allemaal heel snel.
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Rik »

Nala+Alice schreef: 10 jul 2020 11:23 Op de trap naar boven eet ze nog brokjes maar brokjes op de overloop of natvoer eet ze niet. Ze eet sowieso geen snoepjes dat lust ze niet. Spelen doet ze dan niet. Als zij ziet dat de kamerdeur open is, dan laat ze zich niet afleiden en is ze heel geconcentreerd naar de deur aan het kijken. Die keer dat ze de kamer echt besnuffeld had, was eenmalig en toen wilde ze ook niet spelen en eten ze was gewoon bezig met inspecteren maar sindsdien dus nog geen herhaling geweest.
Haha, die weet dus dondersgoed dat er iets vreemds op die kamer schuilt :lol:

Dan is het al een hele stap als je haar op de kamer krijgt. Dat moet je dan ook echt als stap zien want voor haar is het echt een prestatie om dan op die kamer relaxed te kunnen zijn. Misschien toch nog eens voor een maaltijd met wat natvoer proberen. Als ze dat eenmaal op de kamer eet, dan ben je denk ik al een heel eind.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Ja dat weet ze heel goed haha! Ja ik heb inmiddels haar natvoer van de keuken naar de gang beneden verplaatst. Dan morgen kijken of ze de trap op wil. En op de kamer komen is inderdaad al een hele grote stap! Vanmiddag stond ze halve meter van de drempel met grote ogen naar de open kamer te kijken haha! Ben wel benieuwd hoelang het gaat duren voordat ze de kamer echt goed op durft. Ze krijgt op de overloop wel regelmatig brokjes tussendoor als de deur open staat(een paar die ik haar als snoepjes geef) vanmiddag at ze er in ieder geval een paar op! Dus dat zie ik ook al als een win!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Introductie 3e kat en slapeloze nachten

Bericht door Nala+Alice »

Waahh ik zette haar op de overloop en toen staarde ze naar de open deur en toen liep ze de kamer in en ze heeft daar 5-10 minuten gesnuffeld! Dus ik ben blij haha! Nala kwam even kijken maar toen ging ze blazen en grommen dus heb Nala toch even op een andere kamer gezet omdat ik niet wilde dat Alice daardoor weer wegging. Dat ze lekker in alle rust die kamer kan bekijken.. ze wilde natuurlijk niet spelen of eten, maar toen ze uit de kamer kwam ging er toch wel een brokje als traktatie in. Vorige keer dat ze ging snuffelen heb ik haar ook op de overloop gezet, misschien vanmorgen en gisteren de fout gemaakt om haar in de kamer te zetten.
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Plaats reactie