kitten bij onze kater, gedrag?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
sammoos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2017 15:59

kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door sammoos »

Enkele weken geleden is 1 van onze katers plotseling overleden na een zeer ernstige acute hernia. We hadden daarna nog 1 kater over en wilden toch weer graag een nieuw vriendje voor hem en voor ons.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder en we hebben vanmorgen onze Ragdoll kitten Gijs opgehaald van nu 13 weken. Meteen heb ik eigenlijk al vragen...

We hebben de kitten (Gijs) geïntroduceerd bij Sam (de net 4-jarige kater die we al hadden). Eigenlijk loopt het wat anders dan verwacht.
Gijs is heel dapper en onderzoekend, hij bekijkt alles en gaat echt op ontdekkingstocht. Speelt en reageert positief op ons, bv spinnen bij aanraken e.d.. Hij moet uiteraard nog erg wennen aan alle geluiden en alles is nu anders voor hem, maar so far so good. Hij is ook matig geïnteresseerd in Sam, maar Sam wil niet veel van hem weten.
Sam vindt hem wel interessant, hij houdt hem in de gaten maar dut daarbij ook gewoon weg. Maar hij is duidelijk minder territoriaal of dapper dan we dachten. Het enige wat dus naast het in de gaten houden gebeurd is dat als Gijs te dicht in de buurt van Sam komt, Sam begint te blazen en soms zo'n inwendig brom/grom geluid maakt, oortjes zijn licht naar beneden en voren gevouwen hierbij. Hij haalt niet uit, valt niet aan. Wel krabbelt hij juist wat weg op zijn ligplek of verplaatst zich naar de keuken of naar een plekje achter de tafel en gaat dan verder met het in de gaten houden van Gijs.

Gijs druipt af als Sam tegen hem blaast/gromt maar gaat dan gewoon verder met ontdekken en spelen.

We hebben nu 3 dagen de feliway in het stopcontact, we hebben het vaste kleedje van Sam gebruikt in de transportbox zodat Gijs hem alvast kon ruiken. We hebben een nestkleedje meegekregen voor Gijs die in zijn mandje ligt (heeft hij ook al in liggen slapen even). Meerdere bakjes eten en drinken. We halen ze veel aan en proberen zo extra hun geuren uit te wisselen. Spelen met ze...

Als Sam blaast/gromt tegen Gijs moeten we dan ingrijpen of gewoon laten gaan?
Kunnen we meer doen om het accepteren te voorspoedigen of moeten we juist wat minder doen en het hun meer uit laten zoeken?
We willen voorkomen dat Sam zich te veel terug gaat trekken, hij wil nu wel eens in de keuken gaan liggen ipv woonkamer, dat doet hij normaal nooit en is eigenlijk altijd bij ons. Kan ik hem dan gewoon terughalen of heen laten doen?
In de nacht waren onze katers altijd samen, kan ik vannacht Sam en Gijs bij elkaar laten of is dat onverstandig en kan ik ze de eerste tijd 's nachts beter gescheiden houden van elkaar dmv een gaasdeur? Dan kunnen ze elkaar wel zien/ruiken/horen maar niet pakken of nazitten. Mijn man zegt dat als Sam allang zou hebben aangevallen als hij dat nodig vond en dat het dus best goed gaat tot nu toe, zelf weet ik dat niet goed. Ik mis dat extra zintuig voor kattengedrag....
JokeD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2015 19:07

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door JokeD »

Hoe gaat het nu? Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Sam laat merken dat hij het nu nog even niks vindt, en Gijs begrijpt dat hij hem met rust moet laten. Dat komt vast goed. Geef Sam de tijd om aan de nieuwkomer te wennen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door ErikPhilippus »

Volgens mij is het gedrag van Sam volgens verwachting: hij moet wennen, gaat grommen/blazen naar de nieuwkomer, en ook dat hij zich af en toe terugtrekt is normaal. En je man heeft gelijk denk ik: dat Sam niet heeft aangevallen, maar alleen blaast en gromt, is op zich een goed teken. Vergeet ook niet dat de metgezel van Sam nog niet zo lang bij hem weg is, soms werkt dat langer door dan dat je denkt.

Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Laat ze maar op hun eigen tempo kennis maken en dingen uitzoeken. Als het het niet echt vertrouwd, zou je ze 's nachts met een gaas-deur gescheiden kunnen houden - maar zo te horen is dat niet echt nodig.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door Kurgel »

Of ze echt vriendjes worden is natuurlijk altijd afwachten en katten zijn wat dat bereft lastig. Maar inderdaad het feit dat er niet gevochten wordt is op zich een goed teken. Laat ze maar op hun eigen tempo toenadering zoeken. Zolang ze elkaar niet in de haren vliegen lijkt me de gaasdeur niet nodig.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
sammoos
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2017 15:59

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door sammoos »

Update, het gaat heel erg goed hier! Boven verwachting eigenlijk.
Sam blaast en gromt nauwelijks meer, Gijs daagt flink uit tot spelen en inmiddels gaat Sam daar f en toe graag op in. Heel leuk om te zien dat ze elkaar uitdagen, zich voor elkaar verstoppen en elkaar vervolgens laten schrikken. Ze snuffelen aan elkaar en eten snepjes samen op 5 cm afstand van elkaar.
Nu ik Sam zo zie ben ik erg blij dat we toch Gijs erbij heben gehaald, hij bloeit weer wat op, weer wat leven in de brouwerij voor hem.
Gisteren was Sam Gijs ook echt kwijt, Gijs had zich achter het grdijn verstopt en was daar in slaap gevallen (wij waren hem ook kwijt) en Sam s hebm echt gaan zoeken en kleine geluidjes gaan maken tot hij hem gevonden had. Toen ging hij maar weer zijn pootjes schoonlikken....

Het gaat echt goed, ben er ontzettend blij mee, een grote zorg minder.
Nog wel wat gedoe met eten en diarree, maar dat komt vast weer goed. Hij is ook nog geen week hier.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door Rik »

Fijn te horen dat het goed gaat. Een kitten bij een 4 jarige, dan is het altijd de vraag of de oudere nog wel behoefte heeft aan een drukke kitten. Maar het feit dat ie niet in de aanval ging en alleen wat blies en gromde (door onzekerheid) was al een goed teken. Dan weet je ook dat die kleine niet platgemept wordt dus van elkaar scheiden is dan ook niet nodig. Fijn dat Sam weer opbloeit en een maatje heeft in Gijs. En die band zal de komende tijd nog wel wat sterker groeien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door ErikPhilippus »

Fijn te horen, dat vermoeden had ik al. Nog even, en ze liggen samen in een mandje, en likken elkaar schoon.
Veel plezier met het tweetal!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het helemaal goed gekomen is tussen die twee. Veel geluk samen!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door nellebel »

hahaha stoere sam, net doen of het kleintje hem niet interesseert maar oh wee als hij kwijt is dan mist hij kleine gijsje toch. lief dat je merkt dat sam weer opgewekter wordt. is ook niet niks dat hij zijn vriendje is kwijt geraakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
JokeD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jul 2015 19:07

Re: kitten bij onze kater, gedrag?

Bericht door JokeD »

Fijn dat het al zo snel goed tussen die twee gaat!
Plaats reactie