Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lucyenloui
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2018 22:08

Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Lucyenloui »

Mijn moeder heeft recent van een vriend een katertje (gecasteerd) van 1,5 in huis genomen, we hadden al een kitten (poes) van 5 maanden.

Toen mijn moeder de kat over heeft genomen heeft ze nooit gevraagd of de kater moet poezen kon zelf heb ik contact met hem opgenomen om wat info over de kat Monster te ontdekken. Blijkt dat hij weg moest om de reden dat hij niet met de poes ( 7 jaar )van zijn ex-eigenaar kon opschieten dit was voor mij een alarmpje kan dit fout gaat? Graag tips en advies!!

We hebben hem in een kamertje met héél veel speelgoed en een krabpaal met mooi vensterbank uit zicht, we hebben hun aan elkaars geur laten wennen voor een dagje en vandaag elkaar via kier van de deur laten ontmoeten.. vooral de poes ging flink tekeer de kater reageerde vrij relaxed en liep weg van de kitten.

Later op de dag heeft iemand de deur perongelijk open laten staan en is de kater ontsnapt en hebben ze elkaar gevonden ze blijven op een afstandje en de kater loopt weg en de kitten wil dan achter hem aan vliegen.

Wat moeten we doen en heeft iemand tips? Ik heb al wat onderzocht maar wil toch even ervaringen van mensen weten.
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Baya »

Ik zou de stappen voortzetten met de langzame kennismaking zo geef je de ander ook de kans rustig te laten wennen. Probeer het elke dag anders met een kwartiertje en bouw dat langzaam op en laat ze vooral elkaars geur ruiken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Rik »

Het langzaam wennen is meestal meer voor de oudere kater (Monster) dan voor je kitten. Je kitten is nog flexibel en kan vrij makkelijk aan een nieuwe situatie wennen. Ik lees uit je verhaal dat het met Monster dus eigenlijk al redelijk goed gaat. Die duikt niet onbesuisd op kitten. Misschien is dat ook omdat hij nog aan de nieuwe huis-situatie moet wennen. Wat gebeurd er als je ze gewoon hun gang laat gaan en kitten nadert Monster te dicht? Krijgt die dan gewoon een "rustige" mep. Of is het dan gelijk hommeles? Een beetje grommen, blazen en een mep uitdelen is in het begin helemaal niet erg. Dan weet kitten waar die aan toe is. Normaal gesproken zou je de situatie een beetje moeten "lezen" hoeveel spanning er hangt bij een ontmoeting. Maar dat is zonder ervaring wel lastig.

Als die spanning er wel hangt dan is het inderdaad verstandig om het langzaam en voorzichtig op te bouwen. Maar als er niet echt gevochten wordt dan zullen ze het uiteindelijk ook zelf uit moeten maken. En zeker in combinatie met een kitten van 5 maanden is dat veel makkelijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lucyenloui
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2018 22:08

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Lucyenloui »

Bedankt voor de reacties! Helaas is het niet goed afgelopen tussen de twee, na een maand konden ze nog steeds niet door dezelfde deur heen.

We hebben voor monster een fijn huisje gezocht en daar gaat het wel goed met hun eigen katten, was gewoon niet een goeie match helaas 😢
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Siris »

Wat jammer.

Ik weet verder niet hoe of wat, is moeilijk te beoordelen van af hier. :grin:
Maar een maand is te kort om te beoordelen of niet gelukt is. Gewenning kan wel maanden
of zelfs een jaar duren. Zolang het geen vechten is geweest. brommen en blazen, beetje achtervolgen hoort er bij.

Maar fijn dat Monster een fijn huisje heeft en het daar wel goed gaat.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Lucyenloui
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 mar 2018 22:08

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Lucyenloui »

Siris schreef: 07 jun 2018 10:57 Wat jammer.

Ik weet verder niet hoe of wat, is moeilijk te beoordelen van af hier. :grin:
Maar een maand is te kort om te beoordelen of niet gelukt is. Gewenning kan wel maanden
of zelfs een jaar duren. Zolang het geen vechten is geweest. brommen en blazen, beetje achtervolgen hoort er bij.

Maar fijn dat Monster een fijn huisje heeft en het daar wel goed gaat.

Ja dat had ik ookal van anderen gehoord maar het was echt vechterij dag in dag uit. We proberen het nu met een kitten, daar reageert ze hetzelfde op maar ze valt haar niet gelijk aan zoals bij monster
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Rik »

Ja, vechtpartijen moet je niet hebben. Dat is stressvol voor alle betrokkenen. Het was nog hoopvol omdat Monster van je kitten wegliep maar als het uiteindelijk toch tot vechtpartijen is gekomen dan is dit het beste. Fijn dat je een goed huisje voor Monster gevonden hebt.

Wat je kitten overigens doet is uitdagen tot spelen. Niet echt aanvallen om te vechten. Een kitten van (wat is ze nu) 7/8 maanden wil spelen. Maar ik denk dat je kitten niet echt meegekregen heeft hoe ze dat moet doen. Misschien (te) vroeg uit het nest of te weinig stimulans uit het nest meegekregen. Een ander kitten kan daar overigens wat beter mee overweg dan een wat oudere kat (zoals Monster met 1,5 jaar). Hopelijk gaat het dus deze keer beter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kater 1,5 jaar bij kitten van 5 maanden

Bericht door Siris »

Waarschijnlijk heeft het ook niet geholpen dat je kat toen der tijd nog niet geholpen was.

En wat is vechten? Kittens kunnen heel hard spelen waarbij het vechten lijkt, maar gewoon spelen is.
Ik hoor vaak mijn kat vecht en dan zie ik het filmpje en is het gewoon weg spelen.

Ik ga eens kijken of ik een filmpje kan plaatsen hier, vanavond of van de week.

Van mijn 2 jonge katers die aan het spelen zijn.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Plaats reactie