Nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Mvalentino
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2019 21:55

Nieuwe kitten

Bericht door Mvalentino »

Hallo allen,

Wij heb en sinds vorige jaar een (gecastreerde) kater Bobby. Bobby is een onwijs lieve eigenzinnige Europese korthaar. Bobby heeft altijd toegang tot alle kamers van het huis en heeft dan ook verschillende plekjes waar hij lekker kan slapen.
Ook is hij graag buiten om te jagen en achter andere katten aan het lopen.

Nu hebben wij sinds 2-augustus dus vrij recent een kitten erbij genomen. Dit is een poes met de naam Puk. Puk komt van een boerderij en heeft 3 broertjes. Het is een ontzettend nieuwsgierige kitten die zich al helemaal thuis voelt na 1 dag. Ze speelt veel en wil graag aandacht van ons.

Nu is Bobby veel buiten en toen wij puky hadden opgehaald hadden wij ook een handdoek in het kooitje gelegd zodat de geur hierin zou zitten. Bij thuiskomst hebben wij de doek bij Bobby neergelegd die lekker lag te slapen op een plekje in het schuurtje, dit deed hem echter helemaal niks. Maar liep wel met ons naar binnen. Bij binnenkomst had hij nog steeds niks door.

Toen Bobby puky had gezien begon hij te blazen en te janken en daarna lang te staren, puky werd het eerste uur niet uit het oog verloren. Bobby is vervolgens in de tunnel gaan liggen maar wel dat hij puky nog wel kon zien. Toch heb Bobby wel zo ver gekregen dat hij nog even met een touwtje ging spelen. Daarna wou Bobby weer graag naar buiten. Na 2 uur hoorde wij een harde miauw buiten en gingen maar even kijken, want dit was een bekende toon voor ons. Bobby zat op de schutting en ik begon hem te aaien. Toen het buitenlicht aanging zagen we waarom hij zo miauwde. Hij had voor het eerst een vogel meegenomen. Bobby was trots op z’n vangst. Bobby bleef buiten en wij gingen weer naar binnen toe. Een half uur later hoorde ik gebrom voor de deur. Puky stond daar toevallig ook en ik zag Bobby in het donker aan de andere kant staan. Puky vervolgens weggehaald en Bobby binnengelaten. Wat niet normaal is. Bobby wil en is nu in de nacht altijd buiten. We zijn op bed gegaan, en puky opgesloten in een kamer met kattenbak eten en speeltjes. Bobby sprong bij ons op bed wat in een koudere periode standaard is. Maar om half 2 in de nacht begon toch de jagersdrift van Bobby weer op te spelen en wou naar buiten. Dat is dus ook gebeurt. Vanmorgen werden we verast met vogel nummer 2.

Ook ben ik in de ochtend naar de wegkoop gereden om Feliway friends op te halen. In de gedachten nu is het gelijk goed... maar toen bob weer binnen was begon hij weer te blazen en te janken en wou graag weer naar buiten. Hij wou zelfs niet zijn whiskas opeten en hebben maar weer naar buiten gedaan.

Wij merken dat dit voor Bobby erg moeilijk is en hij ziet er ook niet zo gelukkig uit, wat volgens mij heel normaal is. Mijn vriendin was al overstuur omdat ze denkt dat Bobby niet meer terug komt. Ikzelf ben opgegroeid met katten en weet ook dat het tijd kost. Maar heeft iemand tips voor ons hoe we het zo soepel mogelijk kunnen laten verlopen?
kittentjes

Re: Nieuwe kitten

Bericht door kittentjes »

Als er iets lastig is met het bekend maken of vertrouwen krijgen in elkaar is het dat de ander steeds naar buiten kan. Is het niet mogelijk dat je Bobby een tijd binnen houd bv 3 uurtjes zodat hij iets kan opbouwen met het kitten. Nu is het elke keer opnieuw voor hem een indringer die binnen zit. Hoe langer ze bij elkaar zijn hoe beter. Blazen en grommen is logisch het heeft tijd nodig. Mijn katten hebben behoorlijk lang gedaan over het wennen aan elkaar en die zaten allemaal binnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Nieuwe kitten

Bericht door coone »

Bij ons is dat meestal een dag of 3 blazen & grommen als we een nieuwe kat binnen brengen.
Ons Desmo die overdag buiten zit, doet er wel een paar dagen langer over
Plaats reactie