Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
keesenkato
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2018 22:33

Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door keesenkato »

Ik ben nieuw op deze forum, dus wellicht dat ik iets vraag wat al beantwoord is.

Nou hebben wij al maanden gepland dat we een kitten erbij gingen nemen, onze 3-jarige kater Kees is ongelofelijk lief, likt je hele gezicht af en geeft kopjes in overvloed.

Nou hebben wij hem geïntroduceert aan de geur van het nest en dat ging prima tot spinnen toe.

Vandaag was de dag: mijn kater hangt veel aan mij en voelt mijn emoties haarfijn aan. Dus ook mijn spanning.

Wij kwamen thuis met Kato en hij hoorde haar mauwen en reageerde daar nieuwsgierig op. Omdat Kato het best spannend vond (lange autorit etc.) vonden wij het beter als ze even apart ging. We hebben het kantoor zo ingericht met alles er op en eraan, zodat ze echt haar eigen plekje heeft.

Nu zit er tussen het kantoor en de woonkamer een glazen afscheiding en mijn kater zat er voor de kitten in de gaten te houden met grote pupillen. De kitten vond alles geweldig maar als ze voor mijn kater ging zitten begon hij te blazen en liep hij weg. De laatste keer schrok hij zo van haar dat hij blazend weg rende en is niet meer onder het bed vandaan gegaan :-(

Onze kater is geen andere dieren gewend en wij denken dus ook dat hij gewoon erg bang is en gespannen.

Ik vind het nu heel eng om ze te introduceren omdat de kitten waarschijnlijk achter hem aan hobbelt, en dat mijn kater geen veilige plek kan opzoeken (hij is vreselijk in springen op meubels en is daar echt soepel in).

Hebben jullie tips? Wij hebben ons goed ingelezen en waren eigenlijk van plan om de kater elke dag een paar minuten in de ruimte te laten waar de kitten was, en de kitten er even uit te halen zodat die kan snuffelen aan de geur van onze kater.

Alleen nu weet ik het niet meer, help!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door castratenkoor »

Als je ze bij elkaar laat, dan moet de kater genoeg mogelijkheden hebben zich terug te trekken. B.v. hoog op de eettafel. Wat bedoel je met "hij is vreselijk in springen op meubels"? Zou juist DE uitkomst zijn voor hem om zich veilig te voelen.

Misschien een optie zit- en ligplanken langs een muur te maken. Zodat hij veilig hoog kan zitten. En dan de onderste te hoog voor het kitten in het begin.

Geduld en veel liefde er in steken. Spelen met allebei en steeds dichter bij elkaar lekkers laten eten. Belangrijk voor de kater is dat je laat zien dat er in jouw liefde voor hem niks is veranderd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
keesenkato
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2018 22:33

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door keesenkato »

Mijn kater is motorisch niet helemaal 100, hij kan bijv niet balanceren op vensterbanken en heeft dus moeite met springen op meubels en de kitten van 10 weken niet 😅

Mijn kater wilt geen aandacht en vlucht onder bed als we hem willen aaien of er mee willen spelen...

Ik ben ook enorm van aandacht verdelen maar ik wil niks forceren...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door castratenkoor »

Oh - ik werd op het verkeerde been gezet omdat je schrijft "en is daar echt soepel in".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door Rik »

Normaal zou het ideaal zijn als Kees zich terug zou kunnen trekken, weg van de drukte van die kleine Kato (inderdaad bijvoorbeeld op een kast, plankjes of goede krabpaal). Maar wanneer hij dat niet kan zal hij toch van zich af moeten leren bijten. Ergens denk ik dan toch dat je ze bij elkaar moet laten. Hoe meer Kees met Kato geconfronteerd wordt, hoe sneller het goed moet gaan. En ook mag het een keer flink mis gaan. Kees mag Kato best een keer een flinke mep geven. Het voordeel van kittens is dat die zich daar niet zoveel van aantrekken. Ze deinzen dan wel terug maar gaan gewoon door naar het volgende dat interessant is. Ik denk dat dat best eens goed is voor Kees zijn zelfvertrouwen. Ik zou dit allemaal wel enigszins onder begeleiding doen. Over Kato hoef je je dus geen zorgen te maken. Je moet juist zorgen dat dat zelfvertrouwen van Kees omhoog gaat.

