Olly en Flip van kittens tot katers

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Kurgel »

Haha, net vol plezier dit hele item zitten lezen, wat een heerlijke mannen. En inderdaad, weer een argument voor het nemen van twee kittens tegelijk. En ze worden heus niet minder sociaal naar jou omdat ze elkaar amuseren.. er wordt hier ook nog genoeg geknuffeld met mij.
Aanrecht is een lastige ja, hier vinden ze dat ook erg lastig om er af te blijven,pIk pak ze er maar iedere keer af, maar vrees ze daar toch niet af te kunnen houden, ondans dat er zelden iets op staat dat voor hen interessant is.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Yola »

Rik schreef: 24 nov 2017 13:56 Ik zou wel af en toe gewoon natvoer geven. Ook af en toe KVV (als ze het wel opeten) is geen probleem. Het beste is dat ze straks niet alleen maar brokken lusten.
Ze krijgen 4x per dag natvoer (ik noemde het blikvoer in mijn bericht ;-) )
Ik heb het nu ook al veranderd.
Uit de gewichten tabel bleek dat Flip het WEL goed doet op kvv en Olly juist op brok.
Ik wil nu om de twee dagen 1 dag geheel kvv en natvoer gaan geven, dus dan geef ik 2 dagen brok en natvoer en als ik om wil wisselen haal ik s avonds de brokken weg en begin ik de ochtend met kvv en haal ik savonds het kvv weg om de volgende ochtend weer brokken neer te kunnen zetten.
Natvoer kan zowel met kvv als brokken dus dat blijft de stabiele factor... als jullie het nog kunnen volgen :lol: :lol:
castratenkoor schreef: 24 nov 2017 14:41 Hier eten ze ook graag Acana en Applaws brok. En natvoer van Almo is ook hier geen succes.

Ikzelf geef 1 x per week rauwe kip en 1 x per week runderhart. Dat vries ik in in dagporties en ontdooi ik op de ochtend dat ze het einde middag krijgen. Niet alle katten eten dat. Maar er zijn altijd wel liefhebbers die de restjes opeten.
Ik had verschillende van almo gekocht en ze vlogen de zeedieren aan, maar nu ik er 6 stuks van gekocht had (moet bij Zooplus) vinden ze het ineens minder :???:
De Ecostyle blijft favoriet.
Misschien ga ik er nog eens iets van een kippetje extra geven, maar ben nu al veel aan het afwisselen, dus vind het even voldoende ;-)
pinguin schreef: 24 nov 2017 17:52 Applaws vinden ze hier weer niet echt lekker ze eten het als ze geen keuze hebben.

Pas wel op met grote hoeveel heden voer in slaan die fout heb ik ook gemaakt en zit hier nog met 3 kg kittenbrok voor na castratie van RC want de heren moeten het niet meer.
Ik heb de kleinste zakken besteld en gelukkig heb ik nog de bedrijfskat die een ware kliko is :lol: en ik alles nog aan kan voeren ;-)
Maar tot nu toe gaat Applaws en Acana gelijk aan kop en is de Purina One de minste, precies zoals ik hoopte :edance:
dus de Purina One zet ik al niet meer neer en dat geld heb ik graag weggegooid ;-)
Kurgel schreef: 25 nov 2017 08:15 Haha, net vol plezier dit hele item zitten lezen, wat een heerlijke mannen. En inderdaad, weer een argument voor het nemen van twee kittens tegelijk. En ze worden heus niet minder sociaal naar jou omdat ze elkaar amuseren.. er wordt hier ook nog genoeg geknuffeld met mij.
Aanrecht is een lastige ja, hier vinden ze dat ook erg lastig om er af te blijven,pIk pak ze er maar iedere keer af, maar vrees ze daar toch niet af te kunnen houden, ondans dat er zelden iets op staat dat voor hen interessant is.
Ja ik ben en blijf jullie en dit forum eeuwig dankbaar voor jullie duidelijke doordringende advies voor twee kittens!!
Als je ze zo samen ziet en hoort hoe zielig hun roep klinkt als de ene de ander kwijt is, dan is het bijna kitten mishandeling om er maar 1 te nemen (of ben ik ipv de "2 kitten politie" de "2 kitten dictator" geworden :lol: ;-) ).

