Hoop dat het goed komt

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Hoop dat het goed komt

Bericht door Reb »

in April hebben wij een tweede kat erbij genomen, omdat onze eerste kat het niet naar haar zin had. We hoopte op een beter leven voor haar... poes 1 accepteerde echter onder geen beding poes 2. Ze viel zonder pardon aan en stopte ook niet met vechten. Dit ondanks een langdurig zeer langzaam introductieschema. ook de gedragskundige wist niet hoe ze dit nog kon lijmen.
Voor poes 2 een nieuw maatje gezocht: poes 3. Voor poes 1 zijn we met heel veel pijn in mijn hart op zoek gegaan naar een gouden plek op iemands vensterbank. (zij heeft het niet naar haar zin bij ons, dus dit is de meest logische optie). vele mensen gevraagd, netwerk ingezet, maar niemand gevonden. Ondertussen zijn poes 2 en poes 3 onafscheidelijk... heel schattig. Waar de een is is de ander ze likken elkaar heel de dag en liggen het liefste in elkaars armen in hun mandje. Poes 1 leeft in onze huiskamer en buiten. De andere twee op de bovenverdiepingen. Nog steeds geen baasje gevonden heb ik een advertentie gezet op internet. Ook hier is niemand op af gekomen. Omdat de het voor de bovenkatten niet wenselijk is om hun leven daar te slijten hebben we uit eindelijk bedacht om haar misschien toch maar naar het asiel te brengen.

Ik had bedacht dat ik het nog 1 keer wil proberen, en met een methode die volgens mij eigenlijk afgeraden wordt.
Ik heb poes 1 een week lang in een grote bench gezet in de kamer van de andere twee katten. Ze kunnen elkaar dus continu zien. Wel een schuil/verstopplekje gemaakt. Ik vond het heel zielig, maar in een asiel zit ze ook veel tijd in een hokje, die wellicht nog kleiner is. Mijn mond valt open!!! totaal geen reactie van poes 1.
(die tegen muren op sprong van woede) Poes 2 is nog wat getraumatiseerd. Blaast af en toe naar poes 1, wat poes 1 totaal negeert. Poes 3 (8 maanden oud)vindt het interessant en gaat steeds voor de bench zitten om te kijken . Poes 1 mag een paar uur per dag alleen in het kamertje spelen zodat er wat bewogen kan worden. Dit een week gedaan.

Toe aan de volgende stap. Poes 1 aan een tuig (die viel voorheen aan zonder te stoppen) en poes 3 (niet getraumatiseerd) in een neutrale kamer... en het gaat gewoon goed!!!! IK BEN ZO BLIJ!!!!
Vandaag (dag 3) ging het alleen even niet goed. Poes 3 wilde spelen met de punt van de staart van poes 1... Dat is afgestraft. Helaas was de uithaal raak en had poes 3 een beetje bloed. Toch waren ze daarna weer redelijk rustig. (wel natuurlijk wat gespannen, maar niet zorg wekkend)
OOk met poes 2 heel even direct contact gehad. Heel kort, maar niet de zeer agressieve, direct aanvallende gevaarlijke, niets tolererende kat gezien, maar een wel wat gespannen, maar vooral een nieuwsgierige en ook negerende kat.

Plan is nu om de komende 1 a 2 weken 3 keer per dag een kort bezoek met poes 1 en 3 samen op neutrale grond. Als dit goed gaat en ze kunnen definitief samen, dan gaan we het ook doen met poes 2.

Ik had eigenlijk geen hoop meer, maar hoop heb ik weer gevonden... Mijn doel is in april: een jaar na de eerste introductie een happy kattenfamilie te hebben. (nou elkaar tolereren en samenleven is ook goed, haha)
kittentjes

Re: Hoop dat het goed komt

Bericht door kittentjes »

Het ziet er vooralsnog veelbelovend uit. De aanhouder wint! Zou heel fijn zijn als het toch gaat lukken. En wellicht door het hele huis feliway stekkers plaatsen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Hoop dat het goed komt

Bericht door Siffie »

Ik vind elkaar tolereren en samenleven helemaal niet goed, en vind het er niet veelbelovend uitzien.
Katten tolereren elkaar omdat ze gevechten het liefst uit te weg gaan (vechten bij katten betekent meestal een gevecht tot aan de dood, en dat vermijden ze graag indien mogelijk).
Dat is geen fijn bestaan voor een kat. Je kunt het vergelijken met als je zelf op een beperkt oppervlak moet leven met iemand die je totaal niet mag en steeds uit de weg moet gaan, zodra hij in de buurt komt.
Je kat laat het misschien niet overduidelijk zien maar er is constante spanning, wat erg slecht is voor zowel de psychologische als fysieke gezondheid.

Als je geen afstand meer wilt doen van kat 2 & 3, ook al was kat 1 er als eerst, dan zou ik toch echt overwegen om kat 1 naar het asiel te brengen.
Het klinkt zieliger dan het is - een asiel zoekt altijd een baasje die echt goed matched met de kat, en over het algemeen trekken asiels mensen aan die het geld hebben voor (medische) zorg, en die heel bewust de afweging hebben gemaakt om een kat te adopteren.
Grote kans dat je kat een huisje vind waar hij zich beter gaat voelen dan bij jou (aangezien je aangeeft dat hij zich bij jou nooit echt heel prettig heeft gevoeld).

Ik snap dat het een lastige keuze zou zijn en je je misschien wel schuldig zou voelen, maar zelf denk ik dat je er goed aan doet als kat 1 geen vrienden kan worden met kat 2 & 3 (en dan bedoel ik echt vrienden, dus niet met de rug naar elkaar toe liggen en met een boog om elkaar heen lopen, maar elkaar behandelen zoals kat 2 &3 elkaar behandelen.)
Alle partijen zullen er waarschijnlijk beter op worden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoop dat het goed komt

Bericht door Anne »

Je zou eens naar "my cat from hell"kunnen kijken op tlc, op werkdagen rond de klok van 7 uur sochtends.
Daar kun je veel tips uithalen, zijn meerdere mensen met katten die elkaar niet dulden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie