Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
VlekkieBroerBebie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2020 00:03

Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Bericht door VlekkieBroerBebie »

We hebben sinds een aantal dagen een blinde poes in huis (ongeveer 3 jr).

Ze is net als onze andere twee huisgenoten (broer en zus) aan komen lopen, en na een verblijf in het asiel hebben wij haar geadopteerd.
Ze is een schatje, maar omdat ze dus blind is, is ze toch anders dan de rest.

Ik vraag me af of mensen ervaring hebben met blinde katten, en met name de volgende zaken:

- Spelen: tot nu toe hebben we haar niet zien spelen, ze ziet natuurlijk de speeltjes niet, en schrikt van plotselinge bewegingen. Is dit iets dat gewoon niet werkt als ze blind zijn?
- Activiteit: dit betekent ook dat ze nauwelijks actief is. Ze loopt natuurlijk, maar ligt en slaapt veel. Echt rennen of spelen zit er niet in.
- Leren met trappen omgaan: ze weet nu al precies waar ze banken/stoelen kan vinden en springt daar zonder moeite op. Ik vind alleen trappen wat enger: de afstand is een stuk groter als ze er af valt en meerdere koprollen maakt. Hebben jullie ervaring met blinde katten die wennen aan trappen?

Tnx =)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum. Fijn dat je, ondanks haar handicap, gekozen hebt voor deze blinde kat te zorgen.

Ik heb geen ervaring met blinde katten (alleen met een poes op leeftijd die niet zo goed meer zag).

Maar op internet lees ik dat een blinde kat wel gewoon speels kan zijn.
Sommige blinde katten zijn ondanks hun handicap heel speels. Je zou verwachten dat dit vooral speeltjes met geluid betreft, maar ook de tast speelt hierbij een rol. Dus speeltjes met een ruw oppervlak of een fleece muisje kunnen hem tot grote activiteit verleiden. Om ongelukken te voorkomen, is het wel raadzaam om te kijken waar de kat speelt en zo nodig een duidelijke grens te maken tussen verschillende ruimtes. Dit speelt bijvoorbeeld een rol als de kat boven op de overloop speelt en dan al spelend op de trap terecht komt.
https://katwaardig.nl/item-14493-KATSE- ... BLINDE-KAT
Speel met je kat. Je kat is nog steeds normaal. Hoewel het beestje blind is geworden, zal hij nog steeds alles willen doen wat elke andere kat ook graag doet, zoals spelen. Bij het kopen van speeltjes voor de kat zou je op zoek kunnen gaan naar de varianten die speciaal voor blinde katten ontwikkeld zijn. Schakel over op speeltjes die gericht zijn op geluid in plaats van zicht, zoals "follow-the-noise". Alles wat kreukelt, kraakt, galmt of een tikkend geluid maakt zou kunnen fungeren als een nieuwe bron van entertainment.
Voor een blinde kat zorgen

Maar het kan dus ook zijn dat ze minder speels is geworden. En dan is het inderdaad veel slapen, eten, schoonmaken, slapen etc.

Je kunt haar later voorzichtig proberen te stimuleren dat ze wat actiever wordt. En haar omgeving meer gaat verkennen. Mooiste zou een afgesloten tuin zijn straks in de lente. Maar dat is nu allemaal nog niet aan de orde. Ze is er pas een paar dagen. Een blinde kat (zelfs een niet blinde) heeft echt wel wat meer tijd nodig om een beetje los te komen. Dus of ze actief en speels is zul je pas veel later merken.


Hoe gaat het met de interactie met je andere twee katten. Heeft er al een introductie plaatsgevonden?


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
VlekkieBroerBebie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2020 00:03

Re: Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Bericht door VlekkieBroerBebie »

Hoi Rik,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ze is er inderdaad nog maar net, en komt ook wat meer los. Ze heeft in eerste instantie nu nog maar twee vertrekken waar ze verblijft: een voor overdag en een voor 's nachts, waar in beide ruimten de opstelling van kattenbak/eten/drinken/mandje hetzelfde is. Dit gaat supergoed en we vinden haar dus ook steeds op de bank of in haar mand. Zindelijk is ze dus ook, ze weet hierdoor de bak goed te vinden.

Spelen gaan we inderdaad zien in de toekomst.
Een tuin hebben we helaas niet (in ieder geval geen veilige plek die omheind is). Onze konijnen en andere katten komen wel op ons uitgestrekte dakterras, maar dat durf ik met haar helaas niet aan. Daarentegen hebben we wel een enorm oppervlak binnenskamers.

Ik moet er bij zeggen dat "onze" andere twee katten niet helemaal van ons zijn. De dame is vorig jaar aan komen lopen in zieke vorm, en sindsdien nooit meer vertrokken nadat ze beter is geworden. De heer is haar broer, die blijkbaar nadat zij een nieuw huis had gekozen, ook wel interesse had om mee te verhuizen. Hun officiele eigenaar woont om de hoek, en hebben we soms contact mee. We hebben officieel gevraagd of de dame bij ons mocht wonen omdat ze simpelweg niet meer weg wilde. De heer gaat gedurende de dag soms nog wel eens naar huis. We hebben echter het idee dat de officiele eigenaar niet zo veel aandacht voor hem heeft, en hij daarom ons steeds vaker opzoekt.

Vanaf de eerste dag is Bebie (de blinde) gewend aan Broer (de heer), geen negatieve reactie gezien. Hij komt binnenlopen, gaat eerst naar haar en ruikt even aan haar snoet. Ze ruikt terug, en vervolgens gaat hij op de bank liggen; wel op een plekje waar hij haar kan zien. Volgens mij vind hij haar erg gezellig. En andersom geen negatieve reacties tot nu toe.

De interactie tussen de twee dames is wat lastiger, logisch aangezien het dames zijn. Bebie zoekt natuurlijk Vlekkie (de dame) niet op, omdat ze haar simpelweg niet ziet, maar Vlekkie durft eigenlijk niet bij Bebie in de buurt te komen. De eerste paar dagen ging ze om de hoek zitten, en blies ze als ze haar zag. Nu komt ze soms nieuwsgierig even om de hoek kijken, maar gaat er toch al snel weer vandoor als ze merkt dat Bebie in de buurt is. Ondanks dat Bebie helemaal niet reageert. Ze heeft gisteren weer op haar dekentje in de vensterbank geslapen, een meter of wat van Bebie af, maar alleen als wij bij haar zijn durft ze dit.

ik denk zelf dat dit wel los loopt, en dat Vlekkie gewoon een beetje bang is voor Bebie, ondanks dat dat eigenlijk ongegrond is.

Al met al zijn we nu na 8 dagen al bijzonder verrast over hoe goed het gaat; in het asiel lieten ze doorschemeren dat ze het maar een eigenaardig katje vonden, ze was volgens hen erg schuw en "bijzonder". Maar bij ons toonde ze direct affectie, ze reageert op onze stemmen en is erg blij met kriebels.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Bericht door Rik »

Dat klinkt al heel goed. Ik heb dus geen ervaring met blinde katten maar bij elke introductie mag je hier volgens mij heel tevreden mee zijn.

Ik ben benieuwd hoeveel stimulering ze straks nodig heeft om actief te blijven :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
VlekkieBroerBebie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jan 2020 00:03

Re: Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Bericht door VlekkieBroerBebie »

Ze begint nu los te komen, en gaat meer op onderzoek uit. Ik betrap haar er vooral 's nachts op dat ze aan het spelen is met sokken die ze uit de wasmand vist. Ook hangt ze graag op de kop onder het bankstel en jaagt ze op spoken.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Blinde kat in huis, iemand ervaring?

Bericht door Moni3 »

Goed om te lezen, veel gezelligheid samen!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie