Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Ik denk niet "te laag". Maar voor een Brits korthaar katertje zit ie volgens mij bij 5,5 (bijna 6) maand wel tegen de ondergrens met 2,3 kg. Maar eigenlijk moet je ook naar meer kijken zoals bouw e.d. en algehele gezondheid. Tevens kun je kijken wat hij per week aankomt en als hij nog steeds in gewicht toeneemt lijkt het mij prima.

Voor de castratie is het geloof ik wel van belang dat de balletjes ingedaald zijn. Dat was bij Bono geen probleem want dat was een heel klokkenspel wat er bij hem onder hing :lol: maar ik meen hier een keer gelezen te hebben dat daardoor de castratie een keer uitgesteld was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

mijn katten doen dit ook altijd!!!!!! mijn vorige ook. altijd tijdens het schoonmaken van de bak komen ze piesen. sta ik daar te wachten. en dan is de kap er dus af en piesen ze wel eens per ongeluk over het randje. en als ik 1 bak zonder kap doe en 1 bak met kap weigeren ze te piesen in de bak zonder kap dus daar ligt het niet aan, ze doen het echt alleen als ik daar bezig ben. gewoon gekke katten. hihihi
katertjes castreren is echt een kleine ingreep. ze worden niet eens gehecht maar geplakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

De enige redenen om een katertje niet met 5-6 maanden te castreren zijn als de kat ziekjes is of als de ballen niet zijn ingedaald. Ik heb beide wel eens meegemaakt. Er zijn nog steeds ouderwetse dierenartsen die 7-8 maanden aanhouden. Dan ben je vaak al te laat. En eenmaal aan het sproeien, is dat niet altijd meer af te leren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

prinsespolly schreef:Louis de Brits korthaar kater is nu dus 5 maanden en 3 weken///
Wat gebruik jij overigens als geboortedatum voor Louis?
Ik dacht toch echt dat er op de foto van de fokker 14 januari 2017 stond :???:
Of was dat niet Louis?

(en dan is hij nu 5 maanden en één week :) )

Nu maakt dat voor castratie niet zoveel uit zolang die ballekes maar ingedaald zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Klopt! 14-1-2017! Verrek! Je hebt gelijk!
Ik heb de castratie nu op 18-7 gepland staan. Zijn we nog steeds mooi op tijd dus?
Dan is zijn gewicht dus ook wel oke!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Ja hoor zeker voor dit ras mooi op tijd. Britjes zijn minder vlot met hormonen dan Oosterse.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Als ik weken tel zitten we op 5 maanden 3 weken aanstaande zaterdag. Ik zit in de clinch....Welke is het nou?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Een maand is geen 4 weken maar ongeveer 4,3 weken :lol:
(30/31 dagen / 7 dagen/week is 4,3/4,4)

14 januari 2017 tot 14 juni 2017 is 5 maanden.
En het was vorige week 14 juni dus is hij nu 5 maanden en 1 week.
(en zaterdag 5 maanden en 1,5 week :) )
The total number of days between Saturday, January 14th, 2017 and Thursday, June 22nd, 2017 is 159 days.
This is equal to 5 months and 8 days.
159 days is equal to 22 weeks and 5 days.
Die 23 weken moet je dus door 4,3 of 4,4 delen om op maanden te komen.

18-07-2017 castratie is prima hoor. Dat is dan 6 maanden en 4 dagen.
Dat is nog geen probleem. 7-8 maanden zou ik te lang vinden (i.v.m. mogelijk sproeien).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Bedankt, Rik! Dan vind ik zijn gewicht ook nog acceptabel!

Doen jullie nog iets met de hitte en de poezels? Heb de airco in de slaapkamer aan laten staan, deur open. Heb een koelte-deken en dus een drinkfontein. En toch maak ik me zorgen. Arme beestjes. Toch las ik ergens dat ze tot 35 graden nog redelijk comfortabel zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Ik wilde vanochtend de katten meenemen naar de zaak waar het een stuk koeler is. Alles gepakt en gezakt... maar Yuna had het in de gaten en bleek het er niet mee eens te zijn. Ze kroop weg en mevrouw liet zich niet meer pakken. Dus heb ik ze maar thuis gelaten.

Katten kunnen zich met warm weer prima redden. Maar je moet natuurlijk niet met ze gaan spelen. Want dat kunnen katten zelfs niet aan met dit weer (hoewel ze vanochtend hier wel achter elkaar aan zaten te sjezen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Lopke »

Wij doen niks bijzonders met deze warmte, gewoon, als altijd.
Alleen staat er wat extra water voor ze.

Maar hier lagen ze gisteren ook gewoon in de vensterbank in de zon :grin:
Vandaag ligt het gestrekt maar ze zoeken niet de koele plekjes op of zo....
Cerna

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Cerna »

Ik zag je vraag over het gewicht staan, maar had nog niets in dit topic gelezen dus toch maar even teruggelezen want een Brits Korthaar kater van ruim 5 maanden en dan 2,3 kilo vind ik vrij licht (mijn twee jongste dames wogen met 13 weken al 2 kilo).

Echter, ik heb gezien dat je een tabby hebt en zij zijn - net als de shaded Britjes - wat lichter dan de effen katten. Dus wanneer je er nog wat onsjes bij op kunt krijgen voor de zestiende dan is het helemaal prima.
Is Polly ook een Brit? (blue point?). Op de avatar heeft ze een wat spits snoetje, daarom twijfel ik.

Mocht Polly toch weer problemen krijgen met de ontlasting dan kan ik je ook nog Puur Gastri adviseren. Onze Amber (blauwe Brit; 12) spuugde erg vaak, maar sinds ze dit krijgt is dat helemaal over. Ik vind het geweldig spul!
http://www.medpets.nl/puur+gastri/?gcli ... gK2zPD_BwE
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Dank voor de tip Cerna! Polly is een kruising scottish fold en brits korthaar en is daarmee een scottish straight. Louis is spotted, dacht ik: allemaal zwart/grijze vlekjes op een witte ondergrond. Ik wist niet dat die lichter waren in gewicht dan een effen kat!
Hij oogt heel slank, Louis, van bovenaf echt dun, hoog op de poten. En een heel klein plat hoofdje. Ik ga hem zeker goed te eten geven. Eigenlijk doen we dat al, hij eet eigenlijk veel meer dan Polly, die veel dikker is.

Ik ging laatst vlooien en wormen middelen halen bij de dierenarts, toen vroeg ik hem of het gewicht van Louis te laag was. Hij vond dat een kat beter te licht dan te zwaar kon zijn en dat je moest kijken naar de gehele kat.

Mijn vriendin, die een kitten aan FIP heeft verloren, heeft nu ook een nieuwe kitten (een chocolate Brits korthaar) erbij. Zij is wel met haar naar de dierenarts geweest, omdat ze vond dat ze niet genoeg groeide. Dat vond de dierenarts ook. Maar het enige wat mijn vriendin kon doen is kleinere brokjes van Royal Canin voeren. En dat doe ik eigenlijk al...

Het is wel een druktemaker, die Louis, piepen, spelen, rennen. Pffff. Dan denk ik dat het wel weer goed zit. Polly is veel meer op haarzelf, soms een beetje chaggie. Oh, ik hou zo van de Pollypoes. Ik ben echt verliefd op haar. Ik hoop dat Louis snel de kittenfase voorbij is en een tevreden grote kater wordt...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Louis is gewoon een klein katertje. En daar is niets mis mee. Hij is ook nog eens erg bewegelijk, wat perfect is voor een kitten, dus hij verbrand ook veel calorieën. Nee, over het gewicht van Louis hoef je je geen zorgen te maken. Wel is het altijd goed om in het eerste jaar regelmatig te wegen (digitale keukenschaal?) en de progressie van het gewicht bij te houden.

Het is toch leuk, zo'n lekkere actieve druktemaker :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Cerna »

Dat drukke is heel herkenbaar :smile:

Nu zijn alle kittens druk (wanneer ze dat niet zijn is het reden om je ongerust te maken), maar tabby's blijven na de castratie druktemakers.
Toen ik mijn eerste Brit - Amber - twaalf jaar geleden kocht en twee jaar later de tweede werd mij door de fokker van Amber afgeraden om een tabby bij een effen kat te zetten: oranje en groene ogen matched niet.

Ik vond dat zo'n raar verhaal, maar er zit wel een kern van waarheid in want tussen Amber (blauw) en Noa (tabby blotched) heeft het nooit echt geklikt. Maar dat kwam niet vanwege de oogkleur :smile: , maar vanwege het temperament.
Amber veranderde na de castratie in een zachtmoedige theemuts, maar in Noa zat pit. Die galoppeerde hoog gillend van opwinding door het huis, sprong overal op en in en vond een dagelijkse knokpartij met HTK-kat Cerná geweldig. Amber moest er niets van hebben.
Helaas moesten we Noa op 7,8 jarige leeftijd laten inslapen vanwege nierfalen. :cry:

En een jaar na Noa kwam Milka (chocolate; zie avatar) en zij was zelfs het eerste jaar bang voor Noa, maar klikte goed met Amber. Oranje en oranje ogen.

Dat een tabby meer temperament heeft en ook lichter is, komt doordat er relatief gesproken nog niet zo lang met deze kleur gefokt wordt. Er zit dus nog veel HTK-bloed in.
Pas in de jaren na WO II ging men Britjes fokken met het tabby patroon terwijl de klassieke kleuren (blauw, chocolate en crème) al vanaf de vorige eeuwwisseling bestaan.
Wanneer ik Ambers en Noa's stamboom naast elkaar leg dan hebben zij tot de jaren 50 (en sommige lijnen zelfs tot de jaren 70) dezelfde voorouders.

Een choc hoort wel lekker stevig te zijn en je vriendin zou Hills-AD kunnen proberen. Dat vinden de meeste katten erg lekker en er zitten veel calorieën in.
Maar wat is te licht? Hoe oud is de kat en hoeveel weegt hij/zij?

Ik zag trouwens gisteren op de facebookpagina van Neocat-Britten (zo'n leuke site!) een tabby blotched voorbij komen en dat was me toch een flinke kat. Dus het kan wel.
En inderdaad: beter iets te licht dan te zwaar want na castratie gaan ze toch wel in de breedte groeien.
Mijn jongste twee Britjes (crème) zijn zussen en Luna weegt 5,3 kilo en Laila 6,8 :oops: , terwijl Luna veel meer eet dan Laila (is een zeer bescheiden eter). En zie het er dan maar eens af te krijgen.
Plaats reactie