Hoe snel gewend?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Hoe snel gewend?

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Ik heb een rare vraag...of misschien is hij niet zo raar.
We hebben nu bijna 2 weken twee noorse boskatkittens lopen, ze zijn nu 14, bijna 15 weken.
Van tevoren hebben wij het hele huis zo goed als mogelijk catproof gemaakt (inclusief open trap, hier heb ik al een topic over gepost), twee mooie grote krabmeubels, alle spulletjes in orde.

Nu zijn ze er dus. En de katten zelf lijken wel al helemaal op hun gemak, meteen al vanaf de eerste dag (minuut eigenlijk), alleen wij (man, dochter en ik) moeten nog erg aan de nieuwe situatie wennen. Wij zijn alle drie enorm rustig en heel erg gesteld op vaste rituelen, en dit is behoorlijk overweldigend. Twee kittens die met grote regelmaat door het hele huis denderen, in de gordijnen hangen en op de hoogste trap op de schuine leuning proberen te springen (het enige gedeelte van de trap wat niet 100% veilig te krijgen was...uiteraard willen ze daar op springen).
We zijn ook constant bezig ze naar beneden te halen, uit de gordijnen en achter de tv en computer vandaan te vissen. Mijn man is aan het eind van zijn latijn, en ik ben ook doodmoe. Dit is een grote verandering geweest blijkbaar. Zijn er nog meer mensen die heel erg hebben moeten wennen aan de nieuwe huisgenoten? En hoe lang duurde het dan voordat het allemaal een beetje “normaal” was?

Ik ben ook constant bezorgd en voel me schuldig als ik op mijn werk zit (werk parttime) zit steeds te malen of alles wel goed gaat. Als ik dan thuiskom liggen ze vaak te slapen of zijn rustig aan het rondlopen. Ook hebben ze allebei zachte ontlasting, en dat is volgens mij ook niet goed. Dan ga ik daar van alles over lezen, en maak me daar ook weer zorgen om. Ze krijgen royal canin kitten, wat ze bij de fokker ook kregen. Ze kregen daar geen natvoer, dat heb ik nu een paar keer een klein beetje gegeven, misschien komt het daardoor. Omdat ik niet zulke goede verhalen heb gelezen over royal canin, meng ik er nu een beetje purizon brokken door. Misschien valt dat ook niet goed. Maar ze hadden al zachte ontlasting vanaf de eerste dag hier.

De eerste dagen hadden de kittens een soort vast slaap en speelpatroon, wat mooi samenviel met onze eigen bedtijd. Maar nu lijkt het iedere dat wel anders te zijn. Gisteren en eergisteren waren we tot half 2 in de nacht bezig met ze uit de gordijnen en van de trap te vissen, maar de wekker gaat om 7 uur weer...
Is het herkenbaar of normaal dat geen dag hetzelfde is?
Herkent iemand de constante bezorgdheid en schuldgevoel, of ben ik zo’n rare snuiter?

Ik heb al diverse kennissen met katten gevraagd of die dit herkennen, maar nee, iedereen is er behoorlijk relaxed onder.
Wij zijn dan echt gespannen typetjes denk ik...

De kittens zelf? Die zijn enorm lief, schattig, en af en toe stout, en voelen zich behoorlijk thuis. We spelen ook veel met ze, en kunnen lekker knuffelen met ze. En af en toe komen ze bij je liggen, dus dat gaat gewoon erg goed.
Ik hoop alleen dat we snel gewend zijn, dit is allemaal best heftig en vermoeiend...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Siffie »

Wat vervelend dat het je toch wat rauwer op je dak valt dan verwacht.
Je kittens zitten nu in de meest drukke fase van hun leven. Dit gaat nog een paar maanden zo door, dan zullen ze waarschijnlijk wat rustiger worden.

Zelf kun je er ook veel aan doen om ze snachts wat rustiger te maken. Speel veel met ze voor het slapen gaan en geef ze daarna pas eten. Een vast patroon van de kat is om eerst te jagen (spelen), daarna hun prooi op te eten en dan met een vol buikje te slapen.

Voorlopig Gordijnen weghalen, kabels in gootjes leggen of zo wegwerken dat ze er niet bij kunnen, eigenlijk je hele huis kat-proof maken.

Ik heb een paar weken terug een kitten van 8 weken oud gevonden (nu ongeveer dezelfde leeftijd als jouw kittens) en hij is ook puur terror. Alle planten staan in de keuken en de keukendeur is standaard dicht, anders gaat hij graven. Ik ben wel eens thuis gekomen waarna ik er achter kwam dat mijn vriend of ik de deur vergeten waren dicht te doen, planten aangevreten en overal aarde 😅
Hij krabt soms aan de bank of het tapijt (ook al heb ik wel 5 krab meubels), zet zijn klauwtjes overal in, is nog erg onhandig en stoot regelmatig dingen om. Ik heb dan ook bewust geen dure spullen staan, er kan weinig stuk gaan waar ik erg aan gehecht ben. Maar voor mij zijn spullen niets meer dan dat - spullen. Het geen waar ik wel aan gehecht ben staat buiten het bereik van de katten.
Zelf heb ik een automatische voer machine die mijn katten 2 keer in de nacht van voer voorziet. Ze zeuren bij mij dan ook nooit om eten in de ochtend, dus ik kan lekker doorslapen :)
Al heeft mijn kitten ook zo zijn dolle momentjes en dan kan hij wel echt druk zijn en lawaai maken. Ze mogen bij ons op de slaapkamer komen, het meeste lawaai wordt geblokkeerd door de deur die dicht zit, we hebben een open kattenluikje in de deur en in de slaapkamer is verder niets interessants om mee te spelen.
Zolang ik de kitten maar goed moe maak savonds, dan kan ik in slaap vallen en slaap ik door het meeste lawaai wel heen.
Ik moet zeggen dat ik hem steeds minder hoor snachts. Hij lijkt zich steeds meer aan ons ritme aan te passen, misschien loopt het voor jou ook wel zo.

Kittens zijn nou eenmaal onwijze druktemakers. Je moet je huis aan de kittens aanpassen - andersom gaat helaas niet.
Als ik jou was zou ik wat aanpassingen maken zodat je met een gerust hart de deur achter je di het kunt trekken als je gaat werken/slapen.
Het is nu natuurlijk te laat daarvoor, maar misschien had je beter voor twee oudere katten uit het asiel kunnen kijken, zodat je weet waar je aan toe bent qua karakter.
Je kittens zullen snel rustiger worden maar het is niet gegeven dat ze over een jaar deze capriolen niet meer zullen uithalen, natuurlijk.

Over de zachte ontlasting - het is vrij normaal dat bij nieuw voer, de ontlasting wat minder hard wordt. Vooral kittens hebben hier snel last van. Diarree komt vaker voor dan bij volwassen katten, maar als ze verder lekker actief zijn (en dat blijken ze dus wel te zijn ;) ) zou ik me geen zorgen maken.
Ik zou doorgaan met heel langzaam overstappen op purizon brokjes, maar ook doorgaan met steeds meer natvoer geven en minder brok. Je kunt het voorlopig even op 1 soort natvoer houden, zodat de maag kan wennen waar later zou ik wel wat verschillende merken/smaken gaan geven zodat ze makkelijke eters worden.
Mijn kitten eet natvoer, aangevuld met wat brokjes als hij hongerig lijkt.

Ik hoop dat je je er toch overheen kunt zetten en volop van je kittens kunt gaan genieten.
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Dank je voor je antwoord Siffie
We hebben meteen de gordijnen weggehaald! Dan gaan ze weer terug als ze wat rustiger zijn. Moet zeggen dat dat meteen een stukje rust geeft!

Het stomme van dit alles is dat we juist enorm goed nagedacht hebben van tevoren, voordat we kittens zouden nemen. Wij zijn van het soort mensen die alles (soms teveel) overdenken. De kittens komen bij een fokker vandaan die tevens de collega van mijn man is. Wij zijn daar erg veel geweest de afgelopen maanden en waren helemaal weg van hun katten. Zo lief en aanhankelijk. Toen ze dus weer een nestje hadden sprongen we er meteen bovenop . En iedereen in onze omgeving was enthousiast, want kittens zijn geweldig! Dat zijn ze ook, maar soms een beetje te druk voor ons.
Achteraf was een volwassen koppel katers uit het asiel misschien wel beter geweest ja, maar nu hebben we ze, en ik ben ook echt gek op ze. Ik vergelijk het een beetje met toen mijn dochter net geboren was, ook een drukke tijd die veel aanpassingsvermogen vroeg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Marieke80 »

Wat herkenbaar en fijn ook eens te lezen dat wij niet de enige zijn.
Je leest toch meestal hoe verschrikkelijk leuk het is als de kittens er zijn.

Hier niet in de gordijnen maar verder.....
Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik ziek thuis zit wat meespeelt. Het was gewoon echt te veel....

Bij ons zijn ze naar ander huis gegaan, dat was voor ons beter. Zo'n opluchting. Missen die lieve harige bolletjes wel maar iedereen is het er over eens dit beste is.

Voelt wel heel zwak hoor, weken alles uitgezocht voor we er aan begonnen maar dat het zo zou zijn hadden we niet kunnen inschatten..
Niet dat jullie ze ook "weg moeten doen" maar weet dus dat je niet de enige bent.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door nellebel »

net als bij kleine kinderen ga je twijfelen en je over alles zorgen maken logisch. maar als je je huis catproof hebt gemaakt komt je eigen rust vanzelf. hoe stuntelig het er soms ook uit ziet. die 2 vermaken zich wel en het gaat echt niet zomaar mis. in principe hoef je alleen in te grijpen als ze iets doen wat niet mag. krabben aan de bank, niets zeggen weg pakken en bij de krabpaal zetten. voor de rest, zo breekbaar zijn ze ook niet, ze vallen echt niet zomaar. vaak reageren ze ook op je eigen spanning, hierdoor worden ze nog drukker. wij hebben pas een nieuwe bank, mijn katten zijn inmiddels 8 jaar. mijn man maakte zich zo druk om hun race gedrag (de dolle 5 minuten) over de bank dat die spanning volgens mij ervoor zorgde dat ze het juist deden. want als ik thuis kom in de middag is er niets gebeurt. het gebeurt alleen als we thuis waren. zegt mij dat het vooral aan ons heeft gelegen. dus....relax...het zijn inderdaad deugnieten....je kostbaarheden even veilig opbergen, zorgen dat gevaar weg is...en laat het maar even gebeuren. en vooral ook genieten. in het begin kun je je tv verkopen ( je kunt je avond vullen door alleen al te kijken wat die 2 allemaal uithalen), als ze wat ouder worden koop je weer een tv en ga je gezellig tv kijken met 2 dikke knuffelkonten op schoot
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Lieselotje »

Tja ze zijn druk die kittens, heb er twee van 2,5 jaar, maar zijn nog steeds bij tijd en wijle druk.
Komt omdat ze samen zijn, maar ik speel lekker met ze voordat ik naar bed wil en eten hebben ze dan ook gehad.
Dan hebben ze ook zin om te slapen.
Je moet echt even een ritme krijgen en zij 'moeten' zich dan aanpassen en dat gebeurd ook.
Ik heb zelf toen ze nog klein waren mijn waardevolle spullen weggehaald, dus als er eens een uitglijer over een kast is (wat nu ook nog gebeurd) is dat niet erg.
Het is opvoeden en herhalen, herhalen en herhalen en op een gegeven moment wordt er geluisterd
Helaas kan ik geen bloemen meer in huis halen, hoewel als ik die onder een glazen stolp zet dan kan het wel, dus dat is mijn oplossing en verder katvriendelijke planten, want daar gingen ze ook aan eten, nu niet meer.
Zelf heb ik ook weleens de gedachte van pffff waar ben ik toch aan begonnen, maar ze zijn zo lief ook dat ik het snel weer ben vergeten.

Geniet van ze, zijn trouwens ook grote katten toch?
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Lieselotje en Nellebel, alle waardevolle spullen hebben we weggehaald (was niet zo veel) en de gordijnen voorlopig ook maar weggehaald. Gisteravond leek meteen rustiger te verlopen.
En ze zijn ook gewoon zo superlief en nu al heel aanhankelijk en blij als je thuiskomt. Pootje uitsteken zo van "aai me, aandacht!" zo schattig.

Marieke80 ik had je verhaal al gelezen en herkende wel het een en ander. Ik zit volgens mij tegen een burnout aan(niet door de kittens hoor ), dus reageer en voel ik me waarschijnlijk anders dan normaal. Dus dat je ziek thuis zit zal absoluut meespelen ja, je bent gewoon jezelf niet.
Maar als ze naar een goed nieuw mandje zijn gegaan is dat voor alle partijen het beste toch? Sterkte met je ziekte!

Vandaag hadden we een goede dag, lekker knuffelen en spelen, en nu liggen ze lekker te slapen. Straks krijgen ze wat gekookte kip, dat brengt hun darmen misschien wat tot rust, want de diarree (zachte ontlasting) is nog niet over.

Bedankt voor het meedenken / geruststellen allemaal



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Oh ja, het zijn trouwens noorse boskatten, dus die worden behoorlijk groot ja

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Hoe snel gewend?

Bericht door Siffie »

Fijn dat je een goede dag met ze had! Ik bekijk het ook van dag tot dag bij mijn kitten. Ook ik vind het soms wat extreem, eigenlijk wou ik zelf nooit kittens omdat ze voor mijn smaak ook te druk zijn. Maar als ze er eenmaal zijn dan heb je niet veel keus meer 😅
Het wordt echt wel beter, je zult snel zien dat ze op een ander soort manier druk worden zodra ze ouder worden. Als een gek door het huis heen rennen als ze hun 'dolle uurtje' hebben, maar niet meer zo destructief.

Op tijd castreren helpt ook mee, wacht niet te lang! Rond de 4 maanden is een prima leeftijd voor castratie.
Plaats reactie