Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Yuraine

Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Hallo lieve kattenliefhebbers! :grin:

Ik ben nieuw op dit forum en heb een paar vragen betreffende de voeding, kattenbak en haaruitval van mijn kitten. Ik heb alles in één onderwerp geplaatst, omdat dit mij handiger leek. Sorry als ik daarmee verwarring breng, admin.

Informatie over Pamuk, de kitten:
- poes
- ca. 6 maanden
- ca. 2,4 kilogram
- korthaar
- Huis-, Tuin- en Keukenkat

SORRY VOOR DE LANGE EN MISSCHIEN DOMME VRAGEN. De kopjes zeggen eigenlijk alles. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

1. Hoe schat ik het gewicht van brokjes?
Mijn kitten mag rond de 75 gram brokjes per dag krijgen. Ze krijgt nu drie keer per dag eten, dus moet ik haar rond de 25 gram brokjes per maaltijd geven. Ik ben een amateur wat betreft inschatten, dus ik heb echt geen idee wat 25 gram is... Eén handje vol? Dat lijkt me best weinig! Met de hoeveelheid die ik haar nu geef, blijkt ze vaak nog honger te hebben.
Omdat ik een zak van tien kilogram heb, schep ik de brokjes met een plastic eetlepeltje. Heeft iemand enig idee hoeveel eetlepeltjes brokken ongeveer 25 gram is?
Ter informatie: ze krijgt IAMS Pro Active & Health Kitten & Junior.

2. Wanneer moet de kattenbak ververst worden?
Ik “verschoon” de kattenbak iedere dag ‘s avonds en als ik het vergeet, doe ik het de volgende dag ‘s ochtends of ‘s middags.
De kattenbak ververs ik wanneer een pak (zes liter) kattenbakvulling leeg is, deze is na ongeveer twee weken op.
Ik gebruik geen kattenbakzakken, maar gewone vuilniszakken, waarmee ik moet knutselen zodat ze passen.
Is het goed dat ik de kattenbak om de week ververs of kan de kattenbakvulling eigenlijk langer mee?
Ter informatie: ik gebruik klontvormende kattenbakvulling van de supermarkt. Tips hierover zijn ook welkom.

3. Hoe ga ik om met de haaruitval van mijn kat?
Mijn kitten heeft, naar mijn mening, redelijk veel haaruitval. Wanneer mijn kitten ergens overheen loopt, bijvoorbeeld mijn laptop, blijven er gelijk twee haartjes achter. Zo nu en dan vliegt er ook een klein bosje haren (bestaande uit ca. vijf haartjes) in de lucht. Vaak zie ik zelfs de losse haartjes op haar vacht zitten, die rondvliegen wanneer ik haar aai. Om haren op mijn kleren te voorkomen, is het eerste wat ik doe wanneer ik thuis kom mijn pyjama aantrekken.
Ik borstel mijn kitten één keer in de week of eventueel om de week (internet: te vaak kammen kan haaruitval bevorderen). Het kammen vindt ze helaas niet leuk, dus ik heb angst dat ze door het kammen juist stress krijgt en zo meer haren verliest.
Ik heb vaak wat gelezen over de Furminator, maar ik ben bang voor de nadelen hiervan. Ik wil niet de huid van mijn kitten onbewust beschadigen met een ingebouwde scheermes.
Wat kan ik tegen al dit haaruitval doen? Is dit verschijnsel normaal of moet ik even bij de dierenarts langs?
Ter informatie: ze ligt niet (meer) in de buurt van de verwarming.

Bedankt voor het lezen!

Yuraine
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Pamuk »

Hallo naamgenoot (onze kitten dan), welkom op het forum!

Ik kan je niet helpen met andere dingen want ik ben ook een leek. Maar wegen van brokjes doen we hier met een keukenweegschaaltje, even haar bak op de keukenweegschaal en dan op tarra drukken en dan brokjes in de bak doen. Zakken van 10kg voor een kitten is wel veel moet ik zeggen, want na paar maanden gaat de smaak en geur weg en ze vinden het niet meer lekker.

Onze Pamuk heeft bijna geen haaruitval maar dat kan per ras verschillen natuurlijk, wij kamen ook een keer in de week maar zonder stress, ze vindt het best lekker namelijk.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door pinguin »

1 domme vragen bestaan niet.


Eten kan je overwegen gewoon onbeperkt geven. Als je toch wil weten hoeveel brokken je geeft koop een keuken weegschaal die weegt tot op de gram nauwkeurig.


Als je klontvormend gebruikt is 2 keer per dag de drolletjes en plasjes er uit scheppen genoeg hoe vaak je hem moet verschonen helemaal is erg persoonlijk. 

Ik doe het 1 keer per maand.


