Speelkamer kittens?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Chy94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2019 09:48

Speelkamer kittens?

Bericht door Chy94 »

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort twee kittens in huis. Ze zijn nu 11 weekjes. Het zijn echt lieverdjes maar ook wel ondeugend;).

Als ik aan het werk ben en snachts dan zet ik ze in een apart kamertje waar ik een kattenbak heb staan, genoeg voer en water, krabpaal en ook veel speeltjes. Ze kunnen ook daar lekker naar buiten kijken.

In de toekomst mogen ze natuurlijk het hele huis door, maar nu ze nog zo klein zijn lijkt mij dat nog niet handig (ook uit gevaar voor de beestjes zelf)

Als ik thuis ben mogen ze wel bijna overal, behalve in de slaapkamer. Ook mogen ze het balkon op want die is catproof gemaakt.

Ik sta in de ochtend wat eerder op zodat ze nog even kunnen rennen en spelen door het hele huis.
Als ik na werk nog wat ga doen, dan vraag ik iemand om naar de kittens toe te gaan, vers eten en water te geven en met ze te spelen want anders zitten ze dus te lang alleen.

Hoe denken jullie daarover? Ik vind het al gauw zielig maar de meeste mensen in mijn omgeving vinden dat niet. Omdat ik aan het werk ben heb ik er ook 2 genomen. Ze spelen met elkaar en zijn echte maten.

Ik hoor het graag😊
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Rik »

Als ze genoeg te doen hebben, en ze hebben elkaar dan zou het moeten kunnen. Maar je beperkt wel hun bewegingsruimte dus het moet liever niet te lang zijn. Weet je zeker dat ze zich wel vermaken op de kamer? Een doos met krantensnippers kan ook veel plezier geven voor die kleintjes. Zeker als je op de bodem wat brokjes strooit.

Je zou ook een webcam in de kamer kunnen zetten om te kijken of ze lekker bezig zijn. Maar aan de andere kant heb je ook kans daar ze dan veel alapen om energie te sparen om kattenkwaad uit te halen als ze weer door het huis mogen sjesen.

Ik gaf Bowy vroeger altijd de bovenverdieping en gang beneden. De woonkamer sloot ik dan af omdat ze vaak in de planten hing. De katten nu mogen wel overal (behalve de zolder) en op zich hebben ze zich altijd goed gedragen (maar dat verschilt per kitten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chy94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2019 09:48

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Chy94 »

Er staan wel genoeg speeltjes. Zelfs een soort babygym voor kittens waar balletjes aanhangen enzo. En dan nog een doos met een gat erin wat favoriet is Haha. Ik probeer elke dag wat anders er bij te leggen zodat de speeltjes leuk blijven.

Ik woon in een appartement en kan de woonkamer helaas niet afsluiten.

Ik probeer inderdaad niet te lang te doen en daar nu nog veel rekening mee te houden. Maar ik ben blij dat ze in ieder geval met zijn 2 zijn, toch?
kittentjes

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door kittentjes »

Met 2 is sowieso super, maar wat kan het echt kwaad in de rest van het huis? Breekbare spullen en giftige plantjes moeten natuurlijk op een veilige plek maar anders zou ik ze zeker gewoon lekker overal laten, is wel zo fijn voor ze toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Mleen »

Mijn ervaring met twee kittens is dat ze heel graag lekker achter elkaar aan willen rennen. In een relatief kleine kamer kan dat natuurlijk niet echt.

Toen wij onze kittens net hadden waren ze 10 weken oud en lieten we ze na een week of drie al snel een paar uurtjes alleen, gewoon in de woonkamer dus. Is hier altijd goed gegaan! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Chy94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2019 09:48

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Chy94 »

Ik wil dat op een gegeven moment ook zeker gaan uitbreiden langzaamaan.
Waar ik wel bang voor ben is dat ze dan de voordeur uitschieten. Ik heb geen hal die ik kan afsluiten dus eerst zelf naar binnen kan gaan dan. Hoe doen jullie dat?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb dat opgelost met een extra deur na de voordeur - door een bevriende klusser laten doen. Zo dus de gang eigenlijk gehalveerd. Werkt perfect ik hoef nooit bang te zijn dat er een kat naar buiten schiet. Ik woon aan een drukke doorgaande weg.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door kittentjes »

Wij hebben dat probleem ook. Nu zit er nog een hor tussen maar wij zetten m dus altijd op een soort kier en glippen er dan door. Altijd goed kijken of er geen kat zit en anders duwen we hem eerst weg met een voet, gewoon zacht natuurlijk. Het gaat eigenlijk altijd goed. Soms niet maar dan kan ik ze zo weer pakken. Ze komen dan gewoon in de tuin dus dat is niet heel erg.

Bij onze voordeur hebben we wel een extra deur en hal dus dat scheelt maar die wordt zelden gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Chy94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2019 09:48

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Chy94 »

Ohja. Ik woon in 4 hoog in een appartement en deel mijn portiek met 3 andere voordeuren. Mijn deur zit vrijwel direct aan de trap en bij de lift. Ik had zelf bedacht om buiten iets van een krant te legggen zodat ik dat voor de deur kan houden als “hekje” mochten ze achter de deur zitten.

Ik heb ze vannacht trouwens voor het eerst alleen gelaten in de woonkamer. Dit ging hartstikke goed. Wel veel spullen weggehaald (planten, bloemen, fotolijstjes en spullen van glas) maar ook was decoratie laten staan want ze moeten toch ook wel leren dat er gewoon iets staat, toch??
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Rik »

Precies. Alles wat in principe echt niet kapot mag even veilig stellen. Bij het andere niet kwaad worden als het een keer mis gaat.

En zoals ik al zei... Een doos met krantensnippers kan ook veel plezier geven. Je komt dan wel thuis in een huis vol krantensnippers maar dat is beter dan een huis vol scherven ;)

(En het kan ook reuze meevallen)

Overigens zullen ze echt niet zo snel de deur uitschieten zolang het onbekend terrein is. Daar zijn ze heel voorzichtig (dat zul je zelf ook merken). En als ze dan toch naar buiten schieten dan zitten ze op het portaal. Nou... Daar rijden geen auto's :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Chy94
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2019 09:48

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door Chy94 »

Het is vanmorgen goed gegaan. Ze kwamen wel aanhobbelen zodra ik de deur opendeed Haha.

Hebben jullie nog tips voor kittens en de hitte van aankomende week?
kittentjes

Re: Speelkamer kittens?

Bericht door kittentjes »

Fijn dat het zo goed gegaan is. Katten kunnen heel goed tegen warmte, beter dan tegen kou. Ze zoeken vaak zelf een koelere plek op zoals de vloer die vaak het koelste is. Vooral je huis lekker koel houden door alles dicht te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie