Nog gedacht maar spijt van kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Mleen »

Het hangt denk ik ook erg af van het karakter van de kittens. Hier waren ze het eerste jaar ook erg druk, maar vooral met elkaar en de speeltjes. Het meubilair lieten ze daarom met rust. Ze mogen hier bijvoorbeeld niet op de eettafel en het aanrecht, en dat hebben we ze afgeleerd door ze heeeeeul vaak van de tafel af te halen (aanrecht komen ze uit zichzelf al niet gelukkig). Ze zijn nu bijna 1,5 en een stuk rustiger als een jaar geleden. Natuurlijk is er af en toe het gekke half uurtje, maar dan spelen we zelf mee met speeltjes (vooral hengel met veertjes van zooplus is hier favoriet). Ook merken we dat ze heel veel baat hebben hier bij vaste maaltijden op een dag. Dat is bij jonge kittens nog niet echt aan de orde omdat ze dan onbeperkt mogen eten, maar na de castratie zijn wij in maaltijden gaan geven en dat biedt voor zowel de poesjes als voor ons een stukje structuur, waardoor je de energie ook een beetje kunt sturen als het ware.

Dus ja, lastig... ik denk dat het ook een kwestie van beetje geluk hebben is hoe je katjes uiteindelijk groot worden. Wij hebben het geluk twee engeltjes te hebben die heerlijk komen knuffelen en schootliggen, maar ook af en toe even lekker los gaan met elkaar en het speelgoed. Je zou kunnen afwachten hoe het uitpakt, maar als het niet goed voelt zou ik ook zeker naar je onderbuikgevoel luisteren.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door nellebel »

dat is dus ook een reden waarom ik geen kittens meer zou willen. heb voorheen "oudere" lees jaar of 1 a 2 jaar katten uit het asiel gehad. laatste waren kittens. nou zijn kittens erg schattig, maar ik hou er meer van als ze hun eigen persoonlijkheidje hebben. guusje en gijs waren lieve kittens hoor, zoals kittens moeten zijn. echt slopen valt wel mee, maar nou ziet mijn huis er ook uit als een kattenparadijs denk ik. wij hebben geen kinderen en ons huis is echt ingericht voor katten. wij hebben heel vaak commentaar gekregen waarom ons huis vol staat met zulke lelijke krabpalen, kattenspeelgoed enz. maar dat heeft ons nooit uitgemaakt. wij hebben gekozen voor katten en dat betekend dat je hun ook een fijne leefruimte moet bieden. die krabpalen zijn niet altijd heel mooi, net als alle plankjes die door het huis hangen, nek breken over speelmuisjes die overal liggen, kattegrit in bed en tussen je tenen en af en toe een lekkere klodder kots onder je blote voeten. maar ook dat hoort bij het nemen van dieren vind ik. het is geen speelgoed kat die je in de vensterbank legt of op schoot en daarna weer weg.
heb je genoeg speelgoed voor ze, propjes papier is al leuk, genoeg krabmogelijkheden? en net als bij kleine kinderen veeeeeeeeel geduld. maar ik zou ze voor geen goud willen missen. als ik straks naar huis ga staan er 2 bolletjes wol klaar aan de deur. de knor gaat volop aan als ik binnen kom, ik krijg kopjes, kusjes en er word volop geklets hoe ze hun dag hebben volgemaakt (vooral met slapen hoor) die energie moeten ze even kwijt dus de balkondeur gaat open en we gaan tikkertje doen. daarna knuffelen op de bank. dan samen koken, 2 lieve snoetjes, netjes op het barretje toekijken terwijl ik kook. als baasje thuis komt krijgt hij net zo'n welkom als ik. guusje springt op zijn rug en valt er dan bijna af omdat ze hem kopjes blijft geven. gijs checkt zijn tas op restjes eten. samen eten, wij onze bord ,zij hun schaaltje natvoer om vervolgens met zijn allen op de bank te ploffen, zij lekker bij ons op schoot en samen tv kijken. kramp in je benen hoort erbij, even anders zitten, klauwen uit, want dat mag niet. lik over je neus kun je krijgen. en dan samen naar bed. guusje op de dekens in mijn knieholtes, gijs onder de dekens tegen manlief aangekropen. welterusten.......ik heb een goed leven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

Fijn dat jullie in ieder geval niet meteen negatief naar mij zijn omdat ik hier mee zit.
Fijn ook om te lezen dat het went. .
Dat hoop ik dan.

Drukte gaat sinds gisteren nog wel. Ondertussen bsnk op verschillende plaatsen met aluminiumfolie beplakt en nu rennen en stoeien ze in ieder geval niet meer daarop.
Scheelt al veel.
Maar blijf zo'n gevoel hebben dat ik mijn huis kwijt ben.

Het voelt totaal niet meer als mijn fijne prettige huis. Alsof er 2 indringers zijn. Ik wil lekker op de bank kunnen zitten ook maar dan willen ze continue aandacht. Goedschiks of kwaadschiks. Dat wordt wellicht minder als ze ouder worden....

En dan de lucht.... Heel het huis (vooral de woonkamer) stinkt enorm naar kat enzo.
Kattenbak doe ik ondertussen 3 keer per dag (ze zitten er ook continue op) maar helpt niet.
Gisteren avond was ik uitgebreid in bad met lekkere geurende zeep maar nog zat de lucht in mijn neus.
Vroeger rook ons huis nooit naar kat. En ik kom ook regelmatig bij mensen met katten maar bij een enkeke ruikt het er maar naar.
Buren hebben ook 2 binnenkatten maar hun huis ruikt niet.

Is dat kitten eigen?
Ze wassen zich ook niet uitgebreid. Tenminste niet dat ik zie. Enkel een pootje en staart.
Vanaf hoe oud gaan kittens zichzelf echt goed wassen?
Ze zijn nu zo'n 11-12 weken.

Ik weet het enthousiast ben ik nog niet
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Rik »

Marieke80 schreef: 14 nov 2019 15:52 Het voelt totaal niet meer als mijn fijne prettige huis. Alsof er 2 indringers zijn. Ik wil lekker op de bank kunnen zitten ook maar dan willen ze continue aandacht. Goedschiks of kwaadschiks. Dat wordt wellicht minder als ze ouder worden....
Zou best eens sneller kunnen zijn dan "als ze ouder worden". Ze zijn er ruim een week. Hoe meer ze in de gaten krijgen dat ze niet bij jou moeten zijn om te ravotten, hoe minder ze dat ook bij jou komen doen. Zelfde geldt voor de aandacht. Dat moet een beetje settelen. Ze zijn nu ook jou aan het uitdagen (als nieuw lid van hun kittengroep) :) Heb je de afleidingstips al gebruikt? Mogen ze al door het hele huis? Heb je een doos met snippers neergezet? Heb je al eens geprobeerd heel intensief met ze te spelen (verenstok o.i.d.) en dat ze daarna moe en afgemat gaan slapen?
Marieke80 schreef: 14 nov 2019 15:52 En dan de lucht.... Heel het huis (vooral de woonkamer) stinkt enorm naar kat enzo.
Kattenbak doe ik ondertussen 3 keer per dag (ze zitten er ook continue op) maar helpt niet.
Wat krijgen ze te eten? Misschien is dat wel iets waarvan hun ontlasting meer stinkt. Hier krijgen ze KVV en hun drolletjes ruik ik helemaal niet (en zijn klein, compact en hard). Je zou kunnen vragen wat de buren aan eten geven (hoewel niet elke kat hetzelfde is en de een het beter op een bepaald voer doet dan de ander).
Marieke80 schreef: 14 nov 2019 15:52 Ze wassen zich ook niet uitgebreid. Tenminste niet dat ik zie. Enkel een pootje en staart. Vanaf hoe oud gaan kittens zichzelf echt goed wassen?
Dat is verschillend. Hier waste Yuna zichzelf wel al gelijk. Maar na een paar weken begon het mij op te vallen dat Bono zich helemaal niet zoveel waste. Maar dat is hij op een gegeven moment wel gaan doen (geen idee meer na welke tijd).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

Ze mogen nog niet door heel het huis. Het weekend maar een en ander aanpassen dat dat veilig is (de open trap en overloop met spijlen oa)

Spelen inderdaad doe ik ook flink met ze.... Ze wisselen elkaar wel af, ene dag is de ene actiever dan de andere en weer andersom haha.
Doos vinden ze ook geweldig inderdaad.
Ze ballenbaan hebben we ook, kunnen ze ook zelf best tijd lol mee hebben.
Aan aandacht geen gebrek denk ik.
Zal tussen mijn oren zitten denk ik?!

Eten, brokjes van royal canin dat kregen ze hiervoor al.
Natvoer klein beetje animonda Carny kitten. Begreep dat dat relatief goed voer is.
Voor ze hier kwamen kregen ze felix junior maar dat leek mij niet zo goed dus mee gestopt.

Mijn kat vroeger kreeg wiskas, zowel brokjes als natvoer. Ook periode runderhart (haalde we bij de slager ingevroren) maar qau stank geen verschil. Ook aldus mijn moeder.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door nellebel »

Bij continue aandacht vragen mag je ze ook best negeren hoor. Gaan ze vast weer zelf spelen daarna. Misschien ben je er teveel mee bezig. Geef jezelf ook je eigen tijd, zij vermaken zich wel

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Anne »

Als de kattenlucht ( ik vraag me altijd af wat mensen daar mee bedoelen) vooral van de kattenbak komt zal ik voorlopig het natvoer skippen. Pito krijgt last van winderigheid en zachte stinkende ontlasting als ik hem natvoer geef
Je zou dat eens kunnen proberen. Kijken of de "'kattenlucht"' minder word
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Lieselotje »

misschien andere kattenbakvulling?
Goedkope varianten nemen niet altijd lekker op, zelf gebruik ik klontvormend en die heb je ook met een babypoeder geurtje, dat ruik je niet.
Kittens hebben nog af en toe last van hun darmpjes, dus kunnen dan wel windjes laten, nu bij mij die twee van ruim 2 jaar merk ik daar niets van en de kattenbak stinkt ook niet, schep het schoon na iedere plas of poepbeurt.
ze komen me zelf vertellen dat ze geweest zijn en willen dan graag dat het schoongemaakt wordt, hahaha, doe ik ook altijd, tja dat doet het kattenpersoneel. :lol:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Anne »

ja dat is een goeie, andere kattenbak vulling. Wat voor vulling gebruik je precies en hoevaak schep je de bak leeg?:
Hoeveel bakken heb je?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

Anne schreef: 14 nov 2019 16:59 ja dat is een goeie, andere kattenbak vulling. Wat voor vulling gebruik je precies en hoevaak schep je de bak leeg?:
Hoeveel bakken heb je?

biokat's classic fresh 3 in 1 -, klontvormend dus.
Doe het nu 3 keer per dag (na elk plasje ben ik heel de dag bezig... Ze gaan er steeds op, vinden het ook leuk geloof ik)

Hebben nu 1 bak, waar ze hiervoor zaten was ook maar 1 bak en 13 katten (incl kittens) die deed het ook maar 3 keer per dag.
Dat leek mij erg weinig met zoveel katten..
kittentjes

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door kittentjes »

Om Je enigzins gerust te stellen ik heb wel een druk kitten die nu 7,5 maand is en echt minder druk is geworden na castratie. Hij is echt veranderd daardoor.
Ook mijn 2 andere katten waren echt rustiger na castreren dus het kan echt...



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Bibi_1977 »

Hier ook 2 kittens, Nine was hyperactief ... vorige maand is ze gecastreerd en eerlijk soms vraag ik mij af of ik wel de juiste poes mee terug naar huis heb gekregen 😁 ze is echt zoveel rustiger! Lexi is super ondeugend en dan echt ondeugend, doet alles wat niet mag en 300x achter elkaar.

Nine en Lexi samen? Soms als een dolle door het huis, rennen springen vliegen spelen, nergens naar kijken en alle kanten op.

Vind ik het altijd leuk? Nee zeker niet als Lexi tot aan het plafond in mijn vitrage is geklommen, of als er weer een bloempot in spaanders op de grond ligt en het zand verspreid is door mijn hele woonkamer 🙄
Zelfs als ik een lange dienst op het werk heb gehad (9 uur) En ik moe thuis op de bank zit vind ik het niet altijd leuk als Lexi mijn handen of mijn gezicht af probeert te lebberen 😁

Aan de andere kant, Nine is nu net geholpen en al zoveel rustiger, Lexi zal in januari geholpen worden ik verwacht dat haar dat ook meer rust gaat brengen.
Mijn vitrage? Ja balen gelukkig en vrij dikke stof en kan ik de halen gemakkelijk strak trekken. Nine en Lexi samen druk? Niet altijd leuk, maar als ze samen gezellig cosy bij elkaar liggen en elkaar en wasbeurt geven ben ik zwaar vertederd. Mij aflebberen? Ja ik ben moe maar eigenlijk best schattig dat ze kusjes wil geven.

Mijn voorkeur was ook niet 2 kittens maar uit nood en tweede aangeschaft omdat 1 kitten bij Mila niet ging. Het is druk en ook mijn huisje en inboedel gaat eraan, daarbij leer ik ze zeker af wat wel een niet mag.... kost veel tijd.

Echter ondanks dat ik sommige dingen herken in je verhaal wil ik ze voor geen goud missen.

Ik vind het goed van je dat je je gevoel uitspreekt, hier heeft de castratie bij Nine en wereld van verschil gemaakt. Ze zijn nog kort bij je, uiteindelijk worden ook deze kleintjes net zulke rustige oudere katten als dat je van vroeger kent. Heeft wel even tijd nodig en hoeveel tijd kan niemand je zeggen.

Mbt de kattenbakvulling probeer biocat diamond care, hier totaal geen last van luchtjes en hier zitten de kleintjes ook veelvuldig op de bak.

Liefs Bibi
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

We hebben nu peewee besteld, buren hebben dat ook en zij hebben met 2 katten geen last van stank.
Ik krijg er echt hoofdpijn van.
Maar 1 keer per dag natvoer proberen ook. Ze poepen paar keer per dag.
Marieke80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 nov 2019 16:05

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Marieke80 »

Na heel veel tranen en veel praten is de kogel door de kerk.
Ze gaan weg....
Beter nu dan nog weken wachten dat is nog lastiger voor de kinderen.

Vind het heel erg maar besloten dat dit het beste is.
Hopelijk vinden we een fijn huisje voor ze, dat verdienen ze!
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nog gedacht maar spijt van kittens

Bericht door Lieselotje »

Ah als dat het beste is. Sterkte en hoop dat he een fijn huisje voir ze vindt!

Verstuurd vanaf mijn LM-G710 met Tapatalk

Plaats reactie