Mocht het allemaal toch te heftig worden voor Kees dan zou je een aparte kamer (slaapkamer als hij toch al onder het bed zit) in kunnen richten als relax-kamertje. Zet er dus ook een kattenbak en waterbakje neer.

PS. het is normaal dat Kees nu ook geen behoefte heeft aan aandacht van jullie (hoe aanhankelijk hij voorheen ook was). Er is voor hem behoorlijk wat in huis gewijzigd en dan heeft hij wel even de tijd om weer "normaal" te worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
keesenkato
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2018 22:33

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door keesenkato »

castratenkoor schreef: 26 nov 2018 09:02 Oh - ik werd op het verkeerde been gezet omdat je schrijft "en is daar echt soepel in".
Sorry! Dat was niet de bedoeling van die zin haha.
keesenkato
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2018 22:33

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door keesenkato »

Rik schreef: 26 nov 2018 09:36 Normaal zou het ideaal zijn als Kees zich terug zou kunnen trekken, weg van de drukte van die kleine Kato (inderdaad bijvoorbeeld op een kast, plankjes of goede krabpaal). Maar wanneer hij dat niet kan zal hij toch van zich af moeten leren bijten. Ergens denk ik dan toch dat je ze bij elkaar moet laten. Hoe meer Kees met Kato geconfronteerd wordt, hoe sneller het goed moet gaan. En ook mag het een keer flink mis gaan. Kees mag Kato best een keer een flinke mep geven. Het voordeel van kittens is dat die zich daar niet zoveel van aantrekken. Ze deinzen dan wel terug maar gaan gewoon door naar het volgende dat interessant is. Ik denk dat dat best eens goed is voor Kees zijn zelfvertrouwen. Ik zou dit allemaal wel enigszins onder begeleiding doen. Over Kato hoef je je dus geen zorgen te maken. Je moet juist zorgen dat dat zelfvertrouwen van Kees omhoog gaat.

Mocht het allemaal toch te heftig worden voor Kees dan zou je een aparte kamer (slaapkamer als hij toch al onder het bed zit) in kunnen richten als relax-kamertje. Zet er dus ook een kattenbak en waterbakje neer.

PS. het is normaal dat Kees nu ook geen behoefte heeft aan aandacht van jullie (hoe aanhankelijk hij voorheen ook was). Er is voor hem behoorlijk wat in huis gewijzigd en dan heeft hij wel even de tijd om weer "normaal" te worden.
Bedankt voor je antwoord. Dat Kees geen behoefte aan ons heeft, begrijp ik volkomen. Gelukkig hebben we de slaapkamer al gisteren aangepast aan zijn behoeftes. Vanochtend was ook het mooie moment dat ik wakker werd gemaakt door hem met uitgebreid gespin en kopjes, maar zodra hij Kato hoord is het gelijk een ander beest.

Mijn vriend staat zelf beter met beide voeten op de grond en zal dit morgen samen met mijn schoonmoeder begeleiden (zij heeft hier meer ervaring in) als ik aan het werk ben.

Mijn ouders hebben zelf Feliway Friends geadviseerd, heb jij daar zelf of iemand anders hier ervaring mee?

Nogmaals bedankt voor je reactie, ik hoop dat we over een week vooruitgang kunnen zien.
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door maliejane »

Ik heb zelf van de zomer een kitten in huis genomen bij mijn kat van 1-jaar. De oudste, Dusty, was toen ook erg boos/bang/onzeker en zat enkel onder het bed en haar aaien was alleen mogelijk na goed mijn handen wassen. Het heeft denk 2 dagen geduurd voor ze wat makkelijker werd. Daarna een periode gehad dat ze samen speelden/samen lagen etc. Was super blij! Maar zag dat Dust naar ons afstandelijk was en de kleine echt ontweek (liet zich gewoon bij haar eetbakje wegsturen).. Na een week of 3 sloeg dat om naar echt de baas spelen over de kleine. De kleine mocht niet in de buurt komen, samen spelen/liggen was echt niet meer mogelijk en zij begon het eten te jatten. Ze was in die weken ook echt heel erg saggo naar ons nog steeds. Inmiddels woont de kleine (Vixey) ongeveer 3 maanden bij ons en is Dusty weer als voor Vixey kwam. Ook spelen ze weer leuk samen. Samen liggen komt niet vaak meer voor, maar dat is niet erg zolang ze elkaar niet mijden.

Ik zou ze dus gewoon bij elkaar laten en er op letten dat je niet enkel de kleine aandacht geeft. Ik nam Dusty regelmatig apart om even te kroelen en spelen. Als ze zag dat Vixey niet in de buurt kon komen ontspande ze al snel namelijk dus dat ging prima. En laatste tip, heb veel geduld. Kees is al 3 dus zal wel even moeten wennen aan de kleine Kato. Hij is nog wel zo jong dat ik denk dat hij haar uiteindelijk als leuk speelmaatje zal gaan zien, maar dit kan dus wel even duren en ook van moment tot moment verschillen. Wilde je mijn verhaal toch even meegeven omdat ik echt begon te wanhopen toen Dust zo saggo werd.. We namen Vixey als maatje voor haar dus het was heel naar haar zo ongelukkig te zien. Maar zoals het nu gaat ben ik toch heel blij dat we deze keuze gemaakt hebben en dat ik niet overhaast opgegeven heb in die "baalmaand" van Dust

Heel veel succes en hoop dat het snel goed gaat!
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
keesenkato
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2018 22:33

Re: Kitten (poesje) in huis, 3-jarige kater bang

Bericht door keesenkato »

maliejane schreef: 26 nov 2018 16:24 Ik heb zelf van de zomer een kitten in huis genomen bij mijn kat van 1-jaar. De oudste, Dusty, was toen ook erg boos/bang/onzeker en zat enkel onder het bed en haar aaien was alleen mogelijk na goed mijn handen wassen. Het heeft denk 2 dagen geduurd voor ze wat makkelijker werd. Daarna een periode gehad dat ze samen speelden/samen lagen etc. Was super blij! Maar zag dat Dust naar ons afstandelijk was en de kleine echt ontweek (liet zich gewoon bij haar eetbakje wegsturen).. Na een week of 3 sloeg dat om naar echt de baas spelen over de kleine. De kleine mocht niet in de buurt komen, samen spelen/liggen was echt niet meer mogelijk en zij begon het eten te jatten. Ze was in die weken ook echt heel erg saggo naar ons nog steeds. Inmiddels woont de kleine (Vixey) ongeveer 3 maanden bij ons en is Dusty weer als voor Vixey kwam. Ook spelen ze weer leuk samen. Samen liggen komt niet vaak meer voor, maar dat is niet erg zolang ze elkaar niet mijden.

Ik zou ze dus gewoon bij elkaar laten en er op letten dat je niet enkel de kleine aandacht geeft. Ik nam Dusty regelmatig apart om even te kroelen en spelen. Als ze zag dat Vixey niet in de buurt kon komen ontspande ze al snel namelijk dus dat ging prima. En laatste tip, heb veel geduld. Kees is al 3 dus zal wel even moeten wennen aan de kleine Kato. Hij is nog wel zo jong dat ik denk dat hij haar uiteindelijk als leuk speelmaatje zal gaan zien, maar dit kan dus wel even duren en ook van moment tot moment verschillen. Wilde je mijn verhaal toch even meegeven omdat ik echt begon te wanhopen toen Dust zo saggo werd.. We namen Vixey als maatje voor haar dus het was heel naar haar zo ongelukkig te zien. Maar zoals het nu gaat ben ik toch heel blij dat we deze keuze gemaakt hebben en dat ik niet overhaast opgegeven heb in die "baalmaand" van Dust

Heel veel succes en hoop dat het snel goed gaat!
Heel fijn dat je je verhaal hebt verteld! Ik herken echt enorm veel hierin!

Kees mocht ik gisteren alleen aaien als ik mijn handen had gewassen, maar nu de dag bijna ten einde is en we de avond in gaan is hij eigenlijk best relaxt. Hij zit al dichterbij de deur waar Kato slaapt/speelt als we even iets anders moeten doen alleen is hij nog wel angstig. Toch onderneemt hij wel om héél voorzichtig om de hoek te spieken maar zodra ze dichtbij komt is het rennen!

Wel is hij richting mij alweer dezelfde lieve goedzak dat hij was. Hij komt naar mij toe om aangehaald te worden en geeft me weer uitgebreid kopjes en likt mijn gezicht weer ondanks dat ik de geur van Kato bij me draag 😃

Hij eet alweer 'normaal' in de keuken maar vind het nog wel prettig om te 'vluchten' in de slaapkamer/kledingkast, dus voor nu is dat best. Morgen nog een dag!
Plaats reactie