Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Ik had ook gelijk door dat het geen goed idee was. Ik deed het met de beste bedoelingen...
Dorien66

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dorien66 »

prinsespolly schreef:Ik voel me nu toch iets gerustgestelder dat ze niet eenzaam is.
Wie of wat heeft jou dat gerustgestelde gevoel gegeven?
Je stelde eerder ergens dat je best weet dat een tweede katje verstandig is, maar dat je je handen zo vol hebt aan Polly, ik denk dat je heel wat minder (gezondheids)gedoe met haar zult hebben als ze een vriendje krijgt...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

Het gedrag van beide kittens zegt helemaal niets over hoe het met een leeftijdsgenootje zal gaan. Vaak hebben jonge kittens een paar dagen nodig om elkaar te leren kennen.
Je weet pas wat je nu mist wanneer je 2 kittens hebt die elkaar uitdagen om te spelen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dorien66 »

Het kitten van de buren is 9 maanden oud, begreep ik.
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Vanochtend bij de dierenarts geweest. De ontsteking in beide oren was weg, in het ene oortje nog wat oorsmeer, daarvoor moet ik nog 2 dagen zalven, maar als dat niet weggaat, is dat niet erg. Ze heeft ook naar haar buikje gevoeld; niets bijzonders. Ze heeft gewoon een dikke pens. Vanochtend heeft ze ook weer met een balletje gespeeld. Ze krabt ook niet meer en de korstjes zijn eraf, nu moet het vacht weer aangroeien. Ik ben gelukkig en blij en ik denk Polly ook.

Ik kan een tweede kitten echt niet aan, het spijt me. Als ik merk dat ze ongelukkig is, neemt mijn buurvrouw haar over, die heeft 2 volwassen katten en een kitten van 9 maanden. Ik hoop dat het niet zo ver komt.

Bedankt voor jullie steun. Hopelijk hebben we het achter de rug.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Ennakee »

Heb jezelf gezondheidsklachten dat een 2e kitten geen optie is. Want eerlijk gezegd is het houden van twee kittens eenvoudiger dan eentje. En qua kosten voor voeding , kattenbak etc zit weinig verschil. Wel de da kosten maar dat is vooral in het begin.

Verder is een katje dat als solokitten opgroeit best wel moeilijk te plaatsen bij andere katten. Dus jouw plan kan mislukken omdat prinses Polly veel te veel stress krijgt bij de buurvrouw en haar katten. Hoe goed het misschien ook bedoelt is. En stress kan o.a. leiden tot het ontwikkelen van FIP en dat is dodelijk.

Denk er nog eens over na, een dier betekent verantwoordelijkheid die je niet zomaar over kunt dragen altijd...
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Bedankt voor al het medeleven en goed gemeende adviezen. Denk dat jullie gelijk hebben. Geef me alleen een beetje de ruimte als het gaat om een tweede kitten. Ik ben nu blij dat ze beter wordt en dat ik zojuist de laatste keer zalf in haar oren heb gespoten. Ik vind de tweede kitten-politie wel erg sterk op deze kattensite. Ik ben de laatste die geen verantwoordelijkheid voelt voor een huisdier, geloof me. Ik word er verdrietig van. En gezondheidsproblemen heb ik niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Fijn dat ze aan de beterende hand is...

2e kitten-politie... ja, dat is een goeie :lol:
Nee hoor, we beschuldigen je nergens van (hoewel dat misschien wel zo voelt). Het is alleen dat we weten hoe het met solo-katten kan gaan en we adviseren (zeer sterk inderdaad, en soms misschien te sterk) om altijd over een tweede na te denken. De uiteindelijke keuze is natuurlijk altijd aan jouzelf. Meestal haal ik deze site ook nog even aan (leuk leesvoer :) ).

Ikzelf heb 20 jaar een solo-poes gehad. Rond haar 8-10de wilde ik er eigenlijk ook wel eentje bij maar toen was het veel te laat. Ze kon totaal niet overweg met andere beesten en was echt een solo-poes. Gelukkig heb ik geen andere typische solo-problemen met haar gehad maar dat had ook anders gekund.

Je hebt nog even de tijd. Het is niet dat je nu direct moet beslissen. Het enige dat wij vragen is, indien je er open voor staat, er over na te denken. En zo niet... ook prima... het blijft altijd je eigen beslissing. Er zijn hier op het forum ook wel meer actieve leden met solo-katten maar het is iets dat we altijd wel aankaarten bij nieuwe katten-eigenaren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dorien66 »

:lol: De eerste die over een tweede kitten begon, was ik. Trotse eigenaresse van solist Flip ;-)
Flip is echter wel met zijn broer opgegroeid, hij is pas alleen geraakt toen hij ruim drie jaar was.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

Voor kittens is het advies inderdaad een 2e kitten omdat ze zo enorm veel aan elkaar hebben.

Wij wilden maar 1 kat en hebben daarom solopoes uit het asiel gehaald. Bewust niet voor kitten gekozen omdat speelmaatje daarvoor een must is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Polly is weer helemaal beter! Ze speelt weer als een gek. Nu wordt ze alleen woensdag alweer gesteriliseerd, dat vind ik zielig, maar is niet anders.

Heb veel nagedacht over een tweede kitten. En veel gelezen. Het ene moment wil ik dat wel, het andere moment niet. Polly is nu 7 maanden. Nog een aantal vragen:

-Tot Polly hoe oud is, is een tweede kitten aan te raden?
-Ik wil liever een poes, dan een kater, is dat aan te raden?
-Polly is zelf speels, maar houdt ook van rust en gepaste afstand, een probleem met een kitten?
-Ik zou weer een raskat willen, het liefste niet piepjong, maar ongeveer 4-6 maanden. Is dat een goede leeftijd?
-Eten de dieren uit hetzelfde bakje? En hoe doe ik dat als de ene nog kittenbrokjes eet en de ander volwassen brokjes?
-Moet ik Polly na de sterilisatie volwassen brokjes geven? (7 mnd is ze dan)
-Extra kattenbak snap ik, mag dat in dezelfde ruimte?
-Hoeveel dagen moet ik vrij nemen van werk als er een tweede kitten bij komt?

Groet!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Even proberen je vragen te beantwoorden. Al is niet alles zo met zekerheid te bepalen, je werkt met 2 levende dieren en niet met teddybeertjes. ;-)

Tot welke leeftijd Polly een kitten-vriendin op prijs zou stellen is b.v. niet echt aan te geven. Dat is erg afhankelijk van Polly zelf.

Als jij meer voelt bij poesjes dan kan dat prima. Maar of twee poesjes dikke vriendinnen worden is niet meer zekerheid aan te geven.

Als je een kitten van 6 maanden neemt, liefst al gecastreerd, dan hebben ze ongeveer hetzelfde energieniveau. Als ze meerdere ruimtes ter beschikking hebben kunnen ze zelf kiezen - met of zonder elkaar.

Ik zou ze ieder een eigen bakje geven voor natvoer. Als je altijd brokken hebt staan kan dat in 1 bakje als ze tenminste goed met elkaar op kunnen schieten. Als ze ruzie maken om eten zou je op 2 verschillende plekken brokken neer kunnen zetten.

Twee kattenbakken in dezelfde ruimte kan prima, maar dan liefst niet pal naast elkaar.

Na castratie kan ze volwassen brok eten, als je nog een open zak kittenvoer hebt staan kun je dat prima nog opmaken. ze zijn allebei nog in de groei je kunt ze beide kittenbrok geven of beide volwassen brok. Dat maakt niet zo veel uit dat eerste levensjaar. Nadat ze 1 zijn beter volwassen brok om te voorkomen dat ze dik worden.

Hoeveel vrij je moet/kan nemen is heel persoonlijk denk ik. Stel je neemt 3 dagen vrij, met weekend erbij heb je dan 5 dagen. Gaat het na die 5 dagen prima dan kun je met een gerust hart naar je werk. Mochten er te veel probleempjes zijn dan kun je er voor kiezen ze te scheiden als je weg bent.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Fijn dat alles weer goed gaat met haar.

-Tot Polly hoe oud is, is een tweede kitten aan te raden?
In principe hoe jonger hoe makkelijker het gaat er een kitten bij te plaatsen. Bij 7 maanden (wat ze nu is) tot een jaar merk je dat ze misschien wat naar een nieuwe kitten blaast. Na 1 jaar gaat het dan steeds moeilijker. En je hebt kans dat ze bij 2 jaar wat langer nodig heeft om eraan te wennen. Elke kat is echter anders. Hoe Polly is, is voor ons dan ook moeilijk in te schatten.

-Ik wil liever een poes, dan een kater, is dat aan te raden?
In het begin maakt dat niet zo heel erg veel uit. Een katertje zal ook op tijd gecastreerd worden dus karakter speelt in het eerste jaar niet zoveel mee. Het kan echter wel zijn dat op latere leeftijd poezen wat meer "bitcheriger" worden. Poezen staan daar wat meer bekend om dan katers. Maar ook hier geldt weer... elke kat is anders. Dus ook dat is moeilijk te zeggen.

-Polly is zelf speels, maar houdt ook van rust en gepaste afstand, een probleem met een kitten?
Tsja... als je een jong speeldingetje neemt die vreselijk druk is dan zal Polly daar misschien de nodige moeite mee hebben. Je geeft echter zelf al aan om niet voor een piepjong ding te gaan (kan eigenlijk ook niet bij een raskitten want die mogen niet piepjong weg) dus je kunt bij het uitzoeken ook een beetje kijken naar het karakter van het kitten. Hier zul je ook een beetje moeten vertrouwen op de fokker wat die zegt over het karakter (omdat dat zelf misschien moeilijk inschatten is). Een goede fokker is dan ook aan te raden (en niet zo een waar je nu al ervaring mee hebt).

-Ik zou weer een raskat willen, het liefste niet piepjong, maar ongeveer 4-6 maanden. Is dat een goede leeftijd?
Ik denk dat dat inderdaad een goede leeftijd is. Waarschijnlijk al gecastreerd of dat dat snel kan gebeuren. Met die leeftijd weet je ook een klein beetje wat voor drukte die maakt en of het een goede match voor Polly kan zijn.

-Eten de dieren uit hetzelfde bakje? En hoe doe ik dat als de ene nog kittenbrokjes eet en de ander volwassen brokjes?
Ik zou verschillende bakjes gebruiken voor het natvoer. De brokjes zullen ze meestal wel uit hetzelfde bakje eten als dat de hele dag staat maar ook daar is het handig van om er minimaal 2 te hebben staan zodat ze samen tegelijk kunnen eten.

-Moet ik Polly na de sterilisatie volwassen brokjes geven? (7 mnd is ze dan)
Ik zou inderdaad overgaan op volwassen brokjes. Wel brokjes van een goed merk met hoog vlees-gehalte (zoals Applaws e.d.) Als het nieuwe kitten ook 5-6 maanden is kun je die ook overzetten op de volwassen brok.

-Extra kattenbak snap ik, mag dat in dezelfde ruimte?
Eigenlijk moet je voor 2 katten 3 kattenbakken hebben (ongeschreven regel) :) 2 bakken kunnen wel in dezelfde ruimte maar ik zou ergens in een andere ruimte er ook nog één neerzetten. In het begin (en nu nog) had ik een hele kleine kittenbak (nét zo groot als een afwasteiltje). Die wordt nu nog steeds gebruikt. Ik heb er nu echter wel een grotere "echte" bak bij. Ik heb dus drie grote bakken en een wasteiltje :)

-Hoeveel dagen moet ik vrij nemen van werk als er een tweede kitten bij komt?
Verstandig is om ieder geval het weekend erbij te betrekken. Verder is vrij nemen niet stikt noodzakelijk maar kan wel fijn voor jou en hun zijn. Op momenten dat je weg bent zou je ze nog gescheiden kunnen houden als ze nog niet helemaal aan elkaar gewend zijn (ten slotte zijn ze dus allebei dan over een half jaar). Kleine kittens van een paar weken kun je zo bij elkaar zetten. Van een half jaar (en ouder) kun je ook bij elkaar zetten maar dan moet je even kijken hoe het samen gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Bedankt!

Ik heb trouwens overlegd met de dierenarts, dat ik alleen maar brokjes aan Polly geef, geen natvoer. Polly heeft een dikke pens en laat scheetjes, de dierenarts dacht dat het door het natvoer kwam. Toch wel natvoer geven?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Dikke pens lijkt mij meer te komen door onbeperkt brokjes :)

Hoeveel eet ze?
Ik heb er hier ook één die geen maat kan houden bij onbeperkt brokjes en erg zwaar is.
Dus de brokjes zijn bij mij nu niet meer onbeperkt en ze krijgen 3x per dag natvoer.

Het kan natuurlijk ook van de kwaliteit natvoer afhangen. Zelf heb ik het niet zo op met de kwaliteit van de brokjes. Er zit vaak granen, mais, aardappelen of andere vul/voeg middelen in. Van de brokjes moet je dan in ieder geval een merk hebben dat veel/hoog vleesgehalte heeft.

Verder van het natvoer moet je natuurlijk ook niet gewoon het supermarkt merk geven. Je kunt wel de gourmet mousse geven (misschien aangelengd met water) als klein hapje... maar als "hoofdmaaltijd" zou ik dat niet geven. Dan zou je beter naar natvoer van Applaws, Cat lovers gold of ander merk kunnen gaan. Of nadenken over KVV.

Maar als je dus bij de brokjes blijft (wat ook kan) zou ik wel heel goed kijken naar de ingredienten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie