Romeo ; onze nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Anne schreef: 03 okt 2019 15:37 Ik weet niet of het altijd te merken is aan de kat of ze wormen hebben.
Ik ben er een keer achter gekomen doordat Roedi had gekotst en daar zat een dikke worm in :-x
Zeker heb je daar gelijk in. Het is ook een 'risico' wat ik loop door mijn katten niet te ontwormen. Mochten ze echt wormen krijgen dan ben ik eigenlijk 'te laat'. Maar het is een ingecalculeerd risico wat ik neem. Ze zijn eigenlijk altijd binnen en eten geen prooien. En de KVV is lang diepgevroren geweest bij <-18. Dus is het risico op wormen eigenlijk heeeeeeeeel klein en dan ontworm ik ze liever niet preventief.
Ik weet ook niet zo goed of ontworming met vier maanden wel nodig is. Hier loopt Pito rond van 13 weekjes ( dat is dus al 4 maanden) en hij heeft geen wormen, is ook goed ontwormd door het gastgezin waarin hij groot is geworden.
Moet ik hem nu ook nog ontwormen?
Ik heb ze, toen ik ze hier kreeg met 9 (of was het 10) weken ook niet meer ontwormt. Alleen toen ze een keer diarree hadden heb ik het wel gedaan (met Milbemax). Als die kleine Pito niet buitenkomt, en niet in aanraking komt met plassen buiten of prooien vangt in de tuin, denk ik dat het ook allemaal wel mee zal vallen. Je zou het kunnen doen over 2 maanden (bij 6 maanden) maar ook dat is een eigen keuze (waar ik toen besloten heb het niet te doen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

Is het normaal dat Romeo wegrent als je toenadering zoekt?

Als hij ergens gewoon ligt te relaxen laat hij zich gewoon aaien en gaat zelfs spinnen, maar als hij rondloopt of ergens zit i.p.v. liggen en je benaderd hem, rent hij weg : )
We hebben hem natuurlijk maar net, ligt het daaraan?

Overigens is ie voor de rest levenslustig, speelt graag, eet goed en slaapt goed.

Schrikt wel heel erg van de stofzuiger en dan ben je hem lang kwijt (verstopt zich dan in de kast waar ook zijn kattenbak staat.
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Het wegrennen hangt even af van zijn complete lichaamstaal. Het kan een poging zijn om te spelen (jachtspel). Dat is ook de reden dat twee kittens veel beter is. Want die kennen die 'taal'.

Het kan ook zijn dat hij op dat moment met andere dingen bezig is (en gewoon zijn 'vrijheid' wil hebben).

Dat hij bang is van het geluid van de stofzuiger is redelijk normaal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

Thanks Rik! 2e kat krijg ik vooralsnog de handjes niet op elkaar bij ons thuis : ( Me zus en neef hebben het ook zo opgelost en die katten hebben wel de tijd van hun leven inderdaad.
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Je zult Romeo steeds meer 'leren lezen' (wanneer hij wel wil kroelen). Het is in ieder vrij normaal dat een kitten, die niet in kroel-modus is, wegloopt op het moment dat je hem benadert. Want dat betekent vastpakken :lol:

Je kunt het natuurlijk een beetje 'aanleren' met een snoepje. Dat benadering ook gelijk snoepje (en aaien en kroelen) is. Maar er zullen ook zeker momenten zijn waarop hij zelfs dat niet wil. Het blijft een kat/kitten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Bedankt voor je advies Rik. Als ik dit topic niet had gelezen was het me ook helemaal ontschoten om Pito nog te ontwormen.
Hij komt inderdaad niet buiten, maar gaat wel op dezelfde bakken als de anderen die wel buiten komen
En soms vangen ze wat ( maar spelen er alleen maar mee, en wie kan het opruimen...ja ikke)
dus ik denk dat ik het voorlopig maar ook zo laat. Ontwormen kan altijd nog en doe ik liever ook als het echt nodig is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

Snap jou keuze (als starter met Romeo :) ) heel goed, toch doen wij het nu wel, maar of het maandelijks gaan doen, dat denk ik ook niet. Al die chemicalien zal ook niet goed zijn!

UPDATE:

Romeo was gisteravond meer dan ooit energiek : ) Hij rende van de ene kant van de woonkamer naar de andere, wisselde de ene muis-toy in voor de ander of ging helemaal los op een kleine kartonnen doos die we voor hem neergelegd hebben.
Erg leuk om te zien!

