Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Rik »

Oeii, ik hoop dat hij er geen klachten van heeft gekregen en dat hij nu op een optimaal gewicht is.
Gelukkig was ik er met het gewicht van Bono op tijd bij. Ik hou hem nu stabiel tussen 5,5 en 6 kg.
Serieus? Op het andere forum deden mensen gemeen tegen mij, omdat ik haar “te vaak” geweekte brokjes gaf en dus niet aan haar tanden dacht. :lol:
Wat betreft het voer kun je even de post lezen die ik nét in een ander topic geplaatst heb. Natvoer (kwalitatief goed natvoer) is gewoon beter dan brokken.
Lees ook dit eens: http://www.littlebigcat.com/health/does ... the-teeth/
en dus de link uit dat andere topic: http://www.kattenoppasdespindokter.nl/b ... tenvoeding
Wat is af en toe? Ik geef haar soms wel eens kippenvleugeltjes (is dat goed?), maar die brengt ze dan overal mee naar toe om te eten (zelfs voor haar kattenbak!) waardoor ze de hele kamer vies maakt. :roll:
Ik geef 2/3 keer per week een eendagskuiken en/of kippennekje. Daar kunnen ze lekker hun tanden in zetten. Ze zijn er ook geweldig dol op. Het meeslepen... tsja... je hebt een kat... je zou het kunnen beperken door een aantal deuren dicht te doen. Overigens wordt dat wel minder wanneer ze een rustig plaatsje gevonden heeft om te smikkelen.
Het natvoer uit de supermarkt heeft mijn moeder gekocht, dus die wil ik geleidelijk benutten. Ik begrijp nu alleen nog steeds niet of ik voor haar aparte (kwalitatief) natvoer moet halen of dat ik de brokjes gewoon kan weken in warm water?
Natvoer is vele malen beter dan brokjes. Zoals je in dat andere topic kan lezen (inclusief de genoemde links) hebben brokjes ingrediënten die een kat niet nodig heeft. Dan kun je het wel gaan weken maar de ingrediënten blijven hetzelfde. Het beste is dus gewoon kwalitatief goed natvoer (eigenlijk eerst Barf en KVV en dan kwalitatief natvoer maar als je gewoon begint met goed natvoer dan zit je al zoveel beter dan de brokjes).
Sorry, mijn dierenarts heeft dat niet gezegd. Hij schatte alleen in dat ik in januari moest langskomen. Hij zei dat met elke krolsheid de stofjes ophoopten en dat ik Pamuk dus vroeg moest laten castreren, maar hij zei niet precies wanneer (voor of na, of tijdens).
Castratie bij poes doe je eigenlijk gewoon op 6 maanden. Indien je een poes en kater hebt kun je het ook op 4 maanden doen. Wachten op de eerste krolsheid brengt alleen maar extra risico's met zich mee. Als de poes echt krols wordt is het maar de vraag of de DA haar wil castreren (omdat er dan doorgaans meer bloed/doorbloeding bij komt kijken). Een krolsheid vergt ook veel van het lichaam en brengt het risico van baarmoederontsteking en melkkliertumoren met zich mee. Wachten heeft eigenlijk totaal geen voordelen dus je doet het er eigenlijk altijd voor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Rik schreef: 08 dec 2017 10:10 Gelukkig was ik er met het gewicht van Bono op tijd bij. Ik hou hem nu stabiel tussen 5,5 en 6 kg.
Blij om dat te horen!
Rik schreef: 08 dec 2017 10:10 Ik geef 2/3 keer per week een eendagskuiken en/of kippennekje.
Ik wil het ook wel proberen. :grin:
Mag ik vragen van waar je het koopt (online?) en moet ik de maaltijden voor die dag dan aanpassen of kan dit gewoon als een extraatje gegeven worden?
Rik schreef: 08 dec 2017 10:10 Natvoer is vele malen beter dan brokjes. Zoals je in dat andere topic kan lezen (inclusief de genoemde links) hebben brokjes ingrediënten die een kat niet nodig heeft.
Bedankt voor al de links! Ik zal ze allemaal even doorlezen en dan binnenkort overstappen op kwalitatief goed natvoer.
Rik schreef: 08 dec 2017 10:10 Castratie bij poes doe je eigenlijk gewoon op 6 maanden. (...) Wachten heeft eigenlijk totaal geen voordelen dus je doet het er eigenlijk altijd voor.
Ik zit deze paar weken wat krapjes, maar ik zal alvast de dierenarts bellen en vragen wanneer ik langs kan komen. Hopen dat ik dan niet te laat ben...
Edit: we dachten er eigenlijk ook over na of we één keer een nestje kittens wilden... en haar daarna lieten castreren. Maar we hebben dus niet zo lang om erover na te denken, wat vind jij ervan? Te veel nadelen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Rik »

Yuraine schreef: 08 dec 2017 14:20 Ik wil het ook wel proberen. :grin:
Mag ik vragen van waar je het koopt (online?) en moet ik de maaltijden voor die dag dan aanpassen of kan dit gewoon als een extraatje gegeven worden?
Ik geef het als extraatje. Ik zat op 3x per dag eten geven maar met KVV kwam dat wat ongelukkig uit want de worsten zijn meestal 250 of 500 gram. De 500 gr sneed ik door midden (dus had ik 250 gram) maar dat is wat ongelukkig voeren. Dus gaf ik die meestal in 2 keer en dan kregen ze 125 binnen over 2 maaltijden en gaf ik voor slapen gaan nog eens 62,5 gram. Maar ik heb gemerkt dat Yuna een beetje bol aan de zijkant begint te worden :lol: Dus ik moet ergens gaan minderen. Gisteren hebben ze dus een eendagskuiken als maaltijdvervanging gehad.

Het is een beetje een kwestie van kijken en spelen met de maaltijden en hoeveelheden wat het beste bij jou past.
Ik zit deze paar weken wat krapjes, maar ik zal alvast de dierenarts bellen en vragen wanneer ik langs kan komen. Hopen dat ik dan niet te laat ben...
Gewoon zo snel mogelijk laten doen als dat het jou uitkomt, dan komt het wel goed.
Mocht ze toch krols worden dan is dat geen onoverkomelijke ramp (maar liever niet natuurlijk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door KiwiNL »

Yuraine schreef: 08 dec 2017 14:20 Edit: we dachten er eigenlijk ook over na of we één keer een nestje kittens wilden... en haar daarna lieten castreren. Maar we hebben dus niet zo lang om erover na te denken, wat vind jij ervan? Te veel nadelen?
Lees dan eerst dit topic even: viewtopic.php?f=29&t=8939. Of dit: viewtopic.php?f=29&t=17732
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Lieselotje »

Ik krijg toch zo een raar gevoel met dit vragentopic
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Rik schreef: 08 dec 2017 14:32 Het is een beetje een kwestie van kijken en spelen met de maaltijden en hoeveelheden wat het beste bij jou past. (...) Gewoon zo snel mogelijk laten doen als dat het jou uitkomt, dan komt het wel goed.
Ik moet even zeggen dat ik Yuna een prachtige naam vind! :eangel:

Bedankt voor al je hulp, Rik! Het was heel overzichtelijk.
Op naar een gezondere en gelukkigere Pamuk! :grin:
KiwiNL schreef: 08 dec 2017 14:39 Lees dan eerst dit topic even: viewtopic.php?f=29&t=8939. Of dit: viewtopic.php?f=29&t=17732
Bedankt. Ik zie er waarschijnlijk toch van af, omdat ik niet wil dat ze pijn lijdt en kans heeft op aandoeningen.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Lieselotje schreef: 08 dec 2017 14:54 Ik krijg toch zo een raar gevoel met dit vragentopic
Om eerlijk te zijn, is het ook wat raar. Maar ik ben veel geholpen.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Lieselotje »

Dat is fijn Yuraine, veel plezier samen me Pamuk!
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Bedankt Lieselotje!
Plaats reactie