Hulp nodig bij introductie katten!!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Magic + Wicca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2020 15:47

Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Magic + Wicca »

Hallo iedereen,

Mijn eerste keer dat ik zelf een berichtje plaats op dit forum, hopelijk doe ik het goed.

Ik heb een poes van 4 jaar oud genaamd Magic. Ze is best angstig van nature. Onlangs heb ik een andere kat geadopteerd van 1,5 jaar oud (Wicca). Deze kat is ook angstig van nature en we hadden dan ook verwacht dat het lang zou duren totdat ze gewend was aan haar 'basecamp'. Niets kon minder waar zijn, binnen 3 dagen was de schuwe Wicca aan iedereen gewend en toonde ze op haar gemak te zijn in haar basecamp. Nu dus de introductie.... we hebben geuren uitgewisselt via washandjes, speeltjes, dekens etc. Hier reageren ze allebei niet agressief op. (Omdat allebei de katten eten wanneer ze willen ( ondanks maaltijden) heeft het voeren met een deur ertussen niet veel zin.) Dus gingen we door met ze in reismandjes stoppen en ze op 1 kamer te zetten met een paar meter afstand. Nog steeds geen agressie en uiteindelijk stonden ze vrijwel met de neuzen tegen elkaar aan (zonder reactie). De dag erop had ik magic vast en lag wicca op haar dekentje. Toen er ongeveer een meter tussen zat begon magic te grommen en gaf ze een his. Nu elke keer als ik haar dichtbij wicca houd begint ze weer te grommen. Wicca weet niet helemaal wat ze er mee aan moet.

Als ik magic loslaat loopt ze direct naar de deur waar ze zielig gaat liggen mauwen omdat ze er niet van houdt om opgesloten te zijn en misschien omdat die kamer vrijwel helemaal naar wicca ruikt. Ze heeft dan totaal geen aandacht voor de andere kat op de kamer. We kunnen ook niet wicca oppakken en die dan op een vertrouwde kamer van magic wegzetten want hoewel wicca op haar gemak is, laat ze zich nog niet oppakken vanwege haar oude woonsituatie. Dus ik zit nu in een situatie waar allebei de katten elkaar een beetje negeren en magic af en toe gromt. Ik weet niet wat ik nog kan doen behalve gewoon de deur open zetten en ze het zelf uit te laten zoeken.

Ik hoop echt dat er iemand raad heeft. Ik hoop zo graag dat ze wat aan elkaar gaan hebben en 'maatjes' worden, maar tolereren zou natuurlijk ook al geweldig zijn.

Groetjes,

Amy
kittentjes

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door kittentjes »

Heb je ook al de kamer gewisseld van kat? Dus de ene erin en ander eruit zodat uiteindelijk door het hele huis beide geuren zijn?

Ik zou dan daarna ze vooral gewoon door het huis laten gaan waar ze mogen en kijken hoe dit gaat. Is dit geen vechten dan is het sowieso eigenlijk altijd goed.
Vind het nu eigenlijk al best goed klinken. Het mauwen is waarschijnlijk omdat je de deur dicht hebt en ze eruit wil, misschien door angst of gewoon omdat het een kat is.
Geef ze genoeg mogelijkheden om even te verstoppen zoals een lege doos of krabton oid.

En ik weet niet of je 1ste kat altijd naar buiten mocht maar dat kan je deze periode dan beter even niet doen om het wennen zo goed mogelijk te laten verlopen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Magic + Wicca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2020 15:47

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Magic + Wicca »

Bedankt voor de reactie!

We hebben inderdaad ook al een territorium swap gedaan. Magic gromde toen wel veel, maar stopte daar uiteindelijk mee, dus dat zal wel gewoon even schrik zijn geweest van een overweldigende geur denk ik.

De katten lopen bij ons niet standaard buiten. Alleen in de tuin als het lekker weer is, maar dat moet ook allemaal langzaam aangeleerd worden bij de nieuwe kat, dus de deur blijft inderdaad voorlopig dicht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Rik »

Moeilijk te beoordelen waar je precies in het proces van introductie bent. Ik neem aan dat je bekend bent met onderstaande video? Anders even kijken.

Op een gegeven moment komt natuurlijk dat moment dat ze echt bij elkaar moeten. Heb je de stappen van eten bij de deur al gedaan?

Voor de uiteindelijke introductie even flink met ze spelen. Daarna zou je in dezelfde ruimte tegelijk met ze kunnen spelen (samen). Je zult dan ook zien dat ze misschien meer interesse in elkaar hebben dan voor het spel. Laat ze niet te lang maar elkaar straren en in die 'staat'. Je bent dan actief met ze bezig en kunt met geluid ingrijpen als het echt verkeerd gaat.

Kijk vooral even naar de video vanaf een minuut of 8 want vanaf daar krijg je wat tips voor de werkelijk laatste stappen van de introductie.

Ps. Grommen en blazen naar elkaar hoeft geen probleem te zijn zolang ze allebei hun eigen space houden. Het grommen en blazen komt dan uit onzekerheid en zolang de ander daar goed op reageert en afstand houd is dat alleen maar goed. Die onzekerheid zal dan langzaam verdwijnen. Op het moment dat de ander er daardoor opduikt... Dan is het dus goed mis en val je weer heel wat stappen terug in de introductie.
Magic + Wicca schreef: 22 apr 2020 16:16 Dus ik zit nu in een situatie waar allebei de katten elkaar een beetje negeren en magic af en toe gromt. Ik weet niet wat ik nog kan doen behalve gewoon de deur open zetten en ze het zelf uit te laten zoeken.
Als ze elkaar negeren, ook als ze samen zijn, dan is dat heel goed (zoals gezegd, brommen en blazen is niet erg, dat is alleen grenzen aangeven). Dan is het dus niet zo dat ze op elkaar duiken en in gevecht gaan. Probeer dat nog eens goed uit door samen met ze te spelen. Maar negeren is al een heel goed begin waar zij zelf op verder kunnen bouwen.

https://youtu.be/tsYT7yIOdqQ
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Magic + Wicca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2020 15:47

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Magic + Wicca »

De videos van jackson galaxy ken ik heel goed. Helaas gaan een heleboel van zijn tips en manieren niet, zoals het voeren bij de deur. In mn eerste bericht stond dat ook al. Hoewel ze op maaltijden staan eten ze alleen wanneer ze er zin in hebben en dus heeft dat niet veel zin, want de een is vaak al weg voordat de ander begint.

Spelen haalt ook niks uit, want magic loopt direct naar de deur en speelt zoiezo al niet graag met mensen erbij en wicca blijft gewoon op haar dekentje liggen no matter what.

We hebben ze nu vanacht los gelaten en we hebben wel gestommel gehoord. Ook ik op mijn slaapkamer hoorde een aantal keer grommen en blazen (maar geen vechten). De nieuwe kat is niet komen eten, maar dat staat nu natuurlijk op de permanente plek. Mijn moeder melde dat de nieuwe kat ergens in een hoekje zat en dat ze heftig blies naar haar.

Ik zit er over te twijfelen of dat ze terug moet naar haar basecamp en we opnieuw moeten beginnen met het introductie proces of dit een aantal dagen af moeten wachten?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Rik »

Als ze niet echt fysiek met elkaar in gevecht gaan dan denk ik dat je al heel ver bent. Ze kunnen dan dus los. Hou het wel de gaten.

Wat je wel zou kunnen doen is af en toe apart maar dat is dan meer als je constante stress ziet. Dat wil je niet. Ze moeten ook kunnen ontspannen.

Hou er ook rekening mee dat het wel kan zijn dat ze naar jullie inderdaad ook lelijk kunnen zijn. Dat is de onzekerheid en stress. Ze hebben op dat moment wel wat anders aan hun hoofd en hoeven geen aandacht van jou. Dat is niet erg... Gewoon op dat moment wat afstand nemen. Dat moeten de katten onderling ook doen. Afstand nemen op moment dat de ander dat aangeeft.

Helemaal terug naar basecamp heeft denk ik nu geen zin. Dan ga je stappen terugzetten. Ook omdat ze geen maaltijden krijgen heb je niets om ze aan elkaar te laten wennen. (Maaltijden is overigens ook iets waar je niet 123 op over kunt schakelen als ze het niet gewend zijn, dat is dan ook een heel process). Let wel... Dat is alleen zolang ze elkaar goed begrijpen en dat ze na het brommen en blazen ook afstand van elkaar nemen. Op moment dat ze dat niet doen moet je inderdaad een stap terugnemen.

Juist nu ligt er een (onzichtbare) grens waar ze niet overheen gaan en die ze zelf dus met grommen en blazen aangeven. Je zou basecamp nu dus alleen gebruiken voor een uurtje ontspanning hier en daar. Als je dat full-time doet dan breng je weer een fysieke grens aan en zonder die maaltijden ben je gewoon weer terug bij af.

Je kunt nu wel het process wat vergemakkelijken door er zelf bij te zijn. Niet noodzakelijk aaien als ze dat niet willen maar alleen jouw aanwezigheid kan ze wat afleiden en ontspanning geven. Zoals in de video al beschreven werd... Je wilt niet dat ze teveel naar elkaar staren (en ik denk dat ze dat nu wel doen). Als je met 1 van de 2 kunt spelen (degene die dan wel wil spelen) dan kan de ander toekijken. En omdat er dan niet gestaard wordt kan die zich hopelijk wat ontspannen.

Verder was er nog een andere tip (ik weet niet of die in die intro video genoemd werd maar maar wel in zijn laatste video...). Zorg voor genoeg vluchtwegen. Hoog, laag, links, rechts. Ze zijn nu niet in gevecht maar ook voor hun eigen onzekerheid is het van belang dat ze zich niet in een hoekje gedrukt voelen.

https://youtu.be/y8HfHxMqXt0
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Magic + Wicca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2020 15:47

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Magic + Wicca »

We wonen in een huis met 3 verdiepingen, dus ze kunnen elkaar ontlopen, maar daarnaast hebben we genoeg dozen, krabtonnen en andere plekken waar ze zich terug kunnen trekken.

Het is nu alleen zo dat ik wicca niet kan vinden en ze zich dus ergens helemaal heeft afgesloten (terwijl ze voor een schuwe kat net zo ver was) maar hopelijk komt dit dan weer terug als ze elkaar beter leren 'kennen'en de rust weer een beetje terugkeert in huis.

Uiteindelijk heb je bij het introduceren van een nieuwe kat net zoveel stress als die katten XD
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Rik »

Wie is degene die nu het meeste gromt en blaast? En wie is het meest zelfverzekerd?

Verder moet je nu misschien ook weer wat werken met Wicca. Erbij gaan zitten, tegen praten, kijken of snoepjes helpen. Gewoon om haar weer een beetje die grenzen te laten verleggen. Ze was de vorige keer ook na een paar dagen eroverheen dus hopelijk is dat nu ook weer zo.

Ps. Ik neem aan dat ze beide allang gecastreerd zijn. Want anders krijg je straks ook met hormonen te maken en dat maakt de situatie heel ingewikkeld.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Magic + Wicca
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2020 15:47

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Magic + Wicca »

Magic is degene die gromt en blaast naar de andere kat. En zij is ook degene die het meeste nog gewoon haar gang gaat in huis.

Ze zijn allebei al gesterilliseerd.

Ik ga mijn best doen om weer met wicca aan de gang te gaan, (ik heb ze gevonden) hopelijk komt ze boven achter de bank uit.

Bedankt voor alle moeite en adviezen. Als er iets veranderd of ik nog iets wil weten zal ik het posten!
Momo3205
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2018 08:38

Re: Hulp nodig bij introductie katten!!

Bericht door Momo3205 »

Hoi hoe is het nu ondertussen ?
Plaats reactie