Op een gegeven moment werd het allemaal tegen het stoute aan; lamp naast de bank aanvallen, meerdere keren moeten corrigeren omdat hij op de eettafel wilt en dat mag hij niet & als laatste ineens wild aan het spelen gegaan met zijn waterbak : - )
Ook dat hebben we maar gecorrigeerd (en de kliederboel opgeruimd).

Nadat hij uitgeraasd was en op zijn favoriete fauteuil ging liggen, heb ik hem opgepakt. Op schoot wilt ie altijd z.s.m. ervandoor, maar met lichte tegendruk voorkomen en hem lief aangesproken en geaaid. Binnen de minuut aan het spinnen!
Daarna viel ie zelfs in slaap op mijn schoot en bleef zo zonder enige vorm van druk een min of 5-10 liggen. : )

Vanmorgen vroeg samen met mijn oudste zoon naar beneden, hij groette ons enthousiast met een aantal miauws, kreeg van mij schoon water en eten. Na het eten ging ie warempel tussen de benen van me zoontje zitten.

We zijn blij met de vorderingen!
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Anne »

Dat zijn hele mooie vorderingen, kan me voorstellen dat je daar blij van word :smile:
Hier valt Pito ook regelmatig op schoot in slaap, hij zoekt me heel veel op en wil dan vooral sabbelen.
Pito is groot gebracht met de fles en daardoor mensgericht, dat is wel een voordeel naar ons toe
Wat dat betreft kent hij geen angst voor mensen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

^^ En nu gaat het alweer een stapje beter : )

Romeo heeft ze plekje langzaamaan gevonden. Nog steeds genoeg momenten dat hij bij benadering liever het hazepad kiest, maar ook steeds vaker dat hij het wél toelaat.

Hij miauwt ook vaker en heeft inmiddels ook momenten dat hij naast je op de bank komt slapen!

Qua eten is hij echt hongerig! Eet makkelijk 1 pak natvoer per dag (75-85 gram) en daarnaast zeker redelijk wat droogvoed. Is dat teveel of mag hij dat hebben in de groei?
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Een kat in de groei mag dat wel hebben hoor. En als hij meer natvoer krijgt eet ie vanzelf minder brokken. Hij zal dan ook minder drinken omdat hij ook vocht binnen kunt via het natvoer maar dat is niet erg (zelfs goed).

(Ik zou hem wel tot een jaar eenmaal per week wegen op een digitale keukenweegschaal zodat je zijn gewichtstoename in de gaten kunt houden.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

Romeo is ineens heel schichtig naar mij, maar naar de rest gelukkig niet?

Trekt dat weer recht?
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Dat hangt er vanaf waarom hij schichtig is. Is ie geschrokken van jou? Heb je hem streng aangesproken of op een andere manier terechtgewezen?

Het kan ook zijn dat ie gewoon om 'niets' van jou geschrokken is. Dan moet je dus weer wat voorzichtiger doen en proberen zijn vertrouwen weer te herwinnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

Alleen van de eettafel afgehaald en op zijn favoriete plek neergezet. : (
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

Ligt inmiddels alweer tegen me aan te knorren. Wel apart dat Romeo 24 uur mij niet dulden
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Gebruikersavatar
Romeo 22719
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 okt 2019 11:02

Re: Romeo ; onze nieuwe kitten

Bericht door Romeo 22719 »

UPDATE:

Romeo doet het hartstikke goed, is lief tegen iedereen. Heeft vooral zijn voorkeur voor onze 2 zoontjes, waar ie zoveel mogelijk dicht naast of op wilt liggen : )

Speelt graag met ons of alleen, slaapt veel en is zich regelmatig aan het wassen.

Qua eetgedrag is het wel eentje met een behoorlijke trek ; - )
Erg gek op zijn natvoer (we hebben op dit moment Wild Life , Animonda en Royal C. ). Krijgt met gemak 100 gram (halve Wild Life blikje) vanaf de ochtend tot de avond leeg en wilt dan eigenlijk meer.

Mag hij nog meer dan die 100 gram natvoer per dag? Er staat sowieso ook brokken (nu nog Royal C. , als dat op is hebben we ook nog Applaws voor kittens), maar hij eet die veel minder graag.
Romeo , 2 zoontjes en mama & papa 8-)
Plaats reactie