Britse korthaar went niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
TOMPOES
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020 12:18

Britse korthaar went niet

Bericht door TOMPOES »

Hoi , we hebben sinds 2 weken een Britse korthaar poes geadopteerd van ruim 4 jaar.Sinds aankomst bij ons heeft ze zich verstopt onder de bank en laat ze zich niet zien. 's nachts komt ze er onderuit en heeft de kattenbak gevonden, ook eet ze dan. Maar overdag en 's avonds ligt ze maar onder de bank. Wij zijn een ouder echtpaar en zijn niet altijd thuis. Is het een kwestie van geduld? Wie heeft er tips wat te doen. We liggen regelmatig op de grond om aandacht te geven en haar te laten wennen aan onze stem geluiden. leggen speeltjes neer.
Graag reacties, want we willen haar zo graag vasthouden en aaien.
dank vast voor de reactie
Met vriendelijke groet,
Peter/Eva

Helaas lukt het me niet om een fotootje erbij te doen.
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Pamuk »

Hallo Eva en Peter, wat goed dat jullie een kat hebben geadopteerd.

Ik ben geen kat expert, maar ik weet dat ze heel graag speels zijn, zelfs wanneer ze schuw zijn, neem zo een kathengel en speel zo veel mogelijk met haar, eerst onder de bank en langzamerhand naar het midden.
Onze kitten en poes vind deze hengel hemels:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... eer/135843

Echter moeten jullie wel beseffen dat een Brits korthaar geen schootkat is, ze laten zich wel aaien, maar vasthouden langer dan een minuut of twee wordt al lastig, uitzonderingen daargelaten.

Heel veel succes, beetje geduld en alles komt goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Rik »

Welkom met jullie nieuwe angsthaasje.

Ik denk dat je de speeltjes en de speelsheid wel even kunt vergeten. Je kunt het natuurlijk wel proberen maar de kans is groot dat ze daar momenteel helemaal niets voor voelt. Die is gewoon te angstig om ook maar aan spelen te denken.

De kans bestaat dat ze wel graag interactie wil hebben maar gewoon nog niet durft. Sommige katten lopen de volgende dag al dapper door het huis, andere verstoppen zich weken en laten zich niet zien.

Reageert ze ook nog niet op snoepjes? Of een stukje rauwe kip? Daarmee zou je haar van onder de bank kunnen lokken. Wat jullie al doen is goed. En verder gewoon je eigen gang gaan. Op het moment dat ze zich wel laat zien (wat best nog even kan duren), moet je eerst nog niets forceren. Op het moment dat je haar wel aan kunt raken, dan zou je wel kunnen kijken of je de grenzen langzaam wat kunt verleggen. B.v. tijdens het aaien eerst zachtjes met twee handen langs haar zij aaien (en daarna kijken of ze wat vaster pakken accepteert). Maar nooit forceren.

Het is dan wel een voldaan gevoel als ze straks wat losser wordt. Misschien zal ze nooit helemaal los worden tegenover vreemde maar als je het wat tijd geeft, zal ze zich wel meer naar jullie richten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Cerna »

Ik heb vijf Britten en ik verbaas me er een beetje over dat de kat na twee weken nog steeds angstig is.
Is ze een herplaatser? Dan zou je namelijk contact kunnen opnemen met de vorige eigenaar / fokker om iets meer te weten te komen over haar karakter en hoe ze bij die fokker was.
En wanneer je dat dan weet, weet je misschien ook hoe je haar moet benaderen want Britjes zijn zo flegmatiek en waarom ze herplaatst is.
TOMPOES
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020 12:18

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door TOMPOES »

Dank voor de reacties. ff wat beantwoorden.
Ze reageert wel op snoepjes, maar die eet ze 's nachts op.
Van de vorige eigenaar hadden we wel gehoord dat ze bezoek niet echt op prijs stelde. Verder komt ze uit een omgeving met 4 andere katers (dekkaters) De vorige eigenaar wil nu alleen met katers verder en geen nestjes zelf meer hebben. Met pijn in hun hart hebben ze haar nu aan ons gedaan. Zou ze haar katers missen?.
Begrijp dat we gewoon geduld moeten hebben. Mocht ze een keer te voorschijn komen, zal ik het hier melden.
TOMPOES
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020 12:18

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door TOMPOES »

Uiteindelijk gelukt om een fotootje erbij te doen.

https://myalbum.com/album/8HTEBdBC6GU9
Cerna

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Cerna »

Ach, arm ding. Wat kijkt ze angstig.

Ik vind het een lastig probleem en ik denk dat geduld en rust haar uiteindelijk wel in beweging zullen brengen, maar ik blijf het vreemd vinden. Zo niet Brits-Korthaar. Daar moet toch wat meer gebeurd zijn in haar jonge kattenleven.

Ik zou een kattentherapeut inschakelen want ik ben bang dat dit onze kennis en ervaring te boven gaat.
TOMPOES
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020 12:18

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door TOMPOES »

Dank voor de reactie. We gaan het afwachten. wordt vervolgd.
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Aagje »

Ze eet in elk geval goed en gaat op de bak, dat is al iets! Hopelijk wordt jullie geduld snel beloond en komt ze voorzichtig kennis met jullie maken.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Moni3 »

Hoe gaat het nu met haar?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
TOMPOES
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jan 2020 12:18

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door TOMPOES »

Beste Moni3,
Wat leuk dat je het vraagt. Wel om kort te zijn, het gaat ietsepietsje beter.
Ze speelt 's nachts met een stokje met veertje en een balletje. Eten en drinken en de bak gaan goed.
Overdag alleen maar onder de bank. Tot (toevallig) gisteravond en wij tv aan het kijken waren, kwam ze eronder vandaan, sprong op een stoel, na verloop van tijd zag ze ons en vloog weer weg, dat wel tot twee keer toe. Kortom er zit wat beweging in. Maar ze blijft angstig. Ze laat zich wel onder de bank aaien. De vorige eigenaar zei nog wel dat ze geen traumatische ervaring heeft gehad en dat het verder een lieve poes is. Kortom ons geduld wordt aardig op de proef gesteld. Het is alweer 3 weken geleden, dat we haar hebben opgehaald. We zullen zien.
Gebruikersavatar
Kiara2018
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 feb 2020 10:39

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Kiara2018 »

Ik heb half november een kruising blauw rusje opgehaald dat weg moest wegens aanschaf van een hond, zij raakt nu een beetje gewend maar het duurde lang voordat ze zich ontspande en bij ons kwam voor een aai. Nu ligt ze tot vervelends aan toe op schoot😻. Gewoon een gevalletje van geduld. Komt vast wel goed
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Coraline »

Fijn Kiara!

En Tompoes, heerlijk om te leen dat er vooruitgang is. Al gaat het langzaam, het is er!
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Moni3 »

Fijn Tompoes, dat het langzaam aan iets beter gaat. Somsheb je echt geduld nodig.

En ook fijn voor Klara!

Ik heb zelf een ouwetje geadopteerd. In t asiel was zij duidelijk niet op haar plek. Maar bij mij ging zij verassend snel haar gangetje en liet zich zien en kwam bij mij liggen.
Maar... ik zie nog steeds veranderingen en groei in onze band. Alleen subtieler nu.
Geduld is essentieel.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Britse korthaar went niet

Bericht door Zizi »

Fijn dat er wat vooruitgang inzit. Ik zou ook een stekker van feliway in het stopcontact doen, dat zou haar net wat kunnen helpen.
Plaats reactie