Koppelen gaat nóg niet goed

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Reb »

Soms zakt de moed me in de schoenen. We zijn al bijna 2 maanden onze nieuwe en oude kat aan elkaar aan het koppelen.

We volgen trouw het "stappenplan". Onze oude kat is vaak buiten, en dan kan de nieuwe kat lekker los door het huis, tot onze oude weer thuis komt. 1 keer per dag zorgen we voor een ontmoeting door gaas heen. Inmiddels gaat dat heel goed. ze zitten er relaxed bij en lijken soms zelfs verveeld. Ze wassen zich of gaan gewoon spelen. Soms snuffelen ze aan elkaar. Onze nieuwe poes zit dan in haar privé kamer en onze oude poes in het halletje van de rest van het huis.

Vandaag voor het eerst het hek weggehaald. Dit gaat goed zolang de nieuwe poes in haar kamertje blijft, De oude poes gaat op onderzoek uit in haar kamer, de nieuwe vindt dat prima.
Maar als de nieuwe uit haar kamer gaat wordt ze hardhandig teruggedreven naar haar kamer. En dan is het weer goed.
So far so good….

Maar... als onze nieuwe kat een andere verdieping op gaat zijn de poppen aan het dansen. Er brak een flink gevecht uit. (de oude valt de nieuwe aan. De nieuwe probeert weg te komen, maar krijgt de kans niet) De oude kat accepteert niet dat de nieuwe ergens anders is dan in haar kamer. Aangezien de nieuwe kat heel ondernemend is gaat ze niet in haar kamertje blijven.

De komende week maar even weer wennen/bijkomen met gaas, maar ik weet eigenlijk niet goed hoe verder... :???:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Rik »

Waarom dan niet gewoon omdraaien en gescheiden houden? Dus de oude in de kamer waar de.nieuwe.nu zit en andersom. Wel gescheiden met een deur of hordeur. Nu heb je vertrouwde eigen omgevingen gecreëerd die de oude wil verdedigen. Tevens lijken mij de uitstapjes naar buiten van de oude ook niet bevorderlijk voor een introductieproces. Die wordt natuurlijk elke keer weer getriggered en hyper met territoriumdrift.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Reb »

Ik draai dat niet om omdat dat tegen alle literatuur en adviezen van deskundigen in gaat. Het zelfde met naar buiten gaan.

Ik snap niet wat je bedoeld met eigen getrouwde omgevingen. De nieuwe hooguit, wat mss juist wel fijn is omdat ze een veilig plekje heeft in huis. De rest van het huis zitten zowel de oude als de nieuwe 50 procent van de tijd. Ruikt dus ook naar beiden katten en is niet meer een domein van 1 kat.

De laatste zin snap ik de de redenatie ook niet. Ik vind het juist positief. Daardoor kan de nieuwe regelmatig door het huis. Ze heeft de beweging ook echt nodig. De oude wil ik niet te veel ineens in vrijheid beperken. Ook dit word afgeraden door gedrag deskundigen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Rik »

Reb schreef: 06 mei 2019 07:13 Ruikt dus ook naar beiden katten en is niet meer een domein van 1 kat.
Dat is dus duidelijk niet het geval als de oude de nieuwe weer terug haar kamer indrijft.

Dan zou ik adviseren een gedragsdeskundige erbij te halen. Zeker ook omdat er een niet gecastreerde poes in het spel is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door castratenkoor »

Er vallen mij 2 dingen op aan dit topic. Ten eerste de mededeling dat je "al" twee maanden bezig bent met het koppelen en ten tweede de manier waarop je alles wat Rik je aanreikt rigoreus van tafel veegt.

Voor een koppeling van twee volwassen katten moet je minstens een jaar uittrekken.

Ook ik zou de katten scheiden met een hordeur en de oude kat niet meer buiten laten. Voor zeker 1-2 maanden. Feit dat ze echt geknokt hebben maakt de kans op slagen helaas een stuk kleiner. Ook daar moet je rekening mee houden - dat deze twee misschien niet te koppelen zijn.

Beter niet te snel bij elkaar laten, wacht tot ze beide rustig ieder aan een kant van de hordeur kunnen eten, knuffelen en spelen. Om ze rustiger te maken kun je eventueel werken met Feliway, Destress, Telizen, CBD of een combinatie. Dan haal je net de scherpe randjes eraf zeg maar.

Advies - je hebt ondervonden dat het nu niet werkt - sta dan ook open voor suggesties van anderen. Iedere koppeling van volwassen katten is anders. Hangt af van de woning maar vooral ook van de individuele katten. Probeer wat dingen uit en bekijk wat er in jouw geval wel werkt. Dat het anders moet tot nu toe, dat heb je immers zelf al ondervonden. En heb vooral geduld - heel veel geduld. Dit is niet iets wat in 2-3 maanden goed gaat werken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind de suggesties van Rik ook zeker het overwegen waard, het argument dat 'het ingaat tegen alle literatuur en adviezen', daar kan ik helemaal niks mee - en ik vraag me dan ook af waarom je hier om advies vraagt.....
In ieder geval ontneemt mij dat de moed om er ook iets over te zeggen :-(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door nellebel »

tja, kies je literatuur of praktijkervaring, literatuur heeft je nog niet ver gebracht.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Reb »

Volgens mij sla ik Rik zijn advies niet in de wind en vraag ik verduidelijking...

Volgens mij vraag ik uberhaupt geen advies (altijd welkom hoor) maar vertel ik dat de moed me in de schoenen zakt. Heb een tegenvaller gehad.

@NELLEBEL De literatuur bestaat voor een groot deel uit praktijkervaring, ik heb hier (in ieder geval onder de mensen die nu reageren) geen praktijkervaring gehoord meer ideeen van wat ze denken, waar vervolgens overigens geen discussie over gehouden mag worden. Een vraag stellen hier geef je kennelijk mee aan dat je geen verstand hebt. Daarnaast is het ene koppelgeval niet hetzelfde als het andere koppelgeval.

@ RIK... bedankt voor je adviezen. Ik ben inderdaad dicht op het punt een gedragskundige erbij te halen.

Van de antistress word mijn kat helaas heel erg gestresst... dat heb ik al geprobeerd.


Verder staat mij de toon niet aan die hier aangeslagen wordt. Was me een aantal jaar geleden ook al opgevallen en het is niet echt verbetert. Jammer...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Rik »

Het idee achter mijn suggestie was dat je oude poes nu wel territoriaal is (want ze dringt de nieuwe terug naar haar kamer). De literatuur geeft volgens mij soms aan kamers te verwisselen. Dat doe je in dit geval niet. Je oude poes heeft de overhand in de rest van het huis en als ze van buiten naar binnen komt is ze 'hyper' en in een 'state of mind' van verdedigen van haar territorium. Je nieuwe poes is daardoor ook niet zelfverzekerd genoeg om zich in die ruimte van zich af te bijten. Of juist wel en dan krijg je een gevecht.

Een iets onzekere omgeving zou voor de oude poes dus geen overbodige luxe zijn. Maar inderdaad kan een gedragsdeskundige dit het beste beoordelen.

In hoeverre het nog mee kan spelen dat de nieuwe nog niet gecastreerd is weet ik ook niet. Maar het is algemeen bekend dat hormonen bij een introductie behoorlijk in de weg kunnen zitten (maar ook dat kan een deskundige beoordelen).

Ik denk dus dat je op dit moment in een unieke situatie zit waarbij je dus het beste een gedragsdeskundige in kunt schakelen want elk advies zou goed maar ook verkeerd uit kunnen vallen. Persoonlijke begeleiding hierbij is dan aan te raden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Reb »

Het wisselen van kamers is 1 van de stappen, dat doen we dan ook zeer regelmatig 😋

Deskundige hulp vragen is wellicht slim. Zeker ook omdat onze oude al een probleem kat is.

Ik zit er ook aan te denken om onze oude poes en paar maanden te laten logeren zodat het territorium niet zo heftig is. Maar dat zal ik bespreken met een deskundige.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Rik »

Reb schreef: 06 mei 2019 19:27 Het wisselen van kamers is 1 van de stappen, dat doen we dan ook zeer regelmatig 😋
Dat was nou nét mijn suggestie in mijn eerste antwoord. Waarvan jij zei dat je dat niet wilde doen omdat het tegen alle literatuur en adviezen van deskundigen in gaat.

En in al die literatuur zul je ook zien dat het naar buiten laten gaan van (een van de) katten tijdens een introductie ook niet aan te bevelen is.

Maar inderdaad met een reeds moeilijke poes die perse naar buiten moet zal er toch iets speciaals gedaan moeten worden om dit in goede banen te leiden.

Ik hoop dat de gedragsdeskundige jullie goed verder kan helpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Reb »

Ow haha... ik dacht dat je blijvend bedoelde. Dus de rollen de hele dag omdraaien. We doen het nu een uurtje ofzo...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koppelen gaat nóg niet goed

Bericht door Rik »

Nee, zeker niet blijvend. Dat is 'oneerlijk' voor beide. Maar inderdaad een dagje. En dat om de paar dagen. Dus echt wisselen. Gewoon om aan beide te laten zien/merken dat ze op beide plaatsen horen. De nieuwe moet wat meer zekerheid krijgen in het nieuwe territorium. En de oude wat meer onzekerheid. Dat moet ze natuurlijk wel aan kunnen wat stress betreft (vandaar misschien moeilijk met een 'probleem'-poes). Dat bedoelde ik ook met die mogelijkheid van buiten. Ze komt vol zelfvertrouwen naar binnen gelopen wat haar terrein is en ziet daar een indringer. Logisch dat ze die (en een hyper toestand) probeert te verdringen.

Verder voor de nieuwe kun je ook vluchtwegen en hoge plankjes gebruiken. Speeltunnel midden door de kamer. Als zij zelfverzekerder overkomt is het te hopen dat de oude haar niet meer gaat verdringen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie