Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Gisteren zag ik dat Polly aan het kokhalzen was. Ik had haar net 4 uur daarvoor een Comfortis vlooientablet gegeven. Even later zagen we een felgeel kotsje liggen met haren erin. Ook een klein klompje haren zat er in de kots. Man, wat een kleur, echt felgeel. Ik neem aan dat het een haarbal was?
We waren allebei toch redelijk verbaasd en verontrust. Met Polly zelf niets aan de hand. Het verbaasde me des te meer, omdat ik Polly elke dag kam. Moet ik er nu al iets mee?

Bedankt weer. I ow you big time voor al het advies!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Zeker met dit warme weer heel normaal dat ze af en toe een haarbal ophoesten. Daar valt niet tegenaan te kammen. Ik heb zelfs liever dat ze ze uitbraken dan dat het er van achteren uitkomt, in de darmen kunnen ze vast komen te zitten en voor verstopping zorgen. Dus prima hoor af en toe een haarbal aan de voorkant.

Dat felgele is gewoon gal.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Dit heeft niets met de haarbal te maken maar alles met de Comfortis. Zeker 4 uur na het geven daarvan. Heb je de bijsluiter al eens nageplozen. Altijd goed om te doen hé :) Daar staat denk ik in (in ieder geval voor honden) dat braken een bijwerking kan zijn. Dit zou dan "gewenning moeten zijn" en komt maar één keer voor :???:

Het blijft natuurlijk gif wat gegeven wordt. Ik dacht dat Polly nog niet zoveel buiten kwam. Ben je dan al echt bang voor vlooien?

O, dit staat er dus in de bijsluiter over katten:
Een bijwerking die bij katten vaak wordt waargenomen is braken. Dit treedt binnen 48 uur na
toediening op en wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een lokaal effect op de dunne darm. In het
wereldwijde veldonderzoek was de waargenomen incidentie van braken op de dag van toediening van
spinosad in een dosis van 50-75 mg/kg lichaamsgewicht, of op de dag daarna, 6% tot 11% in de eerste
drie maanden van de behandeling. In de meeste gevallen was het braken van voorbijgaande aard, mild
en vereiste het geen symptomatische behandeling.
(Spinosad is het werkzame bestanddeel in Comfortis)

Dit komt van een andere site:
Een nieuw vlooienmiddel, dat door sommige dierenartsen wordt aanbevolen is COMFORTIS met het werkzame bestanddeel SPINOSAD. Gesteld wordt dat het smakelijke kauwtablet na inname binnen 4 uur alle aanwezige vlooien dood en tot een maand actief blijft. De “enige” bijwerking, die wordt genoemd is dat een hond een enkele keer braakt na het ingeven van de kauwtablet. Als de hond eenmaal gewend is aan het middel verdwijnen de braakklachten, ook al worden de tabletten maandelijks gegeven. Tenslotte wordt vermeld dat Spinosad, vanwege de hoge effectiviteit tegenwoordig het eerste keus vlooienbestrijdingsmiddel is voor honden met vlooienallergie.
Uit de bijsluiter (zie volledige tekst hieronder) blijkt echter dat het middel wel degelijk bijwerkingen kan veroorzaken en de veiligheid van Spinosad voor b.v. drachtige/zogende teven en reuen, die voor de fok worden ingezet niet voldoende is vastgesteld. Verder worden epileptische verschijnselen en andere neurologische problemen gezien, terwijl ook leverbeschadiging kan voorkomen.
Natuurlijk zal de ene hond gevoeliger zijn voor een bepaalde stof dan de andere, maar je weet dat nooit van tevoren, dus waarom risico lopen als er ook bewezen veilige middelen zoals Frontline, Advantage en Stronghold zijn. Wél geldt voor ieder vlooien - en tekenbestrijdingsmiddel dat de vloeistof alléén in de nek tussen de schouderbladen en voldoende in contact met de huid moet worden aangebracht (dus niet óp de haren!). Voor iedere andere plaats op het hondenlijf bestaat de kans dat de hond aan de plek gaat likken en de stof inslikt met alle gevolgen van dien. Overbodig te zeggen dat hiermee ook rekening gehouden moet worden met meerdere honden in huis.
Dus: voorzichtigheid vóór alles, anders kan het middel erger zijn dan de kwaal!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Als ze geen vlooien hebben, is het echt niet nodig ze een vlooienmiddel toe te dienen. En als ze daadwerkelijk vlooien blijken te hebben zou ik eerder kiezen voor een pipet in de nek dan iets wat via maag en darmen moet.

Waarschijnlijk toeval dat er ook een haarbal in de maag zat. Zal een combinatie van factoren zijn.

Ontwormen is wel belangrijk in hun eerste levensjaar, volgens standaard schema.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Och ja, kan het van de Comfortis komen? Had ik niet door. Is de tablet dan nu wel in haar systeem of was het voor niets? Nou, ik ontvlooi haar, want toen ze bij ons kwam, had ze vlooien en ik was er panisch over. Ook komen ze af en toe bij ons in de achtertuin en is het vlooienseizoen toch? Vooral Polly struint door de borders.
Ik had haar heel graag een vlooienpipet gegeven, maar ze was allergisch voor bravecto, grote kale plekken in de nek. Dus dat durf ik ook niet meer.
Louis krijgt overigens Stronghold. Ook gelijk tegen spoelwormen. Dan doe ik over 2 weken beide katten weer milbemax.

Is dat een goed plan?
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Lees nu dat ze een uur na inname niet mogen braken, anders moet de behandeling opnieuw. Dus deze gift is gegeven. Zit nog na te denken over preventief ontvlooien....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Ik denk dat het inderdaad ook wel opgenomen zou zijn na 4 uur.

Ik was er eigenlijk ook wel verbaasd over dat je Polly Comfortis hebt gegeven. Met haar gestel en wat je allemaal meegemaakt hebt het afgelopen jaar, zou ik het niet aangedurfd hebben. Zeker ook omdat het toch een chemisch middel (lees gif) is wat dus opgenomen wordt door het lichaam. Als ze daar wat van had gekregen (of niet tegen kon) dan ben je nog verder van huis.

Ik heb in de achtertuin ook een klein strookje groen/bosjes. Maar ik heb Bowy nooit vlooienmiddel gegeven en alleen toen ze 18 was één keer een teek gevonden. Ik ga Bono en Yuna ook nooit vlooienmiddel geven totdat er een keer vlooien zijn. Dan heb ik eigenlijk liever zelf een keer overlast dan dat ik meerdere keren per jaar dat spul hoef te geven. Alleen als zou blijken dat ik 2 keer per jaar een vlooienplaag zou hebben, zou ik erover denken iets preventief te geven. Maar goed... dat is persoonlijk.

Maar het staat dus in de bijsluiter van Comfortis dus kan het zijn dat ze er nu geen last meer van gaat hebben. Maar er goed over nadenken of je preventief wilt gaan werken is altijd goed. Ik lees dat de vlooien binnen 4 uur door zouden moeten gaan dus je kunt het natuurlijk ook geven op moment dat ze vlooien hebben. (dan moet je natuurlijk nog wel door heel je huis maar dit is alleen eigen ongemak)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Eens! En dan de kleine kitten ook niet meer ontvlooien?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Nee, ik (persoonlijk) zou ze allebei niet meer ontvlooien. Ik neem aan dat je voldoende lekker met ze krioelt. Dan kun je af en toe met je hand lekker door de vachtjes gaan (tot op de huid) om te kijken of je wat ziet. En pas wanneer je wat ziet zou je kunnen kijken wat je gaat doen. Dan zou je Stronghold kunnen proberen (tenzij Polly daar ook allergisch voor is) of de Comfortis (en natuurlijk weer door heel je huis goed stofzuigen e.d.).

(Natuurlijk kan ik dat wel "persoonlijk" zeggen, maar ja... ik ben op dat moment niet degene die bij jou je hele huis moet ontvlooien :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Nee als ze geen vlooien hebben niet ontvlooien - ook kitten niet. Wel de ontworming volgens schema - het eerst jaar.

Geen Bravecto als ze vlooien mochten krijgen, dat is een gevaarlijk middel, vooral veel honden al aan overleden. Ander soort pipet, wel van de dierenarts. De meeste ontvlo-middeltjes van Kruidvat ed werken voor geen meter.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Lopke »

Best een dilemma, als ze in een afgeschermd stuk lopen waar geen andere dieren komen, zou ik het erop wagen.
Als je vogelnesten hebt....is het alweer een ander verhaal, het woord vlooiennest....zou best wel eens daar vandaan kunnen komen....ook egeltjes.....

Wij geven wel chemisch spul, onze dieren komen buiten en struinen wat af.
Maar we wachten wel tot we de eerste vlo of teek weer hebben gespot en dan zit er vaak een week of soms 2 weken tussen de laatste dag en de nieuwe reeks.

Dat scheelt weer wat rommel en ook is het beter voor je portemonnee.

Maar een vlooienplaag wil je ten allen tijde voorkomen, als je dan na 3 weken terug komt van vakantie.....
En daar hoef je niet eens zelf een huisdier voor in huis te hebben, een vogel of een egel kan voldoende zijn, als die eens je huis is in gekomen en wat vlootjes heeft achtergelaten.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Guusje en Gijs hebben 1 keer vlooien gehad in het vorige huis. Zo zielig. Comfortis gehaald bij de da en binnen een kwartier kruipen de vlooien bij Gijs uit zijn snoetje. Ik stond erbij om ze te vangen in een bakje met afwasmiddel. Schrok ervan hoeveel het er waren. Het werkt wel super. Toen ook op advies van de da omdat als er vlooien zijn het super effectief werkt. Ze waren er binnen een paar uur vanaf.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Morgen wordt Louis de piepmuis gecastreerd!!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

Spannend! Gaat helemaal goed komen, is slechts kleine ingreep bij een kater ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Snip snip, plop plop.
En dan is het niet zo'n kleine piepmuis meer :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie