Gek van krolsheid nieuwe kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Twee weken geleden heb ik een poes van iemand overgenomen, zij is vier jaar en nog niet geholpen. Ik heb meteen een afspraak ingepland om haar te laten castreren en chippen en dinsdag is de grote dag.

Nu is de poes een dag na aankomst verschrikkelijk krols geworden. Schreeuwen bij nacht en ontij, rusteloos, het bekende werk. Het was een luidruchtige kerst!

Daarna een dag of drie niks en nu hebben we sinds Oud en Nieuw krolsheid 2.0 en die is nog heftiger dan de eerste. Ik post hier om even van me af te schrijven, het huilen staat me soms nader dan het lachen omdat ik weer te weinig slaap krijg.

De poes is verder heel erg lief, maar ik heb haar nog maar amper in haar normale doen gezien. In haar vorige huis was ze twee dagen stil krols, werd me verteld, hier gaat ze dagenlang enorm tekeer!

Zijn er misschien tips om deze tijd wat beter te maken voor poes en mij?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Rik »

Wat ze je vertellen zou ik niet zo 123 geloven tenzij je de mensen heel erg goed kent.

Voor de poes is de krolsheid ook niet leuk en een hele grote aanslag op het lichaam (met bij elke krolsheid een grotere kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren op latere leeftijd). Dus het is goed dat je haar gelijk laat helpen.

Ik denk dat er verder weinig anders te doen is dan haar veel aandacht geven en het miauwen verder negeren en 's-nachts oordopjes in te doen.

Laat je ook niet verleiden tot het geven van een poezenpil (mocht je die suggesties krijgen van buitenaf) want dat is pas echt Russisch roulette spelen met haar gezondheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Bedankt voor je reactie, Rik. Over de poezenpil heb ik gelezen, maar geen seconde overwogen die te geven. De poes zit nu in een aparte kamer en ik kom af en toe bij haar om haar aandacht te geven. Ze eet wel heel goed, gelukkig.

Ik vind het ook zielig voor haar en dit is dan ook de laatste keer dat ze het hoeft mee te maken. Je hebt gelijk, ik kan de krolsheid het beste uitzitten. Het was al fijn om het even op te kunnen schrijven, want zo'n krolse poes kan af en toe best wanhopig maken. Er is zo weinig wat je kunt doen en ik kan me voorstellen dat het de poes totaal uitput.

Vanwege de feestdagen kon ze niet eerder gecastreerd worden, anders had ik dat meteen gedaan.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Coraline »

Ach, dat is niet wat je voor ogen had toen je haar overnam. Is ze jouw eerste kat of heb je er meer in huis?
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Er zijn er nog twee, een kater en een poes, allebei gecastreerd. Zij gedragen zich keurig, gezien de omstandigheden. Het idee was een langzame introductie en toen de eerste krolsheid over was begon ik daar voorzichtig mee. Dat ging helemaal niet slecht. Een enkele keer blazen en daar bleef het bij.

Toen de tweede krolsheid inzette heb ik de nieuwe poes weer helemaal apart gezet. Soms mag ze wat rondlopen als ik de andere katten uit de buurt kan houden.

Ik heb er wel spijt van dat ik dit risico heb genomen en heb er geen rekening mee gehouden dat de poes meteen krols zou worden. Nadat we die krolsheid met z´n allen waren doorgekomen, kwam de volgende krolsheid er meteen achteraan als een schok. Niet weer! Ik heb mijn les wel geleerd, nooit meer een situatie die niet helemaal zeker is.

Coraline, nee, dit had ik niet voor ogen. Op dit moment heb ik nog geen plezier van de situatie, ik word er alleen maar bloednerveus van, vooral omdat ik overlast kan veroorzaken voor de buren. Heb al heel wat schietgebedjes gedaan of de herrie alsjeblieft op mag houden.
Cerna

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Cerna »

Ik heb wel eens van een fokker gehoord dat zij de eisprong opwekt met een wattenstaafje wanneer ze niet wil dat de kat een nestje krijgt (en de pil geeft ze niet).
Ze vertelde dat ze dan met een wattenstaafje over de 'private parts' aait net zolang totdat er een eisprong is en de krolsheid stopt. Geen idee of dat dan onmiddellijk stopt na de eisprong, maar je zou het kunnen proberen.

Hier vond ik een link met een 'gebruiksaanwijzing' ( :smile: ): https://www.keerhoeve.nl/artikel/krolsheid-bij-de-kat/

Sterkte!
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Hallo Cerna, wat lief dat je zo meedenkt! Ik heb de informatie gelezen en het filmpje bekeken, maar durf niet zo goed. Als ik iets beschadig... Nu heb ik wel gelezen dat een washandje uit de vriezer ongeveer een minuutje tegen het achterste van de poes houden ook verlichting kan bieden. Er ligt nu een plastic zakje met een washandje erin in mijn vriezer. Als ik iets probeer, dan liever eerst dat. Volgens mij kan daar niets mee misgaan.

Ik zal dit forum in de gaten houden om te kijken of ik er verstandig aan doe. Het welzijn van de poes staat voorop. Is het niet goed voor haar, dan zitten de poes, mijn katten en ik de krolsheid braaf uit.

Ik probeer wel het positieve te zien, de poes is zo krols als ze is helemaal zindelijk. Geen spoortje van gesproei of urine. En de reactie van mijn katten op al deze onrust kan niet beter. Ze gedragen zich voorbeeldig.
Cerna

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Cerna »

Snap ik. Mij lijkt het ook eng en ik begreep van de fokker dat ze alleen aan de buitenkant aaide. Maar misschien lukt het met dat washandje?

Of met de kater?
Tot 15 jaar geleden geloofde ik nog dat een kat eerst krols moest worden voordat ze gecastreerd kon worden (het was gezonder dat de "boel" eerst op gang kwam). Onze Amber (nu bijna 15) werd krols, maar onze enige kater gunde haar geen blik waardig. Vond ik ook logisch want hij was 9 jaar daarvoor al gecastreerd.
Echter, drie dagen later begon hij toch interesse te krijgen en besteeg hij haar, beet haar in de nek, maar verder gebeurde er niets. Dit duurde zo'n 10 minuten en Amber werd steeds ongeduldiger. :lol: Maar Cochi vond het toen wel genoeg.

De volgende dag was de krolsheid over. Of het toch aan hem had gelegen of toeval was, weet ik niet, maar de rust keerde weder en Amber werd een paar dagen later gecastreerd.
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Washandje had geen enkel effect. Kater even de kans gegeven om zijn werk te doen, maar hij vond de wulpse dame alleen maar eng. Dat was het dus ook niet.

Uiteindelijk heb ik filmpjes gevonden met een acupressuurtechniek om de poes verlichting te geven. Meerdere filmpjes bestudeerd om te zien welke plek bij de staart ik moest hebben. Je drukt op een punt vlak bij de staartaanzet. Het leek even te helpen, rustige avond. Maar om een uur of vier was het weer schreeuwen op volle kracht. Techniek nog eens toegepast, deze keer werkte het amper. Vanochtend ook weer een enorm spektakel dus nog maar eens geprobeerd. Ze is nu even stil maar dat zegt niet zoveel.

Overmorgen castratie, ik tel de uren tot het zover is. Dit is de eerste keer dat ik een krolse poes heb meegemaakt en ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor een dier om zo vaak zo'n heftige periode door te maken.
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Coraline »

Fijn dat je in ieder geval iets hebt waarvan je denkt dat je even kan helpen of ondersteunen. Gelukkig is de eindstreep nu dichtbij!
Lieve kater en poes heb jij! Knap dat zij zo rustig blijven met een nieuwe poes erbij. Die ook nog eens op en af krols wordt.
Ben benieuwd naar hoe de poes zich ontwikkeld als de operatie is geweest. En hoe de verhoudingen onderling worden. Zo te lezen gaat dat enorm goed worden.
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Je hebt helemaal gelijk, mijn kater en poes zijn grote schatten! Ze liggen momenteel allebei helemaal in coma omdat na nog twee heftige krolse nachten en vanochtend een nog krolsere morgen de rust is wedergekeerd.

Wat is de nieuwe poes aan castratie toe, de krolsheid moet voor haar verschrikkelijk zijn. Nu zorgen dat ze vanaf 20 uur nuchter is voor morgen. Reismandje staat klaar, en ook poes, kater en ik beschouwen het als bevrijdingsdag.

Nieuwe poes krijgt de tijd om tot zichzelf te komen en dan stapje voor stapje verder met de introductie. De drie dagen zonder krolsheid, begonnen de twee poezen elkaar al met hun neusjes te begroeten. Toen nieuwe poes door de opkomende krolsheid te opdringerig werd, heb ik haar weer apart gezet. Kater heeft iets meer tijd nodig, maar ik heb een catproof appartement met meerdere krabpalen, een krabton, veel schuilplekjes en voldoende kattenbakken. Hij kan haar dus ontlopen als hij daar behoefte aan heeft en hij kan de hoogte in.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Anne »

Succes voor morgen. Ik dacht altijd dat een kat niet geholpen kon worden tijdens een krolsheid, alleen maar tussen deze periodes in. Ik ben blij voor jou dat het toch kan en hopelijk is de poes daarna een stuk rustiger
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Rik »

Fijn dat de rust weer iets teruggekeerd is.

Ja, zelfs een krolse kat kan geholpen worden. Alleen moet de dierenarts daar wel wat ervaring mee hebben want de eierstokken zijn wat sterker doorbloed. Maar dit mag geen probleem zijn. (Overigens wordt dit bij een teefje/hond wel afgeraden omdat dit risico op bloedingen geeft)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Aagje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 jan 2020 17:06

Re: Gek van krolsheid nieuwe kat

Bericht door Aagje »

Vanmiddag was ze nog gierend krols en mijn humeur is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Dat van die laatste loodjes klopt echt. Ik ben het zo ontzettend zat! Maar poes heeft natvoer gekregen en heeft dat meteen opgegeten. Ze heeft alles binnen vandaag en kan dus nuchter de operatie in. Een bakje water staat er nog wel. Gekeken of ik haar snel in haar reismandje kan krijgen, dat is geen enkel probleem. Ze heeft een vlooienpipetje gehad voor de zekerheid, dus alles is voorbereid.
Plaats reactie