Zojuist ook weer, Flip rent naar boven, een beetje overstuur omdat mijn honden meisje iets te enthousiast met hem ging spelen, hoor ik ineens een heel zielig en overstuur miauw.
Ik loop naar boven en vertel Flip dat ik Olly wel even ga halen als Olly al naar boven komt gerent en Flip kopjes gaat geven en uit gaat dagen tot spel.
Direct zie je Flip ontspannen en weer vrolijk is :verliefd:
Dit kunnen enkel katten onder elkaar regelen, zo geweldig!

Tja het aanrecht!
Op dit moment is er maar 1 manier om er te komen en die route heb ik geblokt met plastic snijplanken, zodat als ze erop springen ze er samen met de snijplanken vanaf vallen.
Ik hoop dat ze daarmee leren dat ze niet moeten proberen op het aanrecht te komen.
Tijd zal het leren ;-)

_______________________________

Update:

Vandaag het hekwerk voor de krabpaal weggehaald, hiermee is de laatste fase in de gewenning nu afgerond :edance:

Afbeelding

Ze komen nu ook al vrij in de serre, van de serre naar buiten hebben de honden een hondenluik met daarvoor plastic stroken, ik hoop dat ze nog even niet ontdekken dat ze daar door kunnen :epray:

Hartverzakking 1 is een fijt! :uunk:
Vanavond iemand uitgezwaaid, loop naar binnen en doe mijn inmiddels aangeleerde standaard "waar zijn mijn kerels check", zie ik Olly nergens :shock: , binnen, serre, boven, niks!
Denk, zal toch niet... open voordeur en jawel zit Olly met een paniek maauw op de bank tegen de muur aan!
Daarna wel extreem knuffelig :verliefd:
Ik dacht dat ik echt goed oplette maar jeetje wat zijn ze snel :scatter:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door castratenkoor »

Misschien kun je ze even in de huiskamer doen met de deur dicht als de voordeur open gaat? Ik zelf heb hier een extra deur in de gang laten maken, als soort sluis-systeem. Als de voordeur open gaat zit de tussendeur dicht en kan er niks mis gaan. Met zoveel katten als wij hebben is dat helemaal niet in de gaten te houden, want de trap zit ook aan de gang.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Yola »

castratenkoor schreef: 28 nov 2017 08:37 Misschien kun je ze even in de huiskamer doen met de deur dicht als de voordeur open gaat? Ik zelf heb hier een extra deur in de gang laten maken, als soort sluis-systeem. Als de voordeur open gaat zit de tussendeur dicht en kan er niks mis gaan. Met zoveel katten als wij hebben is dat helemaal niet in de gaten te houden, want de trap zit ook aan de gang.
Ik heb een kattengat ik de deur gemaakt :shock: maar hier kan ik wel iets voor maken dat ik het af kan sluiten :ethink:
Maar in de gang zit ook de trap naar boven, ik zou dan moeten weten dat ze in de woonkamer zijn of ze eerst daar naar toe moeten brengen :ethink:

Afbeelding

Hier moet ik nog echt iets op gaan verzinnen, want dit gaat zeer zeker nog vaker gebeuren zo :shock:
Tips en ideën zijn welkom!

Vandaag mochten Olly en Flip de tuin verkennen!
De eerste stapjes waren voorzichtig.
https://www.youtube.com/watch?v=EY0GhgfRJ3c

Maar al snel was het een groot ontdekkingsfeest!
https://www.youtube.com/watch?v=sZCvyyru_1A&t=3s
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Rik »

Hier is het mij ook een keer overkomen. Yuna en Bono schoten naar buiten toen ik de plastic-bak aan het legen was. Bono kon nog net terug naar binnen schieten maar de deur viel dicht (niet op slot) en Yuna schoot dus de andere kant uit, richting 3 deuren verder. Ik ben haar anderhalf uur kwijt geweest. Ze zat uiteindelijk (na heel veel gezoek en paniek aan mijn kant) onder een struikje 2 deuren verder en heb haar met moeite gevangen. Maar dit overkomt mij niet meer zo makkelijk hoor. Je gaat er vanzelf beter op letten :lol:

Leuk he, die eerste stapjes buiten. O zo dapper, maar ook O zo voorzichtig.
Nu kunnen ze nog door dat hekje maar dat zal niet lang meer duren :)

Ik zie daar binnen ook wat hekwerk staan. Dat kun je natuurlijk ook in de gang voor de deur zetten. Dan kunnen ze in ieder geval niet onverwachts naar buiten schieten. Je moet er wel elke keer overheen stappen of het hekje achter je dichtschuiven als je de deur open moet doen. Maar ik denk dat het jou niet snel meer zal gebeuren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Dinky »

Weet niet hoe vaak je de voordeur gebruikt maar misschien kan je inderdaad iets doen met puppypanelen als afscheiding?

Wat zijn het toch een heerlijke onrdekkingsreizigers :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Yola »

Afbeelding

Vandaag is een zwarte dag wat met geen emoji uit te drukken is!
Verdriet, angst en onzekerheid zijn momenteel mijn gevoelens.

Vanochtend werdt ik door het asiel gebeld, hoe het met Olly en Flip ging.
Er stond wel in de overeenkomst dat ze contact op zouden nemen, maar zo snel?!
Dus ik begin te vertellen hoe goed ze het doen en hoe geweldig ze zijn.

'Fijn om te horen' zei ze, 'want ik bel omdat twee kittens uit het nest van Olly en Flip plots overleden zijn!'
Dit is kort op elkaar en beide kittens zaten in een ander gezin.
Beide hadden ze een verhoogde nierwaarde en ze gaan nu op een kitten sectie doen om erachter te komen wat het is, zodat ze daarna de rest van het nest kunnen onderzoeken.

Ik moet nu goed op signalen gaan letten als, lusteloos, niet willen eten en braken.

Maar ik moest niet in paniek schieten.
Nou alles schiet door mij heen ook paniek!
Ik ben naar mijn dierenarts gegaan, zijn nagekeken en heb bloed af laten nemen om de nierwaardes te laten testen.
Twee weken in onzekerheid zitten kan ik niet aan!
Als de nierwaardes goed zijn kan het uiteindelijk nog mis zijn met ze (wellicht geeft de autopsie andere inzichten), maar het stelt me voor de komende ondekere weken wel geruster.
Als die niet goed zijn dan... weet ik het ook.

GVD het ging ook allemaal te van en leie dakje sinds ze hier zijn!

Ze zijn zo geweldig!
Ik houd zoveel van ze!
Ik kan ze niet missen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Rik »

Niet in paniek raken? Niet in paniek raken? Tuurlijk raak je in paniek.
Wanneer hoor je iets over de bloeduitslag van je eigen lieverds?

Wat erg ook voor die andere gezinnen. Wel goed dat ze een sectie gaan doen. Maar ook zelfs als het iets erfelijk is hoeft het nog niet altijd perse bij jouw lieverds een probleem te zijn. Pfff. Wat een onzekerheid.

Sterkte met wachten op de uitslagen. We duimen hier hard mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Dinky »

Logisch dat je daar enorm onzeker van wordt! Hopelijk krijg je snel de bloeduitslagen van je eigen dierenarts zodat je weer wat geruster kan zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Cerna »

Ik las het en de koude rillingen liepen me over de rug. Wat een vreselijk bericht en zo sneu voor die twee andere katjes. Hier wordt hard geduimd dat jouw lieverds niets zullen mankeren :epray:
Gebruikersavatar
Pamuk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:12

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Pamuk »

Heel veel sterkte, wij duimen voor je.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door castratenkoor »

Oh nee, wat een ramp. Tuurlijk schiet je in de stress. Heb je bij bloedonderzoek ook wel laten testen op FIV en FELV? Het kan FIP zijn waar die nestgenoten aan zijn overleden, dat is met bloedonderzoek nu niet te testen bij Olly en Flip.

Ik ben ook een keer op die manier me rot geschrokken. Niet een nestgenoot maar wel een kooigenoot van Rik, die overleed aan FIP. Rik is ook 2 x heel ziek geweest, gesloten gewrichtsontsteking. Zo ziek dat ik 2 x een week moest dwangvoederen. En gelukkig, hij is er nog steeds. Maar ik wil maar aangeven - ik ken het gevoel als een andere opvanger van het asiel, die bij hem in de kooi zat, komt te overlijden voor hij een jaar was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yola
Lynx
Lynx
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 okt 2017 19:57

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Yola »

Lieve mensen,

Bedankt voor jullie steun!

Het is allemaal zo onwerkelijk en zit helemaal in een roes.
Mijn instinctieve reactie was...actie.
Bij de dierenarts brak ik.
Bloed afnemen bij kittens is niet zo simpel als bij honden en hun gekrijs en miauw ging door merg en been!
En ik dacht enkel: 'Wat doe ik ze aan enkel voor mijn eigen gemoedsrust?!'
Ik ben dan ook naar buiten gegaan.
De dierenarts vond ze er geweldig goed uitzien en verwachte geen nierfalen.
Ook zei ze dat die nierwaardes van de overleden kittens zo hoog kon zijn omdat ze dagen niks gegeten en gedronken hadden.
Het kitten (Louis) dat nu voor sectie onderzocht wordt was super tot zaterdagavond, toen is hij ineens gestopt met eten en vanaf toen is het enkel slechter gegaan en op dinsdag hebben ze hem in laten slapen en in een paar dagen tijd kan niet eten en drinken bij zo'n kleintje veel doen!

Dierenarts opperde ook dat het door de narcose gekomen kan zijn en dat ze te weinig zuurstof hebben gehad.
Maar ze was geen voorstander van vroege castratie, dus dit kan ook een vooroordeel daarover zijn.

Ook voor mij moeilijk te plaatsen is dat ik voor ik ging kijken Louis wilde, toen ik daar was zeiden ze dat die net besproken was.

Morgen middag (donderdag) of vrijdag krijg ik de uitslag.

Verder onderzoek heb ik niet gedaan en ga ik ook niet doen.

Het dierenasiel, die ik bij deze heel veel lof geef, gaat sectie op Louis doen om zo de oorzaak te vinden.
Als ze weten wat de oorzaak is weten waar ze naar moeten zoeken en gaan ze alle kittens uit het nest daarop onderzoeken.

Ik vertelde dit bij de dierenarts en de receptioniste was daar verrast door en ik moet zeggen dat ik dit ook wel geweldig vind van het asiel!
Ze willen perse weten of er geen andere kitten uit het nest ziek zijn.

Het wordt dus toch nog een rit terug naar Born.

Ik ga nu naar alles kijken en erover lezen.
Olly drinkt al vanaf het begin erg goed, daar was ik blij om omdat je zoveel leest dat katten moeilijk drinken en daardoor blaasgruis krijgen.
Maar nu lees ik dat veel drinken ook een teken van nierfalen is!
Gister avond had ik ze nog gewogen en waren ze allebei afgevallen!
Dacht dat het aan de weegschaal lag, maar vanochtend (ik heb ze gewogen terwijl ik het asiel aan de telefoon had, was Olly nog wat afgevallen en Flip maar 5 gram erbij.

Nu kan ik goed relativeren en weet ik dat gewichten van vele factoren afhankelijk zijn (net gepast/gepoept ja of nee, net gegeten ja of nee) gisteren dacht ik dat het zou kunnen komen omdat ze die dag voor het eerst naar buiten geweest waren en dat dat extra energie had gekost.
Nu snap je dat ik nog extremer naar de voeropname en gewichten ga kijken.

Net besefte ik ook dat ik ook één van de twee kan verliezen (mijn eerste gedachte was uiteraard allebei kwijt) maar dat vind ik zelfs nog erger dan allebei!
Als ik ze allebei kwijt raak heb enkel ik verdriet, maar als er een overlijd heeft naast mij ook die verdriet!
Hoe moet die dan zonder broertje verder?! Ze zijn zo geweldig samen!

GVD ik wil ze niet kwijt!
Ik wil niet zonder ze!
Oo laat er niks aan de hand zijn!
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Lieselotje »

Schrik me rot, kan me je gevoel zo voorstellen!
Ik dacht de foto van Olly en Flip is niet goed geplaatst en dan lees ik dit met tranen in mn ogen.
Ik ga duimen dat het met jouw lieverds goed is.
Trouwens bij mij zijn ze heel weinig aangekomen na de sterilisatie/castratie.
Misschien hebben de kleintjes toch meer last van de narcose dan dat men aangeeft.
Knufff voor jou en de kleintjes
Cerna

Re: Olly en Flip van kittens tot katers

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of dit je kan geruststellen, maar wanneer een volwassen kat 24 uur niets gegeten en gedronken heeft, gaat de lever het overnemen en dan wordt de kat zieker en zieker omdat afvalstoffen niet goed worden afgevoerd. Er is niet gedronken dus de nieren begeven het en de kat wordt nog zieker omdat het lichaam zichzelf vergiftigt.

Een kitten is zoveel kwetsbaarder en MOET de hele dag kunnen eten en drinken en wanneer dat dan niet gebeurt omdat het kitten zich om de een of andere reden niet lekker voelt, en er wordt ook niet ingegrepen door te gaan dwangvoeren dan kan het heel snel bergafwaarts gaan.
Maar dat betekent niet dat er een erfelijke ziekte aan ten grondslag ligt.

Echter, wat wel vreemd is, is dat twee kittens uit hetzelfde nest gestorven zijn, maar dat men alleen sectie verricht op Louis. Woonde dat andere kitten in hetzelfde huis? Had het dezelfde symptomen? En wat waren dan die symptomen behalve niet willen eten en drinken?

Het kan natuurlijk best zo zijn dat de nieren niet helemaal goed functioneerden en dat door de narcose (en daarna pijnstilling) de nieren zijn uitgevallen, maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook geldt voor Olly en Flip want dan waren ze allang ziek geweest.

Ik heb ruim tweeëneenhalf jaar geleden een zevenjarige poes moeten laten inslapen ivm nierfalen. Toen ze net drie was moest ze geopereerd worden ivm chronische tandvleesontsteking (stomatitis). Dat is in twee keer gebeurd en al die tijd (4,5 week) heeft ze pijnstilling gehad. Daarna waren haar nieren aan gort.
Dankzij spuitjevoeren hebben we haar nog 4,5 jaar een fijn leven kunnen geven.
Maar Noa had een broertje en hij was op eenjarige leeftijd overleden aan nierfalen.
Het vermoeden is nu dat Noa's nieren ook niet meer 100 procent functioneerden toen ze geopereerd werd en dat twee keer narcose en zolang pijnstilling de rest hebben gedaan.

Ik heb al die tijd contact gehouden met de fokster en volgens haar ging het met de andere drie katten uit het nest prima. Wanneer er dus een erfelijke nierziekte in de familie mocht zitten, hoeft dat helemaal niet te betekenen dat alle kittens slechte nieren hebben.
Hou goed in de gaten dat ze voldoende eten en drinken en vertrouw erop dat het allemaal goed komt. Dat MOET gewoon!

Knuffel.
Plaats reactie