Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Hallo allemaal!

Ik ben Carolien en ben 36 jaar. Omdat mijn vriend veel van huis is en we geen kinderen hebben/willen, leek het me enorm gezellig om een kat in huis te hebben. Vroeger hadden we twee katten (zwerfkatten die we in huis namen), die niet echt bepaald knuffelpoezen waren. Daarom hebben we nu bewust gekozen voor een echte huiskat; een scottish straight blue point. Ik heb vier boeken gelezen om tot de beslissing te komen een kat te willen. We kochten haar bij een fokker toen ze zes maanden oud was (geen idee waarom niemand haar eerder op wilde halen). Ze heet Polly. De cattery was een beetje raar; het stonk er enorm (zag er wel schoon uit), er waren 5 raskatten en een nestje chihuahuas. In de hal waren de kattenbakken en we zagen ook poep naast de kattenbak liggen. Vond het een beetje zielig, maar de katten hadden wel een enorme kattenren buiten en de fokster leek redelijk voor de katten te zorgen. De stamboom hebben we nooit gekregen, ook niet na herhaaldelijk vragen. Gelukkig wel een gezondheidsboekje met vaccinaties, e.d.

Ik moest wennen omdat Polly, in tegenstelling tot onze vroegere poezen die we in mijn kindertijd hadden, heel lief was, gezellig bij ons kwam zitten, heel speels, weinig miauwen en weinig jagen en weinig naar buiten kijken, de vogels afkatten. Het viel ons wel op dat ze veel krabte.

We houden Polly binnen en ze is alleen. Ik voel me vaak schuldig dat ze alleen is, helemaal als ik moet werken. Ze heeft wel een enorm huis met drie verdiepingen waar ze kan vertoeven. Misschien laat ik haar in de zomer naar buiten met een PetSafe systeem. Ik zit er ook aan te denken een playdate te regelen met de kat van de buurvrouw (ook een HTK poesje van 6 maanden).

Na vier dagen voor de eerste check naar de dierenarts: ze had wormen en vlooien. Daar werd ik heel verdrietig van, onze zwerfkatten hadden dat nooit, en deze huiskat wel? Voor de wormen heeft de dierenarts haar Milbemax gegeven (na 2 weken nog een keer herhaald) en voor de vlooien Bravecto pipet in de nek. Ik was enorm bang voor die wormen, dacht dat er de volgende ochtend van die zwiepende rondwormen over de rand van de kattenbak zouden kruipen, maar ik zag niets.
Van die vlooien was ik ook enorm geschrokken. Ondanks dat ze nog maar vier dagen bij ons thuis was, heb ik gelijk alles ingesprayed met omgevingsspray, alles gewassen en de poes dagelijks gekamd. Ik ben daarna (na bezoek aan de dierenarts) geen vlo meer tegengekomen.
De jeuk bij Polly bleef echter. Zo erg, dat ze best grote bloederige wondjes kreeg en enorme kale plekken rond haar hele kopje. Weer naar de dierenarts (2x), je voelt je een enorm zeikmens inmiddels. Bij het tweede consult heeft ze toen een prednison prikje gekregen. De dierenarts denkt dat ze allergisch is voor de Bravecto. Ze krabte niet meer na het prikje prednison, maar nog wel rond en in haar oor. Toen ik haar aaide merkte ik aangekoekte stukjes pus naast haar oor, toen ik in haar oor keek, zag ik allemaal gelig smeer. Afgelopen zaterdag weer naar de dierenarts (weekendconsult 50 euro), nu heeft ze een oorontsteking beiderzijds, waarschijnlijk een bacterie (geen mijt), waarvoor ze Surolan heeft gekregen. Ik moet twee keer per dag dat spul in haar beide oren spuiten. Onder luid protest! Mijn vriend is alweer vertrokken, dus ik moet het alleen doen. Ik hoop altijd maar dat er genoeg zalf in haar oren is gekomen. Daarna schudt ze met haar hoofd en kan ik alle klodders van de vloer opdweilen. Arme poes. Haar hoofd is helemaal vet door de zalf, aan elkaar geplakte haren, helemaal sprieterig. Ik was het een beetje weg met water, maar dat lukt niet echt.

Ze is niet meer speels. Ik gooide vanochtend een balletje voor haar voeten, normaal springt ze erop, maar nu keek ze er alleen maar naar. Ook heb ik zo'n laserspelletje van Frolicat, ze kijkt er alleen maar naar. Ze slaapt veel, het liefste op mijn schoot, dan spint ze en dan aai ik haar en knuffel ik haar. Ze eet nog wel goed en drinkt ook goed, maar ze trekt zich een beetje terug.

Het baart me zoveel zorgen. Ik kan er vaak uren niet van slapen en heb er ook al om gehuild. Ze is nog maar 3 weken bij ons, maar nu al zoveel gezondheidsproblemen. Ik wil zo graag dat ze gelukkig is en het fijn vindt bij ons. Vrijdag gaan we voor controle naar de dierenarts, voor de oren. Dan hoop ik dat ik niet meer hoef te behandelen met die plakkerige troep. Dan ga ik haar denk ik met droogshampoo voor katten wassen en dan hoop ik dat ze gezond en gelukkig bij ons is...Ik hou jullie op de hoogte.

Oh en tips en adviezen (en steun!) zijn welkom....Doe ik het wel goed?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

wat je omschrijft zijn op zich vervelende aandoeningen, maar echte heftige gezondheidsproblemen lees ik gelukkig niet. Ik ken het wanhoopsgevoel maar al te goed als je eerste weken met een nieuw huisdier zo verlopen.

Maar niet getreurd, dit zijn allemaal dingetjes die goed te behandelen zijn. Wie weet heb je straks een gezonde poes in huis. het lijkt mij dat je het goed doet - om je laatste vraag te beantwoorden.

Succes met het bestrijden van alle toestanden met poes-lief. En als alles rustig is kun je een prima band met haar opbouwen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Bedankt <3 had ik even nodig om te horen...
Dorien66

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dorien66 »

Welkom hier op het forum. Ik sluit me aan bij Dinie, dit zijn goed te behandelen problemen, dus heb vertrouwen. Wel zou ik je een overweging willen meegeven: een vriendje voor Polly. Liefst ongeveer dezelfde leeftijd. Jij hoeft je dan niet schuldig te voelen over het feit dat ze alleen zit. Ze nog jong genoeg om makkelijk te koppelen (aan een andere jonge kat).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

Vervelende problemen die volgens mij vaak met elkaar samenhangen.
Voel je zeker niet een 'zeikmens' wanneer je naar de DA gaat! Tot nu toe is het immers nog niet een keer onnodig gebleken en waren je zorgen terecht ;-)
Alle problemen lijken voort te komen uit de omstandigheden bij de fokker.....

Je bent in ieder geval op de juiste weg naar een gezond kitten. Neem bij zorgen of onzekerheid gewoon contact op met de DA en leg je zorgen daar voor. Beter een keer te vaak dan een keer te weinig.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Anne »

Wat een vervelende start voor jullie. het is heel naar als je je zo verheugd op je nieuwe huisgenoot en je lieverd gelijk ziek wordt. De cattery waar ze vandaan komt lijkt me niet professioneel en goed.
Wormen en vlooien horen ze natuurlijk niet te hebben.
Ik sluit me aan bij het advies van Dorien, een speelmaatje van dezelfde leeftijd. Ze kunnen dan lekker spelen, hun energie kwijt en tevens leren ze hoe ver ze kunnen gaan met bijv. hun nageltjes te gebruiken. Is je kitten ondertussen al geholpen? Anders heb je kans op nog meer kittens en je kitten nu is te jong om al moeder te worden maar kan al wel slachtrijp zijn. En dat kan ook gelden voor de playdate van je buren ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Dorien66

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dorien66 »

Anne schreef:Is je kitten ondertussen al geholpen? Anders heb je kans op nog meer kittens en je kitten nu is te jong om al moeder te worden maar kan al wel slachtrijp zijn.
En ik sluit me aan bij het advies zsm te laten helpen als dat nog niet gebeurd is.
Maarre... Slachtrijp? Agossie :lol: Geslachtsrijp natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Bedankt voor jullie geruststelling. Ik mis haar hoe ze was. Als ik wakker werd kwam ze me ophalen en liep ze met me mee van kamer tot kamer en soms gaf ze zo'n verheugd grommetje. Ook sliep ze zo dicht mogelijk bij me. Nu slaapt ze zo ver mogelijk van me af. En dat grommetje heb ik ook al een tijdje niet gehoord, alleen een miauw, zo'n lange, zielige. En dan kom ik ook nog twee keer per dag zalf diep in haar oren spuiten. Dealbreaker? Ik wou dat de week voorbij was. Zij weer beter en wij weer terug naar normaal.

Ik weet dat het beter is een tweede kitten te nemen. Maar daar moet ik nu niet aan denken. Heb mijn handen vol aan deze. Het huis en dier en net wormen- en vlooien vrij. Ik ben daar nu nog niet aan toe. Bovendien wilde ik even afwachten hoe het gaat met de kitten van de buren (ook ene poesje, dus geen kleine poesjes). Ik heb met de buren afgesproken dat als het bij mij niet gaat, zij Polly wel in huis willen nemen. Maar daar met ik eigenlijk niet aan denken, want ik houd nu al zoveel van haar. Ze is zo lef.

Ik heb haar sterilisatie gepland op 2 februari. Kon niet eerder, omdat anders door de prednison de wondgenezing niet goed zou zijn.

Ik maak me nu ook een beetje zorgen omdat ze zo'n bol buikje heeft. De dierenarts dacht destijds dat ze wormen had, maar naar twee kuren kan dat het toch niet meer zijn? Ik vraag het gelijk vrijdag aan de dierenarts.

Ook heeft ze voor O-benen. Sneu. Als ze maar geen last krijgt van haar knieën later.

Oh ik maak me zoveel zorgen. Ik wou dat ze kon praten en zeggen: alles is goed hoor, het eten is goed, ik kan fijn slapen, en ik ben niet eenzaam...

I guess we'll never know...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Sifra »

Verstandig dat je dat bolle buikje vrijdag ter sprake brengt bij de dierenarts. Hopelijk is het niets ernstigs en kunnen jullie de lichamelijke kwaaltjes van Polly achter je laten en opnieuw een vertrouwensband kweken.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

prinsespolly schreef: Ik heb haar sterilisatie gepland op 2 februari. Kon niet eerder, omdat anders door de prednison de wondgenezing niet goed zou zijn.

Ik maak me nu ook een beetje zorgen omdat ze zo'n bol buikje heeft. De dierenarts dacht destijds dat ze wormen had, maar naar twee kuren kan dat het toch niet meer zijn? Ik vraag het gelijk vrijdag aan de dierenarts.

Ook heeft ze voor O-benen. Sneu. Als ze maar geen last krijgt van haar knieën later.

Oh ik maak me zoveel zorgen. Ik wou dat ze kon praten en zeggen: alles is goed hoor, het eten is goed, ik kan fijn slapen, en ik ben niet eenzaam...

I guess we'll never know...
Na twee kuren kan ze best nog steeds wormen hebben hoor. Als een kitten niet goed ontwormd is en een fikse wormbesmetting heeft kan dat moeilijk te bestrijden zijn. Een wormenkuur bereikt dan de kern van alle ellende niet. Alleen het voorste gedeelte van de wormenmassa wordt dan bestreden.

Dat je je veel zorgen maakt kan ik me voorstellen. Ook nog o-benen - lijkt me dat het een behoorlijk wan-product is van mensen die zich een cattery durven te noemen.
Ik heb een half Brit gehad. Die had ook 0-benen. Die is 14 jaar geworden, misschien geeft je dat hoop.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Zou het? Ze heeft zaterdag weer Milbemax gehad en heb geen wormen in haar ontlasting gezien. Ontlasting ziet er ook normaal uit, normale consistentie en kleur. Ik denk zelf dat het komt van die oorzalf die ze van haar kopje en lichaam aflikt, daarin zit een schimmelmiddel, een antibioticum en prednison. Ze laat soms ook een scheetje. Tenminste ik hoop dat het daarvan komt.

En toch ben ik zo blij met mijn wanproductje en hoop ik dat ze ook heel oud wordt (en gelukkig!) wordt...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Anne »

Als je haar net afgelopen zaterdag hebt ontwormd zou ze nu wormvrij moeten zijn ;-) teveel ontwormen is ook niet goed. Trekt het buikje al weer bij?
Als ze veel windjes laat heeft ze misschien gas in haar darmen, dat kan ook een bol buikje veroorzaken ;-)
Even in de gaten houden en als dat zo blijft zou je kunnen kijken of het verbetert met een sensitieve voeding
Probeer je zorgen los te laten, je dier staat onder behandeling van de da, meer kun je niet doen
Probeer ook van haar te genieten ;-) heel verstandig om de sterelisatie even uit te stellen totdat ze weer beter is.
Maarre... Slachtrijp? Agossie Geslachtsrijp natuurlijk
:lol: Goed gezien Dorien!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Ze is al weer iets beter! Ze begroet me alweer 's ochtends en loopt weer met me mee door het hele huis. Gisteren in de keuken gaat ze zelfs achter me liggen op de grond. Ze maakt ook weer van die verheugde grommetjes. Des te sneuer dat ik haar dan weer in de houdgreep moet nemen voor die zalf.
Ze speelt nog niet. Ze is eigenlijk een stuk rustiger geworden. Veel slapen, beetje rondlopen, naast me op de bank rollen. Ach het is zo'n lief beestje waar ik in de 4 weken al zoveel van ben gaan houden.

Gisteren kwam de buurkat van 9 maanden met de buurvrouw langs. Lelijke kat vond ik dat. Groot ook. De buurkat door de knieën over de vloer en Polly bolle rug, dikke staart en grommen joh. Toen de buurkat weg was, was ze nog een hele tijd alert of ze niet toch ergens was. Ik voel me nu toch iets gerustgestelder dat ze niet eenzaam is. Maar ja, kan nog steeds.

Morgen naar de dierenarts. Ik hou jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Ennakee »

Dat Polly zo reageerde is logisch. Er kwam een vreemde kat in haar territorium. Haar gedrag betekent niet dat zij geen huisgenoot wenst. Maar alleen dat ze angstig wordt van een vreemde kat.

Te vergelijken met een vreemdeling die onuitgenodigd thuis bij jou op de bank zit. Dat zou je ook niet leuk vinden vermoedt ik.

Normaal gesproken vindt er een introductie plaats wanneer een huisgenoot erbij komt. Dit zou je voor een speelkameraadje op neutraal terrein kunnen doen, zodat het voor geen van beide dieren een inbreuk op het territorium is.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Ik zou dat idee, spelen met de buurkat, echt laten varen. katten hebben weken/maanden nodig om aan elkaar te wennen en elkaar te accepteren. Wat je nu doet is alleen een hoop stress voor beide dieren, vrees ik.

Het zijn geen kinderen die je uit spelen kunt laten gaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie