Is dit normaal?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
RemiSl
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2017 07:01

Is dit normaal?

Bericht door RemiSl »

Hoi allemaal,

Sinds 13 maanden hebben wij een superlieve kat in huis: Balou. Omdat het zo goed beviel, hebben we sinds gisteren een mini erbij. Balou is een schatje. Supermakkelijk met kinderen, honden, andere mensen, dus we dachten: dat moet toch geen probleem zijn met een mini of wel?

Nu is er sinds die kleine erbij is best wel wat strijd. Balou is vooral heel nieuwsgierig en gaat steeds achter Simba (de kleine dus) aan. Die gaat dan echter meteen in de verdediging: grommen, blazen. Ze slaan ook allebei met hun poten, maar gebruiken hun nagels er niet bij. Het klinkt door het gegrom en geblaas volgens mij vooral erger dan het is. Toch vraag ik me af: is dit wel normaal? Waarom gaat die kleine meteen zo enorm in de verdediging als Balou in de buurt komt? En wanneer ze dan zo in de clinch liggen, moeten we het dan laten gaan of moeten we scheidsrechtertje spelen?

Terwijl ik dit zit te typen kwam Balou net weer even lekker bij me liggen en als die kleine voorbij komt dan wordt hij onrustig, gaat de staart toch even dik en wil hij niet meer door me worden aangehaald. Ik vind het echt een beetje moeilijk. De situatie is natuurlijk nog maar 1 dag veranderd, maar ik wilde het toch even vragen hier.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is dit normaal?

Bericht door Rik »

Ja, dat is normaal. Ten eerste welkom op het forum :)

Simba gaat in de verdediging omdat ze/hij (?) onzeker is. Niet gewend aan vreemde katten/beesten. Dat is helemaal niet erg. Ik lees dat Balou ook niet helemaal zeker is (zwiepende staart als Simba in de buurt komt). Je moet niet voor scheidsrechtertje spelen. Laat ze gewoon hun gang gaan. Zolang er niet een echt in de verdrukking komt en er geen haren in het rond vliegen moeten ze gewoon even door deze fase heen, en dat duurt eventjes (afhankelijk van de kat).

Hoe oud zijn Simba en Balou en poes of kater?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Is dit normaal?

Bericht door Lopke »

Klinkt als dat je ze te snel bij elkaar hebt gezet....
Ik zou wat plekjes gaan creëren waar de kleine zich terug kan trekken, een doos met een gaatje waar alleen hij in past, een tafeltje naast de verwarming zetten, zodat alleen de kleine nog onder het hoekje past etc....
Ook zou ik regelmatig Simba of Balou even alleen bij je houden, wij hadden vroeger ook een lekker mandje in de keuken , daar legden we dan eentje in, zodat de ander de aandacht kreeg.
RemiSl
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2017 07:01

Re: Is dit normaal?

Bericht door RemiSl »

Dank voor het welkom!

Balou (zwart katertje) is nu 13 maanden en Simba (rood katertje) is 10 weken. Simba heeft gelukkig al een aantal plekjes waar hij zich kan terugtrekken en we proberen inderdaad beiden veel aandacht te geven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is dit normaal?

Bericht door Rik »

Te snel bij elkaar? Lijkt mij niet hoor, bij een kitten van 10 weken bij een kat van 13 maanden. Als Balou nu echt hinderlijk achter Simba aan zit, dan kun je inderdaad plekjes creëren voor Simba (wat hij dus al heeft). Maar Simba heeft dat normaal echt niet nodig (en ik lees dat ook niet echt af uit het verhaal). Vergeet ook niet, dit is de eerste dag. Nieuwsgierigheid hoort erbij (en de bijbehorende onzekerheid ook). En die onzekerheid uit zich in schijnvechten zonder nagels.

Samen spelen (op de grond zittend, beide aan een eigen kant van je benen) kan ook veel helpen.

Is Balou overigens al gecastreerd? Want hormonen kunnen op den duur natuurlijk wel voor een onbalans zorgen binnen de huishouding.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Is dit normaal?

Bericht door Dinky »

Klinkt volledig normaal. Ze moeten elkaar leren kennen en zolang niet constant eentje achterna wordt gezeten maar zijn eigen plekje op kan zoeken dan is er niets aan de hand.
Normaal gesproken normaliseert dit wel binnen een week op deze leeftijd ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is dit normaal?

Bericht door castratenkoor »

Ik zet dit bericht even bij beide topics waarbij er problemen ontstaan tussen grote volwassen kat en nieuw klein kitten. Is bedoeld als advies voor toekomstige kat-eigenaren. Het is voor kittens verstandig twee kittens tegelijk te nemen. Dan voeren ze constant strijd, maar dat zijn schijngevechten. Ze zijn even groot en even sterk en aan elkaar gewaagd.

Het is onverstandig 1 kitten te nemen en te wachten tot die groot en sterk is. En dan na een jaar er een piepklein kitten bij te zetten. Je leest het vaker op het forum. Eerst maar eens kijken hoe het is om 1 kat te hebben en dat later besluiten of er een tweede komt. Niet handig, voor de katten.

Het komt uiteindelijk meestal wel goed, maar het is eigenlijk onnodig. Het is niet alleen een enorm grootte - verschil. Het is ook een kwestie van dat de grote kat in de belangrijke kittenperiode niet heeft geleerd met soortgenootje om te gaan. Het veel te ruige gedrag van de grote kat is geen agressie, maar pure onwetendheid.

Voor beide topicstarters is het niet meer terug te draaien, dit bericht is vooral bedoeld voor meelezers. Voor topicstarters - succes met de introductie, met tijd, geduld en liefde komt dit wel goed tussen de kleine en de grote. En advies: lees je goed in in kattengedrag. Blazen is een normale schrikreactie en geen reden om kat en kitten te scheiden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie