Blinde poes erbij

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Djonna
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2019 20:03

Blinde poes erbij

Bericht door Djonna »

Hey hey,

Ik ben nieuw hier en wilde even wat informatie. We hebben hier al jaren 3 katten gehad. Nu is onze oudste 2 maanden terug overleden. Heel zielig en heel erg wennen.
Nu hebben we sinds gisteren ons nieuwe huisgenootje erbij. Onze huidige dames zijn 10 en 12 jaar en de nieuwe poes is 10 jaar.
De nieuwe poes is blind en leeft apart in de keuken. Nu merkten we dat onze huidige katten erg nieuwsgierig waren dus kort geïntroduceerd met elkaar. Oeps toch niet handig want Rox (10 jaar en huidige poes) begon te grommen en te blazen, Harrie onze nieuwe poes natuurlijk meteen in de stress want ze ziet niets. En toen kwam Raya ook nog even buurten om kennis te maken en was het feest compleet. Dus nu de nieuwe poes weer apart gezet in de keuken en de huidige dames weer in de huiskamer en bovenverdieping.
Hoe ga ik dit nu in goede banen leiden want de lichaamstaal vertelde wat anders dan wat ze daarna lieten zien. Met de overleden kat was het ook wel blazen en grommen maar dat was eigenlijk snel over en omdat Harrie blind is willen we zo min mogelijk stress voor haar.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Blinde poes erbij

Bericht door Reb »

Je nieuwe kat is blind. Ik zou geloof ik een deskundige hierbij halen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Blinde poes erbij

Bericht door pinguin »

Ik ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Blinde poes erbij

Bericht door kittentjes »

Een blinde poes is eigenlijk beter af als solo kat tenzij het al vanaf kitten is opgegroeid met dezelfde katten. Het is voor een poes die niets ziet enorm stressvol en een introductie is erg lastig door alle signalen die zij niet kan zien. Behalve de andere 2 is ook de omgeving verkennen al lastig genoeg voor haar.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Blinde poes erbij

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben het eens met de vorige reacties.
En de blinde poes gans haar leven in de keuken laten is ook zielig.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Blinde poes erbij

Bericht door Dushizenn »

Vooropgesteld is het mooi dat jullie deze kat een kans willen geven ondanks haar handicap, maar of dat ooit goed gaat werken met de andere 2, betwijfel ik.

Misschien een gedragstherapeut inschakelen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blinde poes erbij

Bericht door Anne »

Hoe gaat het ondertussen?
Wat mooi enl fijn van jullie dat jullie een oudere blinde kat een nieuw thuis willen geven.
Met de overleden kat was het ook wel blazen en grommen maar dat was eigenlijk snel over en omdat Harrie blind is willen we zo min mogelijk stress voor haar.
Ik denk dat je met een intro stress niet kunt vermijden, en hoe rottig dat ook klinkt, daar moet Harry doorheen.

Ik ben het niet eens met mijn voorgangers dat dit bij voorbaat al niet kan lukken omdat Harry blind is. Blinde poezen gaan erg met hun andere zintuigen werken en vooral hun neus vertelt ze heel veel over de interactie die er is met de andere poezen, dieren kunnen gevoelens van angst, boosheid, frustratie ruiken bij elkaar, daar hebben ze hun ogen niet voor nodig.

Dat jouw andere katten gaan grommen en blazen is heel normaal, eigelijk willen ze daarmee hun grenzen aangeven en op dit moment overtreed Harry allemaal hun grenzen want zij is een indringer en nieuw

Ik zou kiezen voor een langzame intro, misschien een idee om een bench in de huiskamer neer te zetten en daar harry indoen, zodat ieder op zijn gemak aan deze nieuwe situatie kan wennen.
Ondertussen moet jij vooral veel rust en kalmte uitstralen, net doen alsof het allemaal heel normaal is

heel veel sterkte, ik hoop dat alles goed komt en Harry een fijn thuis bij jullie heeft getroffen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie