Advies gevraagd

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Denise19879
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2020 19:02

Advies gevraagd

Bericht door Denise19879 »

Ik lees al een tijdje mee hier. Eerst voordat ik mijn nieuwe kitten in huis nam en nu tijdens de eerste weken.
Ik zal eerst wat over de voorgeschiedenis vertellen. 6 jaar geleden heb ik twee kittens in huis genomen, broer en zus. Deze twee waren gek op elkaar en onafscheidelijk. In december is broer overleden na een korte ziekteperiode.
Zus bleef alleen achter en leek er in eerste instantie niet zoveel last van te hebben. Ze richtte zich volledig op mij. Na een tijdje begon ze in de nacht te mauwen en werd onrustig. Zus is van zichzelf terughoudend naar vreemde en vrij schrikachtig. Broer was dapper en ondernemender.
Na een poosje wikken en wegen heb ik besloten om er een kitten bij te nemen.
Karel is sinds twee en halve week bij ons in huis. Ik heb ze eerst laten snuffelen met Karel in de reismand. Dit werd grommen en blazen van zus. Daarna apart gezet. Karel rende direct door zijn gedeelte en is voor niks bang.
Na een aantal uur heb ik hem de woonkamer in gelaten en kwam zus snuffelen en vervolgens meppen en grommen. Het bij elkaar zetten heb ik opgebouwd in een aantal dagen tot volledig overdag in de woonkamer en in de nacht apart. Karel blijft hardnekkig toenadering zoeken en blijft proberen. Als Zus slaapt gaat hij op de leuning zitten om haar te slaan.
Zus is nu bang voor Karel en zit hele dagen op dezelfde plek en komt er alleen vandaan om te eten, drinken en de bak. Ze komt geen aai meer halen, maakt geluiden die ik nooit eerder heb gehoord, verhaard extreem en wast zich non stop.
Karel speelt van 7.00 tot 12.00 non stop, slaapt een uur, spelen, slapen en vanaf 20.00 tot 00.00 is het weer feest.
Ik merk dat ik er zelf niet van kan genieten omdat Zus er zo ongelukkig bij zit.
Ik weet dat de oplossing voor Karel zou zijn om er een kitten bij te zetten maar drie katten wil ik niet.
Familie en vrienden zeggen dat het tijd nodig heeft maar ik word hier zelf op het moment ook doodongelukkig van. Ik las dat kittens vrij vlot geaccepteerd worden maar hoe vlot is vlot?
Ik neig nu steeds meer naar een ander huis voor Karel zoeken waar al een ander kitten aanwezig is.
Het is een heel verhaal geworden maar het is ook deels van me afschrijven omdat iedereen alleen maar met verliefde ogen naar Karel Jan kijken.
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Advies gevraagd

Bericht door daxensep »

Hoi Denise, ik begrijp je frustratie ik ben zelf ook pas net actief op dit forum en heb sinds 3 maanden een kitten in huis bij mijn kater van 2 jaar. Ik herken je verhaal (mijn kat had alleen nooit eerder een metgezel). Ik denk dat je misschien in de introductie ergens te snel bent gegaan. Dit was bij mij ook het geval en wat jij omschrijft aan gedrag van zus herken ik ook erg. Dax ging zich overmatig likken, wilde niet meer knuffelen, at slecht etc. Wat bij mij geholpen heeft is om de katten een paar dagen volledig van elkaar te scheiden en helemaal opnieuw te beginnen met introduceren dit kost even wat tijd en moeite maar het zou kunnen werken. Probeer hierbij echt het tempo van je katten aan te houden, ookal roepen mensen in je omgeving misschien: "och laat ze het toch uitvechten." Wat bij mij ook geholpen heeft is dat ik de kitten: Sep de eerste samenkomst momenten in een grote bench hield. Zo kon Dax rustig kijken zonder dat Sep direct op hem afstormde. Je kunt dit ook doen met een hordeur of misschien heb je ergens een ventilatieluikje of iets dergelijks in de deur.
Daarnaast heb ik in beide ruimtes (dus voor iedere kat 1) een verstuiver met antistress (beaphar) dat lijkt ook wel te werken.
Bij mij ging de herintroductie soms goed en soms minder, dan moet je weer even een stapje terug en dat is soms best frusterend. Bij mij heeft het er nu wel toe geleid dat ze dus na 3 maanden eindelijk met elkaar over weg kunnen. Ik kan je niet beloven dat dit bij jou ook zo zal zijn, het heeft inderdaad tijd nodig.


Het stappenplan op onderstaande site heb ik aangehouden. Heb er zelf dan wel het bench idee aan toegevoegd.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Succes
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Stef71 »

Meestal komen katten er samen wel uit, maar zoals Zus nu reageert heb je inderdaad even een andere aanpak nodig, wat Kiki hier ook al aangeeft even helemaal overnieuw beginnen en rustig aan opbouwen. Vaak worden kittens vlot geaccepteerd door een oudere kat, maar bij jou duidelijk niet. Ik heb het vroeger meegemaakt met de katten van mijn ouders, kitten bij een 8 jarige, die was er niet van gediend dat de kitten telkens in haar staart hing maar dat werd met blazen en een mep afgedaan en op den duur ging het prima samen. Zelf heb ik het meegemaakt dat het juist helemaal perfect ging en nu sinds kort met mijn senior en junior katjes zitten we in een soort gedoog status, ze zijn allemaal verschillend.
Je bent nog maar 2,5 week bezig, bij sommige katten heeft het echt gewoon veel meer tijd nodig en moet het echt rustigaan. Bij mij gaat het tussen de katten wel prima, maar in mag de nieuwkomer na 5 maanden nog steeds niet oppakken, ben op dit forum beland voor tips daarvoor en eigenlijk weet ik het wel heeft ook gewoon tijd nodig
Plaats reactie