Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Lieselotje »

Ik heb zelf 2 kittens en geef ze ook natvoer als hoofdmaaltijd zo ongeveer 25 gr 4x daags en er staan brokjes die de een wel eet en de andere iets minder.
Ik borstel af en toe maar niet wekelijks.
Ik heb zelf begrepen dat kittens 4x per dag minimaal eten en hier vragen ze er ook om. Haartjes is normaal dat ze die verliezen.
Ik weeg ze op een digitale personen weegschaal die geeft het tot op de gram aan.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

KiwiNL schreef: 07 dec 2017 19:54 Ik neem liever het zekere voor het onzekere en ga mijn kittens gewoon met de keukenweegschaal wegen. En natuurlijk de brokjes, zodat ik ook in de gaten kan houden hoeveel ze eten.
Ik begrijp het. Ik zal dan eens de prijzen van de keukenweegschalen in de gaten houden. Wie weet vind ik een mooi afgeprijsde voordat ze gecastreerd wordt. :grin:
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Cerna schreef: 07 dec 2017 19:48 Ik vind juist dat natvoer de hoofdmaaltijd zou moeten zijn (...).
Waarom dan precies? Omdat er een hooggehalte water in zit? Als dat zo is, kan ik de brokken ook in warm water weken en het als een warm maaltijd opdienen. Dat vindt Pamuk erg lekker!
À propos, ik geef mijn kat soms ook vers voer, zoals kip (zonder kruiden).
Cerna schreef: 07 dec 2017 19:48 Katten die binnen leven hebben geen echte voor- en najaarsrui want waarom zouden ze een winterjas kweken wanneer het lekker warm in huis is?
Oh ja, natuurlijk. Ik raakte even in de war, mijn excuses.
Cerna schreef: 07 dec 2017 19:48 (...) Milka die een hele dikke vacht heeft, gaat eens in de zes weken naar de kattenkapper omdat zij het niet toestaat dat ik haar aai.
Mijn kitten vindt het vaak ook niet fijn om geaaid/aangeraakt te worden... Zou de kattenkapper iets aan Pamuk’s haren kunnen doen? Want ik vind dat vliegende haar toch wel vreemd en soms irriterend, vooral voor de anderen in huis: doordat er één kleddingstuk met wat (onzichtbare) kattenhaar de wasmachine in gaat, krijgt iedereen wat haartjes op zijn kleren.
Ik vind dat mijn kitten een dikke vacht heeft, maar ik weet niet zo zeker wat een ondervacht inhoudt. Stel ze heeft nauwelijks ondervacht, waar komt al dat haar dan vandaan? Ze blijft losse haartjes achterlaten, zelfs kort nadat ik haar goed geborsteld en met kattenshampoo gewassen heb. :(
Laatst gewijzigd door Yuraine op 07 dec 2017 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door pinguin »

Hier ook o.a een kitten rond lopen die krijgt alleen brok onbeperkt en zo nu en dan natvoer. Wel grote drinkbakken staan en hij drinkt graag als ik klaar ben met douchen.

Wat betreft de keuken weegschaal ik weeg Simba op de gewone weegschaal. Voer wil ik uit nieuwsgierigheid wel eens weten masr ik gebruik hem vooral voor mijzelf eigen eten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door pinguin »

Haren horen bij katten en wassen waarom zou je dat doen? Ze kunnen zich zelf prima schoon houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Pamuk »

Yuraine schreef: 07 dec 2017 18:12 Ik las één keer dat brokken lang houdbaar zijn mits het goed afgesloten blijft en daarna heb ik er helemaal niet meer over nagedacht... Ik twijfelde er niet over, omdat het droogvoer is, maar ik denk wel dat het klopt wat je zegt.
Heb jij het zelf wel eens meegemaakt of van iemand gehoord?
Ik heb zelf Royal Canin gebeld, prijs per 1kg verschilt nogal wat als je 10kg koop i.p.v. 400gr, maar daar werd mij verteld als de verpakking eenmaal open is dan moet het eigenlijk binnen maand op, hoe goed je ook probeert lucht dicht te krijgen.

Yuraine schreef: 07 dec 2017 20:04 Ik begrijp het. Ik zal dan eens de prijzen van de keukenweegschalen in de gaten houden. Wie weet vind ik een mooi afgeprijsde voordat ze gecastreerd wordt. :grin:
Wij hebben keukenweegschaal van Inventum thuis, die gaat maar tot 3kg, omdat onze Pamuk straks meer dan 3kg gaat wegen heb ik een keukenweegschaal bij Aliexpress besteld die tot 7kg gaat. Ik had het 20 november besteld en het kwam vandaag binnen, ik moet zeggen dat het best goed uit ziet voor €9 inc. verzendkosten.
Link: https://www.aliexpress.com/item/Brand-P ... 0.0.NUreih
Het is niet erg groot maar je kan een dienblad opzetten en dan wegen, wij geven Pamuk wat lekkers tijdens wegen zodat ze rustig blijft.
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door KiwiNL »

Wassen? Mijn vorige kat is bijna 20 geworden en die heb ik welgeteld nul keer gewassen. Zolang ze niet in vieze drek hebben liggen rollen lijkt dat me echt niet nodig.

En die paar haren horen er gewoon bij, je kunt nu eenmaal niet met een kat in huis samenleven zonder ooit haar op je kleding te krijgen. Als dat een groot bezwaar is had je beter voor een Sphynx of zo kunnen kiezen.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

pinguin schreef: 07 dec 2017 20:26 (...) en wassen waarom zou je dat doen? Ze kunnen zich zelf prima schoon houden.
KiwiNL schreef: 07 dec 2017 21:18 Wassen?
Ja, wassen.
Ik was haar niet vaak, dus het wassen brengt geen nadelen met zich mee. Wel voordelen door de kattenshampoo: het voorkomt roos en neemt jeukvorming weg, het lost het verhaarprobleem deels op, het neemt de ongewenste kattenlucht weg en geeft glans en vitaliteit aan de vacht.
Na een tijdje ruikt ze wel wat vies en soms stinkt haar achterste of blijft er iets aan haar vacht plakken. Een kat kan beter ruiken, dus dat haar achterste stinkt, stoort haar misschien ook wel. Waarom zou ik haar dan niet wassen? Ze vindt het geen horror en lijkt zo juist op te knappen. :grin:
KiwiNL schreef: 07 dec 2017 21:18 Als dat een groot bezwaar is had je beter voor een Sphynx of zo kunnen kiezen.
Ik heb er geen groot bezwaar tegen. Bovendien heb ik ook niet voor haar “gekozen”. Ik heb haar in huis genomen, omdat ze anders op straat zou worden gezet.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Pamuk schreef: 07 dec 2017 21:01 (...) als de verpakking eenmaal open is dan moet het eigenlijk binnen maand op, hoe goed je ook probeert lucht dicht te krijgen.
Bedankt voor het informeren. Als het echt zo blijkt te zijn na een paar maanden, dan koop ik geen grote verpakkingen meer. Dan ga ik voor de 1,5kg of de 2kg (de 2kg volwassen Biofood kreeg ze binnen twee maanden op).
Pamuk schreef: 07 dec 2017 21:01 (...) bij Aliexpress besteld die tot 7kg gaat. Ik had het 20 november besteld en het kwam vandaag binnen, ik moet zeggen dat het best goed uit ziet voor €9 inc. verzendkosten.
Oh ja, AliExpress! Daar had ik even niet aangedacht. Bedankt voor het linkje! Het ziet er gewoon als een normale uit.
Hoe vaak weeg jij Pamuk?
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Lieselotje schreef: 07 dec 2017 19:57 Ik heb zelf 2 kittens en geef ze ook natvoer als hoofdmaaltijd zo ongeveer 25 gr 4x daags (...).
Dus één pakje (100 gram) voor een hele dag? Dat lijkt me wel redelijk. Welk merk natvoer geef je ze en is dat met gelei of saus?
Lieselotje schreef: 07 dec 2017 19:57 Ik heb zelf begrepen dat kittens 4x per dag minimaal eten en hier vragen ze er ook om.
Katten eten van nature meer dan twaalf keer per dag, dus het is wel normaal dat de kittens erom vragen.
Ik gaf mijn kitten normaal gesproken ook natvoer als hoofdmaaltijd en dit dan vier keer per dag ca. 50 gram (ze at ernaast geen brokjes), maar het is van de supermarkt, dus ik geloof niet dat het al te gezond is en ik het haar vaak moet geven.
Cerna

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Cerna »

Cerna schreef: 07 dec 2017 19:48 ........ omdat zij het niet toestaat dat ik haar aai.
Moet zijn "dat ik haar kam". Ze vindt het juist heerlijk om geaaid te worden :smile:

Waarom die aversie tegen natvoer? Je geeft het inderdaad vanwege het vocht en om de kat een gevarieerde maaltijd aan te bieden. Jij wilt ook niet iedere dag brood met kaas.
En mocht het onverhoopt gebeuren dat ze een keer pilletjes moet dan lust ze natvoer en kun je het daar doorheen mengen mocht ze een lastige pillenslikker zijn.
Ik geef als natvoer Gourmet mousse en diamant, Porta 21 en Applaws (via Zooplus) en 1x per week runderhart.

