De eerste kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
BillieBrain
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 apr 2020 14:38

De eerste kat

Bericht door BillieBrain »

Goedemiddag allemaal,

Gisteren heb ik voor het eerst een kat geadopteerd uit het asiel (overigens ook mijn eerste kat). Een Europese korthaar die na een aanrijding in het asiel terecht is gekomen.

Ik weet niet waar hij hiervoor heeft gewoond, maar ik vermoed bij een gezin want hij is heel aanhankelijk en sociaal.

Zodra hij gisteren binnen kwam, is hij in de kast gedoken. En in de namiddag heeft hij zich verplaatst naar de hoek van de woonkamer. Waar hij zich tot nu verstopt. Aaien laat hij zich wel. En zodra hij merkt dat hij aandacht krijgt, gaat hij er ook uitgebreid voor liggen. Maar tot nu toe heeft hij nog niks gedronken of geplast/gepoept. Eten doet hij alleen wanneer het in de buurt staat. Spelen houdt hij ook niet van, hij is eigenlijk alleen aan het chillen.

Een aantal vragen:

1; mijn vader is bang dat hij niet genoeg eten krijgt omdat hij wél eet wanneer het voor zijn neus staat maar niet wanneer het bakje op de plek staat. Kan ik het bakje gewoon in de woonkamer (vaste plaats) neer zetten uit hoop van zegen dat hij zelf komt om te eten? Ik wil hem niet teveel verwennen door hem telkens naar de bak te dragen/het voor zijn neus neer te zetten.

2; weet hij waar de kattenbak staat? (Beetje domme vraag misschien maar dit is echt mijn eerste kat). Hij is er wel doorheen gelopen gisteren, maar weet hij dan ook dat het zijn kattenbak is? Hij is zindelijk maar ik weet niet hoe ik kan merken dat hij weet dat het zijn kattenbak is. Vooral omdat ik hem nog niet zijn behoefte heb zien doen. Ik heb de deksel er voor de zekerheid af gehaald.

3; Ik weet dat iedere kat anders is maar tips voor lekker eten/leuke speeltjes/algemene eerste kat tips zijn altijd welkom :edance:

Groetjes,

ps: sorry als dit topic bij een verkeerd forum onderdeel staat. Dit is ook wennen voor mij :oops:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: De eerste kat

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je eerste kat.

1) meet het drinken en eten even af op een digitale keukenweegschaal (tot op de gram). Hij zal in de nacht uit zijn schuilplaats komen en de omgeving ontdekken. Ook zal hij dan eten en drinken alleen zie jij dat niet (vandaar het meten).

2) ja, hij weet waar de kattenbak is. Ook die zal hij 's-nachts bezoeken. Hij is zindelijk dus hij zal er echt op uitgaan om die bak te bezoeken. Altijd het plastic klepje aan de voorkant eruit slopen (dat zijn ondingen) en inderdaad kan het handig zijn eerst ook even de kap eraf doen.

3) spelen zal nu even niet aan de orde zijn. Geduld, geduld en geduld. Ga ervoor liggen of zitten en praat tegen hem. Kijk of je met snoepjes hem over zijn grens kunt trekken zonder dat het heb stress oplevert. Het feit dat hij zich wel laat aaien en ervoor gaat liggen is heel goed. Dat betekent dat hij alleen onzeker is over de omgeving en niet jullie. Na een paar nachten ontdekken (want dat doet ie dan echt) zal dat snel beter worden.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
BillieBrain
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 apr 2020 14:38

Re: De eerste kat

Bericht door BillieBrain »

Gisteravond heeft Billie de hele boel verkend. We stonden net op het punt om te gaan slapen maar toen ging hij plotseling op verkenningstocht. Hij is gaan eten, heeft hij gedronken, heeft een grote plas (in de kattenbak ;)) gedaan en heeft zich weer uitgebreid laten knuffelen.

Het lijkt erop dat hij een beetje angstig was voor de televisie. Maar gisteravond heeft hij zijn angst toch overwonnen, en is hij door het huis gaan lopen. Nu kijkt hij helemaal niet meer om naar de televisie en is hij vrolijk aan het klauteren. Toch een kwestie van geduld.

Vanochtend heeft hij gepoept (ook in de kattenbak) en gaat hij zijn eigen gangetje. Maar zodra er iemand in de buurt is, wil hij wel uitgebreid geknuffeld en geaaid worden.

Billie Brain is nu aan het slapen. We merken wel dat hij alle brokken in 1 keer opeet, dus nu zullen we het over meerdere keren per dag verspreiden, zodat hij niet gelijk zijn dagelijkse hoeveelheid op heeft.

Bedankt voor uw reactie, Rik.
𝙱𝚒𝚕𝚕𝚒𝚎 𝙱𝚛𝚊𝚒𝚗 𝟶𝟺-𝟶𝟺-𝟸𝟶𝟷𝟼
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: De eerste kat

Bericht door Stef71 »

Top, zo zie je dat het vanzelf goed komt. Ik heb de eerste dagen dat Fabienne bij ons kwam wonen een spycam gericht op de hoek waar het eten staat en waar ze langs moet om bij de kattebak te komen, eten wegen had hier niet veel zin gehad aangezien er nog een katje rondloopt, maar zo kon ik toch zien of ze wel kwam eten etc. want ze heeft de eerste paar dagen ook verstopt gezeten
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: De eerste kat

Bericht door Pikachu »

Fijn dat het zo goed gaat :D hij zal wel snel wennen aan alle nieuwe geluiden.
Plaats reactie