Nieuwe kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Nieuwe kitten

Bericht door KiwiNL »

De gladiool komt in ieder geval op dit lijstje voor: https://lossebloemen.nl/katten. Ik snap dat niet alle lijstjes 100% volledig kunnen zijn. Daarom kies ik ervoor om mijn katten alleen in aanraking te laten komen met 'eten' waarvan ik zeker weet dat het geen kwaad kan. Dat lijkt me voor jou ook verstandig, Piet, want ik lees te vaak dat je je kat dingen laat eten die niet goed voor haar zijn.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

Ik ga ervan uit, dat de neus van de kat beter is dan die van een mens en ze dat zelf kan ruiken. Een kat snuffelt overal aan, voordat ze gaat eten. Maar moet wel uitkijken bij een kitten. Mag haring wel, als ze volwassen is? Ik geef het niet bewust, maar ze zit soms bij mijn bord, als ik zit te eten.
Waar ik wel van schrik, is dat bolgewassen giftig zijn. Mijn vorige kat, volwassen heeft van de hyacint gegeten. Dat vond ik toen humor. Die bloem stond als tafel versiering.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Ja, de hyacint is ook giftig. Katten weten echt niet wat ze wel en niet mogen eten. Zeker bij planten is dat niet zomaar te "ruiken".

Onze haring is sterk gezout en bewerkt. Als je ze direct uit het water haalt mag de kat ze wel hebben maar de versie die wij eten lijkt me toch iets minder goed voor ze. Af en toe een klein stukje zal echter niet zo erg zijn. Maar ik zou het niet doelbewust voeren.

Koop wat sprotjes voor haar. Kun je dan in de diepvries doen en af en toe 1 of twee eruit halen. Lekker goedkoop en in grote hoeveelheden te krijgen op de Markt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

Heb verder alleen een kunstplant. Voer mijn kat bijna niet uit de hand. Anders komt ze naar me toe zodra er eetgeluiden zijn als een mes tegen een bord. Sprotjes staan op boodschappen lijst.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

En heb je al een afspraak om haar te laten castreren? Het is niet verstandig om te wachten tot ze krols wordt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

De een zegt dat dat eerst een keer moet de ander wat anders. Zal het de da vragen deze week.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

Er ligt hier een tandje op tafel. Had dus daar last van.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Lieselotje »

Ik heb de poes laten helpen met 4,5 mnd. Maar die heeft een broertje en die begon met oefenen dus daarom zijn ze vroeg geholpen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

Lieselotje schreef: 07 okt 2018 10:11 Ik heb de poes laten helpen met 4,5 mnd. Maar die heeft een broertje en die begon met oefenen dus daarom zijn ze vroeg geholpen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk
Leuk geformuleerd. Is ze nu nog slank? Soms hoor je dat ze erna dikker worden. Na de ingreep, niet na het oefenen dus. :grin:
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Nee, dat is een misvatting. Maar wanneer de poes is geholpen heeft deze tot 30% minder energie nodig. Daar moet je het voer op aanpassen. Als je dat niet doet kunnen ze iets dikker worden.

Tevens... En dit is heel belangrijk !!!
Bij elke krolsheid stijgt de kans dat uw poes op latere leeftijd melkkliertumoren zal ontwikkelen.
https://www.deblauweark.be/mijn-huisdie ... n-de-poes/

Eerst één keer krols laten worden is ook nergens voor nodig. Je verhoogt dan dus alleen maar het risico op melkkliertumorem op latere leeftijd.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten

Bericht door castratenkoor »

En de ingreep wordt groter na een krolsheid omdat de baarmoeder dan groter is en er vaak ook uit moet voor de zekerheid. Bij een jonge poes van 5-6 maanden hoeft de snee maar 1 - 1,5 cm te zijn. Ze krijgt dan 1 of 2 hechtinkjes en heeft er weinig last van. Doe je het later, na de eerste krolsheid (of zelfs vaker krols) dan wordt de snede veel groter.

Bovendien is het voor de poes dan veel ingrijpender omdat de hormonen dan al door haar lijf gieren. Doe je het op tijd dan weet ze niet wat ze mist zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Lieselotje »

Nee het is nog een lekker slank poesje. Lotje werd ooit met 8 mnd geholpen na haar krolsheid en die had een hangbuikje, net of daar teveel vel was. We zijn toentertijd op het advies van de da afgegaan. Nu is zoveel achterhaald. Ik zou haar dus lekker vroeg laten helpen, dat heeft ook het minste impact. Ze zijn na een dag al weer lekker hun ondeugende zelf.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

Ja, ik ga erachteraan, misschien wordt ze rustiger. ze klimt nu op ramen en maakt ventilatieroosters los. Heb gewoon geen tijd om verkeerde dingen te voeren. Ze werkt ook niet volgens de ARBO zie ik. Geen valbescherming enz.
Poekie, mei 2018.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Lieselotje »

Nou dat rustiger worden is hier niet het geval, ze blijven nu eenmaal kattenkwaad uithalen de kittens. Bij mij zijn ze nu 15mnd geweest, maar ze blijven zeer aktief.
bmwpiet schreef:Ja, ik ga erachteraan, misschien wordt ze rustiger. ze klimt nu op ramen en maakt ventilatieroosters los. Heb gewoon geen tijd om verkeerde dingen te voeren. Ze werkt ook niet volgens de ARBO zie ik. Geen valbescherming enz.
Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
bmwpiet
Panter
Panter
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 aug 2018 07:23
Locatie: Drechtsteden

Re: Nieuwe kitten

Bericht door bmwpiet »

Ze kan nu net bij de open kier van het dakraam. Genoeg om interessante dingen buiten te zien.
Poekie, mei 2018.
Plaats reactie