Kittens bij poes van 1 jaar

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lizette91
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2020 14:46

Kittens bij poes van 1 jaar

Bericht door Lizette91 »

Hoi allemaal,

Ik zit met een mega dilemma en hoop dat jullie advies kunnen geven.
Wij hadden 2 poezen, dat waren 2 zusjes, Moortje en Carrie. Allebei de poezen gingen naar buiten en vonden het heerlijk. Als het droog was, waren ze buiten. Ze kwamen een paar keer per dag even checken, maar bleven nooit binnen. Meestal als het donker werd kwamen ze naar binnen en bleven ze binnen en deed ik het kattenluik dicht.
Nou is er afgelopen 19 juni een heel naar ongeluk en is Moortje aangereden. Zij heeft dit niet overleefd. Haar zus Carrie was er toen Moortje overleden op de weg lag, heeft naast haar gezeten, heeft haar gelikt en ook toen we Moortje in een doos in de tuin hadden, heeft Carrie bij haar gezeten, echt afscheid genomen. We hebben Carrie goed in de gaten gehouden, maar los van dat ze iets minder at (dat het 30 graden was hielp natuurlijk ook niet mee), vertoonde ze geen opzichtig ander gedrag. Ze bleef wat langer buiten, kwam wat minder binnen om te checken, maar ze kwam thuis en kwam knuffelen met ons. Spelen wilde ze niet echt met ons. Ze probeerde het een paar minuten maar gaf snel op.
Carrie haar karakter is super lief, ze is rustig en had juist nodig dat haar zus bovenop haar sprong om te spelen.
Ik had het gevoel dat Carrie niet alleen moest blijven...
Heeeeeeeel veel op internet gelezen over wat te doen met nieuwe poezen na het overlijden van een maatje, advies gevraagd aan het asiel, advies gevraagd aan mensen die ervaring hadden met kittens bij nieuwe katten, en ik kreeg alleen maar positieve verhalen. Wij gingen dus opzoek naar een maatje voor Carrie. Vanuit het asiel het advies: neem 2 kittens, als Carrie dan geen zin heeft om te spelen of naar buiten gaat, dan hebben de kittens elkaar.
Nou, zo gezegd, zo gedaan. 2 weken later merkte ik dat Carrie zich echt verveelde, dus ik dacht de tijd is rijp.
Heeeeeeel veel op internet gelezen hoe te introduceren. Ik las zoveel gemengde verhalen over 'rustige' introductie maar ook zoveel verhalen over mensen die zeiden "ik heb ze gewoon bij elkaar gezet en na 4 dagen ging het prima".

Ik dacht 'ik ken Carrie, super lieve poes, super rustig en een fijn karakter, de kittens kunnen wel in de kamer'.
Carrie is de hele dag buiten en komt pas 's avonds laat thuis dus ik vond het zielig om de kittens dan in een aparte kamer te zetten waar ze veel minder ruimte hebben en alleen zitten, terwijl Carrie toch niet thuis is.

02-07 kwamen de kittens. De eerste keer dat Carrie binnen kwam met de kittens ging best prima. Ze kwam binnen, rook iets, zag kitten 1 en liep erop af en rook aan haar. Verder geen blazen, grommen, of iets. Ze rook aan haar en ging toen weer naar buiten.
Toen Carrie later op de dag weer binnen kwam, kwam kitten 2 mega enthousiast op haar af rennen, en toen blies Carrie, wat ook prima is, want zij mag laten zien dat ze de baas is. 's Avonds kwam ze binnen en ging naar boven (kittens komen nog niet boven), en Carrie ging op ons bed liggen (slaapt altijd bij ons).
De tweede dag (03-07) ging Carrie 's ochtends vroeg als een gek aan het kattenluik rommelen om duidelijk te maken dat ze naar buiten wilde (kittens waren beneden, dus Carrie was naar beneden gegaan en langs de kittens naar het kattenluik maar die doen we 's nachts dicht). Ik had het kattenluik open gedaan en mevrouw ging naar buiten. Kwam tijdje later binnen, gromde naar een kitten en ging weer naar buiten. Halverwege de avond kwam ze weer binnen, en leek het beter te gaan. Carrie ging op de trap zitten, niet gegromd en keek op afstand naar de kittens. Na een paar minuten ging ze toch weer naar buiten.
Tot ze gisteravond voor de voordeur zat, ik deed de deur open, Carrie zag de kittens, en draaide zich om en ging weg. We willen natuurlijk niet dat Carrie niet meer thuiskomt nu omdat de kittens er zijn!! We hebben de kittens gisteravond naar boven gebracht, Carrie buiten opgehaald en mee naar binnen genomen. Ze ging overal ruiken en zoeken (logisch, ze rook de kittens wel, maar zag ze niet), en begon keihard te mauwen voor de deur om weer naar buiten te gaan (deden we niet, we willen niet dat ze 's nachts buiten is). Uiteindelijk kwam ze gewoon bij ons op bed liggen en hebben we een prima nacht gehad. Ik dacht vanmorgen Carrie rustig te kunnen laten eten voor de kittens weer naar beneden gingen, maar ze wilde niet eten en wilde meteen naar buiten.
Als ik haar roep nu, komt ze wel, maar niet naar binnen... en dat vind ik heel zielig.

Oke, dus een heel verhaal, maar eigenlijk wil ik vragen: wat denken jullie wat nu wijsheid is? Moeten we opnieuw beginnen? De geur van de kittens weghalen en opnieuw introduceren? Moeten we nu wachten tot het beter gaat? Wat moet ik doen als Carrie echt niet meer naar binnen wil komen door de kittens?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is allemaal, en ik hoop dat jullie advies kunnen geven wat nu wijsheid is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens bij poes van 1 jaar

Bericht door Rik »

Het probleem is dat Carrie naar buiten kan (en gaat). Dan werkt heb enkele introductie.

Je moet Carrie dus eigenlijk naar binnen halen en dan een behoorlijke introductie doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kittens bij poes van 1 jaar

Bericht door Anne »

Wat goed dat je je zo ingelezen hebt en voor twee kittens hebt gekozen, ook lief dat je zo aan Carrie denkt
Ik zou haar ook binnen laten net zolang ze de kittens heeft geaccepteerd. Want als ze elke keer naar buiten kan vluchten dan schiet het niet op
Speel je ook met Carrie? Dat kan het ijs breken, geef alle aandacht eerst aan carrie en laat de kittens op de twede plaats komen zodat Carrie weet dat ze haar plaats bij jullie niet kwijt is
Hier maak ik vaak gebruik van valeriaandruppels, dat kan kalmerend werken
Succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie