Stress en zorgen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Stress en zorgen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Eventjes van me afschrijven hoor.
Heb al een paar topics geopend, die gingen over wennen aan de kittens en de trap katproof maken.

Inmiddels hebben we onze noorse boskatkittens al 5 weken. Ze zijn nu 17 weken. En ze zijn hier helemaal op hun gemak. Ze zijn lief en geven koppies en komen regelmatig kroelen, maar ze zijn ook heel speels en soms erg wild.

Vanaf dag 1 had Gimli al diarree. Ook 1 keer met bloed.
Hoorde achteraf dat hij dat bij de fokker al had, en dat hij niet goed gereageerd had op Panacur en antibiotica.
We zijn al naar de dierenarts geweest, ze zagen er goed uit en we kregen voor de zekerheid een kuurtje metrobac mee. Want misschien was het een parasiet of iets dergelijks.
Maar de pillen kregen we er met geen mogelijkheid in, van alles geprobeerd. In overleg met dierenarts besloten om van beiden 3 dagen ontlasting te verzamelen.
Dit gedaan vorig weekend, maar toen ging het met allebei opeens goed. Geen diarree, maar mooie sigaren (die ik in al die weken dat ze hier zijn nog niet had gezien).

Dierenarts weer gebeld, en de assistente zei dat ze nu waarschijnlijk niks zouden vinden en dat het mooi was dat het weer goed ging.
Mijn man brengt de opgevangen ontlasting naar de container om weg te gooien. Hij stapt de deur nog niet uit of Gimli gaat op de bak, diarree met bloed. Minuut later Frodo, hetzelfde verhaal.
Dat was dinsdag. Nu heeft Gimli redelijke ontlasting (degene die er in eerst instantie het meeste last van had) en nu is Frodo steeds aan de diarree.

Qua voeding geef ik royal canin kittenbrokjes. En ze krijgen nu al een week iedere avond een heel klein stukje gekookte kipfilet.
Ik weet het ook niet met de voeding. Ik durf niks meer te proberen, bang voor een nog ergere diarree explosie, en constant kattenbillen wassen.
De fokker zegt dat ik alleen de brokjes moet geven en absoluut geen natvoeding (ik heb animonda carny in de kast staan), want volgens haar zijn noorse boskatten gevoelig voor diarree, ook door blikvoeding. Heeft iemand dat eerder gehoord?
Elders lees ik weer weg met de brokjes en alleen natvoeding, of alleen barfen of iets dergelijks.

Het liefst zou ik een combi doen van goede brokjes en goed blikvoer, of vers vleesmenu’s. Dit schijnt ook niet goed samen te gaan geloof ik? Brokken en vlees?

Hoor en lees overal tegenstrijdigheden. Lees me suf, maar kom er niet uit.
Ik durf ook niks meer te proberen nu. Wordt hier erg onzeker en gestresst van...
Ik weet niet meer wat te doen. We hebben nog niet echt van ze kunnen genieten aangezien het vanaf dag 1 al fout is.








Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Stress en zorgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Heb je al een kuurtje probiotica geprobeerd?
De ontlasting verzamelen voor onderzoek zou ik toch nog doen.

Dat er bepaalde kattenrassen gevoelig zijn voor diarree heb ik nog nooit gehoord.
En dat brokjes beter zijn dan natvoer is niet waar. In tegendeel.
Voor de diarree heb ik geen andere tips. Mijn katjes hebben daar nooit last van. Alleen na het toedienen van bepaalde medicijnen, en dat los ik op met het toedienen van probiotica.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stress en zorgen

Bericht door Synemios »

Inderdaad toch eerst ontlastingsonderzoek.

Wat voer betreft.
Ik zou het gewoon beide geven.
Wel dan eerst een klein beetje natvoer ( dus opbouwen) om te kijken of ze slecht reageren.
Eerlijk gezegd denk ik eerder aan iets waar ze elkaar mee blijven besmetten dan dat het aan de voeding zou liggen.

Deze Noorse boskatfokker raadt brokjes en natvoer aan,
https://cattery-fulco.nl/handleing_NoorseBoskat.htm

Deze zegt weer dat kvv of rauw beter is
https://www.yvankascattery.nl/over-de-n ... at/voeding

en via raskatten wijzer wordt er niets gezegd over diarree specifiek bij dit ras dus het zal wel meevallen met die extra gevoeligheid.
Maar overgevoelig zijn voor voer kan natuurlijk altijd alleen denk ik dat dat nu niet het geval is maar ik ben geen expert of DA 😉
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Stress en zorgen

Bericht door maliejane »

Om je een beetje gerust te stellen, mijn kat heeft daar ook last van gehad en nu nooit meer.

Vixey kwam met 10 weken naar mij toe (kruising savannah x brits korthaar) en vanaf begin dunne ontlasting. Zij kreeg toen ook royal canin kittenbrokken. Ben vanaf begin s'ochtends natvoer gaan geven net als bij de kat die ik al had (HTK van 1 jaar ouder). Ik gaf toen ook animonda carny of ander hoogwaardig natvoer. Ze had onbeperkt brokken staan die ik langzaam vervangen heb door nutrivet brokken. Ontlasting werd toen beter maar bleef te dun. Op dit forum kreeg ik toen de tip voor zoolac propaste (probiotica) en na het opmaken van 1 zo'n tube (ze vond het heerlijk!) was haar ontlasting zeer goed.

Nu krijgen ze s'ochtends KVV en s'avonds nog steeds nutrivet of andere hoogwaarsige brokken en daar doen ze het prima op! Heb wel gemerkt dat de jongste gevoelige darmen blijft houden, vooral als ik een keer van KVV naar blik wissel kan haar ontlasting weer iets zachter worden (alleen nooit zo erg als in het begin), maar van wisselen van merk brokjes heeft ze verder geen last gelukkig.

Juist met dunne ontlasting lijkt het mij goed natvoer aangelengd met water te geven zodat ze niet uitdrogen. Daarnaast kan een test van de ontlasting nooit kwaad en wewt je direct of het aan gevoelige darmen of aan parasieten oid ligt. Aangezien je katten ook al antibiotica gehad hebben raad ik de zoolac propaste ook zeker aan. Die helpt de goede bacteriecultuur herstellen die de antibiotica (gedeeltelijk) ook hebben gesloopt.

Veel succes in elk geval, want leuk is dit nooit.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Stress en zorgen

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Dank jullie voor de antwoorden.
De zoolac propaste heb ik besteld hoor, die komt morgen binnen. Had daar al veel goeds over gelezen.
Verder ben ik gisteren weer begonnen met het geven van de animonda, ze vonden het weer heerlijk.
Ontlasting bij beiden nog dun, Frodo maakt een mooi sigaartje, maar daar bovenop ligt dan weer een plasje diarree. Gimli heeft gewoon hele zachte sigaartjes, en dan soms een dag diarree.

We gaan inderdaad de ontlasting maar weer opvangen, ben toch benieuwd of daar wat uit komt. De buikjes zijn verder niet bol, ze eten en drinken erg goed en zijn zwaar actief, ze zijn dan echt ff zo gek als een deur, een paar keer per dag.
Verder gewoon lekker stoeien met elkaar, spelen met ons, en op zijn tijd een lekker lang dutje


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Russian mob
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 okt 2019 14:52

Re: Stress en zorgen

Bericht door Russian mob »

Wat vervelend zeg, zorgen in plaats van genieten. Ik heb met mijn kittens (Russen) vorig jaar ook een lastige start gehad. Na zo’n 2 weken in huis waren ze allebei flink aan de diarree. Dat begon ook zoals jij omschrijft. Omdat ze hier op kvv staan vind ik een smeuige sigaar al verdacht. Vermoedelijk was het giardia, dus ze zijn behandeld met 2x een meerdaagse panacur ontworming. Die is gelukkig aangeslagen.

Het is helemaal goed gekomen, maar ik denk inderdaad niet graag terug aan de zorgen, het obsessieve schoon moeten maken en hoe ziek ze er van zijn geweest.
Toen ze ziek waren heb ik ze een periode op recovery gehad via een spuit. Ze waren er toen zo naar van dat ze allebei niet wilden eten. De jongste heeft zelfs een infuus gehad. Toen de eetlust terugkwam zijn ze zonder problemen weer op vers vlees gezet en weer snel op gewicht gekomen.

Ik hoop dat de probiotica al een groot verschil heeft kunnen maken en wees inderdaad bedacht op parasieten. Die laten zich niet altijd direct aantonen.
Plaats reactie