Kitten voeding

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Kitten voeding

Bericht door Maria27 »

Hallo allemaal!

Ik heb sinds 5 dagen een Maine Coon kitten van 11 weken. Ik vind zelf dat hij erg weinig eet. Ik geef hem nu 2x per dag 20 gram natvoer en daar doe ik nog 10 gram droogvoer doorheen. Ik geef hem nu brokjes die hij bij zijn vorige baasje ook kreeg. Ik heb zelf royal canin besteld en dat komt deze week binnen. daarnaast staan er altijd brokjes die hij nog kan nemen zoveel hij wil. Hij weegt nu 1.5 kg en zelf vind ik hem vrij dun.

Wat raden jullie aan? Meer droog/natvoer? Als hij het op heeft lijkt hij altijd nog honger te hebben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voeding

Bericht door Rik »

Maria27 schreef:Wat raden jullie aan? Meer droog/natvoer? Als hij het op heeft lijkt hij altijd nog honger te hebben.
Oei. Een kitten zou eigenlijk onbeperkt mogen eten. Dus als je zelf al aangeeft daar hij honger heeft... ja, dan moet je hem meer geven.
Ik vind zelf dat hij erg weinig eet.
Dat begrijp ik niet helemaal. Je geeft aan dat hij honger heeft. Hoe kan hij dan weinig eten? Dan geef je hem dus te weinig. Dus ja, dan is het logisch dat ie weinig eet (wat dus niet goed is voor een kitten).

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Kitten voeding

Bericht door Maria27 »

Er staan onbeperkt brokjes natuurlijk, het is immers nog maar een kitten van 11 weken. Weet alleen niet zeker of hij deze lekker vindt, daarom heb ik royal cannin besteld. Heb soms ook het idee dat hij wacht tot hij natvoer krijgt.

Wil eigenlijk gewoon ongeveer weten wat hij binnen moet krijgen per dag...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voeding

Bericht door Rik »

Voor een kitten tot 4 maanden:
2,5 x 100kcal per kilo lichaamsgewicht^0,67
https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/

Met 1,5 kg en onder 4 maanden is dat dus 328kcal.

Heel globaal 190 gram natvoer of 50 gram brokjes.
(Hangt ook van het voer af)

Verder moet je heel goed kijken hoe hij eruit ziet en hoeveel hij aankomt. Je geeft zelf al aan dat je hem vrij dun vindt dus hij moet zeker meer krijgen.

Als hij brokjes niet zoveel eet zou ik gewoon meer natvoer geven. Natvoer is sowieso ook beter want hij krijgt dan ook voldoende vocht binnen. Alle berichten dat brokjes beter zijn voor tandjes e.d., zijn (hardnekkige) fabeltjes. Brokken zijn net zo slecht voor de tanden (tandsteen) als natvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Kitten voeding

Bericht door Maria27 »

Thanks voor je bericht! Daar heb ik veel aan. Ik geef onbeperkt brokjes van royal canin en daar eet hij ongeveer 20/30 gram per dag van. Daarnaast geef ik nog 80 gram natvoer. Hij weegt nu 1.8 kg en is 13 weken oud. Toch voel ik bij het aaien zijn ruggengraat heel erg. Ik ga toch nog maar wat meer natvoer geven. En volgende week aan de da vragen of het zo oké is. Het is mijn eerste eigen kitten dus ik voel me heel verantwoordelijk ☺️🥰
Plaats reactie