Je schrijft dat een kat van nature meer dan 12x per dag eet. Dan is het toch heel onlogisch om een kat maar 2x per dag brokjes aan te bieden?

Ik heb 40 jaar katten en nog NOOIT een kat gewassen. Een kat is een proper dier en kan zichzelf uitstekend schoonhouden. Waarom zou je haar die stress aandoen?
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Cerna schreef: 08 dec 2017 00:18 Moet zijn "dat ik haar kam". Ze vindt het juist heerlijk om geaaid te worden :smile:
Oh, de mijne af en toe, maar krijgt er al snel genoeg van.
Cerna schreef: 08 dec 2017 00:18 Waarom die aversie tegen natvoer?
Ik heb er geen aversie tegen. Ik begreep alleen dat je twee hele zakken natvoer geeft naast de brokken die ze eet, maar ik neem aan dat dat niet zo is? Mijn kat eet de brokken gewoon achter elkaar op, net zoals een gewone maaltijd, dus als ik onbeperkt brokken zou aanbieden, zou ze die eten wanneer ze maar zin heeft en het natvoer zou ze ook eten, ook als ze eigenlijk al vol zit, gewoon omdat ze het lekker vindt. Dit hele proces zou ervoor zorgen dat ze te dik wordt.

Ik weekte haar brokjes een weekje geleden heel vaak voor een lange tijd, maar dat doe ik niet meer zo vaak, omdat ik wil dat ze een tijd weer goed kauwt om sterke tanden te krijgen.
Cerna schreef: 08 dec 2017 00:18 En mocht het onverhoopt gebeuren dat ze een keer pilletjes moet dan lust ze natvoer en kun je het daar doorheen mengen mocht ze een lastige pillenslikker zijn.
Ik heb drie keer pillen in haar bekje gegeven en dat ging goed. Mocht het de volgende keer niet goed gaan, dan zegt ze echt geen nee tegen natvoer. Ze houdt ervan!
Cerna schreef: 08 dec 2017 00:18 Je schrijft dat een kat van nature meer dan 12x per dag eet. Dan is het toch heel onlogisch om een kat maar 2x per dag brokjes aan te bieden?
Ik vind het onlogisch, maar “de hele dag onbeperkt brokjes” vind ik ook onlogisch.
Ik geef haar drie à vier keer per dag eten. Nu geef ik haar per maaltijd de hoeveelheid brokjes waarmee ze vol zit en het laatste maaltijd geef ik haar geweekte brokjes.
Cerna schreef: 08 dec 2017 00:18 Waarom zou je haar die stress aandoen?
“Stress”? Volgens mij begrijp je iets verkeerd. Mijn kat vindt water best wel leuk, als het maar niet in haar gezichtje komt. Eén keer kwam ze zelfs onder het water staan toen ik haar kattenbak aan het wassen was in de douche.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Rik »


Yuraine schreef:Gaat de overblijvende kattengrit niet na een tijdje wat stinken door de kleine restjes ontlasting die soms achterblijven?
Zolang het grit goed zijn werk doet blijven er geen kleine restjes ontlasting over. Ik had een keer een goedkopere budget zak grit gekocht en daar viel er van de klonten steeds wat af bij uitscheppen. Ja, dan is dat natuurlijk niet lekker. Maar daar heb ik met biocats classic geen last van.

Maar als je het een fijn gevoel vindt om hem vaker schoon te maken dan moet je dat natuurlijk ook gewoon doen. Maar het soort grit kan dus heel veel verschil maken.

Kat wassen... heb ik ooit één keer moeten doen toen Bowy nog een kitten was. Ze was (toen we samen ergens op een huis aan het passen waren) achter de verwarmingsbuis vast komen te zitten en zichzelf ondergepoept. Maar verder nooit. Normaal is het bij een kat ook niet nodig omdat die vanuit huis uit heel hygiënisch zijn. Ook hun achterste zouden ze normaal zelf goed bijhouden. Maar goed, als ze zich zonder moeite en stress een beetje laat wassen is dat geen probleem.

Indien ze geen maat weet te houden met onbeperkt brokjes aanbieden dan moet je dat ook niet doen. Bij Bono was dat ook op 5 maanden het geval. En hij begon snel te zwaar worden (en woog op 7/8 maanden 5kg).

Van brokjes worden de tanden niet "sterk". Het is een fabeltje (in stand gehouden door brokjesfabrikanten en da's) dat brokjes goed voor de tanden is. Natvoer is dat ook niet maar het voordeel van natvoer is dan dat ze voldoende vocht binnen krijgen. Goed voor de tanden is barf (vers vlees en bot). Geef haar af en toe een eendagskuiken en kippennekjes. Dat is goed voor de tanden.

Natvoer/brokjes uit de supermarkt. Tsja, dat zijn de mindere merken. Begrijp me niet verkeerd... er zijn genoeg katten groot en oud mee geworden. Mijn Bowy is 20 jaar geworden op Felix natvoer. Maar er zijn zoveel betere merken voor een kat. Eigenlijk is vers vlees (barf of KVV) het beste omdat dat het dichtste bij de natuurlijke prooi van de kat komt. En verder heb je kwalitatief natvoer en brokjes met hoog vleesgehalte. Het is een hele materie op zichzelf, dat kattenvoer.

Castratie. Ik ben het niet eens met DA. Afwachten tot je de eerste symptomen van krolsheid ziet om dan te gaan castreren... dan ben je te laat.
In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, merk je bij hele jonge katten vaak niet dat ze al krols zijn. Je kunt echt niet wachten totdat je de krolsheid opmerkt.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... rd-worden/

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Rik schreef: 08 dec 2017 01:28 Zolang het grit goed zijn werk doet blijven er geen kleine restjes ontlasting over. (...) Maar het soort grit kan dus heel veel verschil maken.
Ja, dat zal het dan vast zijn. Als ik de kattenbak vaker verschoon, dan zullen we er verder geen last van hebben, geloof ik.
Rik schreef: 08 dec 2017 01:28 Indien ze geen maat weet te houden met onbeperkt brokjes aanbieden dan moet je dat ook niet doen. Bij Bono was dat ook op 5 maanden het geval. En hij begon snel te zwaar worden (en woog op 7/8 maanden 5kg).
Oeii, ik hoop dat hij er geen klachten van heeft gekregen en dat hij nu op een optimaal gewicht is.
Rik schreef: 08 dec 2017 01:28 Van brokjes worden de tanden niet "sterk". Het is een fabeltje (in stand gehouden door brokjesfabrikanten en da's) dat brokjes goed voor de tanden is.
Serieus? Op het andere forum deden mensen gemeen tegen mij, omdat ik haar “te vaak” geweekte brokjes gaf en dus niet aan haar tanden dacht. :lol: Toen dronk ze nauwelijks water, maar dat is wel helemaal veranderd. Ze drinkt zoveel (rond de 100 en 120 ml) dat ik van plan ben om nog een drinkbakje te halen voor als ik laat thuis kom.
Rik schreef: 08 dec 2017 01:28 Goed voor de tanden is barf (vers vlees en bot). Geef haar af en toe een eendagskuiken en kippennekjes.
Wat is af en toe? Ik geef haar soms wel eens kippenvleugeltjes (is dat goed?), maar die brengt ze dan overal mee naar toe om te eten (zelfs voor haar kattenbak!) waardoor ze de hele kamer vies maakt. :roll:
Rik schreef: 08 dec 2017 01:28 Natvoer/brokjes uit de supermarkt. Tsja, dat zijn de mindere merken. Begrijp me niet verkeerd... er zijn genoeg katten groot en oud mee geworden. (...) Eigenlijk is vers vlees (barf of KVV) het beste omdat dat het dichtste bij de natuurlijke prooi van de kat komt. En verder heb je kwalitatief natvoer en brokjes met hoog vleesgehalte.
Ja, dat weet ik heel goed. De buitenkatten van mijn oma leven half op de mindere merken en de oudste is nog steeds in leven!
Het natvoer uit de supermarkt heeft mijn moeder gekocht, dus die wil ik geleidelijk benutten. Ik begrijp nu alleen nog steeds niet of ik voor haar aparte (kwalitatief) natvoer moet halen of dat ik de brokjes gewoon kan weken in warm water? Zelfs als ik na het weken het water er half in laat, drinkt ze het op als een soort soepje.
Rik schreef: 08 dec 2017 01:28 Castratie. Ik ben het niet eens met DA. Afwachten tot je de eerste symptomen van krolsheid ziet om dan te gaan castreren... dan ben je te laat.
Sorry, mijn dierenarts heeft dat niet gezegd. Hij schatte alleen in dat ik in januari moest langskomen. Hij zei dat met elke krolsheid de stofjes ophoopten en dat ik Pamuk dus vroeg moest laten castreren, maar hij zei niet precies wanneer (voor of na, of tijdens).
Cerna

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Cerna »

Ik ga hier niet meer reageren.
Je stelt vragen, maar vervolgens doe je toch wat jezelf het beste vindt. Stel dan geen vragen!
Plaats reactie