Furminator zou ik niet doen en borstelen daar moeten ze aan wennen niet dwingen. 

Ik ben nog niet begonnen met borstelen van het kitten laat hem wennen aan de borstel door hem tussen het speelgoed te leggen. 



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Dinky »

Aantal vragen is niet verwarrend, de aam van het kitten wel ;-) :lol:

1. Hier heb ik bij de brokjes een plastic bakje gekregen dat ik gebruik met afwegen. Dit bakje zet ik op keukenweegschaal, weeg de brokjes en gooi de brokjes daarna in de voerbak (tot voor kort gaf ik onbeperkt maar onze poes was duidelijk te dik geworden dus nu wegen we het strikt af :icon_shifty: ).
Mijn advies is dan ook om te kijken naar de poes en niet te angstig te zijn om teveel te geven op een leeftijd van 6 maanden ;-)

2. Ik schep de bak hier dagelijks 1 keer uit en vul de bak regelmatig bij zodat er mooie laag in zit. Kattenbak zakken of vuilniszakken gebruik ik niet, die heb je dan op de bodem? Door de laag grit van ik denk 10 cm komt het hier zelden op de bodem.

3. Haaruitval gaat hier met periodes. In verhaarperiode (dan heb je hand met aaien vol haren, niet de paar zoals jij beschrijft) wil ik wel eens de slickerborstel pakken om ergste eraf te halen. Ook een rubber noppenborstel (of noppenhandschoen) of een licht vochtig washandje kunnen helpen ergste losse haren eruit te halen.

Is pamuk ook al gecastreerd? Want daar heeft ze nu wel de leeftijd voor ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

1. Eigenlijk kan ik van harte adviseren een digitale keukenweegschaal te kopen. Die dingen kosten maar €15 tot €20 en zijn per gram af te lezen. Je zult er heel veel plezier van hebben. Als je het bakje erop zet en het ding aanzet dan kun je er brokjes in gooien en zie je precies hoeveel je geeft. Dat is voor e.v. natvoer ook heel handig. En ook kun je er een grote plastic kom op zetten en Pamuk zelf wegen. Ik heb mijn kittens tot 12 maanden wekelijk gewogen. (alleen was Bono met 8 maanden zwaarder dan 5 kg waardoor dat wegen op de keukenweegschaal niet meer ging bij hem, want die gaat maar tot 5kg)

Maar verder is het, zeker tot de castratie, wel zo dat je haar gewoon onbeperkt brokjes aan mag bieden (tenzij ze natuurlijk geen maat kan houden).

2. Hier zorg ik er ook voor dat ik een echt ruimte hoeveelheid grit in de bak heb zitten. Zolang het echt een goede laag is kan de plas n.l. nooit op de bodem komen. Daardoor schep je eigenlijk altijd (met goed klonterig grit) hele klonten uit de bak. Je kunt ervoor kiezen om om de zoveel tijd de gehele bak te verschonen maar als het klonten goed zijn werk doet dan is dat niet zo vaak nodig.

3. Hier eigenlijk weinig last van veel haaruitval. Nou ja, dat vind ik dan :) Eind vorig jaar wel wat bij Bono. Maar dat is dus inderdaad met periodes. Gewoon je handen licht vochtig maken en lekker met haar kroelen helpt ook al om veel loszittende haren eruit te krijgen. Ik heb ooit een keer een Pet+Me (zie ook introfilmpje) gekocht die ook goed zijn werk doet maar die gebruik ik op het moment zelden. (Hee, ik zie dat pet+me nu furbliss geworden is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Cerna »

Ik weeg de brokjes nooit af en bij een kitten hoeft dat sowieso niet. Een kitten is nog in de groei en verbruikt heel veel energie dus moet onbeperkt brokjes kunnen eten en minimaal 2x per dag wat natvoer.
Ik weet dat Royal Canin een maatbeker heeft (mocht je toch willen afwegen). Even bij je dierenarts informeren want hij wordt alleen geleverd bij dierenartsbrokjes (maar ik denk dat het geen probleem is wanneer je andere brokjes geeft).

Wij hebben vier katten en zelfklontend grit. Drie keer per dag haal ik de onlasting eruit en ik maak de twee bakken 1x per maand helemaal schoon.
Eén kitten maakt nog niet zoveel vies dus dan kun je hééél lang met het grit doen :smile:

Een kat verhaart het hele jaar door en wat jij verharen noemt, is heel normaal. Meestal verliest een kat in het voor- en najaar de meeste haren en dan zou je kunnen borstelen om het proces te versnellen, maar niet met een furminator. Vaker borstelen vind ik niet nodig bij een HTK-kat.
Je zou zo nu en dan even met een vochtige hand over de vacht kunnen gaan. Dat haalt ook al heel veel losse haren weg.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Pamuk schreef: 05 dec 2017 20:13 Hallo naamgenoot (onze kitten dan), welkom op het forum!
(...)
Zakken van 10kg voor een kitten is wel veel moet ik zeggen, want na paar maanden gaat de smaak en geur weg en ze vinden het niet meer lekker.
Hallo naamgenoot! Bedankt, het is fijn om hier te zijn :grin:!

Ik las één keer dat brokken lang houdbaar zijn mits het goed afgesloten blijft en daarna heb ik er helemaal niet meer over nagedacht... Ik twijfelde er niet over, omdat het droogvoer is, maar ik denk wel dat het klopt wat je zegt.
Heb jij het zelf wel eens meegemaakt of van iemand gehoord?

Ik vind de verpakking van IAMS eigenlijk sowieso niet zo goed afgewerkt. Misschien dat ik nu een voedselcontainer moet aanschaffen? :roll:

Bedankt voor het mededelen!
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Hallo Pinguin!
pinguin schreef: 05 dec 2017 20:38 1 domme vragen bestaan niet.
In mijn omgeving kan ik het daar helaas niet mee eens zijn. :-P
Op een andere forum waren de leden heel naar tegen mij, daarom dat ik het erbij vermeld heb.
pinguin schreef: 05 dec 2017 20:38 Eten kan je overwegen gewoon onbeperkt geven.
Van junior voer worden kittens toch sneller dikker? Misschien dat ik dan alleen twee keer per dag onbeperkt eten moet aanbieden tot dat ze vol zit?
pinguin schreef: 05 dec 2017 20:38 (...) laat hem wennen aan de borstel door hem tussen het speelgoed te leggen.
Dat zal ik doen!

Bedankt voor je reactie.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Hallo Dinky!
Dinky schreef: 05 dec 2017 21:15 Ik schep de bak hier dagelijks 1 keer uit en vul de bak regelmatig bij zodat er mooie laag in zit. Kattenbak zakken of vuilniszakken gebruik ik niet, die heb je dan op de bodem? Door de laag grit van ik denk 10 cm komt het hier zelden op de bodem.
Mijn kitten gaat zeer enthousiast te werk wanneer ze haar boodschap gedaan heeft, waardoor er vaak één berg grit onstaat in het midden. :lol:

De kattenbak leg ik in een vuilniszak, waardoor de bodem en de zijkanten van de kattenbak bedekt zijn. Omdat mijn moeder het altijd zo deed, doe ik het nu ook automatisch. Ik moet de vuilniszak wel aan de zijkant wat knippen, omdat de kattenbak groot is.
Dinky schreef: 05 dec 2017 21:15 Is pamuk ook al gecastreerd? Want daar heeft ze nu wel de leeftijd voor ;-)
Nee, dat is ze nog niet. De dierenarts zei dat we in januari langs moesten komen. Volgens mij wanneer ze de eerste symptomen vertoont?

Bedankt voor je reactie.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Hallo Rik, fijn om hier te zijn!
Rik schreef: 05 dec 2017 23:36 Eigenlijk kan ik van harte adviseren een digitale keukenweegschaal te kopen. Die dingen kosten maar €15 tot €20 en zijn per gram af te lezen. Je zult er heel veel plezier van hebben. (...) Maar verder is het, zeker tot de castratie, wel zo dat je haar gewoon onbeperkt brokjes aan mag bieden (tenzij ze natuurlijk geen maat kan houden).
Wij hebben geen keukenweegschaal thuis en we hebben er, tot nu toe, nooit behoefte aan gehad. Tijdens het koken gaat alles gelukkig prima. :grin: Wanneer ik mijn kitten wil wegen, gaan we samen op de weegschaal en het werkt eigenlijk best wel goed.
Ik vind het jammer om voor alleen de brokjes een weegschaal te moeten kopen, zeker als je zegt dat ik haar nu onbeperkt brokjes mag aanbieden (waarom eigenlijk?).
Misschien dat ik er later eentje aanschaf, omdat ik het toch wel een tof ding vind.
Rik schreef: 05 dec 2017 23:36 Je kunt ervoor kiezen om om de zoveel tijd de gehele bak te verschonen maar als het klonten goed zijn werk doet dan is dat niet zo vaak nodig.
Gaat de overblijvende kattengrit niet na een tijdje wat stinken door de kleine restjes ontlasting die soms achterblijven?
Het geeft me een fijn gevoel om de gehele bak zo nu en dan te verschonen, maar intussen denk ik ook dat ik een laagje grit dat nog bruikbaar is, weggooi. Soms probeer ik geen nieuwe grit erbij te gooien totdat de oude in de bak bijna op is, maar dan is er het risico dat de kat haar behoefte ergens anders gaat doen door gebrek aan een fijn laagje grit. Wat een dilemma...

Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door KiwiNL »

Yuraine schreef: 07 dec 2017 19:12 Wanneer ik mijn kitten wil wegen, gaan we samen op de weegschaal en het werkt eigenlijk best wel goed.

Een keukenweegschaal weegt op de (halve) gram nauwkeurig. Een personenweegschaal meestal maar hooguit per 100 gram. Zo wordt het een stuk lastiger om goed te meten hoeveel je kitten is aangekomen (of afgevallen).
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

Hallo Cerna!
Cerna schreef: 06 dec 2017 12:17 (...) onbeperkt brokjes kunnen eten en minimaal 2x per dag wat natvoer.
Mijn dierenarts zei juist dat ik geen open buffet van onbeperkt brokjes moest houden.
Minimaal twee keer per dag natvoer vind ik wel heel veel! Mijn kitten krijgt alleen in het weekend natvoer, maar dat vervangt dan wel een brokjesmaaltijd. Ze drinkt veel water, dus ze heeft er ook niet echt behoefte aan. Ik geef het alleen als een verwenning, zoals “visstick vrijdag”.
Cerna schreef: 06 dec 2017 12:17 Meestal verliest een kat in het voor- en najaar de meeste haren en dan zou je kunnen borstelen om het proces te versnellen, maar niet met een furminator. Vaker borstelen vind ik niet nodig bij een HTK-kat.
Zou zij dan nu in haar najaars periode kunnen zitten? Duurt deze periode echt het hele voor- en najaar...?
Hoe vaak vind je dat ik haar moet borstelen? Eén keer in de week of om de week?

Bedankt voor je reactie.
Yuraine

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Yuraine »

KiwiNL schreef: 07 dec 2017 19:25 Een personenweegschaal meestal maar hooguit per 100 gram.
Is dat eigenlijk niet voldoende? Als ze in één week 100 gram aankomt, dan weet ik zeker dat ze echt is aangekomen en ik iets aan de voeding of activiteit moet veranderen. Anders ga ik me steeds zorgen maken wanneer de (kleine) getallen veranderen... :eshifty:
En ze beweegt en drinkt veel, is het dan nog wel nodig om haar gewicht nauwkeurig in de gaten te houden?

Bedankt voor je reactie!
Cerna

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door Cerna »

Ik ben het niet met je dierenarts eens.
Ik vind juist dat natvoer de hoofdmaaltijd zou moeten zijn en brokjes erbij. Vooral bij kittens is dit heel erg belangrijk. En een kitten wordt niet te snel dik want het verbruikt zoveel energie doordat het in de groei is en speelt wanneer het niet slaapt. En omdat kittens nog kleine maagjes hebben is het verstandig om het over een aantal maaltijden te verdelen.

Twee tot vijf haren verliezen is geen rui, maar normaal (jij verliest ook dagelijks haren). Rui is wanneer je na één keer aaien een hele hand vol haren hebt.
Katten die binnen leven hebben geen echte voor- en najaarsrui want waarom zouden ze een winterjas kweken wanneer het lekker warm in huis is?

Ik heb zelf Brits Kortharen en zij hebben heel veel ondervacht. Hen borstel ik een keer in de maand en Milka die een hele dikke vacht heeft, gaat eens in de zes weken naar de kattenkapper omdat zij het niet toestaat dat ik haar aai. En dan is dit het resultaat :grin: :
Afbeelding

Maar een HTK-kat heeft over het algemeen nauwelijks ondervacht dus dan kun je volstaan met een keer in het kwartaal (=natte vingerwerk want ik ken jouw kitten niet).
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Meerdere onderwerp vragen: voeding, kattenbak en haaruitval.

Bericht door KiwiNL »

Yuraine schreef: 07 dec 2017 19:36 Is dat eigenlijk niet voldoende? Als ze in één week 100 gram aankomt, dan weet ik zeker dat ze echt is aangekomen en ik iets aan de voeding of activiteit moet veranderen.

Dat klopt. Alleen wat als ze de ene week 403 gram weegt, en de week erna 497? Dat is op een personenweegschaal allebei 0,4 kilo. Daaraan kun je dus niet zien dat ze bijna een ons is aangekomen (het lijkt of ze even zwaar is als de week ervoor, maar misschien is ze ook wel afgevallen van 490 naar 420 gram). Ik neem liever het zekere voor het onzekere en ga mijn kittens gewoon met de keukenweegschaal wegen. En natuurlijk de brokjes, zodat ik ook in de gaten kan houden hoeveel ze eten.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie